- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Vrije filmchallenge
Vrije filmchallenge
Zandadder
-
- 2595 berichten
- 3080 stemmen
#24 Saat Po Long (2005) 3,0*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/35000/35099.300.jpg?cb=1403526988
Hongkong
93 min
FTV
<250 (159)
Woland
-
- 4796 berichten
- 3815 stemmen
24. The Amazing Spider-Man (2012)
Verenigde Staten
FTV, 136 minuten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/78000/78173.300.jpg?cb=1363093332
The Amazing Spider-Man was zeker niet amazing. Matig en ongeinspireerd zijn bijvoeglijke naamwoorden die de lading beter dekken, wat mij betreft. Ik was enigszins tot deze film veroordeeld vanwege een avondje bankhangen met vrienden, en hoge verwachtingen had ik zeker niet, maar na het wel aardige pak 'm beet eerste half uur schoof deze Spiderman-reboot toch aardig onderuit. Slap verhaal wat van toevalligheden aan elkaar hangt, een saaie antagonist (en ook protagonist eigenlijk), geen geweldig interessante actie en special effects - en dan heb ik al niet zoveel op met superheldenfilms. Het leukste moment was nog toen de naam van de regisseur in beeld kwam. Niet voor herhaling vatbaar. 1.5*
Woland
-
- 4796 berichten
- 3815 stemmen
25. Conan the Barbarian (2011)
Verenigde Staten
FTV, 113 minuten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/64000/64957.300.jpg?cb=1365057393
Wederom een avondje bankhangen met een film waar ik vantevoren bijzonder weinig van verwachtte, maar deze Conan the Barbarian was stiekem best wel leuk. Het verhaal heeft allerlei typische fantasy-achtige aspecten op niet zo originele wijze bij elkaar gegooid, ik kreeg gelijk associaties met Xena the Warrior Princess, Game of Thrones, World of Warcraft, Diablo, dat soort dingen. Barbaren! Zwarte magiers en heksen! Maskers met magische krachten! Brute (zwaard-)gevechten tegen talloze vijanden! Maar het was precies het soort film waar ik zin in had. Lekker lompe gevechten, prima gefilmd en genoeg ontwikkelingen om me mee te vermaken. Kon minder. 3.0*
Gang_Star
-
- 6837 berichten
- 3401 stemmen
Verenigde Staten
Actie
114 minuten
372 stemmen
FTV
Point Break van Kathryn Bigelow met rollen voor onder andere Keanu Reeves en Patrick Swayze heb ik altijd een vrij sterke film gevonden. Had dan ook mijn twijfels over deze remake. Totdat ik beelden zag van een making off waarbij de wingsuit stunt centraal stond. Daar was ik vrij onder de indruk van, dus ja, deze nieuwe versie van Point Break moest en zou ik een keer zien.
Ik had werkelijk waar geen idee wie deze film had geregisseerd, en nu pas zie ik dan ook dat het Ericson Core, de man achter het vrij sterke Invincible uit 2006 met Mark Wahlberg is. Van de cast kwam alleen Edgar Ramirez mij bekend voor, ondanks dat Luke Bracey in films als G.I. Joe: Retaliation, November Man en recentelijk nog in Hacksaw Ridge speelde. Zelfde verhaal als met Teresa Palmer, ook gespeeld in Hacksaw Ridge. Vermoed dat zij dan de geliefde van de hoofdrolspeler was. Ook haar in andere films gezien, maar schijnbaar niet echt indruk op mij kunnen maken, want ze kwam me niet bekend voor. Dus uiteindelijk blijkt de voor mij onbekende cast toch niet zo onbekend te zijn. Toch viel de cast me in het totaal nogal tegen.
Point Break kent niet al te sterke personages, zo vond ik Bodhi nog het sterkste personage. De film kan totaal niet tippen aan de versie uit 1991. Daar speelden Reeves en Swayze nog beide zeer naar behoren. In deze versie is dat wel het geval met Bodhi, maar valt Utah zwaar tegen. De film is helaas niet spannend en de actiescènes zijn niet meer dan redelijk. Pluspunt is wel dat de film een aantal waanzinnige stunts bevat, die eveneens waanzinnig in beeld worden gebracht. Helaas is dat het enige spektakel dat Point Break echt kan bieden. Voor de rest is het helaas maar een tegenvallende bedoeling.
Gang_Star
-
- 6837 berichten
- 3401 stemmen
#14 Die Hard (1988)
Verenigde Staten
Actie / Thriller
131 minuten
4603 stemmen
RW
#15 Die Hard 2 (1990)
Verenigde Staten
Actie / Thriller
124 minuten
2511 stemmen
RW
#16 Die Hard with a Vengeance (1995)
Verenigde Staten
Actie / Thriller
131 minuten
3025 stemmen
RW
#17 Live Free or Die Hard (2007)
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Thriller
128 minuten
3593 stemmen
RW
Weer eens de Die Hard films herzien tot en met deel 4. Deel 5 was echt zeer zwak en is een aanfluiting tegenover de eerste 4 films. Naar mijn idee behoort Die Hard tot de betere actiereeksen en is Die Hard met Alan Rickman als Hans Gruber als badguy in een sterke rol één van de beste actiefilms ooit gemaakt. Kende met Die Hard 2: Die harder een prima vervolg op het vliegveld, maar helaas was de kolonel als badguy niet zo memorabel als Hans Gruber. In Die Hard: With A Vengeance kent John McClane samen met Zeus Carver aan zijn zijde, wel weer een interessantere schurk met Jeremy Irons als de broer van de vermoorde Hans Gruber . Die Hard 4.0 vond ik dit keer zelfs een stuk beter, waardoor de beoordeling nog iets hoger is uitgevallen. Hoe dan ook Is het eerste deel ook meteen het beste, waarna de vervolgen stuk voor stuk allen een vrij hoog niveau halen (deel 5 uitgezonderd).
MovieMind
-
- 6943 berichten
- 0 stemmen
#23 Laura (1944)
Verenigde Staten
Film noir / Mystery
88 minuten
(ZW)
(FTV)
88 + 10 = 98 punten (totaal 2759)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/2000/2497.300.jpg?cb=1368951157
Boenga
-
- 2628 berichten
- 1532 stemmen
#8 - The Tree (2010)
Frankrijk
100 minuten
FTV
<250 stemmen (149)
Het idee achter The Tree kan een basis zijn voor een sterk verhaal en een mooi drama. Meisje van acht verliest haar vader, en zoekt een houvast, een beeld, een materiële herinnering - hier in de vorm van een boom.
Dat leidt zeker tot een aantal positieve herinneringen: de Australische weiden en heuvels worden veel en mooi in beeld gebracht, en het huis en de tuin... Het ziet er zo mooi en warm uit dat het een zekere magie uitstraalt. De liefde van Simone voor de boom vloeit daar dan ook mooi uit voort.
De sfeer omkadert wat misschien wel het allersterkste punt is van de film: de jonge (bij de opnames ook effectief acht jaar oude) Morgana Davies speelt de pannen van het dak.
Helaas zitten we dan meteen ook bij het allicht zwakste punt van de film: de jongedame is te wijs en te volwassen, praat iedereen onder tafel, spelt haar eigen moeder de les. En dat irriteert dus enorm - net zoals de meeste personages trouwens: niemand komt hier echt sympathiek over.
Komen daarbij nog een aantal onwaarschijnlijkheden - Dawn die haar nieuwe liefde net iets te makkelijk laat vallen omwille van de boom; de onrealistische manier waarop Dawn als een heel zwakke, bijna slechte moeder wordt uitgebeeld - zelfs in de outdoors was ze haar kinderen wel afgenomen geweest; de zagende buren die geen enkele meerwaarde hebben in het verhaal en die ook gewoon hun droogmolen hadden kunnen verplaatsen; het goedkope, bijna absurde einde (Huis ingestort ? Geen probleem dan zijn we weg en rijden wel ergens naar toe , dààg);...
Veel potentieel, maar... het komt er nauwelijks of niet uit. Too bad.
Rvdz
-
- 633 berichten
- 2693 stemmen
#36 Pirates of the Caribbean: At World's End (2007)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/38000/38169.300.jpg?cb=1496740907
Verenigde Staten
169 minuten
FTW
(169 + 10 = 179)
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8277 stemmen
#31 Shik (2003) (The Suit)
Rusland
92 minuten
FTV
< 250 stemmen (18)
https://my-hit.org/storage/260054_500x800x250.jpg
De drie jongens zijn een stel onnoemelijk irritante gasten en ik had veel moeite om me met ze te identificeren. Ik vond ze vooral ergerlijk en vervelend. Net als otherfool boeide het me totaal niet wat er van ze zou worden. Alleen voor 'de Stomme' had ik nog wel wat sympathie, maar laat hij nu juist doodgestoken worden, grrrr!
De beelden van de Krim en het leven daar (denk ik) zijn wel fraai en het camerawerk zeer degelijk. Dit maakt de film toch nog genietbaar en het bekijken waard. Die kleermaker/vader van één van de jongens is wel de dubbelganger van Klaus Maria Brandauer, zeg!
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
#53. Leprechaun (1993)
92 minuten - FTV
turkey
USA
http://3.bp.blogspot.com/-Mw7SBYroXnQ/VP3255gV4uI/AAAAAAAAGU8/coCfvG-a0FQ/s1600/Leprechaun-II-2.jpg
Is mij beter bevallen dan verwacht. Ik vreesde dat het meer comedy ging zijn dan horror en dat het niveau kinderlijk zou zijn. Neen hoor, de Leprechaun mag dan ludiek overkomen hij deinst er niet voor terug om op creatieve en nogal grafische manier te werk te gaan. Onderhoudend, heb me niet verveelt. Ok de dialogen en het acteerwerk van de jongeren liet soms wat te wensen over (ok geen kwaad woord over Jennifer Anniston die deed het heel goed) en het duo Alex en Ozzie hun interacties waren nogal tenenkrommend. Geen topfilm maar een ruime voldoende is op zijn plaats.
#54. Frankenhooker (1990)
85 minuten - FTV - <250
USA
http://3.bp.blogspot.com/-hmo08iz-GMA/VgArfqaLGxI/AAAAAAAAG4w/HZRQGXAMxic/s1600/frankenhooker2.jpg
Basket Case vond ik best nog wel ok, Brain Damage vond ik bedroevend. Een goede portie vrouwelijk schoon is wat ik zeker in die films miste dus moest ik Frankenhooker maar eens proberen. INderdaad geen gebrek. Het verhaal is zoals de titel het al laat uitschijnen een re-adaptatie van Frankenstein maar deze keer creëert de gekke wetenschapper een vrouwelijk wezen. Neen het is geen Re-Animator maar de film is ontzettend vermakelijk, verschillende keren zei ik schitterend toch. Dat einde haha! En dat vrouwelijke naakt niet alleen zeer leuk, maar eigenlijk was het nog functioneel ook.
Algemeen: 102 + 100 (Totaal: 5070 punten)
Periode: 1 + 1 (Totaal: 38 punten)
Rariteiten: 1 (Totaal: 50 punten)
Landen: 1 + 1 (Totaal: 63 punten)
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
#14 Das Cabinet des Dr. Caligari (1920)
71 minuten
FTV
>250 stemmen (391)
Silent, ZW
(afbeelding)
Het einde maakt de film net dat beetje beter.
Prachtige decors en gebruik van de sepia en blauwe kleuren en het einde is erg sterk. Daarnaast is het erg fijn om naar de performance van Krauss en Veidt te kijken die zich helemaal uitleven hier. Buiten dat kon ik er vrij weinig mee. Het tempo ging er soms behoorlijk uit en de muziek, de jazzy score, werkt meer op de zenuwen dan dat het iets aan sfeer toevoegt aan de film. En sfeer is alles bij dit soort films. Het verhaal deed me verder ook niet zo heel veel. Blijft een beetje een hit or miss bij mij, die stille films.
ik snap de historische waarde van deze film en de invloed die het heeft gehad op de moderne cinema. Veel kon ik er echter niet mee en werd het eerder een vervelende zit dan dat ik er echt van genoten heb. Maar toch credits naar de expressionistische decors het einde en de fantastische Krauss als Caligari.
2.0*
Ik zie nu pas je recensie jammer dat je er niet zo van hebt kunnen genieten. Heb je veel ervaring met silents? Voor mij is het vooral historisch van belang als een van de eerste invloedrijker horrorfilms en een einde met een twist.
Oh ja baspls toch knap dat je Cannibal Holocaust toch een kans hebt gegeven. Ik moet zeggen die scène met die schildpad vond ik ook heel lastig om door te komen. Maar in kannibalenfilms is er wel vaker dierenleed of gevechten tussen dieren. Je kan wel zeggen ja dat is de natuur de dieren weten niet beter en doen dit om te overleven, maar het is ook niet meteen leuk om een roofdier zijn prooi te zien doden en verslinden.
U96
-
- 731 berichten
- 762 stemmen
Ben hier wel benieuwt naar. Waar zou ik hem kunnen bekijken? Is er niet een soort Belgische NPO Gemist toevallig.
een NPO van de serie weet ik niet, maar misschien kan het via deze weg bol.com | De Bossen Van Vlaanderen, Tv Series ,
U96
-
- 731 berichten
- 762 stemmen
Ik herinner me toen deze op de toenmalige BRTN werd uitgezonden (was toen 12-13 jaar), inderdaad een sterke serie met veel spanning en verrassende ontwikkelingen. Ik had niet verwacht dat deze op MovieMeter zou staan. Ik had deze eerder op TVmeter verwacht.
heb deze serie al meerdere keren gezien en iedere keer word je vanaf het begin de serie in gezogen, blijft goed voor mij vooral de sfeer en spanning zijn naar mijn gevoel echt top!!
U96
-
- 731 berichten
- 762 stemmen
https://www.moviemeter.nl/images/cover/60000/60919.jpg?cb=1383480985
Les Barons (2009) - MovieMeter.nl
Belgie/Frankrijk
komedie
111minuten
FTV
<250stemmen (159)
IMDb 6,7/10
komedie van Nabil Ben Yadir, goeie komedie met enkele heel hilarische momenten, het verhaal verteld over 4 Marokaanse jongeren, samen vormen ze "les barons", voor hen telt maar één ding zo veel mogelijk van het leven en geneugten profiteren zonder de minste inspanning, film kijkt vlot weg en verveelde me geen moment 3,5*
DVD-T
-
- 15565 berichten
- 3123 stemmen
Ik zie nu pas je recensie jammer dat je er niet zo van hebt kunnen genieten. Heb je veel ervaring met silents? Voor mij is het vooral historisch van belang als een van de eerste invloedrijker horrorfilms en een einde met een twist.
Ik vind het ook erg jammer. Vooral omdat het stilistisch en qua verhaal helemaal mijn ding leek te zijn. Helaas bleek dat niet helemaal zo te zijn. Zoals jij waardeer ik dus ook de historische waarde van de film en de invloed die de film heeft gehad op de cinema zoals we die nu kennen. Dat heb ik ook meegenomen tijdens het kijken. Maar als de film niet een bepaald gevoel bij je losmaakt houd het al snel op natuurlijk.
Veel ervaring met silents heb ik niet, is nooit echt mijn ding. Maar om mijn horizon te verbreden wil ik ze toch blijven uit proberen. Soms pakt dat goed uit. Sunrise: A Tale of Two Humans en The Passion of Joan of Arc vind ik echt geweldig. Ik probeer er wel echt de films uit te pikken waarvan ik denk dat ze me goed gaan bevallen, maar tips zijn natuurlijk ook altijd welkom 
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Ik vind het ook erg jammer. Vooral omdat het stilistisch en qua verhaal helemaal mijn ding leek te zijn. Helaas bleek dat niet helemaal zo te zijn. Zoals jij waardeer ik dus ook de historische waarde van de film en de invloed die de film heeft gehad op de cinema zoals we die nu kennen. Dat heb ik ook meegenomen tijdens het kijken. Maar als de film niet een bepaald gevoel bij je losmaakt houd het al snel op natuurlijk.
Veel ervaring met silents heb ik niet, is nooit echt mijn ding. Maar om mijn horizon te verbreden wil ik ze toch blijven uit proberen. Soms pakt dat goed uit. Sunrise: A Tale of Two Humans en The Passion of Joan of Arc vind ik echt geweldig. Ik probeer er wel echt de films uit te pikken waarvan ik denk dat ze me goed gaan bevallen, maar tips zijn natuurlijk ook altijd welkom
In principe is het verhaal op zich ook niet geweldig sterk. Ik denk dat bij mij vooral het expressionisme en de decors de nodige sfeer bezorgden en de twist op het einde natuurlijk. Dr. Caligari en Cesare zijn echter niet echt uitgegroeid tot horroriconen zoals Phantom of the Opera, Dracula, Dr. Frankenstein en zijn monster, Dr. Jekyll & Mr. Hyde etc. Sommige mensen hebben problemen dat de bewegingen in silents nogal traag zijn, de film op een iets hogere snelheid afspelen kan daarbij helpen. Ik doe dat nooit want mij hindert dat niet zo, maar ik heb het wel al gehoord van mensen die moeite hebben met het tempo van een silent.
Tips goh ondertussen heb je wel gezien dat horror mijn voorkeur heeft dus hoe je er tegenover staat is de vraag. De silents die joolstein heeft gekeken in deze challenge zijn bijna allemaal aanraders. Als er dan eentje is die je zeker moet hebben gezien (naar mijn mening) is het Metropolis. De silents met Mary Pickford zijn ook wel leuk, zeker de oudste hebben een korte speelduur hetgeen het wat fijner maakt. Mijn favorieten daar zijn Cinderella (1914), The Little Princess (1917), Stella Maris (1918), The Poor Little Rich Girl (1917), The Hoodlum (1919), Pollyanna (1920), Through the Back Door (1921) en Sparrows (1926). Deze en nog andere zitten in het publieke domein zijn normaal gezien makkelijk te vinden op het net.
Dying Rose
-
- 1315 berichten
- 3417 stemmen
#6 The Disappointments Room (D.J. Caruso, 2016) - FTV - <250 - 100 min.
Mijn favoriete actrice in een scenario neergepend door Wentworth Miller? Dit moet het vrouwelijk equivalent van een natte droom zijn. Dat het uiteindelijk nog een degelijk werk blijkt, is mooi meegenomen. De fijne mix tussen horror en drama geeft aan THE DISAPPOINTMENTS ROOM net dat tikkeltje identiteit. Net als de tweedeling in Crimson Peak - al is Gabal eigenlijk een betere referentie - zijn er in TDR meerdere verhalen in elkaar verstrengeld. En net als in Gabal is het dramagedeelte boeiender dan de horror. De kracht ligt hem dan ook in de subtiliteit en het weglaten van allerlei tierelantijntjes.
To the point, zoals het hoort.
Het huis en de betreffende kamer zijn mooi vormgegeven, dat er niet meer mee gedaan wordt is dus een spijtige zaak. Beckinsale toont opnieuw dat ze meer kan zijn dan death dealer Selene en een leuk detail (doch slecht acteur) is Lucas Till die na Stoker opnieuw in Millers armen valt.
Echt meer waard en veel beter dan het gemiddelde (1.94, wtf zelfs! Gaan we voor de floplijst?!) hier doet uitschijnen. Dat TDR weinig verfrissing brengt, is niet zo erg. Het drama-aspect kan me voldoende boeien. Ik kan zelfs de blonde manen van de protagoniste niet aanwijzen als pijnpunt, want Kate de fermste Madame op aarde Beckinsale staat met alles.
3*
1000ste MM-bericht trouwens. Voor in de geschiedenisboeken.
moviefreak#1
-
- 14390 berichten
- 25163 stemmen
#62 Demolition Man (1993)
115 minuten
USA
Rewatch
#63 Brandos Costumes (1975)
75 minuten
Portugal
FTV
<250
#64 Kiss Kiss Bang Bang (2005)
103 minuten
USA
Rewatch
MovieMind
-
- 6943 berichten
- 0 stemmen
#24 Shane (1953)
Verenigde Staten
Drama / Western
118 minuten
(FTV)
118 + 10 = 128 punten (totaal 2887)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/2000/2280.300.jpg?cb=1364850962
GoodOldJack
-
- 1339 berichten
- 4625 stemmen
Harry Potter and the Sorcerer's Stone (2001)
Verenigd Koninkrijk
159 minuten
Harry Potter and the Chamber of Secrets (2002)
Verenigd Koninkrijk
174 minuten
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
#6 The Disappointments Room (D.J. Caruso, 2016) - FTV - <250 - 100 min.
(afbeelding)
Mijn favoriete actrice in een scenario neergepend door Wentworth Miller? Dit moet het vrouwelijk equivalent van een natte droom zijn. Dat het uiteindelijk nog een degelijk werk blijkt, is mooi meegenomen. De fijne mix tussen horror en drama geeft aan THE DISAPPOINTMENTS ROOM net dat tikkeltje identiteit. Net als de tweedeling in Crimson Peak - al is Gabal eigenlijk een betere referentie - zijn er in TDR meerdere verhalen in elkaar verstrengeld. En net als in Gabal is het dramagedeelte boeiender dan de horror. De kracht ligt hem dan ook in de subtiliteit en het weglaten van allerlei tierelantijntjes.
To the point, zoals het hoort.
Het huis en de betreffende kamer zijn mooi vormgegeven, dat er niet meer mee gedaan wordt is dus een spijtige zaak. Beckinsale toont opnieuw dat ze meer kan zijn dan death dealer Selene en een leuk detail (doch slecht acteur) is Lucas Till die na Stoker opnieuw in Millers armen valt.
Echt meer waard en veel beter dan het gemiddelde (1.94, wtf zelfs! Gaan we voor de floplijst?!) hier doet uitschijnen. Dat TDR weinig verfrissing brengt, is niet zo erg. Het drama-aspect kan me voldoende boeien. Ik kan zelfs de blonde manen van de protagoniste niet aanwijzen als pijnpunt, want Kate de fermste Madame op aarde Beckinsale staat met alles.
3*
1000ste MM-bericht trouwens. Voor in de geschiedenisboeken.
Wat er ook van is, je hebt je eerste punt verdiend in het rariteitenklassement 
Als deze ook maar enigszins lijkt op Crimson Peak kan ik deze zeker overslaan, die vond ik afschuwelijk.
Dying Rose
-
- 1315 berichten
- 3417 stemmen
Oei, ik vrees niet zo blij te zijn met deze rariteit.
Alleszins geen merci voor het zgn. compliment.
Ik begrijp dat de film niet de hemel moet worden ingeprezen, maar komaan. Dat gemiddelde gaat er los over (of onder, in dit geval).
Aan jou tip ik hem sowieso ook niet, je hebt het meer voor de oudere horror(?)
Night's Watch
-
- 1212 berichten
- 1200 stemmen
#28 Gone Girl (2014)
VS
149 Minuten
FTW
>250
Algemeen klassement
3530 + 149 + 10 = 3689 punten
Periode klassement
20 punten
Landenklassement
40 + 1 = 41
De laatste Fincher en wederom een goede film, het begint bijna saai te worden 
Ben Affleck had ik nog nooit in een hoofdrol gezien, iets wat mij zelf nogal verbaasde. Het is mij nu wel meteen duidelijk dat hij een zeer capabele acteur is, ik heb genoten van de manier waarop hij zijn personage vorm gaf. Het klopte voor mijn gevoel volledig. Ook Rosamund Pike speelt sterk, vooral op de momenten waarop zij bij Nick (Affleck) is.
Het plot is niet mals en bevat intrigerende personages, de film is visueel sterk en had van het begin tot het einde mijn volle aandacht. Allemaal eigenschappen die de meeste films van Fincher bevatten. Met een gemiddelde van vier sterren over 8 films toch één van mijn favoriete regisseurs. Het is mij ook goed bevallen om de filmografie van een regisseur waar ik al enkele films van gezien heb chronologisch te bekijken, dit ga ik zeker vaker doen in de toekomst.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
#55. Electronic Lover (1966) - IMDb
79 minuten - FTV
niet op MM - zwart/wit - turkey
USA
https://movieposters2.com/images/1133103-b.jpg
80 minuten is natuurlijk veel te lang voor een film met zo een karig plot. Het is een soort peeping tom verhaal waarbij een gast zijn vriend die niet praten kan op pad stuurt met een camera om vrouwen te filmen in hun privé. De enige reden van deze film is om vrouwelijk naakt te tonen. Dit wordt soms op nogal artistieke wijze gebracht dat het niet altijd erg natuurlijk overkomt. Voorts nog wat erotische fantasieën en gelal van de protagonist.
#56. Tortured Females (1965) - IMDb
62 minuten - FTV
niet op MM - zwart/wit - turkey
USA
https://image.tmdb.org/t/p/w300_and_h450_bestv2/kIi9I6sSLU0kO9TfZ3d14jmQZwq.jpg
Ook dit is een nogal zwakke exploitatiefilm. Gelukkig is dit al een iets beter verhaal en met iets meer dan een uur niet zo lastig om uit te zitten. Protagonist is een vrouw die onderweg in panne valt op een landweg, ze wordt ontvoerd en komt in een huis terecht voor blanke slavinnen. De mishandelingen vallen eigenlijk nog mee. De regisseur was blijkbaar meer bezig met manieren te bedenken om de dames zoveel mogelijk naakt te laten gaan. Strip-tease scènes die ongeveer een kwartier in beslag nemen om een potentiële koper te behagen (mensenhandel dus) al leek het meer om het uur vol te kunnen krijgen.
Algemeen: 89 + 72 (Totaal: 5231 punten)
Rariteiten: 3 + 3 (Totaal: 56 punten)
Landen: 1 + 1 (Totaal: 65 punten)
Cikx
-
- 2120 berichten
- 1083 stemmen
#23 A Cure for Wellness (2017)
Verenigde Staten
146 minuten
FTV
https://www.moviemeter.nl/images/cover/868000/868484.300.jpg?cb=1483602260
Laat ik beginnen met te zeggen dat deze nieuwe film van Gore Verbinski er verbluffend uitziet. De beelden zijn erg tof en het geheel is enorm stijlvol. Het verhaal daarentegen vond ik moeilijk om doorheen te komen. Het voelt afgezaagd en gekunsteld aan en ik moest constant aan Shutter Island denken vanwege de soortgelijke opzet van het verhaal. Het hielp ook niet dat Dane DeHaan de rol van een ontzettend inwisselbaar personage vertolkte. Zeker bij een speelduur van bijna 2,5 uur gaan dit soort zaken irriteren. De film probeert ook meerdere malen spanning op te bouwen, maar wil daar maar niet in slagen. Ik mis een ziel. Wat overblijft is een lege huls, maar wel een erg fraaie huls. 3.0*
DVD-T
-
- 15565 berichten
- 3123 stemmen
In principe is het verhaal op zich ook niet geweldig sterk. Ik denk dat bij mij vooral het expressionisme en de decors de nodige sfeer bezorgden en de twist op het einde natuurlijk. Dr. Caligari en Cesare zijn echter niet echt uitgegroeid tot horroriconen zoals Phantom of the Opera, Dracula, Dr. Frankenstein en zijn monster, Dr. Jekyll & Mr. Hyde etc. Sommige mensen hebben problemen dat de bewegingen in silents nogal traag zijn, de film op een iets hogere snelheid afspelen kan daarbij helpen. Ik doe dat nooit want mij hindert dat niet zo, maar ik heb het wel al gehoord van mensen die moeite hebben met het tempo van een silent.
Tips goh ondertussen heb je wel gezien dat horror mijn voorkeur heeft dus hoe je er tegenover staat is de vraag. De silents die joolstein heeft gekeken in deze challenge zijn bijna allemaal aanraders. Als er dan eentje is die je zeker moet hebben gezien (naar mijn mening) is het Metropolis. De silents met Mary Pickford zijn ook wel leuk, zeker de oudste hebben een korte speelduur hetgeen het wat fijner maakt. Mijn favorieten daar zijn Cinderella (1914), The Little Princess (1917), Stella Maris (1918), The Poor Little Rich Girl (1917), The Hoodlum (1919), Pollyanna (1920), Through the Back Door (1921) en Sparrows (1926). Deze en nog andere zitten in het publieke domein zijn normaal gezien makkelijk te vinden op het net.
De trage bewegingen heb ik vaak niet zo'n probleem mee. Het theatrale acteerwerk raak ik steeds meer aan gewend, al kan dat soms nog wel eens een storende factor zijn. Op een hogere snelheid afspelen zou ik nooit doen. Zo is de film niet bedoeld.
Metropolis heb ik wel al gezien, het was zelfs mijn eerste silent. Die is wel toe aan een herziening. Ik denk dat ik die nu meer kan waarderen dan de eerste keer. Ik heb die nu op 3* staan Horror vind ik ook erg fijn, maar ik ben een alleskijker. Dus echt een liefhebber van 1 bepaald genre ben ik niet.
Bedankt voor de tips, ik heb er een aantal op mijn lijstje gezet 
jOERI
-
- 168 berichten
- 852 stemmen
Lethal Vows (1999) - FTV - <250stemmen
Punten: 87 +10 + 5 = 102
A Lot like Love (2005) - FTV - >250 stemmen
Punten: 107 +10 = 117
Zandadder
-
- 2595 berichten
- 3080 stemmen
#25 Shot Caller (2017) 1,0*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1112000/1112803.300.jpg?cb=1498347611
Verenigde Staten
121 min
FTV
<250 (9)
#26 Batman (1989)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/0/337.300.jpg?cb=1363642751
Verenigde Staten
126 min
Rewatch
>250
Woland
-
- 4796 berichten
- 3815 stemmen
Verenigde Staten
FTV, 88 minuten, <250 stemmen
https://www.moviemeter.nl/images/cover/9000/9845.300.jpg?cb=1435565028
Pfff, wat was dit slecht. Slecht acteerwerk, irritante setting, grotendeels slechte moorden, alleen maar irritante personages gespeeld door beroerde acteurs. En dan niet op een vermakelijke, B-film, cult-achtige wijze slecht, maar meer slecht als in dodelijk saai. De verwijzingen naar pedofilie, homoseksualiteit en transseksualiteit maakten de film nog een beetje apart (met een verbazend freaky eindscene), en samen met de special effects bij de moorden is dit zo ongeveer het enige waar deze derivatieve draak niet compleet door de mand valt. Maar omdat ik me zo aan de rest heb geergerd blijf ik bij een ster. Ik heb nog twee jaren '80 slashers op stapel staan voor de komende weken, ik mag toch hopen dat daar wat meer te beleven valt.
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8277 stemmen
Aki Kaurismäki marathon vanavond!
#32 Leningrad Cowboys Go America (1989)
Finland
Rewatch
78 minuten
< 250 stemmen (64)
https://assets.mubi.com/images/film/11591/image-w1280.jpg?1481134846
Waarom deze film trouwens nog niet in Nederland op dvd is verschenen????
Gelukkig heb ik hem nu in een prachtige Kaurismäki-box. Ik blijf dit zijn beste film vinden. De muziek is ook goed te behappen!
#33 Total Balalaika Show (1994)
Finland
FTV
55 minuten
< 250 stemmen (15)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/10000/10762.300.jpg?cb=1441010632
Volkomen fout, maar ik vond het nog best leuk om te bekijken. Naast een zwak voor de Leningrad Cowboys heb ik er ook eentje voor dit soort Russische koren. Mijn vader draaide altijd Ivan Rebrov-platen en ik ben dus gehersenspoeld door hem wat dat betreft. Zelf vond ik 'Happy Together' en 'Those were the Days' wel de hoogtepunten van het optreden.
Dat er 70.000 mensen afkomen op zo'n bizar slechte band is eigenlijk de leukste grap.
Toch had ik er best tussen willen staan, want het zag er gezellig uit. Zeker met een salmiakki in de hand.
#34 Kauas Pilvet Karkaavat (1996) (Drifting Clouds)
Finland
96 minuten
FTV
< 250 stemmen (98)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/4000/4087.300.jpg?cb=1385926629
Typische Kaurismäki-film. Je moet er van houden en gelukkig doe ik dat. Outinen doet ook weer haar ding al ziet ze er hier wat liever uit en soms dreigt er zelfs een lachje door te breken?
Ik ben wel blij dat er uiteindelijk een happy end uitrolt!