Life (1999)

Komedie / Misdaad

geregisseerd door Ted Demme
met Eddie Murphy, Martin Lawrence en Ned Beatty

De jaren 90: de lichamen van twee gevangen worden begraven. Ze hebben 65 jaar onschuldig vast gezeten nadat ze er in geluisd waren door een sheriff. Via flashbacks zien we hoe het aparte duo Ray en Claude samen gekomen zijn, en wat ze in die 65 jaar allemaal mee hebben gemaakt.

avatar van Alonzo
Een van de weinige films waarin ik Eddy goed vond. Ik hou wel van black comedies. Wel een aanrader.

avatar van tattoobob
Leuke film destijds in de bios gezien met een halve gare idioot...

avatar van LostCauze
Ik heb niet vaak harder gelachen tijdens een film dan bij dit stukje:
YouTube - m.youtube.com

Die zin werkt echt op m'n lachspieren.

Aardige film waarin twee vrienden 65 jaar lang onschuldig vast zitten. Een vermakelijke film waarbij het verloop zich niet gemakkelijk laat voorspellen. Een aantal grappige dialogen en een leuke cast. De verouderings-makeup ziet er geloofwaardig uit.

Leuke film, een van de betere van Eddie Murphy.
De film was mij eerlijk gezegd onbekend, maar ben blij dat ik hem heb ontdekt.
Vele geslaagde grappen van dit olijke duo, Murphy-Lawrence.
Puike make-up crew die een prima werk hebben afgeleverd om de veroudering van de verschillende acteurs zo geloofwaardig te maken.

avatar van Jaarme
Leuke film
Vind het zelf wel mooi als een film bloopers op het einde zet, zoals hier ook is gedaan,
Zeker die op het einde van Eddie Murphy, " Hey, This aint my daddy's watch"

3.5/4.0

avatar van Kayser Söse
Ondergewaardeerd juweeltje.
'n Heavy D met een schep bij een graf, pure ironie.
*Jangle Leg Jangle Leg*. Om deze film kan ik blijven janken van het lachen.

Hele vermakelijke en grappige film met ook wel een paar emotionele stukjes erin. Top! *4

avatar van jippie2010
Echt een goede komedie vond ik het niet, en wat kwam de film traag op gang!
Het tweede deel is kwalitatief een stuk sterker. Gemiddeld zeker een voldoende,
maar echt zonde van de eerste 30 minuten. *3.0

avatar van devidia
Onlangs nog eens herbekeken. Eddy is toch wel heel sterk op dreef in deze hoor. Zeer vermakelijke wegkijkfilm

avatar van Majestics
Goeie film dit, ben verbaasd dat ik het nooit gezien heb!

Goeie mix tussen komedie en serieuze drama-momenten, had ik niet verwacht eigenlijk.

avatar van Kondoro0614
En dan ben ik nog steeds in de roes om even de herzieningen wat aan de rechter kant neer te leggen en toen heb ik maar de komedie film ‘Life’ opgezet, die op Netflix staat dus dan is het vaak mooi mee genomen om deze een keer te kijken. Toch vond ik het niet altijd even wat, en ik denk niet dat dit bepaald mijn komedie is wat hierin verhaald werd want ik heb amper echt gelachen om de komedie in de film, soms de klunzigheid van de twee maar daar blijft het dan ook bij.

De film speelt zich in veel tijdzones af, jaartallen beter te verwoorden waarmee we starten bij de jaren ’30 en zo rollen we langzamerhand naar de jaren ’90, en het mooie is dat Ted Demme het dusdanig heeft gedaan dat de twee hoofdpersonen ook verouderen, leuk om zo een ‘levensproces’ te zien in de gevangenis.

De cast is leuk, hoewel ik nooit een ding had voor Lawrence vond ik de wat serieuzere rol in deze film wel geslaagde bij hem passen, en dat is leuk. Ook Murhpy deed het leuk, en dat is wel een acteur waar ik erg vaak om moet lachen. De rest van de cast viel mee en werden nergens echt bijzonder.

Het verhaal was leuk, we volgen de twee mannen Rayford Gibson en Claude Banks, Gibson een beetje een geval apart in de zin dat hij wat in de onderwereld rond loopt en Banks als een aanstaande bankier. Gibson heeft het gemunt op Banks en na het stelen van zijn portemonnee komen de beiden heren in moeilijkheden. Ze worden weggestuurd om een drank voorraad op te halen als ze op een lijk stuiten en gevangen worden door de sheriff, echter hebben ze niemand vermoord en komen de heren onschuldig in de gevangenis terecht. Nu moeten de twee zien te overleven en er staan veel uitdagingen in de weg. Aan het eind komen we aan bij de dood van de twee wat een plottwist lijkt te zijn, waar soms iets te veel op gedrukt word dat ik het al snel door had.. Ze waren niet dood maar waren eindelijk ontsnapt, en zaten bij een Yankees wedstrijd en dan was het al snel eind goed al goed.

"I didn't see nothing special the first time Ray and Claude walked into the cage. To me, they were just a couple of fools whose luck had run out. 'Course, I was wrong about that."

Redelijk leuke komedie film om tussendoor eens op te zetten die echter nergens super speciaal ging worden.

avatar van boemboem27
Gewoon een hele leuke film die geen moment verveeld.
Simpel hoef je niet over na te denken.
Lekker vermaak.
Petje af voor de geweldig mooie grime zoals ze door de jaren heen veranderen.
Het einde had ik niet verwacht. Briljant