Swiss Army Man (2016)

Verenigde Staten / Zweden
Avontuur / Komedie

geregisseerd door Dan Kwan en Daniel Scheinert
met Paul Dano, Daniel Radcliffe en Mary Elizabeth Winstead

Hank, een hopeloze man die gestrand is in de wildernis, ontdekt een mysterieus dood lichaam. Samen beginnen ze aan een epische reis om weer thuis te komen. Als Hank zich realiseert dat het lichaam de sleutel is tot zijn overleven, is de eens zo suïcidale man gedwongen om de dode ervan te overtuigen dat het leven de moeite waard is.

89 BERICHTEN 24 MENINGEN
geplaatst: 24 januari 2016, 09:39 uur [permalink]
Mensen liepen weg uit de Sundance screening. Ik moet zeggen, onderstaande klinkt zo krankzinnig, dat het me wel nieuwsgierig maakt.

Sundance: Daniel Radcliffe Explains His Erection -- Vulture

A movie where Daniel Radcliffe plays a farting corpse that Paul Dano rides across the ocean like a jet-ski, propelled by the power of Radcliffe’s post-mortem flatulence. This is also a movie where Dano and Radcliffe make out underwater while Dano is dressed like Mary Elizabeth Winstead, a movie where Radcliffe pukes up buckets of water that Dano eagerly swigs, and a movie where Radcliffe stares at a musty Sports Illustrated swimsuit issue and then grows a stiff and mighty erection, which Dano then uses as a compass to point the way back to civilization.

lezertje
geplaatst: 4 april 2016, 20:54 uur [permalink]
De trailer ziet er nieuwsgierig makend genoeg uit.

geplaatst: 5 april 2016, 06:11 uur [permalink]
I agree! Erg benieuwd of en wanneer we deze hier kunnen verwachten!

avatar van Zwolle84

geplaatst: 6 april 2016, 07:35 uur [permalink]
Inderdaad, wat een trailer!

Voor wie hem nog niet gezien heeft:

avatar van Verhoeven

geplaatst: 7 april 2016, 00:53 uur [permalink]
Als het geen distributeur vindt in de Benelux zie ik dit wel op het Filmfestival van Oostende / Gent of Vlissingen / Leiden verschijnen. Ziet er knotsgek uit!

avatar van schram101

geplaatst: 17 april 2016, 14:29 uur [permalink]
Wat een maffe trailer! Lijkt me volstrekt uniek.

avatar van Gijs2
geplaatst: 7 juni 2016, 16:04 uur [permalink]
Paul Dano is een geweldig acteur en het concept spreekt me onwijs aan.

geplaatst: 15 juni 2016, 14:49 uur [permalink]
na 22 reviews 73% fresh.
Valt me niets tegen

Ik hoop toch zo dat hij even draait hier!

geplaatst: 7 juli 2016, 02:23 uur [permalink]
Ik heb kaartjes voor zondag, hij draait in Praag!

avatar van de grunt
geplaatst: 7 juli 2016, 09:53 uur [permalink]
Praag is zo grof. Eerste keer Milton?

geplaatst: 7 juli 2016, 11:43 uur [permalink]
Vijfde of zesde, ik twijfel. It's my favourite city.

Maar het wordt de eerste keer dat ik er naar de bioscoop ga, gek genoeg.

avatar van de grunt
geplaatst: 7 juli 2016, 11:48 uur [permalink]
Bij mij precies hetzelfde, ook zesde!! Ken je U Fleků ?

geplaatst: 10 juli 2016, 23:20 uur [permalink]
Wat een heerlijke film. In een uitverkochte voorstelling in Praag mogen zien, waar in een van de vele arthouses een selectie met films van het Karlovy Vary filmfestival gedraaid werd. English friendly, even. Dus niet nagesynchroniseerd en met de Tsjechische subs in een subtiel kadertje onder het beeld. Je voelde de energie van 'dit is echt een unieke film' door de zaal gaan.

Dano en Radcliffe dragen de film op een geweldige manier. Het vereist een bepaald soort acteur om hier mee weg te komen, zonder het louter kolderiek te laten lijken. Want Swiss Army Man heeft naast de ruften, erecties en lijkgrappen wel degelijk wat te melden. De manier waarop hier van de meest banale onderwerpen iets grappigs en zelfs iets moois wordt gemaakt, is buitengewoon knap.

Inventief geschreven, prachtig geacteerd, fijne special effects en een aanstekelijke score, waar Radcliffe en Dano ook hun steentje aan bijdroegen.

Hoe minder je weet hoe beter. Ga zien.

avatar van MovieHolic
geplaatst: 29 augustus 2016, 22:20 uur [permalink]
Ik zou dit erg graag zien maar zou niet weten hoe... is er al wat bekend ondertussen??

avatar van timburton
geplaatst: 30 augustus 2016, 01:07 uur [permalink]
Wat een geweldige film dit. Ik ga er nog eens een dagje over nadenken hoe ik mijn ethousiasme ga verwoorden.

avatar van skinny_tie

geplaatst: 13 september 2016, 08:54 uur [permalink]
Geheel naar verwachting aangekondigd voor het Leiden International Film Festival.

avatar van joshua1988
geplaatst: 22 september 2016, 05:03 uur [permalink]
Werkelijk ongelooflijk en weergaloos maf script, briljant vertolkt door Paul Dano & Daniel Radcliffe. Ook ik kan de rest niet echt onder woorden brengen; gewoon kijken en blijven kijken (of afnokken en gelijk je bed in). Gelardeerd met 'n sfeervolle soundtrack.

geplaatst: 22 september 2016, 16:39 uur [permalink]
Goed.. Trailer gezien. En nu zit ik met de vraag, durf ik dit aan .. pff ..

geplaatst: 22 september 2016, 16:57 uur [permalink]
Ja dat durf je. Ga kijken.

avatar van MovieHolic
geplaatst: 22 september 2016, 22:57 uur [permalink]
Haha compleet gek dit! Echt erg sterk in ieder opzicht! Sterk verhaal ook
Op het einde kreeg ik zowat koppijn van het nadenken over wat er nou aan de hand was! Bizar!

avatar van Solipsis
geplaatst: 23 september 2016, 01:28 uur [permalink]
Ha heel fijne film!!

Daniel Radcliffe in deze rol helaas niet te onderscheiden van zijn rol als Harry... jk

Wow de muziek is gezongen door henzelf? Of ja geneuried - wel hoog M83 gehalte, I like it.

avatar van Corcicus

geplaatst: 23 september 2016, 09:28 uur [permalink]
Net de eerste helft gezien en het blijft bij hemeltergende pis en kak-humor in een verder inspiratieloos en oersaai decor. Voorlopig nog geen punten, maar ik ben er niet over te spreken.

avatar van Cobusss

geplaatst: 23 september 2016, 12:52 uur [permalink]
Ik kon hem ook niet afkijken.
Na 20 minuten afgezet.
Wat een maffe film.

geplaatst: 23 september 2016, 13:06 uur [permalink]
Cobusss schreef:
Ik kon hem ook niet afkijken.
Na 20 minuten afgezet.
Wat een maffe film.

Daar ben ik dus nu al bang voor dat ik dit eventueel ga doen. En dan moet ik er nog voor waken dat ik deze prent niet perse goed WIL vinden. Want dit is namelijk voor een hoop mensen wel zo'n film als je het mij vraagt. Ik schaar mezelf niet onder dit publiek maar begrijp het gevoel wel. Ik wacht het juiste moment nog even af ..

avatar van Gh8st
geplaatst: 24 september 2016, 00:22 uur [permalink]
Ja, je kon het verwachten, maar het is inderdaad een hele maffe film. Maar wel op een goede manier. Elementen die ik in andere films als te flauw of kinderachtig zou omschrijven kan ik hier wel waarderen.
Zodra Daniel Radcliffe zijn mond open mag doen werd het pas echt interessant, al was de lichaam-jet-skiënde opening alvast een mooie manier om de gekke toon van de film neer te zetten.
De hoofdrolspelers spelen beide goed en hoewel je je soms misschien afvraagt waar je nou eigenlijk naar zit te kijken, slaat de film ook niet door voor mijn gevoel. Een van de leukste elementen van de film is misschien wel de soundtrack, die precies in het stijltje pas. Het gekke neuriënde toontje werkt aanstekelijk en wordt ook muzikaal goed ingezet. Zeer vermakelijk filmpje.

avatar van witboek
geplaatst: 24 september 2016, 19:23 uur [permalink]
Vergeleken wat ik de laatste tijd ben gaan zien is dit een hele mooie film, waar goed geacteerd wordt. De muziek is goed gekozen bij deze film. Totaal plaatje.

Vanaf nu ga ik winderig door het leven. lol

avatar van Alathir
geplaatst: 25 september 2016, 03:09 uur [permalink]
Ik heb deze film niet alleen gekeken want anders zou ik deze nooit hebben afgekeken. Er zitten heel wat saaie momenten in de film, maar soms is het echt wel lachen geblazen. De beginscène is misschien wel de grappigste van ze allemaal. Jammer gewoon dat er vaak zo goed als niks gebeurd. Het is misschien wel de comedyfilm van het jaar, samen met de Brothers Grimsby, waarmee ik het hardst gelachen heb. Ja, dit is een beetje een alles of niets film. Toch ga ik een 2* geven want de film is bij momenten hilarisch, alleen slaat het geheel op weinig.

geplaatst: 26 september 2016, 16:44 uur [permalink]
John Milton schreef:
Ja dat durf je. Ga kijken.

Gedaan, kom er niet doorheen. Gewoon niet mijn ding zoals ik al dacht. Kan me wel voorstellen dat mensen die op een andere manier de film bekijken het wel een goeie film vinden. Origineel is het in ieder geval als ook volslagen absurd. Not my cup of tea, zal dan ook niet stemmen ...

avatar van Flat Eric
geplaatst: 26 september 2016, 17:28 uur [permalink]
Dat was toch echt een hele vreemde film!

Een beetje onsmakelijk ook, dat gesleep met een flatulent lijk. Maar desondanks was het bij vlagen best wel geestig maar ook wel een beetje sneu.
Het is wel duidelijk dat Hank een aantal issues heeft die hij probeert te verwerken met behulp van Manny. De dromerige soundtrack past prima bij deze zeer vreemde film.

avatar van sandokan-veld
geplaatst: 26 september 2016, 21:37 uur [permalink]
Vrij originele maar behoorlijk rare film die refereert aan Michel Gondry en Charlie Kaufman, en tegelijkertijd drijft op een nogal puberale, maar aanstekelijke jongenshumor.

De eerste vijf minuten zijn al zo absurd, dat als je die hebt overleefd, je eigenlijk bijna geen andere keuze hebt dan je te laten inpakken door de charme van deze onzin-met-toch-wel-een-boodschap. Het helpt een hoop dat iedereen, in het bijzonder de twee hoofdrolspelers, duidelijk zoveel lol hebben.

Daarom vergeef ik het makkelijker dat de filosofische momenten misschien niet zo diepgaand zijn als de makers zelf lijken te denken, en de banaliteit soms toch wel even over het randje gaat. Swiss Army Man biedt prima vermaak, met een lach en een traan en een hele harde scheet.