The Book of Birdie (2017)

Verenigd Koninkrijk
Fantasy

geregisseerd door Elizabeth E. Schuch
met Ilirida Memedovski, Suzan Crowley en Kathryn Browning

Birdie, een jonge en fragiele tiener met een overactieve fantasie, wordt geplaatst in een geïsoleerd en pittoresk klooster in Lake Michigan. Birdie ervaart al een tijdje vreemde, bloederige en mysterieuze obsessies die haar aandacht trekken. Dan ontmoet ze Julia, een pittig, knap en inspirerend meisje voor wie een ontluikende lesbische verliefdheid groeit. Birdie kan zich echter niet afzetten van haar fascinatie voor de bloederige, bizarre en grillige hallucinaties die haar achtervolgen. Ze gaat op onderzoek naar de hallucinaties en visioenen en probeert te achterhalen of deze heilig of duivels zijn.

Erg mooi.

Het gaat goed met de vrouwelijke regisseurs in het genrewereldje. Terwijl Hollywood druk bezig is met bewijzen dat vrouwen hetzelfde kunnen als mannen (ie geld opbrengen met zielloze producties), tonen een hoop recente genre(indies) dat een vrouwelijke regisseur ook echt meerwaarde kan hebben.

Niet dat er zoiets bestaat als mannen/vrouwenfilms, maar toch voelde ik wel tijdens het kijken dat hier een vrouw achter zat. Het is meer ambigue, minder duidelijk en uitgesproken. Lieve, schattige scenes zijn om ietwat onduidelijke reden ook creepy, net zoals de horror nooit puur op horror gericht is. Mannelijke regisseurs lijken in dat soort dingen gewoon veel director.

Visueel absoluut de moeite, geweldig gebruik van een goede soundtrack en sterk acteerwerk. Weer zo'n self-funded filmpje laat ziet dat je met beperkte middelen gewoon erg knappe cinema kan maken. Nu maar hopen dat Netflix het niet meer oppikt, want een typisch massaproduct is het niet. Daarvoor is alles net iets te vaag en lastig te vatten is een braaf hokje.

4.5* en een uitgebreide review