Meatballs (1979)

Alternatieve titel: Summer Camp

Canada

geregisseerd door Ivan Reitman
met Bill Murray, Harvey Atkin en Kate Lynch

Hij is zomerkampleider en geeft leiding aan de oudere jongens die toezicht houden. Hij neemt niets serieus en is niet bepaald een voorbeeld voor de kinderen. Als één van de jongens bij gebrek aan vrienden zijn koffers pakt, ontfermt hij zich echter over de jongen.

Vond ik geweldig als kind...

neo (crew)
dit is toch die film waarin murray allerlei dingen over een intercom roept?

dit is toch die film waarin murray allerlei dingen over een intercom roept?

Deed-ie dat niet vaker?

neo (crew)
niet dat ik weet.

avatar van sn@ke
Zeer simpele maar wel grappige film. Murray is af en toe erg komisch en draagt de film. De film staat echt bol van de clichés maar dat kan de pret niet drukken.

Net de dvd gezien. (Helaas geen extra's)
Eigenlijk is het allemaal matig, maar toch heeft de film wat warmte en Murray is eigenlijk bijna altijd wel leuk.

Jeugdsentiment. Ik heb deze film een keer of tien gezien als beginnend puber. Nog steeds ken ik stukken uit mijn hoofd. 'Try to jump... very high.'. Bill Murray in de rol van zijn leven (vond ik als 13-jarige).

avatar van mikey
Simpel maar grappig, met name murray. Het sentimentele jongetje hadden ze niet moeten doen. 3

avatar van Hilarious
Goede film, niet geweldig maar gaat ermee door. Ik vond vooral Chris Makepeace (Rudy) heel goed.

kArIzMa_TuRk
een redelijk leuke film. voor 1 keer. verdiend zeker een 3*.

Je moet hem toch eens een keer gezien hebben. Het is zo'n een film uit de goeie ouwe tijd

avatar van Betamax
Niet meer dan matig.
Zaten wel leuke gedeeltes in maar verder een onsamenhangende film.

avatar van Woutrr
vroeger vond ik hem wel vermakkelijk, maar nu komen de grappen nogal dom over

avatar van joe black
Er zitten erg leuke moppen in. Alleen erg onsamenhangend en ze hadden veel meer kunnen doen met de gelegenheid.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Inmiddels behoorlijk gebeten door de tand des tijds maar Murray is nog steeds schitterend in deze bij vlagen ietwat flauwe en rommelige comedy.

Mescaline (moderator)
Leuke maar wel vrij nette comedy film!
Heb me heerlijk vermaakt met dit stukje film, en de film was voor dat ik er erg in had alweer voorbij, heerlijk tussendoortje
Grotendeels door Bill Murray die hier echt een leuk karakter neerzet, is de film meer dan geslaagd geworden.
Weet niet wat deze film heeft, maar het heeft toch iets extra voor mijn gevoel.
Daarom ga ik deze keer voor een wel verdiende 3,5 sterren! misschien standaard,misschien voorspelbaar, maar wel erg leuk!

avatar van JDSsmetje
Niet echt grappig, maar ook niet dramatisch slecht.

avatar van movie acteurs
Op zich nog best een goede amusante komedie uit Canada met Bill Murray. Er zit genoeg humor in en het verveelt niet. Leuk dus krijgt het wel een voldoende. 3,0.

Mescaline (moderator)
Weekje geleden weer opnieuw gekeken, blijft een erg vermakelijk filmpje die door de rol van Bill Murray wat boven de middenmoot weet uit te steken
Meatballs is zeker te weten onder gewaardeerd.

Stem blijft staan op 3,5.

avatar van Lord Flashheart
De doorbraakrol van Bill Murray.

Eigenlijk zowat de enige reden om dit te gaan kijken, want veel heeft Meatballs verder niet te bieden. Het verhaaltje is erg onnozel en zit vol flauwe humor en running gags die na één keer al niet leuk zijn. De verplichte moraal - het maakt niet uit of je wint of verliest; zolang je maar mee doet - wordt erin geramd, al is de vriendschap die Bill Murray's personage opbouwt met het outcast jochie wel aardig om te zien.

Filmtechnisch zal je ook niet aan je trekken komen. De soundtrack is van een vreselijke jaren '70 oubolligheid en zowat elk shot wordt ontsierd door jengelende kinderen. Enkel de hardloopwedstrijd (en climax van de film) komt beter uit de verf. Eindelijk stilte! De enige reden buiten Murray om deze film op te zetten is misschien het historisch perspectief, als je daar in geïnteresseerd bent. Meatballs bleek de geboorte van de jaren '80 teencomedy en had grote invloed op navolgers als Porky's en mijn favoriet Revenge of the Nerds.

De 2,5* zijn voor Bill Murray's aanstekelijke acteerwerk.

avatar van Gang_Star
Slappe hap. Een film met een verhaal dat al zo vaak is gemaakt met vooral de vooraf te verwachten ingrediënten. Kent een aantal leuke momenten, maar is qua humor vooral vaak erg flauw. Ook het einde is langzaamaan al voorspelbaar en de te verwachte vriendschappen en opbloeiende liefdes waren ook al van ver aan te zien komen. De rol van Murray viel me nog wat tegen en ik vond hem niet echt heel leuk in zijn rol. De situaties van Morty (Mickey) behoorden nog tot enkele van mijn favoriete momenten uit deze film. Helaas, had meer verwacht van deze samenwerking tussen Ivan Reitman en Bill Murray.

Matige film over een zomerkamp voor kinderen waarbij de leiding er het beste van probeert te maken. Van een verhaal is niet echt sprake en de film is nogal fragmentarisch van opzet. De humor is van een flauw niveau en ook redelijk braaf (sporadisch vermakelijk). Het zomerse sfeertje is wel aardig en bijna 40 jaar na dato enigszins interessant als tijdsdocument.

Mescaline (moderator)
Voor mij al weer de derde kijkbeurt en het blijft voor mij uiterst vermakelijk! Een echt zomers filmpje met een fijne feel-good sfeer en een Bill Murray die alles uit de kast haalt om zijn personage op een fijne manier tot leven te brengen.

3,5 sterren blijven staan waar ze staan.