- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Vrije filmchallenge
Vrije filmchallenge
scorsese
-
- 13162 berichten
- 11074 stemmen
348 min
FTV
<250 stemmen
Verenigd Koninkrijk
Algemeen klassement
4890 + 348 + 10 + 5 = 5253
Periode klassement
20
Landen klassement
65 + 2 = 67
Rariteiten klassement
5
Goeie mini-serie over een hotelmanager die een vrouwelijke gast in nood helpt. Uiterst solide allemaal. Het verhaal zit goed in elkaar, met aardig wat spanning en prima plotontwikkelingen. Het geheel blijft dan ook onderhoudend. De transformatie van het hoofdpersonage van nachtportier naar keiharde spion had iets beter onderbouwd mogen zijn. De cast is uitstekend, alhoewel Hugh Laurie zijn rol hier en daar best iets dreigender had neer mogen zetten. Ruim 3.5 sterren.
MovieMind
-
- 6943 berichten
- 0 stemmen
Verenigde Staten
Avontuur / Actie
141 minuten
(FTV)
<250
141 + 10 + 5 = 156 punten (totaal 3043)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/362000/362410.300.jpg?cb=1494855669
scorsese
-
- 13162 berichten
- 11074 stemmen
#44 Death of a Superhero (2011)
98 min
FTV
<250 stemmen
Duitsland
Algemeen klassement
5253 + 98 + 10 + 5 = 5366
Periode klassement
20
Landen klassement
67 + 3 = 70
Rariteiten klassement
5
Matige film over een tienerjongen met kanker die de strijd lijkt opgegeven te hebben De onderlinge relaties tussen het hoofdpersonage en zijn psychiater, ouders, vriendin en vrienden is nogal standaard uitgewerkt en hierdoor niet echt boeiend. Ook het verhaal op zich stelt niet al te veel voor. Een paar aardige scenes en het animatie-gedeelte geeft de film wel een origineel en fris tintje mee.
U96
-
- 731 berichten
- 762 stemmen
https://www.moviemeter.nl/images/cover/7000/7177.jpg?cb=1366612673
Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl (2003) - MovieMeter.nl
V.S.
Actie/avontuur
143min
RW
>250stemmen (8202)
IMDb 8/10
https://www.moviemeter.nl/images/cover/31000/31795.jpg?cb=1362958229
Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest (2006) - MovieMeter.nl
V.S.
Actie/avontuur
151min
RW
>250stemmen (5442)
IMDb 7,3/10
https://www.moviemeter.nl/images/cover/38000/38169.jpg?cb=1496740907
Pirates of the Caribbean: At World's End (2007) - MovieMeter.nl
V.S.
Actie/Avontuur
169stemmen
RW
>250 stemmen (4573)
IMDb 7,1/10
https://www.moviemeter.nl/images/cover/71000/71929.jpg?cb=1363436438
Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides (2011) - MovieMeter.nl
V.S.
Actie/Avontuur
137min
RW
>250stemmen (2542)
IMDb 6,7/10
https://www.moviemeter.nl/images/cover/48000/48244.jpg
Briefgeheim (1983) - MovieMeter.nl
Nederland
Mystery
175minuten
FTV
<250stemmen (17)
IMDb 6/10
scorsese
-
- 13162 berichten
- 11074 stemmen
117 min
FTV
Verenigd Koninkrijk
Algemeen klassement
5366 + 117 + 10 = 5493
Periode klassement
20
Landen klassement
70 + 2 = 72
Rariteiten klassement
5
Goeie film waarin een ex-junkie terugkeert naar zijn vrienden die hij 20 jaar geleden verraden heeft. Dit vervolg haalt het uiteraard niet bij het destijds vernieuwende origineel. Maar het is zeker vermakelijk om de personages 20 jaar na dato weer terug te zien. Wederom flitsend gemonteerd en met een fijne soundtrack. Ook een aantal leuke knipogen naar de eerste film waaronder de uitstekende choose-life-monoloog.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Baggerman als ik die afbeeldingen zie van die Finse films moet ik toch heel hard hieraan denken:
Woland misschien heeft het met de leeftijd te maken ook dat je niet meer van dit soort slashers kan genieten. Ik merk ook dat films met tieners op kamp, hormonen op drift dat ik het eerder ergerlijk dan onderhoudend. Misschien omdat ik zelf geen tiener meer ben en eigenlijk niets meer heb met die leefwereld en ook geen nostalgiegevoel bij heb.
GoodOldJack
-
- 1339 berichten
- 4625 stemmen
The Talented Mr. Ripley (1999)
Verenigde Staten
139 minuten
FTV
Ja het was wel is iets anders, het boek (nog) niet gelezen. Maar de film weet in het eerste deel perfect een vrijheid/blijheid sfeer te creëren die aanwezig is bij de Happy Few die zich financieel nergens zorgen over hoeven te maken, heel erg goed gedaan vind ik is de sfeer van Italië in de jaren 50, ik waande mij meteen enkel decennia terug in de tijd. Wat een cast ook, Seymour Hoffman, Damon, Paltrow, Law, Blanchett, Baker Hall, ... . Einde was ik niet helemaal van overtuigd maar al bij al prima film.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
#19 Goodfellas (1990)
VS
146 minuten
RW
146 (Totaal: 2334 punten)
Periode:
1 (Totaal: 13 punten)
Rariteiten:
0 (Totaal: 1 punten)
Landen:
1 (Totaal: 33 punten)
http://www.filmvandaag.nl/images/recensies/561.jpg
"You mean, let me understand this cause, ya know maybe it's me, I'm a little fucked up maybe, but I'm funny how, I mean funny like I'm a clown, I amuse you? I make you laugh, I'm here to fuckin' amuse you? What do you mean funny, funny how? How am I funny?"
Gisteravond laat op de fiets door de regen en met de trein om Goodfellas op het grote doek te zien. Je moet er wat voor over hebben, maar zo'n film is dat ook meer dan waard.
In jaren '80 had Scorsese het een beetje gehad om Misdaadfilms te maken. Toen hij het boek Wiseguy: Life in a Mafia Family van Nicholas Pileggi ontdekte veranderde hij echter meteen van gedachte en moest het absoluut verfilmen. De film verteld het waargebeurde verhaal van de Half-Ierse, Half-Italiaanse Henry Hill die vastbesloten is om een Wiseguy te worden, een lid van de maffia. Het begint met kleine klusjes, maar hij raakt in de gratie bij lijder Paulie en de rest gaat vanzelf.
Opmerkelijk aan Goodfellas is dat de film door zowel ganster-fans als liefhebbers van hoogwaardige cinema op handen gedragen wordt. Dat komt omdat Goodfellas een aangrijpend en meeslepend portret is van het Gangster-milieu (dat Scorsese zelf door zijn slaapkamerraam kon bewonderen toen hij jong was), maar tegelijk helemaal niet op actie focust en visueel eigenzinnig en origineel is. De overvallen worden nauwelijks in beeld gebracht, dat hoeft ook niet want die zijn helemaal niet spannend. De wet is niet waar het gevaar schuilt, het gevaar zit hem juist in de andere wiseguys.
Henry Hill is eigenlijk ook een echte anti-held, hij steelt en doet andere verwerpelijke dingen zonder spijt. Toch weet Scorsese hem heel menselijk af te beelden, je begrijpt waarom hij zijn keuzes maakt en je kan het niet helpen dat zelfs het geweld soms ook terecht aanvoelt (bijvoorbeeld wanneer hij de handtastelijke overbuurman van zijn vriendin even zijn hersens inslaat). Criminaliteit wordt niet verheerlijkt in de film, er is genoeg negativiteit te zien. Tegelijkertijd wordt ons ook geen moraal opgedrongen, Scorsese wijst niet met het vingertje. Het is aan de kijker om een oordeel te vellen over de personages en dat zien we in Hollywood niet zoveel.
De film is briljant opgenomen. Aan de ene kant documantaire-achtig en ultra-realistisch en aan de andere kant juist super stilistisch. Juist deze combinatie van voice-over, long takes en dollyzooms is wat de visuele look van Goodfellas zo uniek maakt. Het meest geniale shot van de film was toch wel die dat ultra lange shot wanneer Henry en Karen via de achteringang een restaurant binnengaan. Qua muziekkeuze deed de film me haast aan George Lucas' American Grafitti denken, beide films hebben namelijk een soundtrack volledig bestaande uit bekende 60s muziek (en in dit geval ook 70s en 80s). Werkt perfect en versterkt ook het tijdsbeeld.
Uitstekend acteerwerk van Robert De Niro en Ray Liotta. En man wat is die Joe Pesci hier geniaal, zijn meest komische en meest duistere rol tegelijk. De Funny how?-scène was overigens helemaal geïmproviseerd door Pesci en Liotta, net zoals bijna alle dialoog in de film. Hitchcock had zelf een cameo in zijn films, Scorsese heeft altijd cameo's van zijn ouders. Zijn moeder speelt de moeder van Tommy en zijn vader speelt de man die Tommy neerschiet.
Een prettige herziening op het grote doek. Heerlijk dat dit soort klassiekers in bijzondere gevallen het daglicht mogen zien. Kijk nu echt uit naar The Irishman, waar de cast van Goodfellas min of meer herenigd zal worden en we als bonus ook nog Al Pacino en Harvey Keitel erbij zullen krijgen. Hoe dan ook een echt meesterwerk dat iedereen gezien moet hebben.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
#57. Jeepers Creepers (2001)
90 minuten - FTV
USA
Algemeen: 90 + 10 = 100 (Totaal: 5351 punten)
Periode: 1 (Totaal: 39 punten)
Landen: 1 (Totaal: 66 punten)
http://basementrejects.com/wp-content/uploads/2014/02/jeepers-creepers-2001-movie-creeper-eats-tongue-police-officer-head-review-monster.jpg
Redelijk sterk eerste half uur daarna wordt de film hoe langer hoe belachelijker en uiteraard al die clichés zoals de auto die iedere keer weer weigert te starten, dat de Creeper steeds weer kan opstaan en niets hem kan tegenhouden, die psycho vrouw die het allemaal weet maar uiteindelijk helemaal geen oplossing kan bieden.. Justin Long als Derry is geweldig irritant. Het idee van de Creeper is wel leuk bedacht, maar ook veel te slap uitgewerkt.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
63 minuten - FTV - <250 stemmen
zwart/wit
USA
Algemeen: 63 + 10 + 5 = 78 (Totaal: 5429)
Rariteiten: 1 (Totaal: 57 punten)
Landen: 1 (Totaal: 67 punten)
https://i.ytimg.com/vi/7gg9v6FliIU/mqdefault.jpg
Deze film heeft wel een interessant concept met een gulle weldoener die jonge vrouwen helpt met hun problemen (meestal van financiële aard). Iedere vrouw vertelt haar verhaal dat we dan in flashback te zien krijgen. Twee ervan krijgen wat mij betreft een voldoende, die van de junkie en het lesbische koppel waarvan een haar oog wil afstaan aan haar blinde vriendin. De studente die zwanger raakt van haar prof en een abortus wil, het is toch te braaf. Het gangsterverhaaltje en de vrouw met de speelschulden is gewoon saai. Vrouwelijk naakt is er genoeg en lichte exploitatie-elementen. Seks en verkrachting het stopt al voordat het begonnen is. Ik had deze een voldoende kunnen geven ware het niet voor de teleurstellende ontknoping voor mij althans. Je krijgt een antwoord op de vraag waarom de weldoener dit allemaal doet. Verrassend is het wel, een soort twist maar blij werd ik er niet van.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
#20 Grave (2016)
Frankrijk
99 minuten
FTV
- 250 stemmen (168)
99+10+5= 114 (Totaal: 2448 punten)
Periode:
0 (Totaal: 13 punten)
Rariteiten:
Landen:
3 (Totaal: 36 punten)
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/M/MV5BZWY5NjZjYWItMGNiNS00ZGRlLTg2YTgtY2Q1NzFmZmQ1MDAxXkEyXkFqcGdeQXVyNjMzMzMwMw@@._V1_SX1777_CR0,0,1777,744_AL_.jpg
Toen ik pas Cannibal Holocaust zag herinnerde ik me weer dat ik Raw nog moest zien. Vandaag maar even voor gaan zitten.
De film verteld het verhaal over een meisje uit een familie van vegetariërs die dierengeneeskunde gaat studeren. Nadat ze bij een van de vele bizarre ontgroeningen rauwe kikkernier moet eten krijgt de vegetariër een niet te stillen honger naar vlees...
Dit zou even goed de plotomschrijving van een foute b-horror kunnen zijn, het is echter een geprezen Franse Art-house film. Zodoende ligt de focus op coming-of-age drama. Desalniettemin probeert de film wel de choqueren, als het niet met kannibalisme is dan wel met de omstandigheden op de school of (homo)erotische taferelen.
Wat verschrikkelijk die ontgroeningen en al die stront irritante studenten. Ik zou het daar geen seconde uithouden. Waarom deze mensen dierenarts willen worden is me ook echt een raadsel, ze geven in ieder geval niets om dieren en hebben meer aandacht voor hardcore-feestjes in het mortuarium. Iemand een lijk proberen te voeren in de kelder, waarom zouden we dat aan leraren melden? (Waarom heeft een dierenartsopleiding eigenlijk menselijke lijken?) Naast de lompe behandeling van mede studenten kan Justine ook niet op haar ouders en zus rekenen. Kortom, de toon is somber.
Het kannibalisme werd op een interessante manier gebracht. Als je je hele leven geen vlees hebt gegeten en dan ineens wel veel vlees eet, hoe groot is de stap naar kannibalisme dan? Echter had ik het graag nog wat meer uitgewerkt gezien, met name het einde van de film liet te wensen over. Is kannibalisme nou erfelijk of hebben alleen vegetarische dierenartsen zijn daar last van?
De film is fraai geschoten en wist van begin tot eind zeker te boeien. De muziek was wel aardig, al die Franse liedjes hadden niet zo gehoeven.
Al met al niet zo goed als ik had verwacht na de vele prijzen, maar toch zeker wel een van de interessantere films van dit jaar. Het gevoel dat de film oproept zag je trouwens ook diverse malen op muren geschreven in de film: WTF?!
Cikx
-
- 2120 berichten
- 1083 stemmen
Verenigde Staten
99 minuten
FTV
https://www.moviemeter.nl/images/cover/0/244.300.jpg?cb=1411757085
Goede film die qua opzet vrij simpel was maar wel goed in elkaar stak. De personages en dialogen waren ook fijn. Wat vooral opviel waren het oog voor detail wat de cinematografie betreft en de knappe editing. 3.5*
Mexico
123 minuten
FTV
<250
https://www.moviemeter.nl/images/cover/11000/11434.300.jpg?cb=1479032307
Mijn eerste Jodorowsky. Ik zou Santa Sangre beschrijven als een zwartgallige freakshow. Jodorowsky weet een aantal fascinerende surrealistische scenes uit zijn hoed te toveren waarbij je je afvraagt hoe die erbij komt. Bij dit soort films verwacht ik een beklemmende sfeer, maar die bleef helaas uit. Ik werd maar niet in het verhaal gezogen, omdat ik me er te bewust van was dat ik naar een rariteitenkabinet zat te kijken. 3.0*
Rvdz
-
- 633 berichten
- 2693 stemmen
#37 The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover (1989)
Verenigd Koninkrijk
124 minuten
FTW
(124 + 10 = 134)
http://s2.storage.akamai.coub.com/get/b6/p/coub/simple/cw_timeline_pic/e0862556fc8/e85713e57c13b46634e2c/big_1414536426_image.jpg
Juist... The Cook, The Thief, His Wife and Her Lover is een van de meest bizarre films die ik in lange tijd gezien heb. Weelderige kostuums en een haast toneelachtige bezetting gaan hand in hand met rauwe seksscènes en vele vormen van geweld die het daglicht niet kunnen verdragen. Het is kenmerkend voor deze film dat het begin, een man die wordt ingesmeerd met hondenstront, waarna Michael Gambon over hem heen urineert, nog maar het topje van de ijsberg is. 124 minuten is eigenlijk te lang voor een film als dit, dus het verhaal sleept een beetje voort, maar verder heb ik me prima (een soort van) vermaakt.
#38 Valerian and the City of a Thousand Planets (2017)
Frankrijk
137 minuten (aldus IMDB)
FTW
<250
(137 + 10 + 5 = 152)
http://www.iamag.co/features/itsart/wp-content/uploads/2017/03/valerian5.jpg
Visueel uitmuntend en er zitten wat geweldig uitgevoerde scènes in (met name de openingsscéne en Rihanna's burlesque-momentje), maar het verhaaltje heeft wel érg weinig om het lijf.
scorsese
-
- 13162 berichten
- 11074 stemmen
#46 Meatballs (1979)
99 min
FTV
<250 stemmen
Canada
Algemeen klassement
5493 + 99 + 10 + 5 = 5607
Periode klassement
20
Landen klassement
72 + 2 = 74
Rariteiten klassement
5
Matige film over een zomerkamp voor kinderen waarbij de leiding er het beste van probeert te maken. Van een verhaal is niet echt sprake en de film is nogal fragmentarisch van opzet. De humor is van een flauw niveau en ook redelijk braaf (sporadisch vermakelijk). Het zomerse sfeertje is wel aardig en bijna 40 jaar na dato enigszins interessant als tijdsdocument.
Woland
-
- 4796 berichten
- 3815 stemmen
Woland misschien heeft het met de leeftijd te maken ook dat je niet meer van dit soort slashers kan genieten. Ik merk ook dat films met tieners op kamp, hormonen op drift dat ik het eerder ergerlijk dan onderhoudend. Misschien omdat ik zelf geen tiener meer ben en eigenlijk niets meer heb met die leefwereld en ook geen nostalgiegevoel bij heb.
Ja absoluut, dat speelt zeker mee. Ik ergerde me dood aan die leeghoofdige pubertjes en hoe ze zich gedroegen, al denk ik alsnog dat het niet zo erg had hoeven zijn - ik heb genoeg films gezien waarbij ik niet direct de hele tienercast doodwenste.
scorsese
-
- 13162 berichten
- 11074 stemmen
#47 City of Tiny Lights (2016)
107 min
FTV
<250 stemmen
Verenigd Koninkrijk
Algemeen klassement
5607 + 107 + 10 + 5 = 5729
Periode klassement
20
Landen klassement
74 + 2 = 76
Rariteiten klassement
5
Matige film over een privé-detective die wordt ingehuurd door een prostituee. Een toch wel onderhoudend film-noir-achtig plot dat uiteindelijk te weinig om het lijf heeft. Ook het flashback-gedeelte loopt enigszins af met een sisser en voegt tegen het einde te weinig toe aan het geheel. Riz Ahmed doet het prima in de hoofdrol. Net geen 3.0 sterren.
Zandadder
-
- 2595 berichten
- 3083 stemmen
#27 Sphere (1998) 4.0*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/2000/2169.300.jpg?cb=1402657285
Verenigde Staten
134 min
FTV
>250 (812)
Woland
-
- 4796 berichten
- 3815 stemmen
#27. Basket Case (1982)
Verenigde Staten
FTV, 91 minuten, <250 stemmen
https://www.moviemeter.nl/images/cover/3000/3454.300.jpg?cb=1425904692
Basket Case beviel alweer een stuk beter dan Sleepaway Camp, mijn jaren '80 film van gisteren. Het is een fijne low-budget film met een ontzettend coole killer, Belial, de misvormde en voor dood achtergelaten siamese tweeling van Duane. Zolang die niet beweegt ziet het er ook prima uit, de stop-motion heeft toch wel een leuke uitstraling. Vermakelijk verhaal met zelfs inderdaad wat tragiek, enigszins neppe low-budget effecten maar wel op een leuke manier, en een goede hoeveelheid actie en bloederigheid. Mijn vertrouwen in het decennium is weer enigszins terug 
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
#59. The Cat and the Canary (1927)
82 minuten - <250
silent - Zwart/wit
USA
Algemeen: 82 + 5 = 87 (Totaal: 5496 punten)
Periode: 1 (Totaal: 40 punten)
Rariteiten: 2 (Totaal: 59 punten)
Landen: 1 (Totaal: 68 punten)
https://silentology.files.wordpress.com/2016/10/fc640-llp.png?w=584
Een van de vroegste haunted house films met een whodunit thema. Het is denk ik de 5de of 6de keer dat ik deze kijk. Uiteraard weet ik hoe het mysterie uiteindelijk zal worden ontrafeld, maar dat belet me niet om te zoeken naar details die ik vorige keer niet heb opgemerkt. Het is niet de beste silent die ik heb gezien maar wel degene met voor mij de grootste herkijkwaarde heeft. Alle karakters hebben zo hun eigenaardigheden die leuk of juist irritant zijn. Ja, ik kan echt wel met hun meevoelen. Het is soms wel wat overdreven en theatraal, maar het is dan ook een mix van comedy en thriller/horror alsook gebaseerd op een theaterstuk. De film heeft ook een vlotter en hoger tempo dan de standaard silent zonder dat het ontaardt in slapstick comedy. Neen, de comedy wordt juist aangevuld door een lekkere donkere setting met schaduwen, trappen, valse muren en de hand die langzaam iemand probeert te grijpen. Heerlijk en zeker eentje die voor mensen die niet gewoon zijn om silents te kijken erg toegankelijk is. Ik kijk hierbij naar DVD-T die ik deze van harte aanraadt!
En uiteraard ook een foto van de geweldige Martha Mattox als de creepy maid Mammy Pleasant
http://3.bp.blogspot.com/-xAcOm79aKAQ/UPDJWNOtiRI/AAAAAAAAEAw/aYNqhCHMSGg/s320/CatCanaryServant.png
MovieMind
-
- 6943 berichten
- 0 stemmen
#26 Child 44 (2015)
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Tsjechië / Rusland
Thriller / Drama
137 minuten
(FTV)
137 + 10 = 147 punten (totaal 3190)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/97000/97014.300.jpg?cb=1472737546
scorsese
-
- 13162 berichten
- 11074 stemmen
113 min
FTV
Verenigde Staten
Algemeen klassement
5729 + 113 + 10 = 5852
Periode klassement
20 + 1 = 21
Landen klassement
76 + 1 = 77
Rariteiten klassement
5
Uitstekende film over een groep soldaten die oprukken van Noord-Afrika naar Duitsland tijdens de tweede wereldoorlog. De film begint wat rommelig en het duurt dan ook even voordat het goed op gang komt. Maar wat volgt zijn een aantal sterk opgebouwde scenes waarin de waanzin van oorlog goed naar voren wordt gebracht. De actie-scenes zijn wellicht minder grootschalig dan latere films, maar daardoor niet minder krachtig.
U96
-
- 731 berichten
- 762 stemmen
https://www.moviemeter.nl/images/cover/8000/8828.jpg?cb=1365233397
Cold Mountain (2003) - MovieMeter.nl
V.S.
Drama/Oorlog
154minuten
FTV
>250 stemmen (1344)
IMDb 7,2/10
4*
Collins
-
- 7282 berichten
- 4306 stemmen
#18 Pork Pie (2017)
Nieuw-Zeeland
105 minuten
FTV
<250
Algemeen klassement: 105+10+5=120
(Totaal: 2100)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1112000/1112323.300.jpg?cb=1487576533
Flitsende leeghoofdige actie met bijpassende physical comedy in een heel vermakelijk uur. Prachtige stunts ook. Na dat uur sluipt de feelgood erin, worden de holle personages ineens voorzien van menselijke eigenschappen en moeten losse eindjes naar algemene tevredenheid worden strak getrokken. Voelt tamelijk geforceerd en is minder leuk. De humor delft geleidelijk het onderspit ten koste van sentimentele feelgood. De hoeveelheid zielloze scènes neemt toe. De comedy neemt af. Tegen het einde is alle spontane ziel uit de film gezogen en zegeviert het belegen drama definitief.
scorsese
-
- 13162 berichten
- 11074 stemmen
132 min
FTV
<250 stemmen
Verenigde Staten
Algemeen klassement
5832 + 132 + 10 + 5 = 5979
Periode klassement
21
Landen klassement
77 + 1 = 78
Rariteiten klassement
5
Uitstekende film over een lobbyist die van werkgever verandert omdat ze voor een wapenwet is. De film heeft een flink tempo (op het begin wellicht iets te snel). Goed geschreven dialogen en het verhaal zit gewoon goed in elkaar en zakt nergens in (ondanks de lengte). Keihard en genadeloos en een boeiend hoofdpersonage dat hier ijzersterk wordt neergezet door Jessica Chastain.
MovieMind
-
- 6943 berichten
- 0 stemmen
#27 Pi (1998)
Verenigde Staten
Thriller / Sciencefiction
84 minuten
(ZW)
(FTV)
84 + 10 = 94 punten (totaal 3284)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/0/73.300.jpg?cb=1363753584
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
#21 Papurika (2006)
Japan
90 minuten
FTV
90+10+0= 100 (Totaal: 2548 punten)
Periode:
0 (Totaal: 13 punten)
Rariteiten:
Landen:
3 (Totaal: 39 punten)
Paprika vond ik een tegenvaller. Je ziet duidelijk in welke mate de film van invloed was op Inception, maar buiten het binnendringen van andermans dromen is er geen enkele overeenkomst. Er zat weer eens geen ondertiteling bij dus was ik overgeleverd aan de Engelse dub, wat praat die Paprika irritant zeg, lijkt wel een kleuter. Daarnaast zijn de dialogen niet te volgen omdat ze erg snel en eentonig zijn. De dromen waren ook een beetje chaotisch en soms echt random als personages de meest vreemde dingen uitkramen en rondmarcheren met wat lijkt op een Hitlergroet.
De karakteranimatie was zeker niet slecht, maar de film zat daarnaast ook vol van de oerlelijke digitale animaties en effecten (een nare gewoonte die animatiefilms uit de jaren 2000 hebben). Kon's eerdere films vond ik vele male mooier.
Uiteindelijk vond ik het zelfs een lange zit deze film. Waar Nolan in Inception nog een ingewikkeld maar begrijpelijk verhaal verteld is het hier voor mijn doen te chaotisch.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
#22 Manon des Sources (1986)
Frankrijk
113 minuten
FTV
113+10+0= 123 (Totaal: 2671 punten)
Periode:
1 (Totaal: 14 punten)
Rariteiten:
Landen:
3 (Totaal: 42 punten)
https://magnoliaforever.files.wordpress.com/2012/08/manon-des-sources.jpg
Net als voorganger Jean de Florette is Manon des Sources weer een prachtig Frans drama met een heerlijk pittoresk sfeertje.
10 jaar na de dood van Jean zijn de Soubeyran's aardig rijk geworden van de bloemen die ze met zijn bron hebben verbouwt. De dochter van Jean woont echter nog in de omgeving en als Ugolin verliefd op haar wordt ontstaat het gevaar dat aan het licht komt wat ze destijds hebben gedaan.
Daniel Auteuil en met name Yves Montand vertolken hun rollen opnieuw prachtig. Daarnaast was de mooie Emmanuelle Béart ook sterk als Manon.
De film is weer schitterend opgenomen. Niet te veel poespas maar ook nergens flets of saai. De prachtige muziek van Jean-Claude Petit met mondharmonica van Toots Thielemans maakt het helemaal af.
Door het tragische einde krijgt het eerste deel een geheel nieuwe betekenis en gaan we de oude Papet door een geheel ander daglicht zien. Jean was zijn zoon, zijn enige kans om zijn Soubeyran-erfgoed over te dragen en dankzij hem is hij dood.
Er gebeurt niet heel veel, maar toch gaat de film nergens vervelen. Ik heb een zwak voor dit soort sfeervolle drama's. Je waant je echt even in de Provence.
scorsese
-
- 13162 berichten
- 11074 stemmen
#50 Catfight (2016)
96 min
FTV
<250 stemmen
Verenigde Staten
Algemeen klassement
5979 + 96 + 10 + 5 = 6090
Periode klassement
21
Landen klassement
78 + 1 = 79
Rariteiten klassement
5
Redelijke film over twee oud klasgenoten die elkaar na jaren treffen en in gevecht raken met elkaar. Een zwarte komedie met een leuk verhaal en een grappig verloop (alhoewel door het verloop de film wel in herhaling valt). Het ongetwijfeld satirisch bedoelde gedeelte met de oorlog is minder geslaagd. De vecht-scenes zijn wel vermakelijk. Een nipte 3.0 sterren.
Kondoro
-
- 11519 berichten
- 2861 stemmen
#7 - Scary Movie (2000)
Verenigde Staten
Komedie / Horror
88 minuten
>250 (3115 stemmen)
RW
88 + 670 = 758 punten totaal
https://www.moviemeter.nl/images/cover/0/127.300.jpg?cb=1363356928
scorsese
-
- 13162 berichten
- 11074 stemmen
#51 The Bad Lieutenant: Port of Call - New Orleans (2009)51
121 min
RW
Verenigde Staten
Algemeen klassement
6090 + 121 = 6211
Periode klassement
21 + 1 = 22
Landen klassement
79 + 1 = 80
Rariteiten klassement
5
Goeie film waarin een corrupte agent de moord op vijf illegalen moet oplossen. Het plot is hier ondergeschikt aan het portret van het hoofdpersonage. En Nicolas Cage zet deze dan ook uitstekend neer, met hier en daar een maniakale uitspatting. De film is ook doorspekt met gitzwarte humor. De film speelt zich af in New Orleans tijdens de nasleep van orkaan Katrina, alleen hier wordt echter maar weinig mee gedaan.