Leprechaun (1993)

Horror / Komedie

geregisseerd door Mark Jones
met Warwick Davis, Jennifer Aniston en Ken Olandt

De kinderlijke wijsheid zegt dat als je een kabouter vangt, je recht hebt op zijn pot gevuld met goud. Dan O'Grady heeft dit mogen ondervinden, maar wist niet dat de kabouter alles op alles zou zetten om het goud terug te krijgen. Hij weet de duivelse kabouter echter op te sluiten in de kelder van zijn huis. Als jaren later J.D. Reding en zijn dochter Tory in het huis trekken en een drietal jongens inhuren om de boel te komen verven, weet de kabouter te ontsnappen. En hij is woedend.

avatar van BlueJudaskiss
Toch wel een tegenvaller. Ik heb evengoed veel zin in de vervolgdelen en dat ik deze film 2,5* geef is toch vooral uit cultliefde. Warwick Davis en Jennifer Aniston doen het leuk, maar een horrorkomedie die noch eng, nog grappig, tja...

avatar van duffs
Ik vond hem bij de kringloop en omdat ik ook daar wwrk kreeg ik ook nog wat korting dus ik dacht ik neem deze klassieker effe mee ook omdat aniston er in speeld�� wat is en was vooral was dat Een lekker ding zeg al is ze dat nog steeds�� en een heel leuk horro filmpje al was hij totaal niet eng waarschijnlijk ook een beetje de bedoeling wel�� de films van tegenwoordig zijn natuurlijk grafisch veel beter maar inhoudelijk vaak wel iets minder helaas deze krijgt van mij een dikke 7 hoor ik was 13 toen hij uit kwam dus hij bracht mij een beetje terug in de tijd dus misschien iets wat te hoog gescoord van mij maar hij was gaaf man��

avatar van Phantasm
Prima in elkaar gezette film dat lekker wegkijkt.

Clapboy
Leuke en nostalgische film. Wanneer komt hier nu eens een fatsoenlijk vervolg of remake van uit met Warwick Davis?
Hij is in mijn ogen de enige die het nog een keer zou kunnen doen, hij is zo leuk aan deze films juist.

avatar van Metalfist
Nathan, that was no fuckin' bear

Leprechaun was zo'n titel waar ik al langer naar benieuwd ben. Ik ben altijd wel te vinden voor een horrorfilmpje, ik heb bovendien ook wel een zeker zwak voor dit soort franchises, en de keuze was snel gemaakt om dit eens een kans te geven toen ik dit voor 20 cent in de Kringloopwinkel vond. Alleen al voor een pre-Friends Jennifer Aniston was dat zijn geld al waard leek me.

En Leprechaun is zowaar nog een leuke zit geworden. Een film die gelukkig niet te lang blijft doorgaan en eigenlijk maar één hekel punt heeft: de aanwezigheid van Ozzie en Alex. Wat een twee vreselijk vervelende figuren en ik twijfel er niet aan dat, mocht de film zich enkel en alleen op Tory en Nathan hebben geconcentreerd, er hier nog wel een halfje extra had kunnen inzitten. Een plot dat compleet van de pot gerukt is, er wordt simpelweg nooit uitgelegd hoe heel dat Leprechaun gedoe eigenlijk in elkaar zit, en vooral een slechterik die zich door geen enkele wet van het realisme laat tegenhouden. Iemand vermoorden met een pogostick? Check! Met een speelgoedauto een jeep laten kantelen door er tegen 5km per uur tegen te rijden? Check! Bovendien zijn de dialogen heerlijk verkeerd (een hoogtepunt is de scène waar Tory bepoteld wordt door onze Ierse vriend en dat haar vader haar probeert te overtuigen dat het één of andere buidelrat was) en begint Tory naarmate de film vordert meer en meer te vloeken als een ketter. Sowieso erg fijn om eens een film te zien waar de dame in het gezelschap figuurlijk ballen aan haar lijf heeft en de slechterik met volle macht te lijf gaat.

De titelrol is weggelegd voor Warwick Davis, die hier toch ook weer een geweldig personage op zijn conto mag schrijven. De Star Wars acteur heeft een tijd in de make-up stoel doorgebracht om zo goed mogelijk op een Ierse kabouter te lijken en het resultaat mag er zijn. Flink wat geweld, een heerlijk accent en gewoon bijzonder veel fun. Aniston heeft in het verleden al aangegeven dat ze zich schaamt voor sommige films uit haar carrière, maar ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ze daarmee Leprechaun bedoelde. Gewoon een erg fijn personage dat best nog wel ass kickt. Ken Olandt is nog wel een leuk klankbord voor La Aniston en de rest van de cast stelt bitter weinig voor. Zeker Mark Holton en Robert Gorman hadden van de eerste minuut uit de film mogen verdwijnen.

Had dit niet verwacht eigenlijk. De reeks kent een hele hoop sequels en zelfs al een reboot, dus daar moet ik ook maar eens naar op zoek. Ik vrees dat het verval al snel gaat starten (al kun je met een Leprechaun in Space weinig verkeerd doen lijkt me), maar dat neemt niet weg dat dit eerste deel een erg fijne film is geworden.

avatar van alexspyforever
Is mij beter bevallen dan verwacht. Ik vreesde dat het meer comedy ging zijn dan horror en dat het niveau kinderlijk zou zijn. Neen hoor, de Leprechaun mag dan ludiek overkomen hij deinst er niet voor terug om op creatieve en nogal grafische manier te werk te gaan. Onderhoudend, heb me niet verveelt. Ok de dialogen en het acteerwerk van de jongeren liet soms wat te wensen over (ok geen kwaad woord over Jennifer Anniston die deed het heel goed) en het duo Alex en Ozzie hun interacties waren nogal tenenkrommend. Geen topfilm maar een ruime voldoende is op zijn plaats.

avatar van goongumpa
Nog best aardig in elkaar gezet, met enige visuele verbeeldingskracht, maar toch vooral een filmpje dat je snel vergeet. De Leprechaun is op zich een tof creatuurtje, en Davis lijkt zich er wel mee te vermaken, maar hij doet en zegt teveel van hetzelfde, waardoor het leuke er snel vanaf is.
Redelijk waardeloze cast verder, met Rachel van Friends avant la lettre en B.M. Fahrtz van de poop tube (zeker klikken) als dikke dorpsidioot.
Kijk liever de Gremlins voor kundig gemaakte jeugdige creature-horror, of de Troll-films als je houdt van gekke camp.