48 Hrs. (1982)

Alternatieve titel: 48 Hours

Actie / Komedie

geregisseerd door Walter Hill
met Eddie Murphy, Nick Nolte en Annette O'Toole

Keiharde politieagent Jack Cates is de enige overlevende van een schietpartij. Cates krijgt 48 uur om de moordenaar te vinden en heeft daarvoor de hulp nodig van de gangster Reggie Hammond, die hij voor die korte tijd uit de gevangenis haalt. Maar Reggie is totaal niet gemotiveerd om te helpen en de crimineel-helpt-agent en de blank/zwart situatie zorgt voor de nodige botsingen tussen de twee. Ondanks dat alles blijken het toch goede partners te zijn.

djelle
Typische en zalige buddyfilm met veel amusante scheld- en schietpartijen. De vuilbekkende murphy past hier nog met zijn scherpe karakterrol in deze typische 80's actiefilm, in de tijd dat Eddy Murphy nog grappig was. Redelijk goed verhaaltje, interessante scenes en vooral veel vuurgevechten en komische gedwongen situaties maken dit een zeer vermakelijk geheel! (4)

Leuke dialogen, lekker ongecompliceerde aktie, zitten leuke scenes in!!

Het gemopper van Nolte als ze door se straat terug lopen voordat ze gaan vechten heb ik wel 10 x herhaalt, te grappig gewoon!!

"You been dickin' me around since we started this turd hunt!"

Ik houd daar wel van!!! gegeh 3.5!!!

avatar van Captain Pervert
Leuke film. Let ook op de muziek, die is van James Horner, en praktisch hetzelfde riedeltje als ik Commando (die film uit 1985 met Ah nuld.)

3.5 sterren

avatar van jedymaster
Walter Hill weet hoe hij een actie film kan maken die ook nog leuk is.

avatar van predator
Fantastische quotes (die van I'm your worst nightmare, a nigger with a badge, vind ik één van de beste ooit), lekker tempo, en beide heren zijn goed op elkaar ingespeeld.

Gisteren weer eens gekeken en het blijft een leuke film.

lizard
Leuke film Murphy op dreef dat betekent altijd meer dan 2,0 sterren

avatar van otherfool
Leuke film met perfecte wisselwerking tussen Nolte en Murphy, hoewel het geheel qua verhaal nou niet geweldig veel voorstelt. Een fijne buddymovie met een twist, zullen we maar zeggen.

3*.

geinige film, ik geef toch de voorkeur aan beverly hills cops, beste in dit genre blijft lethal weapons 3,5*

Nog altijd vind ik deze eerste de beste!!
Supersnelle actie film met dito grappen.
Er is chemie tussen de twee acteurs Murphy en Nolte.
Het is natuurlijk ook een van de eerste films met Murphy en zijn humor is vernieuwend in die tijd.

kArIzMa_TuRk
vond allebei de delen even leuk.. Vermakelijk en goed leuk geacteerd.. ik geef het net als wat ik bij 1 heb gegeven.. een 3***

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik heb net de film nog eens opnieuw bekeken en wat me opviel is de sterke soundtrack. Qua sound is het misschien wat gedateerd (klinkt als een uitloper van de seventies) maar drijft wel de spanning in de film. Heel sterk.

Qua verhaal is dit een typisch verhaaltje over 2 buddy's bij de flikken. Ok, eentje is een gevangene, maar hij werkt wel aan een politiezaak en is een soort partner van Nolte. Typische het zuipen en problemen thuis, ook cliche is de schreeuwerige commissaris en de neger in 't gevang maar met veel stijl is ook al veel opgevoerd. In deze film worden de cliche's wel goed gebracht en wordt dit een leuke actie/komedie. Een van de betere Murphyfilms uit de tijd dat hij nog grappig was (Beverly Hills cop, Coming to America). Visueel is deze film zoals veel 80's films zo goed als nihil.... dat is wel jammer. Maar dat is ook niet het belangrijkste in deze film, zodat het toch heel ontspannend is.

avatar van tukkerstein
chiquita schreef:
'I'm a nigga with a badge'. Wat een humor, geweldig.

Mwahh het was geen slechte film, maar dat vind ik niet echt grappig. "ik ben een neger met een badge".

Diesel
tukkerstein schreef:
"ik ben een neger met een badge".

leukste van de 2

Dirigentenleven
Ook best wel een leuke van Eddie Murphy maar weer geen top-film, wel erg vermakelijk met af en toe eens een glimlachje!

Dirigent
Deze vind ik ook nog redelijk goed gelukt van Eddie Murphy er zat namelijk wel wat geslaagde komedie in en actie maar er kon nog ietsje meer van vind ik!

avatar van jumpstylemovie
Ik vind hem matig. Maar vele stukjes lopen op tot een leuke avond kijkplezier.

3***

avatar van tommykonijn
Vermakelijke Film waarin Eddie Murphy een van zijn betere kanden laat zien deze Film vind ik van hem dus veel beter dan The Nutty Proffesor en Showtime dus tja ik heb er eigenlijk niet veel meer over te zeggen het is gewoon een Leuke Film.

avatar van Moviestar1979
Deze film betekende de doorbraak voor Eddie Murphy.
Het was ook 1 van de eerste films die laat zien hoe 2 tegenpolen elkaar toch nodig hebben om de klus te klaren.
Aardige humor en redelijke actie.
Echter vond ik persoonlijk Eddie Murphy beter worden vanaf " Beverly Hills Cop ".

3,5 *

avatar van JohnWilliams
Hij was wel aardig, Murphey speeld in ieder geval het beste.

avatar van tevelenco
Leuke ouderwetse aktie comedy.
Met prima rollen van Murphy en Nolte die een leuk filmduo vormen.
En een prima mix van aktie en humor zodat de film me van begin tot eind wist te boeien.

avatar van thunderball
Maakte destijds een enorme indruk.
Voor mij sowieso de eerste film die ik zag van Murphy, die fantastisch op dreef is en -behalve met de eerste Beverly Hill's Cop film- nooit meer zo goed zou zijn.
Hoewel vandaag de dag wat verouderd maakt deze prent nog steeds indruk.

IJzersterk duo Nolte-Murphy, coole one liners en harde actie.
Genoeg voor een paar uur ontspannen kijkplezier!

Geef hem een acht, ofwel 4 sterren!

avatar van glimmerman2000
Blijft een topfilm he.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Topregie van Hill en een goede chemie tussen Nolte en Murphy maken dit een onderhoudende misdaadfilm met humor. Goed.

avatar van j.b.b.l
Ik heb me echt vermaakt met deze film.Eddie Murphy die een leuke rol speelt samen met Nick Nolte natuurlijk.Een leuk verhaal en het is ook leuk uitgewerkt.Het is niet een film met een lange houdbaarheidsdatum maar als je hem over 2 jaren kijkt blijft ie leuk.Een 3,5

avatar van niethie
Erg leuke film met een paar ontzettend frisse grappen, Murphy (in zijn eerste film) is erg op dreef en ook Nolte deed het leuk, de film is later erg vaak nagedaan wat zeker niet altijd even positief uitpakte maar ook zeker een paar leuke nakomers opleverde. Verder nergens echt hoogstaand, hij keek prima weg en ik heb ik me verder wel vermaakt.

3 sterren

avatar van HarmJanStegenga
Heerlijk filmpje. Nolte en Murphy zijn een leuk duo en weten de nodige grappen te produceren. Vooral Eddy Murphy is bij vlagen hilarisch. Het verhaal is makkelijk te volgen, kijkt lekker weg, heeft natuurlijk niet zoveel om zich heen, maar vermaakt gewoon de gehele speelduur. Echt een filmpje die je vaak kan zien en nooit gaat vervelen.

avatar van dikkop
Destijds zou ik hem een dikke 4 sterren gegeven hebben, want Eddie was toen toch de enige echte donkere actie/komedie figuur. Samen met Nick was dit toch een erg vermakelijke film.

Tegenwoordig kijkt deze film ook wel aardig weg hoor...

film_kaza
Vond het niet zo leuk. Eddie Murphy en Nick Nolte die de hele tijd maar zitten te schelden. Geen goeie actie, en een paar kleine lach momentjes.

2 - 2,5*

avatar van ®Tc
Aardig.

Eddie Murphy is hier toch met kilometers voorsprong de ster van de show, denk maar aan zijn optreden in de countrybar. Nick Nolte vond ik eerder irriteren met zijn té nors gedrag en stem. En dan is er eigenlijk geen concurrentie meer want de bad guys stellen weinig voor, jammer wel.

Verder doet Walter Hill het prima. Hij geeft het magere script goed vorm door het tempo hoog te leggen. Verder goed camerawerk en leuke soundtrack.

Zoals al gezegd een aardig film maar ietsje te dun om echt een topper te zijn.

***