48 Hrs. (1982)

Alternatieve titel: 48 Hours

Actie / Komedie

geregisseerd door Walter Hill
met Eddie Murphy, Nick Nolte en Annette O'Toole

Keiharde politieagent Jack Cates is de enige overlevende van een schietpartij. Cates krijgt 48 uur om de moordenaar te vinden en heeft daarvoor de hulp nodig van de gangster Reggie Hammond, die hij voor die korte tijd uit de gevangenis haalt. Maar Reggie is totaal niet gemotiveerd om te helpen en de crimineel-helpt-agent en de blank/zwart situatie zorgt voor de nodige botsingen tussen de twee. Ondanks dat alles blijken het toch goede partners te zijn.

avatar van knusse stoel
Dit is nog de tijd dat onze vriend Eddie Murphy leuke humoristische films maakte met collega acteurs en actrices. Eigenlijk is het voorbij, tegenwoordig moet hij het hebben van flauwe verhalen en grappen waarbij hij de mond nog steeds probeert wijd open te krijgen zoals dat tegenwoordig gaat. Helaas zijn de spieren van Murphy gekrompen want het lukt niet altijd meer. Misschien is dat maar beter ook.

Deze film is echt leuk en vol met grappen en grollen en soms ook nog eens dubbel.

avatar van Flavio
Redelijke film, een beetje een pionier film (van het genre "tegenpolen worden partners tegen wil en dank"- buddies zou ik ze niet willen noemen). behoorlijk politiek incorrect, en ook best gewelddadig.
Murphy doet het meer dan aardig, Nolte speelt een beetje op de automatische piloot de norse, uitgebluste cop.

Klein bijrolletje van Breaking Bad´s Mike Ehrmantraut (Jonathan Banks). Ook veel andere bekende koppen in bijrollen (o.a. Brion James uit Blade Runner, David Patrick Kelly uit Twin Peaks en The Warriors en James Remar ook uit The Warriors)

San Francisco komt niet helemaal uit de verf. Beetje vaag dat er gekozen werd voor een redneck tent als een van de locaties, zou je toch niet direct verwachten in San Francisco.

avatar van Darth Mallasorte
Den Eddy laat mij persoonlijk altijd lachen , actie samen met nick nolte, het zien waard

avatar van Captain Pervert
Gisteren herzien. Leuke film met m.i. enige historische waarde; het is de moeder aller mismatch-duo films. Ik weet in elk geval geen oudere film van dit type. Een genre op zich en sindsdien nog minimaal 893475 keer over gedaan.

avatar van Minotaures
Vind het best een stevige gemiddelde. Na het zien van de film vind ik het toch best overgewaardeerd.

vermakelijke crime film!

avatar van Richard_Voorhees
Misschien vanavond weer eens bekijken. Dit vind ik wel een van de leukere Murphy films, al is het wel wat veel van hetzelfde (veel politiefilms).

avatar van W.V.
Als piepjong ventje maakte Murphy hier zijn de buut en dat was gelijk veelbelovend, hij bood goed partij aan Nolte en hem werd dan ook een grote toekomst voorspeld. Helaas is het daarbij gebleven, hij maakte nog wel een paar leuke beverly hills cop films, maar daarna ging het qua rollen bergafwaarts.
48 hrs draait om de ontsnapping van Ganz, een prachtige rol van Remar, Nolte roept de hulp in van Murphy om hem weer in te vangen. Daarbij komen ze in allerlei vreemde maar ook gevaarlijke situaties terecht, de mooiste is wel die in de western kroeg waarin Murphy zich voordoet als een inspecteur van politie. Deze film zit gewoon goed in elkaar, de hoofd en bijrollen leveren allen prima werk, het camerawerk is goed en de muziek is prima, geen meesterwerk, want daarvoor is het verhaal te recht toe recht aan, maar wel een absolute aanrader

kappeuter (moderator)
23 oktober te zien in EYE in het kader van Cinema Egzotik

avatar van des1
Rare scene dat politieman Nolte z'n wapen overhandigt aan een schurk die er prompt een ander mee doodschiet. Wat had ie dan verwacht? Dramatisch misschien aardig, maar je reinste flauwekul kan iedere agent je vertellen. Murphy maakt deze film nog enigszins te pruimen.

jeanleeke
nog eens gezien....blijft grappig.....4,5

avatar van Gerlof1378
Blijft een leuke film, met een leuk verhaal, humor en actie. Nick Nolte en Eddie Murphy spelen goed en zij waren de 1st duo in wat een buddy film genre zou worden. Wil je een leuke en vooral echte jaren 80 film zien kijk dan deze.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Had hier toch meer van verwacht, Eddie Murphy zorgt vooral voor de leuke scenes maar ik had weinig met Nolte.
De film is redelijk vermakelijk maar voelt soms ook een beetje langdradig.