- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Genre/Thema Challenge
Genre/Thema Challenge
Rodajc
-
- 11537 berichten
- 1436 stemmen
# 1 - Saw (2004) - Horror - FTV - 103 minuten - 7152 stemmen - 29 december 2016 - 2 punten
http://pausegeek.fr/img/photos/cine/film/saw-2004//005.jpg
Saw is een bewijs dat je met bescheiden middelen een hele goede film kunt maken. De sets zien er bij vlagen erg goedkoop uit, de acteurs behoren niet bepaald tot het hogere echelon, maar dat doet er helemaal niet toe. Het verhaal is simpelweg briljant. De twists zijn talrijk èn geloofwaardig. Je wordt als kijker regelmatig op het verkeerde been gezet. Ook vind ik goed aan deze film, dat hij bijna geen gore nodig heeft om afschrikwekkend te zijn. Regisseur James Wan levert een topprestatie. Waardering: een 9.
U96
-
- 731 berichten
- 762 stemmen
Je mag de punten wel erbij tellen! Op Netflix staat hij wel als Horror en doordat er dan ook punten worden toegekend heb jje gewoon 2 punten!
ok thanks Joolstein voor de info
bij deze dan 21films:48punten
U96
-
- 731 berichten
- 762 stemmen
Ikzelf vond de The Beyond iets beter dan deze. Alhoewel het verschil minimaal was. Iets meer evenwichtiger qua verhaallijn
, De gore pakte me meer en ik hou erg van films met een occulte sfeer. Er waren bij House by the Cemetery complete scenes die wel werden getoond maar niet verder werden uitgewerkt. Wat ik persoonlijk jammer vond omdat het ten koste ging van de spanning en voldoening. Het einde vond ik dan weer wel bevredigend, met het weglopen van de vrouw en de twee kinderen.
City of the Living Dead heb ik nog niet gezien.
enig idee waar ik de film The Beyond terug vind?? (side, dvd of ander medium)
grtz koen
joolstein
-
- 10834 berichten
- 8921 stemmen
Op youtube staat hij naar ik weet helaas niet zoals veel andere Fulci's wel.
En er zal best wel een dvd zijn om te kopen maar waarschijnlijk moeilijk te vinden of duur.
Dus ik denk dat je bent aangewezen om het op de illegale manier te proberen.
Ik heb hem ook gekeken in een gepindakaasde versie.
U96
-
- 731 berichten
- 762 stemmen
Op youtube staat hij naar ik weet helaas niet zoals veel andere Fulci's wel.
En er zal best wel een dvd zijn om te kopen maar waarschijnlijk moeilijk te vinden of duur.
Dus ik denk dat je bent aangewezen om het op de illegale manier te proberen.
Ik heb hem ook gekeken in een gepindakaasde versie.
ok is een manier pindakaas eten
thanks 
joolstein
-
- 10834 berichten
- 8921 stemmen
#33. Necronomicon (1993) - Horror - 96 minuten - FTV- 28-12-16
86+3= 89 punten
45 tot 119 minuten: 1 punt
FTV- 1 punt
84 stemmen: 1 punt
http://home.fill.ee/~vasja/cache/10106-242-51RX02rZu5L.jpg
Iedereen die wat meer horrors heeft gezien komt wel in aanraking met H.P. Lovecraft. De schrijver heeft vele geïnspireerd met zijn verhalen. In een kortverhaal uit 1924 The Hound komt er een boek voor dat de Necronomicon wordt genoemd. Faam kreeg het natuurlijk door die film uit 1981. Het is een grimoire van Arabische oorsprong en zodoende speelt het boek nu dan ook de hoofdrol in deze film. Het intro is heel toepasselijk "The Library" genoemd en zien we H.P. Lovecraft (Jeffrey Combs – Re-Animator) naar een bibliotheek gaan om daar het boek te bemachtigen. Zodra hij begint te lezen start ook de anthologie:
"The Drowned": Geregisseerd door Christophe Gans (Brotherhood of the Wolf, Silent Hill) en waarin Edward De Lapore (Bruce Payne - Dungeons & Dragons) een hotel erft dat een geheim verbergt om zijn geliefde terug te brengen uit de dood. Het is een verhaal in een verhaal wat een erg mooi begin was, zeer sfeervol en de Behemoth aan het eind was een prachtige creatie. Naar het verhaal 'The Rats in Walls' al is alleen de naam Delapore en de terugkeer naar het oude familiehuis overeind gebleven.
“The Cold”: Geregisseerd door Shusuke Kaneko (Death Note, Gamera) en mijn persoonlijk favoriet. Journalist Dale Porkel (Dennis Christopher – Stephen King’s “It”) gaat op onderzoek uit bij het huis van Dr. Madden (David Warner – The Omen) waar nogal wat mensen verdwijnen. Ook dit is een verhaal in een verhaal en is een alternatieve versie van Lovecraft’s “Cool Air.” En de CGI effecten blijven anno nu nog steeds geloofwaardig!
“Whispers”: Geregisseerd door Brian Yuzna(Return of the Living Dead III) is de vreemde eend in de bijt. Er wordt gebroken met de verhaal in een verhaal stijl van vorige segmenten.We zien politieagente Sarah een moordenaar “The Butcher” achtervolgen en uiteindelijk belanden in een ware hel van bloed en gore. Zeker niet slecht maar wel minder subtiel dan de andere twee en ook heel weinig te doen met Lovecrafts werk. Het moet waarschijnlijk op 'The Whispers in the Dark' zijn gebaseerd maar alleen de transplantatie van de hersenen door aliens is een raakvlak. Dit is hooguit twee minuten te zien in het segment.
Hierna volgt nog het afrondende stukje van "The Library" met nog wat gore. Waarnaar ik kan concluderen dat dit toch wel een vergeten anthologie-pareltje uit de jaren '90 is.
tbouwh
-
- 5810 berichten
- 5402 stemmen
http://www.funzine.hu/wp-content/uploads/2015/10/2008819-260-20121102.jpg
Filmtitel, jaartal: 28 Days Later... (2002)
Speelduur: 113 min.
Genre: Horror, Drama, SF
Eigen score/beoordeling: 1*
Hoeveelste film binnen deze challenge (hoeveelste film totaal): 9e (108e )
Datum van kijken: 22-12 afgekeken
Aantal punten: 2 (ftv)
Totaal aantal punten binnen deze challenge (Totaalaantal geheel): 20 (275)
Recensie:
Minpunten voor Boyle.
In de eerste plaats viel ik over de haast VHS-achtige beelden. Welke reden Boyle er ook mee gehad mag hebben de film zo grauw en onscherp op te nemen, het zorgde er alleen maar voor dat ik nooit echt het verhaal ingezogen werd. Sfeer ontbrak volledig. En ik was al niet echt geboeid door deze post-apocalyptische zombiefilm…
Ik kan me herinneren dat ik tijdens het kijken van World War Z (2013) onder de indruk was van de manier waarop grootste actiesequenties gecombineerd werden met klein geënsceneerde suspense. Die klein opgezette scénes werkten omdat ze sterk opgebouwd waren. Hier in 28 Days Later… wilde het in vergelijkbare scénes maar niet werken met de spanningsopbouw. De zombies sloegen telkens op volstrekt willekeurige momenten toe, en doordat het geheel zo lelijk gefilmd was, lieten de bewuste scénes me behoorlijk koud.
Een film als The Road (2009) dan, die het vooral moest hebben van persoonlijk drama. In dit werk is dergelijk drama zeker aanwezig, maar wordt het te weinig uitgediept om indruk te maken. Harris en Murphy heb ik veel beter gezien, de eliminatie van Gleeson gaat te snel en van zijn dochter zien we al helemaal (te) weinig. Wat dan nog rest is de schets van het post-apocalyptische milieu. Ook dat genre-element heb ik al beter gezien in andere films. De authentieke impressie die I Am Legend (2007) in de eerste helft nog wist te geven met haar production design blijft hier achterwege. Daarna verdwijnt in de tweede helft van beide films het ‘alleen op de wereld’-gevoel.
Tot slot een negatieve vermelding voor de geluidsband. Graag had ik een consistente score gezien, want de combinatie tussen opgeblazen bombast en ambiente underscore wilde maar niet goed werken. Te vaak zorgt de muziek voor overmatige opsmuk bij een kale visuele setting. Het onevenwichtige dat ik in de geluidsband hoorde, is eigenlijk tekenend voor de gehele film. De keuzes van de regisseur hadden op mij niet het gewenste effect, en het scenario an sich is gewoonweg niet origineel genoeg om verder nog voor verrassingen te zorgen.
tbouwh
-
- 5810 berichten
- 5402 stemmen
Filmtitel, jaartal: Vaiana (2016)
Speelduur: 103 min.
Genre: Animatie/Avontuur (Family imdb)
Eigen score/beoordeling: 3*
Hoeveelste film binnen deze challenge (hoeveelste film totaal): 10e (109e )
Datum van kijken: 22-12
Totaal aantal punten binnen deze challenge (Totaalaantal geheel): 22 (277)
Recensie:
Ik moest de concessie doen deze film in het Nederlands te zien, maar dat was dan maar even zo. Gelukkig dit keer niet heel erg, omdat de grootste kracht van Vaiana zit in het schitterende visuele plaatje. In combinatie met aardige humor (die fatalistische kip bijvoorbeeld) en een fijne feelgood-soundtrack heb ik me bij deze film best goed weten te vermaken. Minpunten zijn er wel: het scenario blijft nogal conventioneel, en vooral de antagonist wist daarbinnen niet te overtuigen. Maar een (redelijk ruime) voldoende is voor nu uiteindelijk wel het enig mogelijke verdict. 3*
tbouwh
-
- 5810 berichten
- 5402 stemmen
https://screenreadings.files.wordpress.com/2015/06/screenshot-321.png
Filmtitel, jaartal: It Follows (2014)
Speelduur: 100 min.
Genre: Horror, Thriller, Mystery
Eigen score/beoordeling: 4*
Hoeveelste film binnen deze challenge (hoeveelste film totaal): 11e (110e )
Datum van kijken: 23-12
Totaal aantal punten binnen deze challenge (Totaalaantal geheel): 24 (279)
Recensie:
It Follows is een fenomenale genrefilm. Regisseur David Robert Mitchell nam een origineel uitgangspunt (gedeeltelijk gebaseerd op nachtmerries die hij had als kind), en verwerkte het tot een prachtig sfeerstuk. Van de horror moet dit werk het nog niet eens zozeer hebben. Veel meer schuilt de kracht van It Follows in het sterke kleurgebruik, de verrassend goede cinematografie en het voyeuristisch aandoende camerawerk. Daarnaast speelt Mitchell met terugkerende locaties, props en de diverse seizoenen (meerdere soorten kleding passeren de revue, maar alle sets lijken de tieners even comfortabel te zitten).
Net op het moment dat je vreest dat het scenario toch iets te conventioneel gaat blijven, volgt de knappe twist aan het einde. It Follows is veel meer dan een simpele tienerhorror, en hoofdrolspeelster Maika Monroe stijgt boven zichzelf uit. Gestileerde pracht zoals ik het graag zie.
Ruim 4*
tbouwh
-
- 5810 berichten
- 5402 stemmen
http://www.cinemas-online.co.uk/images/the-neon-demon.jpg
Filmtitel, jaartal: The Neon Demon (2016)
Speelduur: 118 min.
Genre: Horror, Thriller
Eigen score/beoordeling: 4.5* (was 3.5*)
Hoeveelste film binnen deze challenge (hoeveelste film totaal): 12e (111e )
Datum van kijken: 23-12
Aantal punten: 1 (RW)
Totaal aantal punten binnen deze challenge (Totaalaantal geheel): 25 (280)
Bericht bij herziening:
Ik verhoog naar 4.5* (tweede kijkbeurt).
Veel meer 'gezien' dan de eerste keer, nog meer bedwelmd door het audiovisuele en bovendien onder de indruk van Refn's pretenties, hoogmoedig of niet. Fanning is waanzinnig goed in de hoofdrol van de eerst schuchtere, en later op haar troon stappende Jesse.
joolstein
-
- 10834 berichten
- 8921 stemmen
#34. Night of the Demons 2 (1994) - Horror - 96 minuten - FTV- 28-12-16
89+3= 92 punten
45 tot 119 minuten: 1 punt
FTV- 1 punt
60 stemmen: 1 punt
https://www.moviemeter.nl/images/cover/10000/10281.300.jpg
Zes jaar naar de eerst Night of the Demons kwam er een tweede deel uit. Waarin de vrouwen mooier zijn, er meer ontblote borsten te zien zijn, het acteerwerk zelfs iets beter is en een klein tikje meer gore aanwezig is. Helaas is meer niet beter. Zo is het voelbare plezier uit deel 1 er veel minder aanwezig. De humor veel minder leuk is en zelfs plat. Tenenkrommend Hoofd in een toilet boe, grappig? En dan de kills telkens maar weer dat gedoe met die waterpistolen en ballonen gevuld met wijwater. Oké, het is lekker smerig maar naar een paar keer niet meer effectief. En voor een dramatische noot laat je kids het wijwater drinken en veranderen ze opeens terug? En dan was er nog de non misschien voor sommige een leuk karakter maar ik vond deze Rambo-achtige non vreselijk. Het was wel leuk dat ze de film lieten aansluiten op het eerste deel en door het aanwezig zijn van een paar memorable scenes redt de film het net maar het origineel overtreffen doet het voor mij zeker niet!
U96
-
- 731 berichten
- 762 stemmen
https://www.moviemeter.nl/images/cover/548000/548864.jpg
Resurrecciòn (2015) – 102min – 7stemmen – FTV – 29dec2016 – 2punten
horrorfilm van Gonzalo Calzada, een Argentijnse priesters keert naar huis terug na dat hij hoort dat zijn famillie getroffen is door de gele koorts, daar aangekomen ontdekt hij dat er meer aan de hand is, ziet visioenen en en andere overklaarbare dingen gaandeweg ontdekt hij een duistere waarheid die zijn geloof heel sterk op de proef stelt, de film is heel mooi gemaakt decor en omgeving zijn met veel zorg voor details gemaakt, vanaf het begin word je mee de film ingezogen, er is een voortdurende duistere sfeer die naarmate de film vorderd voor meer en meer spanning zorgt, het horrorsfeertje zoals het moet, gore bloederige vol actie toestanden moet je niet verwachten, de duistere sfeer vervangt dit met verve!! acteerwerk is heel sterk de karakters zijn perfect uitgewerkt, de griezelige make up is ook goed gelukt, kortom een sterk griezelig horrorspookverhaal 4* voor mij.
22films:50punten
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Fijn dat jij em wel kon waarderen.
I Am the Pretty Thing That Lives in the House (2016) – 87min – 54stemmen – FTV – 29dec2016
En El Habitante Incierto (2004) is qua verhaal, over een man die twijfelt of in zijn enorme villa iemand anders is ingeslopen en daar ook rondloopt, misschien ook wat. Een low budgetfilm (geen visuele effecten e.d.), maar ik vond 'm zelf lekker origineel.
U96
-
- 731 berichten
- 762 stemmen
En El Habitante Incierto (2004) is qua verhaal, over een man die twijfelt of in zijn enorme villa iemand anders is ingeslopen en daar ook rondloopt, misschien ook wat. Een low budgetfilm (geen visuele effecten e.d.), maar ik vond 'm zelf lekker origineel.
Extinctie heb ik al gezien in deze challenge en was inderdaad ook zo een prachtige film juist het einde in die film had beter gekund, Maggie is beter naar mijn mening, Secuestrados ken ik niet dus misschien ééntje om later te zien
,
The Others ken ik maar al te goed de film ooit in de bioscoop gezien één van de beste spookfilms die ik ken mega spannend en een einde dat je totaal niet verwacht !! en wederom El Habitante Incierto ken ik ook niet, thanks arno74 voor de tips
!!!
U96
-
- 731 berichten
- 762 stemmen
https://www.moviemeter.nl/images/cover/124000/124879.jpg
American Poltergeist (2015) – 76min – 21stemmen – FTV – 29dec216 – 2punten
man wat was dit verloren tijd wegsmijten, niks maar dan ook niks aan deze film is naar mijn besheiden mening goed, sfeer 0/10, special effects 0/10, make up van de geesten een lachertje, en dan het acteerwerk....ik denk dat de meeste toneelgezelschappen betere rollen, wat zeg ik VEEL betere rollen op de planken zetten!! ik begin te geloven dat deze film een grap is, zonde van mijn kostbare tijd om een veel betere film te kunnen zien.... 
23films:52punten
tbouwh
-
- 5810 berichten
- 5402 stemmen
https://consequenceofsound.files.wordpress.com/2016/04/omen-prequel-works-development-horror.png?w=807
Filmtitel, jaartal: The Omen (1976)
Speelduur: 111 min.
Genre: Horror, Thriller, Mystery, Drama
Eigen score/beoordeling: 3*
Hoeveelste film binnen deze challenge (hoeveelste film totaal): 13e (112e )
Datum van kijken: 24-12
Totaal aantal punten binnen deze challenge (Totaalaantal geheel): 27 (282)
Niet per se eng te noemen, deze 'the Omen'. Ik heb te weinig gezien van de jonge oproerkraaier, wiens gezichtsuitdrukkingen eigenlijk nog het 'engste' van de hele film zijn.
Wel wordt the Omen omvangen door een prettig naargeestige sfeer, die mede voortkomt uit het thema. Aardig om eens een film te zien over de komst van de Antichrist. Zeker ook omdat ik wel bekend ben met alle Bijbelteksten en symbolische verwijzingen die de revue passeren.
Een klassieker, deze film, maar het scenario is wel wat beperkt. Zeker in het middenstuk gaat het slepen. Daarnaast zijn de shock-elementen duidelijk pijlers van de tijd. Wat toen als revolutionair zal zijn beschouwd (een onthoofding on screen), is nu al vaker (en beter) gedaan.
Een solide voldoende.
tbouwh
-
- 5810 berichten
- 5402 stemmen
http://4.bp.blogspot.com/-yXYHQsSO0sM/VjPaMSn-LMI/AAAAAAAACYk/JeOUIx9At5A/s1600/DontLookNow.png
Filmtitel, jaartal: Don't Look Now (1973)
Speelduur: 110 min.
Eigen score/beoordeling: 1.5*
Hoeveelste film binnen deze challenge (hoeveelste film totaal): 14e (113e )
Totaal aantal punten binnen deze challenge (Totaalaantal geheel): 29 (284)
Don’t look now begint met een ijzersterk staaltje editing, waarbinnen bovennatuurlijke verbanden worden gelegd op een manier die deed denken aan Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (1922). Wat is het ontzettend jammer dat de film me daarna eigenlijk geen moment meer echt wist te boeien…
Ik denk dat vooral lag aan het scenario. Het verhaal vond ik tamelijke quatsch, een echte richting ontbrak en veel spannender dan tijdens de opening wil het allemaal niet meer worden. Artistiek sterk, maar inhoudelijk pakte Don't Look Now me gewoon niet. Het is mij verder een waar raadsel waarom deze film onder de noemer Horror valt hier. Goed, die paranormale vrouw is aardig, maar daar blijft het ook wel bij. Sutherland werkte een beetje op de zenuwen in de hoofdrol, hij paste niet echt in het plaatje. Julie Christie vond ik dan al beter.
De setting (Venetië) vond ik aardig, maar ze leed aan hetzelfde euvel als het verhaal: na de introductie weet ze nauwelijks meer te intrigeren. Bij vlagen wordt het zelfs saai, en ook de (wederom) sterk gemonteerde finale kan Don’t Look Now dan niet meer redden.
1.5*
tbouwh
-
- 5810 berichten
- 5402 stemmen
http://www.audienceseverywhere.net/wp-content/uploads/2015/06/Insidious-1.jpg
Filmtitel, jaartal: Insidious (2010)
Speelduur: 103 min.
Eigen score/beoordeling: 3.5*
Hoeveelste film binnen deze challenge (hoeveelste film totaal): 15e (114e )
Totaal aantal punten binnen deze challenge (Totaalaantal geheel): 31 (286)
Een bescheiden zeven.
Uiteindelijk te danken aan de redelijke twist op het einde, want ik vreesde al even voor een happy ending. Insidious is een prima horrorfilm, met scares die werkten door het uitmuntende sound design. Goed geluid deed in dit geval veel om de spanning te verhogen.
Daarnaast weer prima geschoten en keurig aangekleed, zoals ik dat van Wan inmiddels wel gewend ben. Wat m'n enthousiasme wat temperde, was het ditmaal redelijk belachelijke verhaal. Toch een stuk minder geloofwaardig en beklemmend dan the Conjuring, al zijn de verhalen best vergelijkbaar. The Conjuring draaide echter wat meer op onderhuidse spanning en sfeer, en die elementen miste ik hier een beetje.
Anderhalf uur horror in your face, eigenlijk een beetje wat ik had verwacht, gelukkig wel prima uitgevoerd. Ik vergeef Wan de typecasting maar.
3.5*, op de valreep.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Thx arno74 ik ga die films op mijn lijstje zetten al zal dat wel niet meer voor deze challenge zijn maar misschien hebben ze een genreaanduiding van een van de nog komende challenges. Ik ga nog 2 maximum 3 films herkijken voor deze challenge
U96 die Resurrecciòn lijkt me ook wel interessant. Wat Abigail Breslin betreft als kindactrice heeft ze zeker haar strepen verdient in familiefilms en drama. Maar spannendere rollen zijn vooral in:
Die 1ste is een spannende thriller met wat horrorelementen, 2de is vrij obscuur en ook weer om weet ik wat voor reden ongeliefd. Ik vond het een top paranormaal mysterie. Ik prefereer dan ook mysterie met veel atmosfeer boven de overmatige jump scares en actie a la James Wan (zijn films mijd ik echt wel nu). Mijn lievelingsfilms in het genre zijn dan ook The Innocents, The Others, The Haunting (origineel), Burnt Offerings en The Legend of Hell House. The Shining is ook heel atmosferisch maar het kon me bij een re-watch totaal niet meer boeien.
Grappig hoe verschillend de meningen zijn over Neon Demon. tbouwh vindt em helemaal geweldig en baspls is allesbehalve enthousiast. Nu weet ik dat Bas toch een grote liefhebber is van het genre. Hoe zit dat bij jou Tim? Niet dat ik Bas zijn opinie meer vertrouw al denk ik wel dat we vaak naar dezelfde elementen zoeken (beide houden we zeker van een fantasy insteek). Als mij de premise niet boeit heb ik al zoiets van neen laat maar. En Neon Demon lijkt me zoiets van dat verhaal alleen al boeit me voor geen meter. Dat je Insidious kan waarderen dat doet me toch vermoeden dat onze smaken flink uit elkaar lopen op dat vlak. Aan de andere kant ben ik het dan wel helemaal eens met je mening over "Don't Look Now" haha 
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
enig idee waar ik de film The Beyond terug vind?? (side, dvd of ander medium)
grtz koen
Dat klopt wat joolstein zegt, ik heb de DVD dan wel maar geen Benelux uitgave omdat die blijkbaar maar in heel beperkte oplage is uitgebracht en als je die al vindt is die uiteraard duur. Ik zal eens zien of ik die nog ergens op mijn schijf heb staan. Ik laat je nog iets weten via pm.
U96
-
- 731 berichten
- 762 stemmen
Thx arno74 ik ga die films op mijn lijstje zetten al zal dat wel niet meer voor deze challenge zijn maar misschien hebben ze een genreaanduiding van een van de nog komende challenges. Ik ga nog 2 maximum 3 films herkijken voor deze challenge
U96 die Resurrecciòn lijkt me ook wel interessant. Wat Abigail Breslin betreft als kindactrice heeft ze zeker haar strepen verdient in familiefilms en drama. Maar spannendere rollen zijn vooral in:
Die 1ste is een spannende thriller met wat horrorelementen, 2de is vrij obscuur en ook weer om weet ik wat voor reden ongeliefd. Ik vond het een top paranormaal mysterie. Ik prefereer dan ook mysterie met veel atmosfeer boven de overmatige jump scares en actie a la James Wan (zijn films mijd ik echt wel nu). Mijn lievelingsfilms in het genre zijn dan ook The Innocents, The Others, The Haunting (origineel), Burnt Offerings en The Legend of Hell House. The Shining is ook heel atmosferisch maar het kon me bij een re-watch totaal niet meer boeien.
Grappig hoe verschillend de meningen zijn over Neon Demon. tbouwh vindt em helemaal geweldig en baspls is allesbehalve enthousiast. Nu weet ik dat Bas toch een grote liefhebber is van het genre. Hoe zit dat bij jou Tim? Niet dat ik Bas zijn opinie meer vertrouw al denk ik wel dat we vaak naar dezelfde elementen zoeken (beide houden we zeker van een fantasy insteek). Als mij de premise niet boeit heb ik al zoiets van neen laat maar. En Neon Demon lijkt me zoiets van dat verhaal alleen al boeit me voor geen meter. Dat je Insidious kan waarderen dat doet me toch vermoeden dat onze smaken flink uit elkaar lopen op dat vlak. Aan de andere kant ben ik het dan wel helemaal eens met je mening over "Don't Look Now" haha
ik moest gelijk aan jou denken alexspyforever toen ik Resurrecciòn zag de film heeft vooral een sterke sfeer en met veel zorg gemaakt er is duidelijk niet zo maar vlug vlug een horrorfilm gemaakt, The call heb ik ooit gezien ga hem nu wel nog eens bekijken staat op netflix als ik me niet vergis, Haunter heb ik ooit op DVD in mijn handen gehad en niet mee genomen je doet mij nu twijfelen om hem te gaan zoeken 
U96
-
- 731 berichten
- 762 stemmen
Dat klopt wat joolstein zegt, ik heb de DVD dan wel maar geen Benelux uitgave omdat die blijkbaar maar in heel beperkte oplage is uitgebracht en als je die al vindt is die uiteraard duur. Ik zal eens zien of ik die nog ergens op mijn schijf heb staan. Ik laat je nog iets weten via pm.
thanks 
joolstein
-
- 10834 berichten
- 8921 stemmen
Die film was echt zeer goed!
Raar dat hij dan niet aanslaat?
De film op mijn harde schijf krijgen kan misschien nog wel lukken maar hoe komt ie dan bij U96?
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Die film was echt zeer goed!
Raar dat hij dan niet aanslaat?
De film op mijn harde schijf krijgen kan misschien nog wel lukken maar hoe komt ie dan bij U96?
Via wetransfer, maar dan moet je wel U96 zijn e-mailadres vragen, zo wissel ik soms met baspls films uit.
joolstein
-
- 10834 berichten
- 8921 stemmen
Via wetransfer, maar dan moet je wel U96 zijn e-mailadres vragen, zo wissel ik soms met baspls films uit.
We gaan morgen eens kijken of ik de film nog van het net kan krijgen. Nu op mijn werk dus kan ik niets.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Grappig hoe verschillend de meningen zijn over Neon Demon. tbouwh vindt em helemaal geweldig en baspls is allesbehalve enthousiast. Nu weet ik dat Bas toch een grote liefhebber is van het genre. ... En Neon Demon lijkt me zoiets van dat verhaal alleen al boeit me voor geen meter... Dat je Insidious kan waarderen dat doet me toch vermoeden dat onze smaken flink uit elkaar lopen op dat vlak.
Edit: Haunter staat ook op mijn lijstje... kom er niet aan toe deze week, vrees ik. Volgende keer...
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
--. Scrooge (1951) - 28/12 - 0 punten (totaal: 86 punt)https://movieclassics.files.wordpress.com/2012/12/a-christmas-carol-1951-window-5.jpg
Grrrr... ik ben er in gestonken. Dit is geen familiefilm volgens MM of IMDb
. 0 punten dan maar.
Het is de zevende (
) Christmas Carol-verfilming die ik in de loop der jaren zie. Ik deel de meningen dat dit een van de beste is. Het scoort bij mij met 3,5* het hoogst, samen met de versies uit 1984 en 1999. Het fijne verhaal kan ik ondertussen wel dromen, en dat is eigenlijk wel jammer als je naar een film kijkt. Bij deze springt het degelijke acteerwerk en de sfeer in het oog. Ik ben er nog niet op uitgekeken, al denk ik dat geen enkele versie bij mij mijn eerste kijkervaring als jochie van ik vermoed de versie uit 1984 zal evenaren, al ben ik ook niet 100% zeker van dat dat de versie was die ik in de jaren '80 heb gezien.
tbouwh
-
- 5810 berichten
- 5402 stemmen
alexspyforever ik ben geen groot horrorliefhebber. Ik kan enorm van horrorfilms genieten die ik erg goed vind, maar ben geen genre-geek. Wel bleek deze challenge uiteindelijk een uitgelezen mogelijkheid een aantal must-sees voor mij in dit genre af te werken. Grote positieve pleasers bleken o.a. the Others en It Follows.
The Neon Demon vond ik echt fantastisch, maar dat is eigenlijk ook niet echt een horrorfilm. Er zitten alleen een paar redelijk vergaande scènes in met horror-elementen waardoor het label opzich wel terecht is. De reden dat ik de film zo waanzinnig goed vind, ligt hem echter meer in de visuele stijl, het kleurgebruik, de score, thematiek/beeldspraak, het acteerwerk etc. Sowieso ben ik erg fan geworden onlangs van de betreffende regisseur (Nicolas Winding Refn) nadat ik Drive en Only God Forgives en deze film van hem zag in het afgelopen halfjaar.
Verschil tussen baspls en mij bij TND zit hem in dezen dus i.i.g. niet in de waardering van de horror. Wel is Bas een genre-liefhebber en ben ik dat niet per se. Horrorfilms kunnen hoog scoren hier via stijl, geluid, sfeer, en soms ook wel het verhaal. Maar meestal een combi van die eerste drie elementen. Ik ben overall iemand die uit alle genres z'n favorieten plukt, een luxe-positie heb ik dus 
Ik zie dat Wan niet jouw cup of tea is, ik had eerlijk gezegd verwacht dat zijn films ook niets voor mij zouden zijn. The Conjuring vond ik echter fantastisch door sfeer, verhaal, sound design en camerawerk (met name). Insidious vond ik veel minder al, die 7 is een nipte 7:) Maar inderdaad, ik kon die opzich ook nog wel waarderen. Een sfeerhorror zoals the Others heb ik echter liever, en ik zag dat die bij jou ook in hoge achting stond 
Wat Bas betreft is er ook wel overlap hoor, daar ik m'n eerste Argento goed kon waarderen (Suspiria) 
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Wat Bas betreft is er ook wel overlap hoor, daar ik m'n eerste Argento goed kon waarderen (Suspiria)
Ook zijn we beiden helemaal weg van Alfred Hitchcock en Sergio Leone en aan je toplijsten hebben we ook allebei waardering voor LOTR en Twin Peaks o.a. Met alexspyforever deel ik dan weer mijn interesse voor Fantasy en Mysterieuze Griezel. Ik heb ook favorieten in alle genres (zelfs Romantiek, Musical en Komedie, mijn meest gehaten genres), maar dat is dan omdat de cinematografie, het acteerwerk of de muziek heel goed zijn en het verhaal meeslepend is. In Horror, SF, Fantasy en Mystery komen thema's aanbod die mij meer interesseren dan de thema's die in genres als Drama en Misdaad (wel veel erg goede films in dat genre overigens) aanbod komen.
Het overlapt in ieder geval allemaal een beetje
. Maar wat TND betreft denk ik dat het vooral is dat ik meer had verwacht op Horror/Mystery gebied en wat minder over Mode, Narcisisme en Maatschappelijke kritiek. Stilistisch is de film wel, en dat is te waarderen, maar ook dat had in mijn optiek dan beter (/anders) gekund.
Miszmi
-
- 3240 berichten
- 598 stemmen
It Takes Two (1995) - Familie - 101 minuten – RW - 29 december 2016 – 1 punt – Tussenstand: 22 punten – Totaal: 104 punten
http://cineplex.media.baselineresearch.com/images/298203/298203_large.jpg
Review: Ik had eigenlijk heel weinig zin om deze film weer te kijken. Half november ook al gezien, maar nu wilde mijn zoon hem kijken. Vooruit dan maar. Achteraf is het me allemaal nog reuze meegevallen voor een tweede keer. Niet dat ik hem de eerste keer slecht vond, integendeel, maar er zijn gewoonweg films die je niet zo nodig twee keer achter elkaar hoeft te zien.
De Olsen twins vond ik vroeger geweldig, ondanks dat ik veel films van hen helemaal niet heb gezien. Dit was er één van. In eerste instantie vond ik het acteerwerk niet zo denderend, maar ik bedacht me ook al heel snel dat ze pas 9 jaar waren op dat moment en dat verander de zaak toch wel een beetje. Het was overduidelijk dat ze er plezier in hadden en dat vind ik bij kinderen vaak veel belangrijker dan hoe ze presteren (uitzonderingen daargelaten, als het heel slecht is bijvoorbeeld). Tevens hebben ze een prima cast achter zich en dat maakt het allemaal wel in orde.
Het verhaal is prima, maar zeer voorspelbaar. De humor in de film had beter gekund met zo’n verhaal. Gelukkig hebben ze ervoor gekozen om de meiden geen tweeling te laten spelen. Dit hebben we al vaker gezien, bijvoorbeeld in The Parent Trap. Ondanks dat het enigszins op hetzelfde neerkomt, vond ik dit toch wat leuker bedacht en tevens vernieuwender dan een tweeling dat elkaar onverwachts tegenkomt.
Het verhaal is prima uitwerkt. Er is een duidelijk begin, midden en eind. Ik vind het voor het stemgemiddelde jammer dat niet iedereen even eerlijk naar deze film kijkt. Ik merk aan de reacties/recensies hier op MM dat de zeer lage stemmen met name afkomstig zijn van mensen die een afkeer hebben tegen de Olsens. Aan de andere kant wordt dit ook weer rechtgezet door mensen die dit 5* waard vinden. Ik kom uit op 3.5*, een leuke familiefilm voor een zondagmiddag of zoals nu in de vakantie.