Wishmaster (1997)

Horror

geregisseerd door Robert Kurtzman
met Andrew Divoff, Tammy Lauren en Chris Lemmon

De film vertelt het verhaal van een boosaardige geest, een Djinn, die na eeuwen uit zijn slaap wordt gewekt. De Djinn kan alle wensen in vervulling brengen, maar op de één of andere manier zal deze wens zich altijd tegen de wenser keren. Dus kijk uit met wat je wenst.

avatar van Filmkriebel
Leuk tussendoortje. Het verhaal is onredelijk naief. Als je even nadenkt zijn er bijna oneindig veel wensen mogelijk die de macht van de djinn direct ongedaan maken. Het stoorde mij niet zo erg : de film neemt zichzelf niet ernstig en omvatte voldoende actie en groteske horrorbeelden voor 90 minuten laidback ontspanning. Ook de humor is nooit ver weg.

deTuinman
Leuk om te weten:

Features numerous horror-movie actors, including Robert Englund (the A Nightmare on Elm Street (1984) movies), Angus Scrimm (Phantasm (1979)), Tony Todd (Night of the Living Dead (1990), the Candyman (1992) movies), Kane Hodder (various Friday the 13th (1980) movies), Reggie Bannister (Phantasm (1979)) and Ted Raimi (Darkman (1990), Army of Darkness (1992)).

avatar van lars-pixar
Is deze film eng??
Lijkt me niet egt of wel?

avatar van FillumGek
lars-pixar schreef:
Is deze film eng??
Lijkt me niet egt of wel?

Nee, alleen bloederig.

avatar van K. V.
' k vond het wel de moeite om te bekijken. Het begin en het einde was er misschien wel wat over (skeletten en vreemde beesten die uit mensen komen) maar in de rest van de film viel dit eigenlijk goed mee.
Bij de cast was er ook een oude bekende te zien, nl. Robert Englund (Freddy Krueger).

avatar van RuudC
Monsters die op hun eigen manier mensen bespelen (en bestelen), zijn er wel meer. Wishmaster kan je keurig in het rijtje plaatsen met onder andere Nightmare on Elm Street, Troll en Leprechaun. De Djinn is in elk geval een interessant wezen, omdat hij vreselijk (veel) manipuleert. Het komt in elk geval overeen met het idee dat ik van de klassieke Djinn heb.

Wishmaster is redelijk voorspelbaar. Uiteindelijk begrijp je wel dat je een Djinn niet zomaar dood kan wensen (leek me lang de meest eenvoudige oplossing, maar de hoofdpersoon kwam er zelf gelukkig ook op), wat rest is dat je hem alleen maar met zijn eigen wapens kan bestrijden. Dat betekent eigenlijk ook dat de Djinn ook het enige is wat de film interessant maakt. De manier waarop hij zijn slachtoffers maakt, doet aan The Nightmare On Elm Street films denken. Over het algemeen is Robert Kurtzman daar heerlijk creatief in. Verhaaltechnisch had hier meer ingezeten. Ik denk toch dat de meeste mensen het niet trekken op (prima) gore en kills. De humor had ook beter kunnen zijn. Voor de genreliefhebber is het een leuk tussendoortje.

avatar van Metalfist
Fear one thing in all there is... Fear the Djinn

Wishmaster was een film die al jaren op mijn planning stond om eens te herzien. In een ver verleden ooit wel eens gezien (handig zo'n oudere broer hebben die dit soort films altijd kocht) maar was er toen niet zo enorm wild van. Maar een mens wordt ouder en smaken veranderen dus wou ik wel eens zien of Wishmaster ondertussen wel zou kunnen waarderen. Na eerst het erbarmelijke Make-out with Violence halverwege te hebben afgezet, dan toch hieraan begonnen.

En Wishmaster is nog altijd een film die me niet in zijn geheel kan bekoren. Op zich is het uitgangspunt waar een wens altijd bijzonder slecht uitdraait wel goed gevonden maar de uitwerking laat wat te wensen over. Vooral omdat de film af en toe niet helemaal lijkt te kloppen. De Djinn kan zijn krachten niet gebruiken tenzij iemand een wens doet. Toch kan hij tijdens de climax het vuur laten oplaaien in het schilderij waar Alexandra's zuster in zit opgesloten om haar zo een tripje down nostalgia lane te bezorgen. Het kan zijn dat ik iets gemist heb, het was al wat later op de avond, maar dat klopt volgens mij gewoon niet. Ook stelt de uiteindelijke oplossing om de Djinn terug in zijn steen te stoppen nogal teleur omdat je evengoed kon wensen dat hij terug in die steen zat. Oké, dat hij niet dood kan gaan dat wordt duidelijk in de film maar dit leek me toch echt wel de eenvoudigste oplossing. Soit, gelukkig is de film voor de rest nog wel redelijk onderhoudend en is het wel leuk om te zien hoe de wensen altijd een dodelijk gevolg krijgen.

Andrew Divoff speelt zowel de Djinn als zijn menselijke vorm en doet dat goed. Zeker zijn demonvorm is erg geslaagd en behoort wel tot het selecte groepje van iconische horror personages. Over iconen gesproken, daarvan zijn er wel een hoop te zien in deze film. Het opvallendste is natuurlijk Robert Englund (ons allen gekend vanwege zijn rollen in de Nightmare on Elm Street) en zijn kleine bijrol is vermakelijk. Ook tof om Ted Raimi nog in een minieme rol te zien. Tammy Lauren neemt de rol van protagonist op zich en doet dat op zich redelijk onopvallend. Had je halverwege van actrice gewisseld, het was me waarschijnlijk nog niet opgevallen.

Het concept is degelijk, Divoff is geslaagd als Djinn maar voor de rest valt de film nogal tegen. Zeker omdat er talloze manieren zijn waarmee je de Djinn terug had kunnen opsluiten en dat stoort toch wel. Gelukkig stelt de horror op zich niet teleur en ziet de film er nog altijd vrij degelijk uit qua effecten.

avatar van tattoobob
Leuke film,met wat jeugdsentiment....altijd leuk om nog een keer te bekijken!

avatar van knusse stoel
Niet slecht, een aardige film zoals eigenlijk de gehele 4 van deze serie over een wishmaster wel te pruimen zijn. Op één na heb ik ze gezien en ik heb gehoord dat de laatste ook aardig is, dus die zal binnenkort mij ook proberen te vermaken.
Het zijn niet sterke films maar ze houden je een avondje van de straat en zijn ook nog wel vermakelijk.

ipman-99
"Listen to their screams, child, listen to the music of their agony.." ... " !!!

Horrorfilm (Heropfrissing) !!! 'Wishmaster 1' is een heerlijke heropfrissing.
Deze staat ongetwijfeld hoog op mijn lijst in het horror-genre.
Een fascinerend verhaal dat op tijd en stond stevig wist uit te
pakken wat betreft de gore.
Andrew Divoff zet op een griezelige manier zijn personage neer, en hij
moet daarvoor niet veranderen in de Djinn !
Tammy Lauren moet dan weer het nodige 'weerwerk' bieden om de rit
boeiend en spannend te houden !
Ik hou van deze film(s) ! Maar ja ...?! van welke film houd ik dan ook niet ?!

avatar van Phantasm
Prima horror die lekker wegkijkt.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Robert Kurtzman – één van de oprichters van KNB EFX Group – kwam in 1997 met een ode aan horrorfilms uit de jaren 80. Hij gooide deze film niet alleen vol met practical special effects, maar ook met bekende gezichten uit de horrorwereld. De film opent met de stem van The Tall Man (Angus Scrimm) en heeft rollen voor Robert Englund, Kane Hodder, Tony Todd, Ted Raimi, Reggie Bannister, Joseph Pilato en George ‘Buck’ Flower. De schrijver van de film, Peter Atkins, is vooral bekend als scenarist van Hellraiser 2, 3 en 4 en ook dat wordt heel duidelijk met een climax die zo uit Hellraiser 3: Hell on Earth lijkt te komen. Daarnaast heeft het hoofdmonster de Djinn veel overeenkomsten met Pinhead. Deze rol wordt overigens met zichtbaar genoegen gespeeld door Andrew Divoff.

Ondanks dit feestje van herkenning voor alle horrorfans is Wishmaster niet echt een ijzersterke film. Divoff is – net als de vele bijrollen - amusant, maar de hoofdpersonages zijn oninteressante schepsels en het acteerwerk is vaak ondermaats. De practical effects zijn meestal prima, maar de CGI is vaak lelijk. Wishmaster is eigenlijk niet veel meer dan een klein, smakelijk horrortussendoortje met monsters en overdreven gore, wat best aangenaam is tussen al die Scream-klonen die rond deze tijd uitkwamen. Hoewel ook Wishmaster moest meeliften op het succes van Scream, niet voor niets is de naam van Wes Craven, die vrij weinig met de film te maken heeft, groot op de posters en trailers gezet. Echt een grote franchise werd dit niet – de film kreeg drie straight-to-video vervolgen – maar dat is ergens ook wel logisch; want veel meer dan aardig vermaak is Wishmaster helaas niet.

3 sterren.

avatar van joolstein
Prachtige lappendeken van bekende gezichten en scenes uit andere horrorfilms. Met regisseur en special effects maker Robert Kurtzman zat het met de Gore wel goed, Alhoewel niet alles de tand des tijds heeft overleeft! Een puur vermaak voor genre-liefhebbers. Na het lekkere bloederige begin zien we de Djinn (Andrew Divoff) gevangen worden door een tovenaar in een edelsteen, daarna zijn we in Amerika van de twintigste eeuw en wordt de Djinn bevrijdt door Alexandra (Tammy Lauren)
Het uitgangspunt over een geest die wensen vervuld, die vooral slecht uitdraaien, is simpel maar zeer goed gevonden. Het is niet diepgravend en het plot is ook niet altijd even nauwkeurig met het wensen. Ach, als ik moet kiezen tussen deze en Wes Cravens eigen Scream, Dan koos ik voor deze veel betere entertainende film.