Leprechaun 3 (1995)

Horror / Komedie

geregisseerd door Brian Trenchard-Smith
met Warwick Davis, John Gatins en Lee Armstrong

Een antiekhandelaar verkoopt het beeldje van de gevaarlijke Leprechaun aan een pandjeshuis in Las Vegas. Als een jonge man zijn horloge komt inwisselen omdat hij gokschulden heeft, vindt hij toevallig één van de gouden munten en mag hij van de Leprechaun één wens doen. Helaas heeft de wens enkele akelige gevolgen...

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Het was even geleden dat ik de eerste twee films zag, maar gisteravond toch besloten Leprechaun 3 maar eens mee te nemen uit de videotheek.

Leprechaun zelf is best amusant, maar de rest van de cast is vrij slecht. Ook lukt het de makers niet om de film eng te krijgen, het is inmiddels meer een komedie geworden. Soms is dat best leuk, maar echt een sterke komedie is het niet. Vond hem uiteindelijk wel beter dan deel 2, en iets minder dan deel 1. Ben benieuwd naar deel 4: Leprechaun in Space.

2 sterren.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De leprechaun in Las Vegas tussen allemaal geld en goud was geen slecht gegeven, maar enkele acteurs spelen alsof ze voor een klas kleuters bezig zijn wat geen goed doet aan de film. Maar 1,5 sterren.

avatar van BlueJudaskiss
Lee Armstrong is een beauty, maar ze kan niet acteren. De rijmpjes van de Leprechaun zijn grappig, maar qua effecten en horror komt deze film niet uit boven een tv-film op primetime. Jammer, hier had zo veemeer in gezeten. 2,0*

avatar van Friday the 13 th
Op zich is dit deel zéér vermakelijk. Er zijn terugkerende elementen uiteraard, maar de Leprechaun reeks weet tot nu toe altijd wel verse ideeën in de reeks te proppen (in dit deel was dat de infectie door de beet van de Leprechaun, in deel 2 de speurtocht naar een bruid...). Het bevat op zich dus meer verhaal en variatie dan een Halloween of Friday the 13 th aflevering. Ook de verscheidenheid aan settingen (in deze Las Vegas) doen de reeks niet al te suf overkomen.

Toch blijft desondanks dit een tegengevoel hangen. De Leprechaun kan me niet echt overtuigen als horrorfiguur met zijn rijmpjes en zo, maar aan de andere kant vind ik de humor wel beter dan bijvoorbeeld in de latere delen van Freddy. De humor is met die van Freddy vergelijkbaar; sterk overdreven dus, ik denk spontaan aan die Elvis vergelijking en in het ziekenhuis.

Ook de nevenfiguren vond ik best wel weer leuk in dit deel. Grappige dialogen, zeker die Loretta is echt wel lachen. De moorden zijn minder dan in déél 2, ook lelijk verknipt soms, maar wel origineel. Verder zag ik véél vergelijkenissen met andere horrorfilms zoals bijvoorbeeld The Exorcist, Wolf Man en Child's Play. Ik zie soms mensen de vergelijking maken met Child's Play, waarschijnlijk omdat ze allebei kleine individuën zijn. Er waren ooit geruchten voor een spin-off "Chucky VS. Leprechaun". Deze zal er niet snel aankomen, maar ik denk wel objectief gezien dat Leprechaun zou winnen vermits hij magische krachten heeft, kan verdwijnen en evengoed kan bijten en met messen steken zoals Chucky. Aan de andere kant is Chucky dan wel weer sneller vermits die niet op hakken moet lopen . Eigenlijk zou ik best wel benieuwd zijn naar zo een spin off.

Beter dan deel 1 en 2.

Nog minder horror, maar de humor komt beter uit de verf. Niet altijd omdat het zo geweldig goed geschreven is, maar de onnozelheid van dit deel is op sommige punten echt ongeëvenaard. Come to the green side ...

De Leprechaun zelf blijft een redelijk irritant wezentje, ook apart hoe hij gewoon door Las Vegas kuiert zonder echt opgemerkt te worden. Verder weer wat nieuwe elementen (er wordt plots veel gewenst en men kan blijkbaar zombie-like in een leprechaun veranderen na een beet.

Ook apart hoe de delen eigenlijk weinig met elkaar te maken lijken te hebben en de Leprechaun elk deel weer opnieuw lijkt te leven. Ze nemen het toch telkens weer goed te grazen (positief wel steeds op een andere manier).

Blijft een erg slechte reeks, maar de humor maakt deze film draaglijker. Op bepaalde momenten vervalt het horror aspect volledig en dat doet de film eigenlijk wel goed.

Het visuele, soundtrack en acteerwerk komt zoals vanouds beter niet aan bod.

avatar van AmazingPP
Wat dit vervolg nekt is het acteertalent. Gelukkig nemen ze het allemaal zelf ook niet al te serieus, dus heel erg is dat nu ook weer niet. Het is een derde deel en is het allemaal (als je het dus niet te serieus neemt) best te pruimen. 2 *

avatar van Harco
AmazingPP schreef:
Wat dit vervolg nekt is het acteertalent.

Dit dus. Vooral die Loretta en Fazio. Kreeg door hun het gevoel alsof ik naar een of andere Power Rangers-aflevering aan het kijken was. Gelukkig is Davis wel weer op dreef. Verder zitten er ook nog wel een aantal leuke kills in.

avatar van Richard_Voorhees
De Leprechaun filmserie is de eerste filmserie binnen het horrorgenre die ik niet heb bekeken tot en met het laatste deel en geloof me, ik ben wat gewend, Children of the Corn 1 t/m 7 was ook een vrij zware taak.

avatar van Richard_Voorhees
Dit is het laatste deel dat ik heb bekeken, wie weet pak ik de serie ooit nog eens op bij deel 4, als ik het aandurf.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Na de laatste drie Leprechaun- films sinds kort eindelijk gezien te hebben, ook de eerste drie maar weer eens bekeken. En toen viel me op dat deze derde kwalitatief toch best boven de overige sequels uitsteekt. Het is misschien verre van kunst, maar het is een flinke vooruitgang in vergelijking met deel 2 (laat staan met de vervolgen die daarna verscheen). Waar ik het gevoel had dat deel 2 zichzelf veel te serieus nam, maakt men bij Leprechaun 3 gelukkig niet diezelfde fout. Dit is ten koste gegaan van het horror-aspect, in hoeverre dit überhaupt ooit aanwezig is geweest in de Leprechaun serie.

De setting, ditmaal Las Vegas, wijkt af van de vorige films, maar het uitgangspunt is vrijwel hetzelfde; Leprechaun raakt zijn goud kwijt en wil het kotste wat kost terug. Davis mag opnieuw de kleine rotzak spelen en doet dit weer met duidelijk plezier. En dat is wat deze film ook deels uitstraalt; er zit amusement en plezier in. En dat maakt het vermakelijk. De makers zijn niet bezig om de film koste wat kost spannend of eng te maken, maar brengen zelfspot in het geheel. En dat werkt. De film schotelt de kijker soms best wat geestige scènes voor. En naast die geplande humor valt er overigens ook best te lachen om de knulligheid. Want hoe amusant een film al dit ook is, het is en blijft natuurlijk Leprechaun 3. Eén van de betere in de Leprechaun serie, maar echt veel eer is dat nu ook weer niet.

Kleine verhoging. 2,5 sterren.

avatar van namingway24
'Tell me, what was Judy Garland really like?"

Hé, deze Leprechaun-film vond ik leuk! De humor werkte in dit deel plotseling, voornamelijk omdat er bijna geen spoor is van echt bedoelde horror, iets wat best eens kan liggen aan de regisseur. Warwick Davis schudt de ene na de andere oneliner uit zijn mouw, en het is zeker een geánimeerd keretje. Het werd op een gegeven moment dubbel zo leuk met twee Leprechaunsdie rijmpjes op elkaar afvuurden, een leuke vondst in het verhaal die het allemaal leuk hield. De Leprechaun heeft ook zeker wat leuke trucjes in huis die het niet moeten hebben van de 'gore' maar echt van de originaliteit van de moorden.

Alle personages in de film behalve de hoofdrollen zijn klootzakken, dus was het prachtig om te zien hoe er met ze afgerekent werd. De cast was over het algemeen best wel leuk, en het was verrassend om Caroline Williams te zien opduiken als slonzige casinomedewerkster. Haar lot in het bijzonder was erg leuk bedacht en ze acteerde lekker over the top. John Gatins doet het ook best leuk, zeker zijn accent verderop in de film, maar ik moet zeggen dat ik overdonderd werd door de beeldschone Lee Armstrong. Ze moet heel wat verschillende emoties doormaken en dat doet ze allemaal geweldig sympathiek. De outfit die ze gedurende de film draagt was zeker ook niet verkeerd, want ze heeft een prachtig lijf. Af en toe overacteerde ze iets te veel, maar al met al vond ik haar één van de leukere verschijningen die ik de laatste tijd in films gezien heb.

Dus; een leuke cast, een ton aan goede en minder goede maar nog steeds melige grappen, en een totaal gebrek aan pretenties maken hier een aangename film van, en de eerste redelijke Leprechaun film.

avatar van Edie
De beste Leprechaun film was er is! Niet echt mijn films, maar dit deel beviel me het meest (na door ze alle 6 te hebben heengespit). Leuke shot's in Vegas, mooie hoofdrolspeelster en erg leuke 'gore' scenes hier en daar.

avatar van tattoobob
Pure vermaak!!!!

Clapboy
Vond dit de leukste van de reeks samen met deel 1.

avatar van Phantasm
Wel een vermakelijk deel dat lekker wegkijkt.

avatar van mrklm
De Leprechaun wandelt door de drukke straten van Las Vegas en hobbelt zo een casino in, zonder dat er iemand nadrukkelijk naar hem omkijkt. Zou het een satirische metafoor zijn voor de grijpgrage geldgraaiers die Las Vegas bevolken? Nou, dat waag ik te betwijfelen getuige het matige verhaal en - inmiddels wel 'vertrouwde' - zwakke karakteriseringen en dito vertolkingen. De Leprechaun [Warwick Davis, nog steeds in topvorm] is weer op zoek naar die ene ontbrekende munt uit zijn collectie. Deze keer blijkt degene die de munt in handen heeft al zijn wensen in vervulling kan laten gaan. Maar wanneer anderen daar achter komen is de Leprechaun niet langer meer de enige die de munt koste wat kost in bezit wil krijgen. Het dieptepunt was nog niet bereikt, maar deze dwaze onderneming komt aardig in de buurt. Zeker niet zo grappig als het zelf denkt te zijn.