• 10.601 nieuwsartikelen
  • 8.968.674 stemmen

The Ninth Configuration (1980)

Drama | 118 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titels: De Negende Formatie / Twinkle, Twinkle, Killer Kane

Geregisseerd door: William Peter Blatty

Met onder meer: Stacy Keach, Scott Wilson en Jason Miller

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 25 juli 1985

Plot The Ninth Configuration

"How do you fight a war called madness?"

De nieuwe officier dr. Kane arriveert in het militair psychische hospitaal waar hij komt te werken. Hij doet zijn uiterste best zijn patiënten te genezen, maar is zelf hard op weg krankzinnig te worden. Het helpt ook al niet dat het hospitaal in een oud, duister kasteel is gehuisvest dat de stuipen op het lijf jaagt.

Col. Vincent Kane

Lt. Spinell

Sgt. Krebs

avatar van FisherKing

FisherKing

Nog door niemand gezien, terwijl de dvd uit is. Apart.

Film van William Peter Blatty, ook scenarist van The Exorcist.

Wordt omschreven als een curieuse film

avatar van Quentin

Quentin

Bijzonder mooie poster.

avatar van TerryA

TerryA

een cult classic van William Peter Blatty (Exorcist schrijver) met de regel "I will show you that God exists!"

Speelt af in een militaire inrichting en in sommige stukken te vergelijken met "One Flew Over The Cuckoos Nest" maar in mijn opinie beter omdat het meer donker en sarcastische (realistiche) momenten heeft met een finale dat nooit te verwachten is. een aanrader (als je het kan vinden!)

avatar van Quentin

Quentin

Komt op 27 juli in Nederland op dvd uit.

avatar van maurice74

maurice74

Inmiddels heb ik de dvd blind gekocht, omdat het nu eenmaal van William Peter Blatty is. Het lijkt me niet echt een horrorfilm. Verder ziet het er allemaal vrij apart uit en kom ik echt niet wijs uit de omschrijving. Ik ontkom er dus niet aan om deze film te bekijken.

avatar van code9

code9

Bescheiden, over het hoofd gezien meesterwerkje van Blatty, waarin diverse religieuze stijlfiguren die zo typerend zijn voor 'The Exorcist' (zoals beelden van draakachtige demonen, discussies over God en het leven), terugkeren en voor een uitstekende maar niet overheersende sfeer zorgen.

De locatie (een kasteel) doet erg on-Amerikaans aan, maar blijkt het verhaal, dat min of meer een mix is van elementen van 'One Flew...' en 'The Deer Hunter', krachtig te benadrukken.

De pyschotische (ex-)militairen, gestoord geworden door de gruwelen van de Vietnam-oorlog, moeten door dr. Kane beoordeeld worden op hun geloofwaardigheid. Zijn ze echt gek, of doen ze maar als of? Het antwoord is zowel verrassend als om goed over na te denken.

De voor die tijd ingenieuze wending(dr. Kane die zélf patiënt blijkt te zijn, om een behoorlijk lugubere reden die hij zelf verdrongen heeft) kan nu misschien een tikkeltje obligaat overkomen, maar boet wat mij betreft nauwelijks aan kracht in. Daar is het acteerwerk (mede van Jason Miller, beter bekend als Damien Karras in The Exorcist) te overtuigend voor. Zo zeer zelfs, dat de uitgebeelde geschiftheid van de diverse militairen regelmatig aardig op de lachspieren werkt - terwijl een moment later het ineens bloedserieus en soms zelfs even macaber wordt. Sterk gedaan.

Blatty, die het naar mijn smaak zeer goede The Exorcist III regisseerde, zorgt mede door een paar typische, herkenbare lange shots (eigenlijk te weinig naar mijn zin) voor een visueel eenvoudige maar indringende film die boeit vanaf de eerste tot de laatste seconde.

avatar van djelle

djelle

Eens met code9, erg intrigerende en sterke film. Veel sfeervolle beelden (dat kasteel alleen al!) en een fantastisch diepgaand script. Die discussies over God en het leven droegen trouwens niet enkel bij tot de sfeer, maar bleken ook een erg belangrijk thema te zijn in het verhaal. Die ene kerel (ben zijn naam kwijt) was zijn geloof in de goedheid van de mens totaal verloren, zo ook in God en een leven na de dood. Die discussie over het gegeven dat een mens al dan niet in staat zou zijn om zijn leven te geven voor een ander vond ik prachtig. Het einde waarbij Kane dan ook zelfmoord pleegt om te bewijzen dat zoiets wel degelijk bestaat is dan ook uitermate krachtig. Die ietwat te sentimentele soundtrack had misschien niet gehoeven, maar voor de rest weinig op aan te merken. Aanrader!

avatar van Nasir

Nasir

Zag'm liggen en meteen gekocht aangezien het een film was van de schrijver van de exorcist. Bij het eerste shot van dat kasteel had de film me al gelijk te pakken. De locatie, de sfeer zijn geniaal in beeld gebracht. Dialogen tussen Kane en de patienten waren zowel boeiend en hilarisch op sommige momenten. En inderdaad de shots op de beelden met die draakachtige koppen deden me ook aan de exorcist denken. Vanaf het begin tot het geniale einde heeft deze film me weten te boeien. Jammer dat WPB maar twee films heeft gemaakt.

avatar van TerryA

TerryA

stem verhoogd omdat het eigenlijk iets meer dan een 8 uit 10 waard is. zoals door anderen hier geschreven, een aanrader al is en blijft het moeilijk te vinden!

avatar van brucecampbell

brucecampbell

Ik ben best wel benieuwd naar deze film!

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Film door de schrijver van The Exorcist.

Stacy Keach komt als psychiater in experimenteel krankzinnigengesticht gehuisvest in een Frankenstein-kasteel en waar ook niet helemaal duidelijk is wie nou de patienten zijn en wie de artsen....totdat ze The Great Escape gaan naspelen en de artsen in SS-uniform gaan rondlopen.

Ook shakespeare met honden is een favoriete bezigheid, al is er maar één Odelay-hond (ze bestaan echt!).

Regisseur/schrijver Blatty had schijnbaar nogal van de acid gesnoept en dat maakt de film nou niet bepaald de meest standaard mainstream film.

Helaas wordt er soms een beetje geschmierd, maar uiteindelijk biedt het slot nog wel een soort van redemption.

Voor de liefhebbers van curiosa.

avatar van mayhemblik

mayhemblik

Nasir schreef:

Aan het begin als Stacy Keach aankomt zie je op een gegeven moment dat beeld van die draak die in The Exorcist in Regan´s kamer verschijnt, ik weet het bijna 100% zeker.

avatar van yorgos.dalman

yorgos.dalman

Vreemde film met vlagen curieuze humor. Opmerkelijk voor een regiedebuut, dat zeker, maar 'what's the point'?

Ik bedoel, het schmierende, haast theatrale acteren van de acteurs ondermijnen elke serieuze boodschap die schrijver / regisseur Blatty erin meent te willen stoppen.

avatar van Uzza_Sparta

Uzza_Sparta

eigenlijk veel beter dan Shutter Island

Mwa, wel aardig.

Paar keer gegniffeld (die hond ) , maar wat mij betreft wel erg veel absurd gedoe in deze film.

De hierboven geroemde filosofische inslag lag er ook wel erg dik op.

avatar van ChrisM

ChrisM

Sfeer en acteerprestaties meer dan dik in orde! Joe Spinell Stacy Keach Robert Loggia ........ vergeten juweeltje zo te zien weinig mensen die de moeite nemen deze te kijken

avatar van baspls

baspls

Een apart filmdebuut van Exorcist-auteur William Peter Blatty, gebaseerd op zijn boek Twinkle, Twinkle, "Killer" Kane. Eigenlijk een voorloper op het verhaal van The Exorcist. The Exorcist gaat over (de strijd tussen) goed en kwaad, The Ninth Configuration/Killer Kane over het mysterie van het goede en het derde boek Legioen over het bestraffen van het kwaad en oerzonden.

De film verteld het verhaal van dr. Kane. Een militair die verantwoordelijk is voor een militair gesticht dat gevestigd in een Middeleeuws kasteel. Een van de patiënten is een astronaut die op het laatste moment weigerde om naar de maan te gaan (mensen met een goed geheugen herinneren zich dat Regan in The Exorcist tegen iemand zegt dat hij niet naar de maan moet gaan). Uiteindelijk blijkt echter dat dr. Kane de beruchte Killer-Kane is en ze hem hebben laten geloven dat hij een psycholoog is om hem zo te kunnen genezen, wat is gelukt omdat hij zijn leven wil geven voor de astronaut.

Omdat veel personages gek zijn is het acteerwerk behoorlijk chaotisch. Scott Wilson weet zijn gekte echter sterk te vertolken. In de hoofdrol een jonge Stacy Keach (American History X, Prison Break) die het ook zeker niet onaardig doet.

De film is bijzonder mooi en sfeervol geschoten, met name de het begin van de film werkt perfect met de muziek eronder. Je zou haast niet geloven dat het Blatty's eerste film is. De setting is ook ongelofelijk sfeervol. Gefilmd in Schloss Eltz in Wierschem (Duitsland), een prachtig kasteel dat perfect zou zijn voor Gotische Horror, maar bizar genoeg buiten deze film nooit is gebruikt. Bizar ook dat de film zich in Amerika afspeelt en wordt beweerd dat het kasteel steen voor steen naar Amerika is verplaatst (kan dat überhaupt?) terwijl het heel duidelijk in Duitsland is.

Al met al een behoorlijk vreemde film, in het begin een echte doorbijter maar aan het einde kwam er toch wel een interessant plot.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

Of het een aparte keuze is of Blatty een betere schrijver dan regisseur is daar wil ik vanaf wezen maar ik zag noal wat botsende acteerstijlen in deze film. Er wordt vaak nogal overgeacteerd, beetje zoals ouderwets amateurtoneel "gek" acteert, ben het erg met yorgos eens en het zit me toch wel behoorlijk in de weg bij deze vreemde film, die ook wat scherpte mist. Maar bijzonder was het.