Scary Movie (2000)

Komedie / Horror

geregisseerd door Keenen Ivory Wayans
met Anna Faris, Shawn Wayans en Shannon Elizabeth

Op een Halloween-avond rijden Cindy Campbell en vijf vrienden per ongeluk een man aan. Ze besluiten om het ongeluk geheim te houden, maar een jaar later wordt het zestal achterna gezeten door een gemaskerde seriemoordenaar, die wrede spelletjes met hen wil spelen. Het begint bij de brute moord op Drew Decker en het duurt niet lang voor de moordenaar achter Cindy en de rest aangaat. Deze zetten alles op alles om te overleven, maar de moordenaar geeft niet makkelijk op; hij heeft namelijk een behoorlijke grote kennis op het gebied van horrorfilms.

avatar van umbra
18j geleden vond ik dit nog awesome en gieren, nu is deze zo flauw, dus 3.5 toen en 1.5 nu, maakt een 2.5/5

avatar van Woland
Tja, ik heb dus geen nostalgiegevoelens uit mijn schooltijd voor Scary Movie. In mijn studententijd heb ik deze succesvol ontweken, en misschien is dat jammer, want na een half kratje en een dikke bats was dit wellicht nog een beetje te genieten geweest. Maar zo'n feest was het niet. Wayans en co hebben wederom een cinematische drol gedraaid waarin allerlei ontzettend flauwe parodieën op (in dit geval) voornamelijk jaren '90 tienerhorrorfilms samengeveegd worden, met Scream als rode draad. En dat laastste is een goeie zaak, want dat betekent dat er in ieder geval nog een klein beetje lijn in het verhaal zit. Zo heel af en toe is er wel eens een grap die niet direct dood neerslaat, maar ik heb me wederom lopen te ergeren. Die Wayans komen er bij mij niet meer in.

Als 18-jarige gezien op de megafestatie in Utrecht. We verwachten een non-film maar lagen met z'n allen helemaal dubbel. Ja. Mooie herinneringen.

Enfin. Terug naar het 'spitsuur' in m'n leven, want inmiddels een dikke dertiger en de kinderen zijn weer uit school. Ondanks de weinige tijd die dertigers hebben hoop ik later meer films uit een ver verleden te kunnen waarderen met wat sterren.

Overigens dank aan users met uitgebreide openbare stemlijsten. Ik heb daar vanmiddag gretig gebruik van gemaakt om films die ik ooit gezien heb te kunnen waarderen.

avatar van mjk87
Zo moet je enorm lachen om Eurotrip en Naked Gun, zo sta je vol ongeloof naar deze prul te kijken (waar ik toch nog wel het beste van hoopte). Je ziet vaak nog wel waar de grap moet zitten, maar men mist de komische timing waardoor veel grappen enorm flauw blijven en vaak genoeg doodslaan.Er zit ook geen één leuke acteur in en op een heel enkel grapje na was dit helemaal niets. Zo wordt het een niet leuk saai gedrocht. De parodie ontgaat me ook vaak genoeg omdat ik veel films die worden uitgebeeld niet heb gezien, maar ik heb niet het idee per se daardoor veel gemist te hebben. 1,0*.

avatar van Shadowed
Tja.

Wat kan je erover zeggen, behalve dat deze ongelooflijk flauwe maar op sommige stukken best geslaagde parodie. Dit was echt het begin van de parodieën, hierna vielen ze echt uit de lucht. Jammer dat het ook wel de lol heeft verpest.

Hier zijn zoveel horror cliches en films op de hak genomen dat het soms best komisch is. Mega flauw natuurlijk en vaak een beetje richting de seks, poep en pies grappen gericht die niet altijd even komisch zijn. Typisch ook een film die je in een aangeschoten toestand moet zien.

Over the top humor dat nergens op slaat en zeker niet voor iedereen in de wieg gelegd is, maar stiekem vaak ook weleens komisch is. Is het een goede film? Nee, absoluut niet. Kijkt hij lekker weg? Ligt aan jou, maar ik heb me best vermaakt.