Scary Movie (2000)

Komedie / Horror

geregisseerd door Keenen Ivory Wayans
met Anna Faris, Shawn Wayans en Shannon Elizabeth

Op een Halloween-avond rijden Cindy Campbell en vijf vrienden per ongeluk een man aan. Ze besluiten om het ongeluk geheim te houden, maar een jaar later wordt het zestal achterna gezeten door een gemaskerde seriemoordenaar, die wrede spelletjes met hen wil spelen. Het begint bij de brute moord op Drew Decker en het duurt niet lang voor de moordenaar achter Cindy en de rest aangaat. Deze zetten alles op alles om te overleven, maar de moordenaar geeft niet makkelijk op; hij heeft namelijk een behoorlijke grote kennis op het gebied van horrorfilms.

avatar van RuudC
In eerste instantie opgenomen om zo eerst Superbad te kunnen kijken, maar dat was geen succes. Voorlopig besluit ik sowieso niet meer om last minute een avondje comedy. Dik tien jaar geleden kon ik nog goed lachen om Scary Movie, maar nu is het vooral een pijnlijke formule om te zien. Het heeft er ongetwijfeld mee te maken dat het parodygenre in korte tijd gigantisch uitgemolken is, maar ook omdat de meeste grappen eigenlijk niet zo goed zijn. Ik snap wel waarom (de eerste) Scary Movie een van de populairdere films in het genre is, maar dat doet niets af aan het feit dat de humor vrij makkelijk is. Veel moppen zijn na een paar keer vertellen niet grappig meer. Scary Movie heeft ook geen lange houdbaarheidsdatum, al wordt het slashergenre mooi voor het blok gezet (scene waarin Buffy Gilmore sneuvelt), al worden niet de beste horrorfilms geparodieerd. Dan liever Shaun Of The Dead, waar duidelijk betere schrijvers aan het werk zijn gezet en het acteerwerk absoluut beter is. Vroeger had ik hier makkelijk vier sterren voor gegeven. Nu ik ouder en wijzer ben, blijven er slechts anderhalf over, en dat is voornamelijk met de wetenschap dat de vervolgdelen (na deel drie afgehaakt) nog slechter zijn.

die parodie op de Blair Witch Project met de stroom aan snot is wel hilarisch

avatar van Ebenezer Scrooge
Special Officer Doofy reporting!

Hilarische persiflage op jaren '90 films als Scream, I Know What You Did Last Summer en The Matrix. Waar ik het hardst om moest lachen is toch de 'Brenda at the movies' scene. Brenda (Regina Hall) en haar vriendje zitten in de bioscoop en Brenda is nogal luidruchtig. De andere mensen hebben duidelijk last van haar. Als het licht in de zaal uitgaat verschijnt er op het scherm de tekst: For everybody's enjoyment - Please observe silence. Brenda reageert met:

Mm-hmm.. For all yall talkers up in here, it's time to keep it down right now.

Brenda heeft een grote tas vol 'chicken' mee van huis genomen en vraagt haar vriend of hij toevallig ook wat wil hebben..

Old lady: Shhh!
Brenda: Shhh! back at you. Shhh!

Als de film bijna gaat beginnen zegt haar vriend dat hij even naar het toilet moet en wurmt zich tussen de krappe stoelen door. Brenda schreeuwt:

Back up! Let him through! You can move back son, you don't own the theatre!

Van mij mogen ze naast het vrijheidsbeeld in New York een tweede beeld neerzetten: een levensgrote Regina Hall!

avatar van Ramon K
Ik zit op 30 min en ik vind 't werkelijk 'onkijkbaar'!

avatar van Phantasm
Leuke parodiefilm die lekker wegkijkt met aardige momenten erin.

avatar van TomBroers
Beste deel uit een vrij aardige comedy reeks.

avatar van sinterklaas
Leuk!

Het moet aan mij liggen of ik kan gewoon altijd nog lachen om flauwe humor, met het feit dat bepaalde films en de elementen die we keer op keer weer terugvinden in films op een behoorlijk kinderachtige en maffe manier worden geparodeerd. Scary Movie is voornamelijk een (bijna letterlijke) parodie op Scream, waarbij we dan ook nog wat momentjes van The Matrix, The Blair Witch Project en de door mij ongeziende film I Know What You Did Last Summer worden gebruikt (of Misbruikt). De personages waren ook een voor een ongelofelijk maf en dom, met natuurlijk als uitschieter: De Scream-figuur, die toch echt wel op een hillarische manier de echte Scream-Icoon verdraaid. Het feit dat ie stoned is, rappend een groepje gangstaz in elkaar hakt en snijd (well that's some good murder-rap!), een silicoon uit Elektra's tiet trekt met zijn mes en zo nog een tal aan poep, pies, sperma, (erg veel) schaamhaar (in jaren 70 stijl) waar eens nodig de heggenschaar doorheen moet. Om ook nog maar eens over die gehandicapte gast en die oversekste politiekorps, en uiteraard om nog over die travestiete schooldirecteur te zwijgen.

Fout, fouter, Scary Movie. Voor mij was het nog wel te verhapstukken.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film vol verwijzingen en tussendoor is het toch nog wat zoeken wie het gedaan heeft. Het verschil met de films als Airplane, Hotshots en Naked Gun, is dat hier meer naar de sexmoppen wordt gegrepen en het grappensalvo ook iets lager ligt. Ik heb de indruk dat de films van toen net iets subtieler en droger waren. Desondanks toch hier en daar enkele goeie grappen en eigenlijk toch één van de betere delen van de reeks.

avatar van nclo
Ondertussen is deze film wel gevormd tot een bijna serieuze klassieker. Persoonlijk begrijp ik dit niet, maar het zal wel te maken hebben met het feit dat deze film het genre horror op de hak neemt. Toch een genre dat bij een groot publiek als choquerend en afstandelijk wordt ervaren. Hoe leuk is het dan dat een film dat gebruikt om er zelf een eigen humoristische versie van te maken. Toch had ik sterk het gevoel dat er te weinig met dat concept wordt gedaan. De makers konden het weer niet laten om een paar schunnige grappen er door heen te gooien. Seks en grof taalgebruikt is dus blijkbaar een middel om je publiek extra te vermaken. Soms lukte het, maar vaak genoeg was het nogal overbodig. Zoals dat er steeds de nadruk wordt gelegd op de seksuele geaardheid van Ray vond ik op een gegeven moment wel vervelend worden.

Natuurlijk concentreert zo'n filmmaker niet op het verhaal en dat was goed te merken. Net zoals films als ''Wrongfully Accused'' en ''Naked Gun'' kun je iedere scene beter een sketch dan een serieuze scene noemen die iets toevoegt aan het verhaal. Dat vind ik op zich geen probleem, want zo'n maker neemt zichzelf 0,0 serieus, maar je moet wel uitkijken dat je er niet in doordraaft. Dat gebeurt hier niet, maar in deel 2 werd dat wat problematischer.

Wat is wel zo goed aan dit deel? Allereerst is dit deel 1 en de nummer 1 heeft als voordeel dat het altijd wat verrassender is dan zijn opvolgers die dit kunstje eigenlijk na-apen. Er is goed onderzoek gedaan naar de clichés in zo'n slasherfilm en daar weten ze goed op in te spelen. De scene waarin die corpulente meid in de garage door de moordenaar wordt gedood is goud waard. Zeker met de zin ''Don't kill me, I'm just a day player.'' weet je mijn lachspieren wel te raken. . In dat opzicht is de film zeker geslaagd.

Niet hoogstaand dus, maar volgens mij had geen maker die intentie ook om een poging te doen om in de top 10 van MovieMeter.nl te komen.

avatar van baspls
wauw

avatar van leatherhead
Wel te begrijpen dat mensen dit niks vinden. Tis allemaal behoorlijk flauw en stompzinnig, maar toch zie ik er de humor wel van in. Heeft ook enigszins met jeugdsentiment te maken, heb deze vroeger al een x aantal keren gezien. Was destijds zeker lachen geblazen, met de ontiegelijk knullige, downright flauwe grapjes, die stiekem toch wel geinig zijn. Die waterpijp-in-aquarium scene bijvoorbeeld, whaha.

Hoger dan 3,0* kom ik zeker niet, daar is het een wat te grote non-film voor, maar lager kan ik eigenlijk niet over mijn hart halen. Blijft gewoon vermakelijk.

avatar van LauraArsenal
Persoonlijk vind ik de film gemiddeld . Maar als je het dan uit een andere hoek gaat bekijken is de film niet zo goed meer. Er is geen verhaallijn, de acteerprestaties zijn gemiddeld en sommige moppen zijn echt goor en vies.
Je moet er de humor natuurlijk wel van inzien maar toch. Ik kan er ook geheel inkomen dat mensen deze film echt slecht vinden. En eerlijk? Hoe meer ik hem bekijk, hoe slechter ik de film vind. Erg amateuristisch.
De maximumscore voor mij is 2,5*

Ik heb ooit het vierde deel gezien en die vond ik destijds wel vrij leuk. Daar vervolgfilms meestal minder zijn, hoopte ik dan ook dat dit deel nog beter zou zijn. Dit is jammer genoeg niet zo gebleken. Het enige wat af en toe leuk is, zijn de parodieën, maar de humor is echt wel ver te zoeken en erg flauw. Met moeite de film kunnen uitzien en dat zal niet meer op nieuw gebeuren.

avatar van TornadoEF5
Hmm. Zeker niet mijn humor. Overgewaardeerd. Ik ga hier niet de moeite doen om een review te maken, want dat is deze film niet waard.

0,5/5.

avatar van Alexander1900
Scary Movie bevat enkele leuke scenes maar over het geheel genomen is het een flauwe puberale film. Deel 2 en 3 is in mijn herinnering beter.

avatar van cucciolo
Films als deze behoren tot mijn guilty pleasures. Zo doorgevoerd slecht en flauw dat het op je lachspieren werkt. Het jammere is alleen dat zulke films nogal veel inzakmomenten kennen. Kan eigenlijk maar 1 uitzondering hierop bedenken en dat is Bruno.

Matige film waarin een paar tieners bestookt worden door een gemaskerde, moordlustige maniak. Een overduidelijke parodie op Scream en nog een paar andere horrorfilms. Van een verhaal is niet echt sprake en ook de hele opbouw is nogal fragmentarisch. De humor is voornamelijk nogal flauw, maar hier en daar toch wel leuk bedacht.

Ouch.

Had eigenlijk een ander soort film verwacht. Als spoof op horrorflicks slaat dit gewoon nergens op. Het neemt wat plotlijntjes over, wat personages en wat kenmerkende scenes ... maar de humor zelf heeft zelden wat met de films die ze "parodiëren" te maken.

Scary Movie is niet meer dan een collectie seks en blow grappen, maar dan van het érg banale soort. Grappig is het zelden, het is eerder het feit dat het over seks en blowen gaat dat grappig moet zijn. Da's toch echt iets wat de meesten ongroeien na hun 13e of 14e, een laatbloeiertje misschien op z'n 16e pas.

Als film stelt het ook 3 keer niks voor. Vervelend acteerwerk, brak geschoten, goedkoop ogend. Veel beter dan een amateuristisch ogende YouTube productie anno 2016 is het niet. Doorheen de hele film waren er misschien twee grappen (niet eens scenes) die om een glimlach konden rekenen, de rest heb ik voornamelijk met ongeloof aangekeken.

Zelden zo'n ongrappig misbaksel gezien.

avatar van PEN15
What's your favourite scary movie?

Ik vind het een gigantische giller dat een parodie op een parodie nog tot zoveel delen is gekomen. Tot zover vind ik I,III en IV reuze meevallen. Bekijk het maar van deze kant, hij is óf net zo goed óf net zo slecht als Scream. Wat betreft meest overgewaardeerde films aller tijden zou scream bij mij op eenzame hoogte staan. Wellicht zijn alle halfjes van Screamfans?
In ieder geval is deze film een troost voor mij dat ik Scream ooit heb gezien, want anders zou ik al die referenties niet snappen met de killer en de garagedeur etc.

avatar van baspls
PEN15 schreef:
Wellicht zijn alle halfjes van Screamfans?

Nee hoor, die vond ik ook niet super. Wel vermakelijk en daar heb je dan meteen het verschil.

avatar van TornadoEF5
Scream is itt Scary Movie tenminste vermakelijk, denk dat hij op een 3.0* kon rekenen. Vervolgen al iets minder.

avatar van Chelsea94
Grappige film, maar ik vond hem toen ik wat jonger was leuker.

De scene in de bioscoop is erg vervelend, dat haalt de film flink omlaag, aangezien die scene ook te lang duurt.
Ik ben verder een groot Scream fan dus de herkenbare scenes zijn wel heel leuk om eens op een andere manier te zien (met als uitzondering dus de bios).

avatar van IH88
“You guys are psychos! You've watched too many TV shows!”

Ik weet nog wel dat ik dit vroeger een geweldig leuke komedie vond en ik heb me toen ook rot gelachen om alle parodieën op populaire films uit de jaren 90. Misschien komt het doordat ik ouder wordt of dat ik toen de film keek met een paar biertjes op, maar de film is mij bij herziening vies tegengevallen.

Natuurlijk zitten er nog wel een paar geslaagde grappen in (Shorty die samen met Ghostface wiet rookt blijft geweldig, net zoals de scene met de luidruchtige Brenda in de bioscoop) maar over het algemeen is het allemaal erg slecht en ongrappig. De acteurs en actrices zijn natuurlijk van het B (of C, D) garnituur maar het is allemaal zo over the top dat het geen moment stoort. Je gaat dit soort films ook niet kijken voor de Oscarwaardige acteerprestaties. Voor de grappen daarentegen wel en die zijn gewoon te vaak ongrappig en inspiratieloos. Volgende keer (als die er nog komt) toch maar weer eerst een paar biertjes drinken voordat ik deze film ga kijken...

Indiana007
Beste van de scary movie films.
Ben vooral fan van Anna Faris.
Hard gelachen in de bios en gebaald van deel 2.
Goede parodie op Scream en Summier.
Jammer dat het kwaliteitsverschil zo verschillend is.

Wazaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap dat is het enigste wat ik er aan toetevoegen heb

avatar van SmackItUp
Vroeger helemaal verzot op deze film, maar maakt nu eigenlijk maar weinig indruk. Banaler en kinderachtiger zul je ze zelden vinden en op enkele grappige momenten na heeft Scary Movie weinig te bieden.

Vermakelijk en heel grappig!

super grappige film.je moet er van in de stemming zijn.maar zeker vermakelijk.

avatar van Kondoro0614
Scary Movie

Ik weet echt niet hoe vaak ik nu al ‘Scary Movie’ heb gezien maar het wordt met de herzieningen slechter. Ik vond dit ooit een super leuke film, heb waarschijnlijk plat gelegen om de ‘grappen’ en vond de begin scene natuurlijk echt te gek, nog nooit gezien. Ik denk dat ik rond die tijd was, dat je vrouwen in lingerie nog niet vaker ziet, dat ik deze films echt geweldig vond. Nu? Bah! Wat een enorm verschrikkelijke film was dit zeg! Zowel dat ik hem misschien nu al te vaak gezien heb (ik denk ook niet dat ik hem snel nog weer opzet) maar ook dat ik vind dat er wel wat betere delen in de ‘Scary Movie’ reeks zit.

Deze film was vooral erg flauw, deze flauwe humor wist mij niet meer te overtuigen. Prikkeldraad om haar je weet wel heen, de moorden, het doorpraten als Shannon Elizabeth haar hoofd er afgehakt word en zo kun je nog wel even door gaan. Nee, Scary Movie is niet geslaagd en ik heb er ook helemaal niet veel over te vertellen ben ik bang.

Natuurlijk kent ook Scary Movie een geslaagde scene. Zo vond ik de scene geweldig dat Ghostface stoned word samen met Shorty die onder andere ook hier te zien is (pas op, spoiler): Stoner Ghostface . Dit is serieus de enige scene waar mijn mondhoeken wat omhoog gingen, de rest lukte het maar niet. Ik vind deze komische versie van Scream (1996) niet geslaagd en heb er niet veel over te vertellen: er valt weinig over te vertellen omdat de film totaal geen inhoud, verhaal of redelijk concept kent.