Necronomicon (1993)

Alternatieve titels: Necronomicon: Book of the Dead | H.P. Lovecraft's Necronomicon: To Hell and Back

Horror

geregisseerd door Brian Yuzna, Christophe Gans en Shûsuke Kaneko
met Jeffrey Combs, Bruce Payne en David Warner

Een drieluik gebaseerd op verhalen van H.P. Lovecraft: The Drowned (Christophe Gans) - waarin een jongeman er achter komt dat zijn grootvader een pact met de duivel heeft gesloten, The Cold (Shusuke Kaneko) - waarin een journalist onderzoek doet naar een aantal moorden in de buurt en een vrouw ontmoet wier moeder slachtoffer was van een gestoorde wetenschapper - en Whispers (Brian Yuzna) - waarin een politie-agente haar collega kwijtraakt bij de achtervolging van een serial-killer. In het kaderverhaal komt H.P.Lovecraft terecht bij monniken die de Necronomicon, het boek der doden, in hun bezit hebben.

avatar van zombie
Een van de betere films van yuzna
(zeker als je z'n nieuwste -faust- hebt
gezien)Vond 't laatste verhaaltje wel 't beste van de drie...

avatar van BoordAppel
Verhaal 1: 2,5, verhaal 2: 2,5, verhaal 3: 3 en het overkoepelende verhaal krijgt een 3. Het is allemaal niet zo hoogstaand en de special effects laten soms te wensen over maar het is vermakelijk om te kijken. Vooral het 3e verhaaltje weet de juiste balans te vinden tussen horror/komedie.

Combs was trouwens wel geinig opgemaakt, hij leek zo op een kruising tussen zichzelf, Bruce Campbell en Kyle MacLachlan.

djelle
Verhaal 1: 3. Goeie sfeer en mooie regie met enkele opmerkelijke camera-effecten die typisch aan Cristophe Gans zijn. Jammer dat het met momenten wat rommelig verteld wordt.

Verhaal 2: 3. Opnieuw goeie sfeer en regie, leuke gore en een intrigerend verhaaltje. Opbouw soms wat te langzaam en de effecten zijn hier soms minder, maar al bij al zeker niet slecht.

Verhaal 3: 3,5 Wederom erg facinerend, speciaal en origineel verhaaltje van topschrijver Lovecraft dat hier mooi uitgewerkt is. De gore is hier ook het smerigst en meest geslaagd (sommige scenes zijn echt heel cool). Van Yunza had ik ook niet minder verwacht.

Ik kom aan een gemiddelde van 3,16. Nu ga ik toch afronden naar boven want in hoofdzaak heb ik me enorm geamuseerd en het was bijzonder boeiend om eens 3 verschillende verhaaltjes vanuit een omkaderend verhaal in 1 film te zien, elk apart geregisseerd door favoriete (horror)regisseurs van mij. Leuk idee. 3,5

zombie schreef:
Een van de betere films van yuzna
(zeker als je z'n nieuwste -faust- hebt
gezien)Vond 't laatste verhaaltje wel 't beste van de drie...

Eén van de beter? Re-animator trilogie, From Beyond, Society, Return of the living dead 3 zijn toch volgens mij stukken beter als dit. Van Faust geef ik je gelijk.

"From Beyond", was dat niet van Stuart Gordon?

Intrigerend filmpje was dat trouwens, vrij goed idd. Zou het graag eens op DVD zien uitkomen, en Necronomicon hier ook...

avatar van Edie
"From Beyond", was dat niet van Stuart Gordon?

Idd, en Stuart Gordon's "Dark Castle" (?) ook..

djelle
Wel Edie, ik vindt het echt vervelend dat er nog zoooveel films zijn die nog steeds niet vindbaar zijn op DVD (zonder nl subs vind je ze soms nog, maar ja dat is niet echt hetzelfde); Vind je dat ook niet verschrikkelijk? Ik droom van een mooie editie van From Beyond, Necronomicon, shogun assassin, full metal yakuza, lady terminator, the calamari wrestler, the mutilator en nog zovele andere... Om maar nog te zwijgen over de hele stapel klassieke films.

Maar ja, wat doe je eraan.

avatar van Edie
djelle schreef:

Maar ja, wat doe je eraan.

Mee eens, en niet als enige. Volgens heer Yuzna;

Regarding a 'Special Edition', I don't know of any plans. I don't even remember if I ever did a commentary track for either of the Dentist movies. You might email Lionsgate and ask them about it, because I agree with you that the movie deserves a Special Edition. Lionsgate had mentioned something about that a few years ago, but nothing ever came of it. They own Dentist 1&2, Faust, Beyond Re-Animator, Bride of Re-Animator, Rottweiller, Beneathe Still Waters, Initiation, Return of the Living Dead 3 and Necronomicon. So it could be a fun pack.

Overigens vind ik deze DVD maar niet nee

avatar van Mac Hammer Fan
De DVD is uit in Brazilië met Engelse ondertitels...

"From Beyond", was dat niet van Stuart Gordon?

Inderdaad what a mistake to make!!! Brian Yuzna was wel de producer!

avatar van Halcyon
Nu op DVD verkrijgbaar.

Helaas kan je de franse ondertiteling niet uitzetten bij de engelse audio!

avatar van medansavamhel
Geweldige film. Zoals te verwachten is het vrijwel een B-film, maar met een geweldige sfeer. Erg sinister en bizar.

avatar van brucecampbell
Meer dan degelijk drieluik naar de hand van H.P. Lovecraft, waarin het derde filmpje van Yuzna duidelijk het beste is en de film in zijn geheel naar boven krikt.
Toch wel spijtig van de soms knullige special effects die voor 1993 toch echt niet meer door de beugel konden.
Leuk om eens gezien te hebben, maar meer ook niet.

avatar van 606
Aardige korte verhalen en laatste verhaal het beste uitgewerkt.
Acteren was ook goed te doen.

3 sterren

avatar van Renfield1976
Ben zelf een enórme Lovecraftian, en zie dus graag zijn verhalen verfilmd worden, al kan dat soms misschien met een groter budget beter uitpakken......
desalniettemin een goede poging !!!!!!

avatar van Corcicus
Rommelige rotfilm die geen moment weet te boeien.

Reinbo
Eerste twee verhaaltjes stelden niet veel voor. Het is een beetje wachten op het eind als er wat erg leuke effecten om de hoek komen kijken. Ik kan de druipende latex creaties nog steeds veel beter waarderen dan de moderne cgi.. Zou beide een 3- geven. Maar het laatste verhaal maakt veel goed als Yunza himself de regie op pakt. We krijgen direct een over the top gorefestijn voorgeschoteld. Toppertje, dikke 4*

Toch wel een verdiende 3,5

avatar van Lennert
Ja, ik ben een fan van dit soort losse stukjes waar een rode draad in zit. Lovecraftiaanse horror heeft sowieso altijd wel mijn voorkeur gehad en voor het grootste gedeelte komt zijn kenmerkende stijl goed terug in de korte films. Ik moet toegeven dat ik slechts over het tweede deel wel wat kritiek heb, omdat deze met uitzondering van de ontknoping lang niet zo spannend of macaber was als de andere twee werkjes.

Nee, het is voornamelijk het sfeervolle (mag ook wel met Gans achter het roer) eerste deel en het zeer duistere en gory derde segment die op fantastische wijze een special effects in een briljante slotfinale omzet. Over het acteerwerk heb ik in geen enkel segment kritiek, al zijn het toch vooral David Warner en Richard Lynch die de show het meeste stelen.

Eerste verhaal krijgt van mij 4 sterren, door de fantastische sfeer en special effects. Sterke rollen van Bruce Payne en Richard Lynch en fijne regie.
Het tweede verhaal komt toch slechts weg met 3 sterren. Acteerwerk is behoorlijk, maar de typische macabere Lovecraft sfeer komt toch een stuk minder goed naar voren dan gehoopt,
Het derde verhaal is mijn favoriet en krijgt ook 4 sterren door de sterke gore en sets. Sommige special effects zijn wat achterhaald, maar het eindproduct is zeer angstaanjagend. Tel hier nog het overkoepelende verhaal met een sterke Jeffrey Combs bij op en we komen op een eindscore van 4 sterren.

avatar van RuudC
Altijd gedacht dat de Necronomicon het oud Egyptische boek van de doden was. Ik heb het ooit in mijn handen gehad, maar echt spectaculair vond ik het niet. Lovecraft was sowieso de man die er wel iets mee kon, aangezien van hem de meest sfeervolle horrorverhalen afkomstig zijn. Necronomicon is een prima film. Het eerste verhaal spreekt me enorm aan, omdat ik fabeltjes waarin iemand zijn ziel aan de duivel verkoopt altijd erg boeiend. De effecten zijn nog typisch jaren tachtig. Iets wat ik als bijzonder positief beschouw.

Het tweede verhaal is het minste. De enige die zich eigenlijk niet goed leent als short story. Hier mistte ik de uitwerking, want potentie had het wel degelijk. Omdat het geen losse, op zichzelf staande gebeurtenis is, werkt het hier niet echt. Bij de andere stukken kan je zeggen dat het werkt omdat er iets gebeurt waaruit een boodschap naar voren komt (sluit geen deal met de duivel etc.) De laatste is het beste. Dat is uiterst sfeervol en behoorlijk creepy. De special effects zijn echt fantastisch. Het einde is heerlijk smerig. Het lijkt wel alsof ze in een gigantische maag rondlopen. Lekker creepy! Het overkoepelende verhaal met Combs is aardig. Het heeft een leuk slot, maar verder voegt het weinig toe. Geslaagde horrorfilm!

avatar van Halcyon
Lovecraft wordt vaak in één adem genoemd met de Necronomicon, een fictief boek dat in verschillende van zijn verhalen voorkomt. Het boek bevat informatie over Oude Goden en andere bovennatuurlijke elementen, maar is zo gruwelijk dat wie het leest, compleet zal doordraaien. Dit werk werd eveneens als inspiratiebron gebruikt voor deze film waarin drie segmenten aan elkaar gebreid worden door Jeffrey Combs in de huid van H.P. Lovecraft. Net zoals de Lovecraft-adaptaties van Stuart Gordon ligt de nadruk in dit drieluik op visuele horror, met dank aan de locaties, maar vooral de spectaculaire make-up en special FX. Ondanks de korte speeltijd van elke episode wordt het narratieve aspect maximaal benut zodat de macabere toon van Lovecrafts verhalen duidelijk tastbaar is. Het enige minpunt is wellicht dat niet alle episodes op een even consistente uitwerking kunnen rekenen, wat mogelijks te verklaren valt door de verscheidenheid aan regisseurs. Het is moeilijk om een favoriet te kiezen. Verhaaltechnisch gaat mijn voorkeur uit naar "Whispers", terwijl ik qua sfeer "The Drowned" prefereer.

Wie interesse heeft in andere sterke Lovecraft-verfilmingen moet zeker dit artikel eens lezen.

avatar van Vascago
Heerlijk drieluik. Vooral het 1ste en 3e deel zijn heel erg goed, maar ook deel 2 vond ik erg goed te pruimen. Sowiezo de beste interpretatie van Cool Air die ik gezien heb.
Geweldig sfeervol, meestal behoorlijk geacteerd en flink wat gore.
Hele dikke 4*

Matig drieluik.

Wel verrassend dat Yuzna's deel uiteindelijk nog het leukste was. Dacht eigenlijk eerst dat Kaneko het derde deel geregisseerd had, maar voor een keer weet Yuzna dan toch leuk uit de hoek te komen. Niet dat het echt geweldig is, vaak erg slechte effecten en matig acteerwerk, maar ook veel leuk latex-geleuter en positief gestoord.

Eerste short vond ik de minste. Stoorde me ook dat (net zoals in de tweede short trouwens) er nog eens een vertelling in een vertelling zat. Werkt niet echt goed in een drieluik dat al een overkoepelend verhaaltje kent. Verder een weinig boeiend verhaal met zéér matige effecten.

Kaneko was oorspronkelijk de man die mij tot deze film had aangetrokken, blijkt dat er nog een veel cooler persoon achter de tweede short schuilgaat: Kazunori Ito. Een nobele onbekende die de meesten waarschijnlijk niet bij naam kennen, maar wél vaste scriptschrijver van Oshii (heeft oa Ghost in the Shell, Patlabor en Avalon op z'n naam staan). Jammer genoeg baat het niet, ook de tweede short is redelijk lame. Hier wel al een degelijk effectje (de wegsmeltende dokter), maar veel stelt het niet voor.

Beetje jammer voor Lovecraft dat zijn werk meestal via povere B-films weer tot leven gewekt moet worden. Zijn verhalen zijn gestoord genoeg voor een paar geweldige horrorfilms, maar pulp als deze, zelfs al wordt het best vermakelijk, doet Lovecraft weinig eer aan.

avatar van dutchtuga
Toch iets meer verwacht van de herziening. Zoals ik mij herinnerde is het laatste verhaal nog steeds verreweg het beste van dit drieluik. Het eerste verhaal is oké, maar kent wel erg slechte effecten en het tweede wordt enkel tegen het einde leuk. Het verhaal van Yuzna is werkelijk fenomenaal. Heerlijk surrealistisch en ultra-smerig. Het redt Necronomicon van een onvoldoende.

avatar van baspls
"There is one thing I have always maintained. If a man's shoe is dirty, you got to wonder about his sole."

Horror-regisseur Brian Yuzna, beginnende filmmaker Christophe Gans en Japanse monster-film regisseur Shûsuke Kaneko maken samen dit ultieme eerbetoon aan H.P. Lovecraft. Als horror-fan kun je dat gewoon niet aan je voorbij laten gaan. Necronomicon is een samenstelling van verfilmingen van The Rats in the Walls, Cool Air en The Whisperer in Darkness, met elkaar verbonden door een verhaal over H.P. Lovecraft zelf.

Jeffrey Combs, die wel kennen uit Stuart Gordon's Re-Animator en From Beyond, speelt de grootmeester zelf: H.P. Lovecraft. Hoewel hij totaal niet op Lovecraft lijkt vond ik dat hij het bijzonder aardig deed. Zelf had hij dat ook door, daarom weigerde hij aanvankelijk maar uiteindelijk heeft hij het toch gedaan. Het acteerwerk is voor een horror-film ruim in orde, behalve dan in het laatste verhaal (schreeuwende politie-agent en die twee wierdos). De beste acteur was natuurlijk David Warner als Dr. Madden in het tweede verhaal.

De effecten waren beter dan ik had verwacht. Mooie on-camera gore en make-up en (vooral in het eerste verhaal) waren de monsters helemaal volgens het boekje, met tentakels en al. Hoewel het af en toe een beetje goedkoop oogde vond ik de special effects helemaal geslaagd, godzijdank is er geen CGI gebruikt.

Ik kan nergens vinden wie de muziek nou heeft gedaan. De soundtrack was ook in orde, klassieke orkestrale muziek met in het laatste verhaal wat elektronische muziek.

Het eerste verhaal was echt Lovecraft, octopussen en andere horror uit zee, het opgelezen verhaal. Een geslaagde mysterieuze verfilming van "Ratten in de muren", goed werk van Christophe Gans. Het tweede verhaal vond ik overwegend het beste. Het verhaal over hoe Dr. Madden zichzelf in leven houdt, mooi gedaan door Shûsuke Kaneko. Het minste deel was het laatste verhaal dat ik een beetje te onserieus en surrealistisch vond, bovendien waren de personages een beetje vervelend. Het concept was wel erg gaaf (maar het is dan ook Lovecraft), beetje een misser voor Brian Yuzna, hoewel hij de tussenvoegsels wel goed heeft gedaan.

Al met al een leuke "verhalenbundel" met een prima sfeertje en goede verhalen.

avatar van keimpeS
ik ben zeker wel een liefhebber van de verhalen en verfilmingen van Lofecraft. Deze film was ook best goed alleen vind ik bv From Beyond en Re-animator beter! Ook deze film met drie verhalen zijn allemaal weer even absurd, je moet het maar bedenken.

avatar van Richard_Voorhees
Yuzna's afsluiter is verreweg het beste uit dit drieluik. Een lekker surrealistisch verhaal met de nodige hoeveelheid gore.
De andere twee verhalen zijn ook wel redelijk, maar qua fx en verhaal toch een stuk minder dan de heerlijke afsluiter.
Verder is het wel leuk om een aantal 'bekende koppen' als Combs en Warner voorbij te zien komen. Bij de eerstgenoemde kostte het door de make-up wel de nodige moeite om hem te herkennen.
Cheesy, maar nog best goed te doen voor een 90's horror.

Opzicht is dit wel een vermakelijke (o.a. vanwege de leuke special effecten, die vooral bestaan uit make-up) en sfeervolle Horror film om eens gezien te hebben, maar meer zeker ook niet, want de drie verhaaltjes (waarvan het leukste is gemaakt door de vrij bekende B-film horrorregisseur Brian Yuzna) binnen het hoofdverhaal stellen eigenlijk niet zoveel voor en zijn al zeker niet spannend of eng.

Het verhaal omvat drie verhaaltjes (opzicht wel grappig want binnen twee van deze verhaaltjes wordt ook nog een verhaaltje verteld, welke betrekking heeft op het verleden van dat verhaaltje. Oftewel, je hebt dan verhaaltje binnen verhaaltje binnen verhaaltje ) en één hoofdverhaal, te weten "The Library", dat zich afspeelt in 1932 en daarin draait het om een zekere H.P. Lovecraft (gespeeld door Jeffrey Combs), die naar een bibliotheek gaat waar het boek "The Necronomicon" ligt en welke wordt bewaakt door zogenaamde "Om Yati-monniken". Zodra hij het boek in handen heeft en erin begint te lezen, dan beginnen de andere drie verhalen (duren steeds circa 25 tot 30 minuten en het hoofdverhaal iets van 10 minuten), die zich vreemd genoeg in een modernere tijd (dus na 1932) afspelen. Deze drie verhalen hebben als titel:

1e "The Drowned", draait om Edward De Lapoer (gespeeld door Bruce Payne), die zijn geliefde vrouw/vriendin Clara (gespeeld door Maria Ford) weer tot leven brengt, nadat zij is verongelukt door een auto ongeluk waarbij Edward de bestuurder was. Maar is dat wel verstandig om te doen ?

2e "The Cold", draait om het geheim van het eeuwige leven, waarbij mensen vermoord moeten worden vanwege hun ruggenmergvocht, om het eeuwige leven voor elkaar te krijgen. Een journalist, te weten Dale Porkel (gespeeld door Dennis Christopher) is daarbij op onderzoek in het huis van Emily Osterman (gespeeld door Bess Meyer), waar in de afgelopen 40 jaar 11 mysterieuze moorden zijn gepleegd.

3e "Whispers", draait om politie agente Sarah (gespeeld door Signy Coleman) die bij de auto achtervolging van een serial-killer met de naam "De Slager", haar partner en vriend Paul (gespeeld door Obba Babatundé), waarvan ze ook zwanger is, kwijtraakt en terecht komt in een vreemd gebouw. Het verhaal heeft bepaalde overeenkomsten met het vorige verhaal, want dit keer draait het om beenmerg voor onsterfelijkheid en dat voor Aliens.

Hoewel de verhalen zeker niet spannend of eng zijn, zijn ze wel sfeervol in beeld gebracht (o.a. dus door de leuke special effecten) en weten ze ook wel te vermaken en zeker het laatste verhaal "Whispers", welke tevens ook het meest grove (aardig wat goor) verhaal is. Wat dat laatste verhaal overigens te maken heeft met het boek "The Necronomicon", is me eigenlijk een raadsel en mede omdat het daarbij draait om Aliens. Het eerste verhaal "The Drowned", stelt eerlijk gezegd weinig voor en is eigenlijk ook best flauw en tevens zeer voorspelbaar. Omdat de film ook maar iets van 90 minuten duurt, kijkt hij ook wel lekker weg (er zit zelfs wat bloot in, in de vorm van de borsten van Bess Meyer, die in het verhaal "The Cold" meespeelt).

De cast die vooral bestaat uit B-acteurs, waarvan een aantal bekenden zoals Bruce Payne (hoofdrolspeler in het verhaal "The Drowned"), Jeffrey Combs (hoofdrolspeler in het hoofdverhaal "The Library", die inderdaad wel wat weg had van Bruce Campbell) en David Warner (in de rol van dokter Madden in het verhaal "The Cold"), doet het opzicht verdienstelijk. Opzicht is het wel jammer dat de rondborstige Maria Ford niet bloot is te zien (speelt mee in het verhaal "The Drowned"), ook al speelt ze de rol van een tot leven gekomen lijk, want daar was zij vroeger vooral van bekend.

Al met al gewoon een vermakelijke jaren 90 Horror film (beter gezegd Horror filmpjes) om eens gezien te hebben en meer ook niet.

avatar van joolstein
Iedereen die wat meer horrors heeft gezien komt wel in aanraking met H.P. Lovecraft. De schrijver heeft vele geïnspireerd met zijn verhalen. In een kortverhaal uit 1924 The Hound komt er een boek voor dat de Necronomicon wordt genoemd. Faam kreeg het natuurlijk door die film uit 1981. Het is een grimoire van Arabische oorsprong en zodoende speelt het boek nu dan ook de hoofdrol in deze film. Het intro is heel toepasselijk "The Library" genoemd en zien we H.P. Lovecraft (Jeffrey Combs – Re-Animator) naar een bibliotheek gaan om daar het boek te bemachtigen. Zodra hij begint te lezen start ook de anthologie:

"The Drowned": Geregisseerd door Christophe Gans (Brotherhood of the Wolf, Silent Hill) en waarin Edward De Lapore (Bruce Payne - Dungeons & Dragons) een hotel erft dat een geheim verbergt om zijn geliefde terug te brengen uit de dood. Het is een verhaal in een verhaal wat een erg mooi begin was, zeer sfeervol en de Behemoth aan het eind was een prachtige creatie. Naar het verhaal 'The Rats in Walls' al is alleen de naam Delapore en de terugkeer naar het oude familiehuis overeind gebleven.

“The Cold”: Geregisseerd door Shusuke Kaneko (Death Note, Gamera) en mijn persoonlijk favoriet. Journalist Dale Porkel (Dennis Christopher – Stephen King’s “It”) gaat op onderzoek uit bij het huis van Dr. Madden (David Warner – The Omen) waar nogal wat mensen verdwijnen. Ook dit is een verhaal in een verhaal en is een alternatieve versie van Lovecraft’s “Cool Air.” En de CGI effecten blijven anno nu nog steeds geloofwaardig!

“Whispers”: Geregisseerd door Brian Yuzna(Return of the Living Dead III) is de vreemde eend in de bijt. Er wordt gebroken met de verhaal in een verhaal stijl van vorige segmenten.We zien politieagente Sarah een moordenaar “The Butcher” achtervolgen en uiteindelijk belanden in een ware hel van bloed en gore. Zeker niet slecht maar wel minder subtiel dan de andere twee en ook heel weinig te doen met Lovecrafts werk. Het moet waarschijnlijk op 'The Whispers in the Dark' zijn gebaseerd maar alleen de transplantatie van de hersenen door aliens is een raakvlak. Dit is hooguit twee minuten te zien in het segment.

Hierna volgt nog het afrondende stukje van "The Library" met nog wat gore. Waarnaar ik kan concluderen dat dit toch wel een vergeten anthologie-pareltje uit de jaren '90 is.

avatar van Woland
Necronomicon is een drieluik van losstaande verhaaltjes, alledrie enigszins gebaseerd op Lovecraft-verhalen of zich in ieder geval in dat universum afspelend, en een soort van kaderverhaaltje daar omheen. Lovecraft heeft wel wat; het is wat cheesy hoe hij zijn wat bombastische verhalen over zijn mysterieuze, bijna godachtige kwaden afsteekt, maar het is geknipt voor B-films. En tot nu toe vallen alle Lovecraft-verfilmingen die ik gezien ik heb ook duidelijk in dat genre. Hoe dan ook, Necronomicon fluctueert een beetje van niveau. Het kaderverhaaltje stelt niet zoveel voor, en ook het eerste verhaal over typische tentakelmonsters en riten die de doden terugbrengen kon me niet heel erg interesseren. De effecten zijn wel heel erg nep, en de manier van vertellen van een verhaal in een verhaal in een verhaal maken de gebeurtenissen wel heel erg een ver-van-m'n-bed-show.

Bij het tweede verhaaltje wordt het al wat beter. Niet qua acteurs, maar het is qua verhaal al wat leuker met een niet heel origineel, maar wel aardig uitgevoerde versie van de gekke wetenschapper die leven en dood probeert te overwinnen, ook al kost dat anderen hun leven. Maar het leukste verhaal, veruit, was toch wel het laatste, waarin een agente in de val gelokt wordt door een stel van middelbare leeftijd, die haar offeren aan een soort van vlees-vleermuismonsters met ook eindelijk wat aardige gore. Om even later in de omlijsting dan weer hele slechte gore te zien. Hoe dan ook, het blijft een pulpfilm, maar best wel een vermakelijke.

avatar van jeroentjuhhhhh
Geniaal drieluik. Gaat echt erop en erover wat betreft de special effects, die behoren tot het beste wat de 90's te bieden heeft. Voor liefhebbers met een tentakel-fetisj, een speciaal plekje in hun hart voor het betere smeltwerk en voor de fijnproevers van über grotesque set dressing... je kunt het allemaal in volle glorie verwachten. Wel een wat aparte mix van regisseurs, waarvan Brian Yuzna eigenlijk de enige logische naam is, gezien zijn staat van dienst destijds. Zo'n Kaneko brak ook pas echt door na deze film en Gans had wbt feature films nog niks achter z'n naam staan, maar was wel een fervent horrorliefhebber en oprichter van Starfix. De drie filmpjes zijn ten allen tijden op niveau en ontlopen elkaar kwalitatief weinig, het is maar net wat je verhaal/thema-technisch prefereert of waar je voorkeur qua smerigheid ligt. Fantastisch.

avatar van Daan258
Een anthologie die mij totaal niet wist te boeien.
Helaas zat er geen één verhaal tussen waar ik me echt mee heb kunnen vermaken. Allemaal maar mwah.
Helaas, ik had wel weer zin in zo'n filmpje maar dit was hem voor mij niet.