Terror Train (1980)

Verenigde Staten / Canada
Horror

geregisseerd door Roger Spottiswoode
met Jamie Lee Curtis, Ben Johnson en Hart Bochner

Een groepje jongeren haalt een grap uit bij een leerling, de grap gaat mis en er gebeurt een ongeluk waarbij een van hen in een ziekenhuis terecht komt. Vier jaar later is het examenjaar van de studenten en besluiten ze een gekostumeerd feestje te houden in een oude en vervallen trein. Die nacht sluipt er ook een moordenaar rond de verloren trein rond, verkleed in een kostuum, en slacht de studenten een voor een af.

avatar van GrobbekuikenXL
Maar weer eens gekeken en half puntje verhoogd. Lekker sfeervol en idd meer suspense dan bloed maar dat heeft deze film niet nodig. Dvd van anchor bay ziet er eigenlijk niet uit. Blu ray regio 2 zou welkom zijn.

avatar van BlueJudaskiss
Leuk! Nét geen 4,0* vanwege de toch wel inwisselbare personages, maar verder erg fijn! De toch wel aparte locatie van de trein is sfeervol in beeld gebracht - de director of photography van Kubrick, dûh - met een lekker claustrofobisch gevoel soms en genoeg spanning. Dat de moorden grotendeels buiten beeld blijven vond ik geen probleem. De ontknoping is volkomen ongeloofwaardig maar wel heeel erg leuk! En wat is Jamie Lee Curtis toch goed. Ach, ik verhoog 'm gewoon met een half puntje want ik ben vrolijk.

avatar van Daan258
Tegenvallertje.
De film wist mi jammergenoeg niet goed te vermaken.
Hij kwam erg traag opgang, had een matig verhaal en miste de spanning en kills.
Helaas maar een 2,0*

avatar van wendyvortex
Net niet helemaal overtuigende Halloween in een trein. Maar wel mooi met Jamie Lee Curtis en een soort van remake van één van de bekendste scenes uit de John Carpenter-film. Eerste uur gaat er nogal wat onnodige tijd verloren aan de vervelende jaren 80 goochelaar David Copperfield. Laatste half uur is spannende slasher-horror. De echte rij eindeloze imitaties zouden gedurende de hele jaren 80 nog komen en daarbinnen is deze helemaal zo slecht nog niet.

Deze typische jaren 80 Horror film (een slasher) had ik schijnbaar nog nooit gezien (tot gisternacht dan) en dat is eigenlijk wel jammer, want ik vond het best allemaal vermakelijk en sfeervol (vooral omdat het zich afspeelt in een feestende trein) en de laatste 30 minuten zijn ook nog eens spannend en het einde zelfs verrassend (ik had de twist in ieder geval niet zien aankomen en dacht ook dat het de goochelaar was).

In dit verhaal draait het om een groepje jongeren van de medische studentenvereniging "Sigma Phi Omega", die tijdens hun studentenfeest een grap uithaalt met leerling Kenny Hampson en waarbij die grap volledig mislukt en er tevens een ongeluk gebeurt met Kenny, die tijdens de grap volledig doordraait en daardoor in het ziekenhuis terecht komt. Vier jaar later houdt de studentenvereniging tijdens hun examenjaar een groot gekostumeerd feest en viert dat in een oude stoomlocomotief trein. Daarbij sluipt er ook een moordenaar rond, die het groepje jongeren (die verantwoordelijk waren voor het ongeluk van Kenny) één voor één vermoord.

Hoewel het verhaal nu inmiddels wat oubollig en flauw oogt en dat laatste zeker in het eerste uur (komt o.a. door goochelaar David Copperfield, die veel goocheltrucs doet in de trein) van het verhaal, zat het verhaal opzicht best leuk in elkaar en weet het daarbij ook nog eens te vermaken en te boeien en wordt het op het einde ook nog eens spannend, als men denkt wie de moordenaar is en men deze probeert op te sporen. De moordenaar gaat opzicht best creatief te weer en gebruikt daar o.a. de kostuums (o.a. van Groucho Marx en een hagedis) voor van de personen die hij één voor één vermoord. Van de moorden krijg je opzicht wel niet veel te zien, waardoor de film niet bepaald hard is (het meest harde in de film was nog een oorbel welke van een oor werd afgetrokken). Maar omdat je niet weet wie de moordenaar is (je hebt wel een vermoeden en datzelfde vermoeden hebben de personen in de trein ook), blijft het wel allemaal lekker mysterieus en spannend tot het einde, welke ik zelfs zeer verrassend en sterk vond.

Het hele verhaal wordt best sfeervol (ook visueel gezien) in de trein weergegeven en ook de cast deed het best verdienstelijk en vooral natuurlijk hoofdrolspeelster Jamie Lee Curtis (in de rol van jongere Alana), die ook een paar keren lekker schreeuwt (door haar geschreeuw heeft ze ook als bijnaam gekregen "Scream Queen"). Jamie Lee Curtis was destijds ook best vaak te zien in horrorfilms (de bekendste is natuurlijk "Halloween (1978)", maar ze speelde ook mee in "The Fog (1980)" en "Prom Night (1980)". Samen met deze, zijn het dus drie horrorfilms voor haar in het jaar 1980 ). Veder was het leuk om Ben Johnson (in de rol van sympathieke en behulpzame treinconducteur) weer eens terug te zien in een film en hem kan ik vooral van de legendarische keiharde Western film "The Wild Bunch (1969)". Een mooie verschijning in deze film vond ik overigens Sandee Currie (in de rol van jongere Mitchy) en ik vond het best jammer dat zij niet bloot te bewonderen was. In deze film zit eigenlijk ook geen bloot m.u.v. de scene waarbij de hangborsten van Joy Boushel (in de rol van jongere Pet) heel even te zien zijn.

Al met al gewoon een leuke, vermakelijke en sfeervolle typische jaren 80 Horror film, die ook nog eens weet te boeien en op het einde zelfs spannend is. Omdat de film ook maar circa 90 minuten duurt, kijkt hij verder lekker weg.

avatar van clubsport
matige horror slasher met een redelijk eind maar verder niet byzonder spannend .

avatar van knusse stoel
Een aardige tussendoorfilm. Kan niet zeggen dat ik deze onaardig vond maar ook niet geweldig.

lezertje
Filmdebuut van regisseur Roger Spottiswoode, die er ook niet meer van heeft kunnen maken dan het script voorschrijft. De locatie, een trein, mag dan wel origineel zijn. Het verhaaltje is gelijk aan al die andere slasherfilm,s. Een student, slachtoffer van een mislukte grap, neemt een aantal jaren wraak, tijdens een feest in een rijdende trein. DE overige studenten, een aantal jaren ouder, maar niet wijzer, verworden één voor één tot slachtoffer. Inderdaad: Niets nieuws onder de zon.

avatar van Gang_Star
Een film die mij vooral interesseerde dankzij 'Scream Queen' Jamie Lee Curtis en vooral de hoes. Qua verhaal hedendaags wat minder interessant, deze horrorfilm die zich bijna volledig afspeelt in een rijdende trein waarin een moordenaar aanwezig is, maar toch vooraf boeiend genoeg om mij nieuwsgierig te maken. Terror Train heeft een fijne sfeer en is bij vlagen redelijk spannend, maar dan eigenlijk voornamelijk richting de ontknoping die ik zelfs niet doorhad, ondanks dat wanneer je goed nadenkt je best de ontknoping kunt raden. Teveel matige karakters, een tegenvallende moordenaar en de overige scenes die spanning misten zorgen dat Terror Train niet hoogstaand is en dus eigenlijk een gemiddelde film in het genre is.

avatar van joolstein
Een nogal tegenvallende slasher, een soort Halloween-on-a-train. Maar zonder een erg indrukwekkende killer en een stel slappe kills. Alhoewel er nog wel één iemand zijn hoofd verliest. Blijft er weinig over dan natuurlijk Jamie Lee Curtis die met deze film haar status als Scream-Queen nog maar eens bevestigd! En ja, schreeuwen doet ze ... veel! Enige spanning komt er dan nog doordat erop de trein een feest bezig is met gekostumeerde jongeren en de killer zodoende steeds een nieuw vermomming heeft. En David Copperfield mag in de rol van Ken the Magician met wat goocheltrucs de tijdsduur komen oprekken. Door het camerawerk, een aardige tempo in de montage en de aanwezigheid van Curtis is de film te bekijken maar heel veel meer is er ook niet. Dat maken zelf een paar ontbloten borsten niet meer goed!