ad
  • 8.105.304 stemmen

Sangue per Dracula (1974)

Horror | 103 minuten

Genre: Horror

Alternatieve titels: Blood for Dracula / Andy Warhol's Draculax / Andy Warhol's Dracula / Young Dracula

Oorsprong: Italië / Frankrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Paul Morrissey

Met onder meer: Joe Dallesandro, Udo Kier en Arno Juerging

Releasedatum: 13 augustus 1974

Over Sangue per Dracula

"He couldn't live without a virgin's blood..... ...So a virgin had to die!"

Graaf Dracula is een vampier die regelmatig een bepaalde hoeveelheid bloed van een maagdelijke vrouw moet drinken. Daarom besluit hij af te reizen naar Italië, waar families dusdanig religieus zijn dat de dochters voor het huwelijk nog maagd zijn. Hij komt aan bij een gezin met maar liefst vier dochters die spoedig uitgehuwelijkt zullen worden, maar als Dracula hun bloed probeert te drinken blijken ze niet zo onschuldig te zijn als ze beweren. Bijkomend gevaar is de dienaar Balato, die Dracula's vreemde gedrag met argusogen bekijkt.

imageimageimage

avatar van Jos2

Jos2

Niet de beste Dracula-film, maar wel de meest aandoenlijke Dracula

avatar van Eva

Eva

Een beetje vreemd, maar wel lekker...

avatar van Barichello

Barichello

Een beklemmende film die ik 20 jaar geleden heb gezien. Natuurlijk zijn er veel betere films over dracula gemaakt maar ik moet toegeven dat Udo Kier geweldig is als Dracula.

avatar van Diesel

Diesel

Eva schreef:

Een beetje vreemd, maar wel lekker...

Rivella Light?

avatar van neo

neo (crew)

Dat ik doorgaans niet zo van Dracula/vampier films heeft mij er niet van weerhouden deze door onder andere Warhol geproduceerde film te kijken. De hand van Warhol is bij deze geregisseerde van Morrissey ver te zoeken. Heb ook nog Flesh of Frankens klaarliggen, al zal het daar niet heel veel anders zijn. Daarbij komt wel dat ik veel leukere ervaringen heb met Frankenstein films.

Maar positief iets dan; Udo Kier is fenomenaal! De beste man voor deze rol. Ondanks dat ik mij nog vrij verveeld heb tijdens het kijken, maakte hij zoveel goed. Pefecte Dracula. Ook Claudio Gizzi's muziek mag niet ongenoemd blijven. Polanksi duikt ook nog even op een in cameo. 2.5 sterren

avatar van Wouter

Wouter

Is dit een originele poster.....?!±

avatar van Bas I.

Bas I.

Mooie settings, goede acteerprestaties (jammer van de accenten) en een interessant thema maken dit in mijn ogen tot een sterke film. Zowel arthouse als exploitatie. De muziek is in zijn eenvoud geweldig. Voor een langere recensie van mijzelf: klik.

avatar van Drs. DAJA

Drs. DAJA

Wat mij betreft vertoond Udo Kier hier de beste vertolking van Graaf Dracula (Nosferatu daargelaten). De beste man is een gladde, charismatische vampier in iedere vezel van z'n lichaam en zijn totale controle en intense ogen weten het dodelijke en charmante uitmuntend te combineren. De totale overgave en het schokken in de throw-blood-up scenes is ongelooflijk Nogal plat geschoten maar dat geeft niets wanneer we met een dusdanige sfeer en fris verhaal te maken hebben. Deze platheid draagt overigens met momenten ook bij aan de heftigheid van de paar aanwezige bloederige scenes. Het is haar roekelooze, rebelse karakter en sfeerfolle frisse take op het vampierverhaal wat Blood For Dracula tot een geweldige cultklassieker en heerlijk stukje horror maakt.

avatar van kirk douglas

kirk douglas

deze film is moglijk de wel meest drieste en ook tevens slechtste verfilming van bram stokers boek ooit gemaakt.udo kier is de enigste reden waarom iemand dit gedrocht zou kijken. deze speelt namelijk een prachtrol die hij toch eens in een betere versie zou moeten overdoen.de rest van de acteurs spelen zo ontzettend slecht dat ze de film compleet verpesten.

avatar van Peake

Peake

Recentelijk deze en Flesh For Frankenstein weer eens bekeken en bijzonder genoten van Morrissey's bijzondere adaptaties. De combinatie van horror, erotiek en humor werkt in beide films uitstekend en Udo Kier speelt werkelijk fenomenaal. De films zijn bovendien prachtig geschoten door Luigi Kuveiller.

Theunissen

Dit is toch wel een film waar ik bijzondere herinneringen aan bewaar. Begin jaren 80 zond namelijk de VPRO deze film uit (de VPRO zond destijds geregeld aparte films uit) en als jong jochie keek ik enorm geboeid naar deze film. In eerste instantie omdat het om een Dracula film ging maar al snel werd ik door iets anders geboeid namelijk het veelvuldig bloot (is denk ik mijn eerste film waarbij ik een vagina, weliswaar zwaar behaard, op TV zag). In die jaren was dat nog bijzonder om op TV te zien (toen had je ook maar een stuks of 6 zenders namelijk NED 1, NED 2, ARD, ZDF, WDR en BRT 1). Het hele verhaal (wel leuk verzonnen en verklaard ook waarom er veel seks in zat) interesseerde me eigenlijk niet meer en keek ik alleen maar gespannen uit naar de volgende blootscene. Ik beschouwde deze film altijd als de seks Dracula film. Omdat deze film me min of meer altijd is bijgebleven en ik er prettige herinneringen aan bewaar krijgt hij van mij een nipte voldoende want als horror vond ik het weinig voorstellen hoewel het einde nog best bruut is en ook de bloed kots scenes van Udo Kier.

avatar van HK Senator

HK Senator

Bijzonder amateuristisch acteerwerk. Maar de film is in al zijn eenvoud gerust memorabel te noemen en de laatste 10 minuten geweldig.

Theunissen

De laatste minuten van deze film zijn inderdaad geweldig en met name natuurlijk als van Udo Kier (Count Dracula) één voor één de ledematen worden afgehakt met een bijl (te beginnen met zijn linkerarm, gevolgd door zijn rechterarm, daarna zijn rechterbeen en als laatste zijn linkerbeen) door dienaar Mario Balato (Joe Dallesandro).

Daarvoor moet je het vooral doen met de rijkelijke aanwezige naaktheid van Stefania Casini (Rubinia) en Dominique Darel (Saphiria), die na circa 11 minuten voor het eerst naakt (hun borsten) te zien zijn als ze in de tuin aan het werken zijn, en het bloedkosten van Udo Kier in een badkuip en bidet, als hij denkt het bloed van een maagd te hebben gedronken, terwijl de vrouwen (Saphiria en Rubinia) geen maagd meer zijn (zijn dan al ontmaagd door dienaar Mario Balato)

Met name de naaktheid van Stefania Casini mocht er wezen en zeker na circa 71 minuten als ze zich staande staat te wassen in een badkuip en waarbij dan haar borsten en behaarde schaamstreek goed te zien zijn en dat circa één minuut lang. Ook de scène daarvoor (na circa 62 minuten) mocht er van haar wezen, als ze volledig naakt bovenop Joe Dallesandro (als dienaar Mario Balato) zit en waarbij haar behaarde schaamstreek ook vrij goed te zien is.

avatar van blurp194

blurp194

Dracula en de klassenstrijd. De aristocratie tegenover het proletariaat. Das Kapital en de arbeider. Wie zal er zegevieren, wie wint de laatste maagd - de verfijnde graaf of de lompe knecht.

Tsja, dat weten we vanzelf al. Want net als zo ongeveer ieder ander van mijn leeftijd (ahem) heb ik deze indertijd wel op Veronica gezien, in de tijd dat het tonen van een bloot borstje op televisie nog een ding was. En kennelijk maakte dat ook wel wat indruk, want de hele film is me over de jaren heen wel ietwat bijgebleven - nouja, niet dat soort onbelangrijke details als de klassenstrijd. Maar wel de vier fraaie big-hair dames, al ben ik bang dat die een stuk minder indruk zouden maken met wat minder aandacht van de kapper.

Qua acteren valt het allemaal niet zo mee, maar daar ging het bij Warhol en Morrisey ook niet zo om. Dachten we toen al, al had ik toen nog niet heel veel van Warhol en zijn meelopers gezien. Nu goedbeschouwd eigenlijk nog niet, en heel veel haast krijg ik daar door deze film nou ook niet van. Verder dan een beetje nostalgie komt deze film niet, uiteindelijk.

avatar van joolstein

joolstein

Zucht, de derde vampieren-film van rond 1971 die ik kijk en die me niet goed is bevallen. Wederom een soort Europese avant-gardecinema; opzettelijke artistiek waardoor de look, de sfeer en de passende muziek best goed waren maar gecombineerd met soft pornografische beelden en dialogen is er niet door te komen. In deze film werd er nog wat humor aan toegevoegd. Waarvan misschien één handvol, wel geslaagd was.

Ditmaal wordt Graaf Dracula (Udo Kier) doodziek door een gebrek aan maagdelijk bloed, dus zijn assistent Anton (Arno Jürging) neemt hem mee naar Italië omdat de dochters uit de aristocratische familie Di Fiore misschien dit bloed nog bezitten. Tja het werd een trage, oninteressante film vol met maatschappijkritiek en een reeks saaie seksscènes.

Die softporno-sequenties zijn ook nog eens schrijnend en vrouwonvriendelijk. Brr, wat een uitspraken van de niet zo bijster goede acteur Joe Dallesandro, die één of andere communistische knecht moest voorstellen. Vrouwen zijn maar goed voor één ding en hij voert vernederende acties uit als slaan en het dwingen tot seks. Tja en dan over de jongste dochter, die notabene 14 is, "Ik zou haar graag verkrachten." Om vervolgens, zogenaamd om haar te redden van Dracula, ook daadwerkelijk te doen. Rond Dracula hangt altijd wel een soort van erotiek maar is hier compleet zoek. Het werd ook niet als schokkend gebracht maar was eerder gewoon vulgair.

Ach het zal allemaal wel anders bedoeld zijn doordat er maatschappijkritiek aanwezig was. Het interesseerde me algauw niets meer. En het maakt de film er ook niet beter op. Er valt verder ook niet veel te beleven want de anders zo iconische Dracula zorgt géénszins voor iets wat maar door kan gaan voor horror.

avatar van Perry Meer

Perry Meer