Necronomicon (1993)

Alternatieve titels: Necronomicon: Book of the Dead | H.P. Lovecraft's Necronomicon: To Hell and Back

Horror

geregisseerd door Brian Yuzna, Christophe Gans en Shûsuke Kaneko
met Jeffrey Combs, Bruce Payne en David Warner

Een drieluik gebaseerd op verhalen van H.P. Lovecraft: The Drowned (Christophe Gans) - waarin een jongeman er achter komt dat zijn grootvader een pact met de duivel heeft gesloten, The Cold (Shusuke Kaneko) - waarin een journalist onderzoek doet naar een aantal moorden in de buurt en een vrouw ontmoet wier moeder slachtoffer was van een gestoorde wetenschapper - en Whispers (Brian Yuzna) - waarin een politie-agente haar collega kwijtraakt bij de achtervolging van een serial-killer. In het kaderverhaal komt H.P.Lovecraft terecht bij monniken die de Necronomicon, het boek der doden, in hun bezit hebben.

avatar van jeroentjuhhhhh
Geniaal drieluik. Gaat echt erop en erover wat betreft de special effects, die behoren tot het beste wat de 90's te bieden heeft. Voor liefhebbers met een tentakel-fetisj, een speciaal plekje in hun hart voor het betere smeltwerk en voor de fijnproevers van über grotesque set dressing... je kunt het allemaal in volle glorie verwachten. Wel een wat aparte mix van regisseurs, waarvan Brian Yuzna eigenlijk de enige logische naam is, gezien zijn staat van dienst destijds. Zo'n Kaneko brak ook pas echt door na deze film en Gans had wbt feature films nog niks achter z'n naam staan, maar was wel een fervent horrorliefhebber en oprichter van Starfix. De drie filmpjes zijn ten allen tijden op niveau en ontlopen elkaar kwalitatief weinig, het is maar net wat je verhaal/thema-technisch prefereert of waar je voorkeur qua smerigheid ligt. Fantastisch.

avatar van Daan258
Een anthologie die mij totaal niet wist te boeien.
Helaas zat er geen één verhaal tussen waar ik me echt mee heb kunnen vermaken. Allemaal maar mwah.
Helaas, ik had wel weer zin in zo'n filmpje maar dit was hem voor mij niet.

avatar van Left4Dead
Verhaaltje 1: 2,5**
Tja aardig maar meer dan ook niet. Niet spannend, houd ook niet zo van de special effects die hier ten tonele zijn gebracht. Niet mijn ding.

Verhaaltje 2: 2,5**
leuk bedacht, minder in uitvoering. Acteerwerk soms erg amateuristisch.

Verhaaltje 3: 2,5**
Wederom aardig bedacht maar ook zie je hier dat budget screeuwt.

Dus een 2,5** als eindconclusie. Nergens bijzonder, low budget en zeker mij horror niet.

avatar van Filmkriebel
Vorige week nog Creepshow 2 gezien maar dat was kinderhorror in vergelijking met Necronomicon, gebaseerd op kortverhalen van H.P. Lovecraft. Lovecraft (Combs) speelt de hoofdrol in het wraparound verhaal waarbij hij in een duistere abdij het boek der doden gaat lezen. Dit zijn dan de drie horror verhalen die we te zien krijgen. Er is ook een duidelijke rode draad in deze film en dat is de necromantie, de duistere kunsten om doden terug tot leven te brengen of het leven te verlengen.

Eerste short vond ik niet goed: rommelig verhaal over doden die terug tot leven gewekt worden met een monster die er nog eens bij komt kijken. Flauwe starter (2*). De tweede was al heel wat leuker, en werd vooral in flashback verteld. Niet dat het vol verrassingen zit, maar de sfeer zat wel goed. Typisch Yuzna materiaal met een gestoorde wetenschapper, wat me dan weer aan From Beyond deed denken (3*). Laatste is het beste. Een vrouwelijke zwangere politieagente beleeft een ware afdaling naar de hel. Hier komen de meeste gore effecten bij kijken. Smerige en plakkerige horror maar het verhaal zelf was wel pure onzin (3,5*). De special effects zien er niet altijd best uit (die vleermuizen) maar goed, de film is intussen al een kwart eeuw oud.