Blood for Dracula (1974)

Alternatieve titels: Andy Warhol's Dracula | Dracula Cerca Sangue di Vergine... E Morì di Sete!!! | Young Dracula

Italië / Frankrijk / Verenigde Staten
Horror

geregisseerd door Paul Morrissey
met Joe Dallesandro, Udo Kier en Arno Juerging

Graaf Dracula is een vampier die regelmatig een bepaalde hoeveelheid bloed van een maagdelijke vrouw moet drinken. Daarom besluit hij af te reizen naar Italië, waar families dusdanig religieus zijn dat de dochters voor het huwelijk nog maagd zijn. Hij komt aan bij een gezin met maar liefst vier dochters die spoedig uitgehuwelijkt zullen worden, maar als Dracula hun bloed probeert te drinken blijken ze niet zo onschuldig te zijn als ze beweren. Bijkomend gevaar is de dienaar Balato, die Dracula's vreemde gedrag met argusogen bekijkt.

Niet de beste Dracula-film, maar wel de meest aandoenlijke Dracula

Eva
Een beetje vreemd, maar wel lekker...

Een beklemmende film die ik 20 jaar geleden heb gezien. Natuurlijk zijn er veel betere films over dracula gemaakt maar ik moet toegeven dat Udo Kier geweldig is als Dracula.

Eva schreef:

Een beetje vreemd, maar wel lekker...
Rivella Light?

neo (crew)
Dat ik doorgaans niet zo van Dracula/vampier films heeft mij er niet van weerhouden deze door onder andere Warhol geproduceerde film te kijken. De hand van Warhol is bij deze geregisseerde van Morrissey ver te zoeken. Heb ook nog Flesh of Frankens klaarliggen, al zal het daar niet heel veel anders zijn. Daarbij komt wel dat ik veel leukere ervaringen heb met Frankenstein films.

Maar positief iets dan; Udo Kier is fenomenaal! De beste man voor deze rol. Ondanks dat ik mij nog vrij verveeld heb tijdens het kijken, maakte hij zoveel goed. Pefecte Dracula. Ook Claudio Gizzi's muziek mag niet ongenoemd blijven. Polanksi duikt ook nog even op een in cameo. 2.5 sterren

Is dit een originele poster.....?!±

Bas I.
Mooie settings, goede acteerprestaties (jammer van de accenten) en een interessant thema maken dit in mijn ogen tot een sterke film. Zowel arthouse als exploitatie. De muziek is in zijn eenvoud geweldig. Voor een langere recensie van mijzelf: klik.

avatar van Drs. DAJA
Wat mij betreft vertoond Udo Kier hier de beste vertolking van Graaf Dracula (Nosferatu daargelaten). De beste man is een gladde, charismatische vampier in iedere vezel van z'n lichaam en zijn totale controle en intense ogen weten het dodelijke en charmante uitmuntend te combineren. De totale overgave en het schokken in de throw-blood-up scenes is ongelooflijk Nogal plat geschoten maar dat geeft niets wanneer we met een dusdanige sfeer en fris verhaal te maken hebben. Deze platheid draagt overigens met momenten ook bij aan de heftigheid van de paar aanwezige bloederige scenes. Het is haar roekelooze, rebelse karakter en sfeerfolle frisse take op het vampierverhaal wat Blood For Dracula tot een geweldige cultklassieker en heerlijk stukje horror maakt.

avatar van kirk douglas
deze film is moglijk de wel meest drieste en ook tevens slechtste verfilming van bram stokers boek ooit gemaakt.udo kier is de enigste reden waarom iemand dit gedrocht zou kijken. deze speelt namelijk een prachtrol die hij toch eens in een betere versie zou moeten overdoen.de rest van de acteurs spelen zo ontzettend slecht dat ze de film compleet verpesten.

avatar van Peake
Recentelijk deze en Flesh For Frankenstein weer eens bekeken en bijzonder genoten van Morrissey's bijzondere adaptaties. De combinatie van horror, erotiek en humor werkt in beide films uitstekend en Udo Kier speelt werkelijk fenomenaal. De films zijn bovendien prachtig geschoten door Luigi Kuveiller.

Dit is toch wel een film waar ik bijzondere herinneringen aan bewaar. Begin jaren 80 zond namelijk de VPRO deze film uit (de VPRO zond destijds geregeld aparte films uit) en als jong jochie keek ik enorm geboeid naar deze film. In eerste instantie omdat het om een Dracula film ging maar al snel werd ik door iets anders geboeid namelijk het veelvuldig bloot (is denk ik mijn eerste film waarbij ik een vagina, weliswaar zwaar behaard, op TV zag). In die jaren was dat nog bijzonder om op TV te zien (toen had je ook maar een stuks of 6 zenders namelijk NED 1, NED 2, ARD, ZDF, WDR en BRT 1). Het hele verhaal (wel leuk verzonnen en verklaard ook waarom er veel seks in zat) interesseerde me eigenlijk niet meer en keek ik alleen maar gespannen uit naar de volgende blootscene. Ik beschouwde deze film altijd als de seks Dracula film. Omdat deze film me min of meer altijd is bijgebleven en ik er prettige herinneringen aan bewaar krijgt hij van mij een nipte voldoende want als horror vond ik het weinig voorstellen hoewel het einde nog best bruut is en ook de bloed kots scenes van Udo Kier.

avatar van HK Senator
Bijzonder amateuristisch acteerwerk. Maar de film is in al zijn eenvoud gerust memorabel te noemen en de laatste 10 minuten geweldig.