ad

Geregisseerd door: Douglas McKeown

Met onder meer: Elissa Neil en John Schmerling

Releasedatum: 22 april 1983

Over The Deadly Spawn

"They came to Earth to feed on human flesh!"

Een meteoriet stort neer op Aarde en brengt een vraatzuchtige levensvorm mee. Deze verschuilt zich in de donkere kelder van een nietsvermoedende familie. Langzaam maar zeker worden de familieleden stuk voor stuk slachtoffer van deze veelvraat en diens hongerige kroost. Enkel de tien jaar oude Charles lijkt in de gaten te hebben hoe de monsters verslagen moeten worden.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van kneuckeretto

kneuckeretto

dit is weer zo'n film die zo verschrikkelijk fout en slecht is dat het gewoon weer leuk wordt. Ik heb in ieder geval smakelijk gelachen.

avatar van xangadix

xangadix

Zeker weten..! Dat er nog mensen ten prooi vallen aan het misbaksel is nauwelijks te begrijpen, maar lachen kan je er wel om..!

avatar van brucecampbell

brucecampbell

leuke cheesy horror van de jaren '80!

avatar van belg v.c.b.s

belg v.c.b.s

ik vond zo'n filmen altijd saai maar de deze ...... een 2.5

avatar van Halcyon

Halcyon

Sympathieke horrorfilm die in de nasleep van Alien ('79) en The Thing ('82) z'n graantje meepikte van het destijds verzekerde succes. We zien zelfs nog een chestbuster rip-offscène.

De aanpak oogt erg low-budget en is derhalve enkel voer voor een beperkte niche van B-filmliefhebbers, maar het monsterdesign mag er gezien de beperkte middelen best wel wezen. Met meer tanden dan de haai in Jaws en een hele offspring babymonstertjes terroriseert dit buitenaardse gedrocht de bewoners van een plattelandshuisje. Enkele biologiestudenten en een jongetje wiens kamer bezaaid ligt met rekwisieten uit horrorfilms, trachten met de moed der wanhoop het bloeddorstige monster te doden. Het begin van een resem leuke gags, goede effecten en een epileptische soundtrack. Maar spijtig genoeg ook een hoop typische onzin en het nodige amateurisme voor dit soort producties. Fans van pulp en B-horror zien deze tekortkomingen ongetwijfeld door de vingers en focussen zich op de alomtegenwoordige splatterfun.

. geweldige poster.

avatar van Halcyon

Halcyon

Heb hem gisteren even vervangen, de vorige leek nergens naar.

avatar van Vascago

Vascago

Heerlijke 80's pulp. De monsters zagen er geweldig uit en de special effects zijn mooi gedaan. Af en toe verzandt de film een beetje in te langdradige scenes (het theekransje en het biologiegroepje) maar overall was dit gewoon een heerlijk filmpje. Film bevat ook genoeg lekkere gore en een fijne soundtrack.

Must See voor de pulp liefhebbers.

avatar van stephan73

stephan73

Deadly Spawn is zeker een lekker onzinfilmpje, die het niet van het verhaal moet hebben. Ook de gore-effecten zijn niet altijd overtigend ,maar geven een lekker '80s gevoel. De effecten van de monsters, daarentegen, zijn erg goed en zorgen ervoor dat dit boven soortgenoten uitkomt.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Ergens te zien, non-download?

avatar van bladonis

bladonis

Dit komt misschien over als de zoveelste nobudget Critters kloon, maar het is eigenlijk heerlijk bloedbesmeurde shocker!

Hij begint misschien een beetje rustig en routineus, maar tegen het einde zal je verbaasd staan over wat de makers voor elkaar konden krijgen met een budget dat de meeste megaproducties per dag aan koffie uitgeven voor de crew!

Het verhaal begint met een straightforward alien invasie intro, waarbij twee tieners op een plotseling uit de lucht gevallen meteoriet stuiten, en in een mum zijn ze aan reepjes gebeten en gereten door een immergroeiende horde piraña-achtige vleeshappende kikkervis-aliens! Binnen de kortste keren zit de hele buurt onder de kikkervis-aliens, iedereen wordt aangevallen door de met rijen miniscule, scheermesscherpe tandjes uitgeruste invadertjes.

Het duurt niet lang voor de mama-alien, een 2,5 meter hoog, driehoofdig monster, dat een school burenverslindende baby-aliens bemoedert. Deze kleine carnivore creaturen hebben slechts drie dingen in hun hersens: eten, groeien en vermenigvuldigen in zompige kelders - ik heb me kapot gelachen toen ze de lunch van een blauwharige vrouw binnenvielen!!

Er zijn ook een paar menselijke karakters het waard om vermeld te worden (ook al worden ze uiteraard nooit zo leuk als de monsters). Er is een jochie dat geobsedeerd is door 'Famous Monsters' magazine en alle klassieke filmmonsters, én film makeup én fx! Zijn oudere broer is een kei in astronomie. Hoewel ze standaard karakters zijn, komen ze net iets meer intelligent en inventiever over dan normaal.

De botte, maar effectieve regie van Douglas McKeown houdt de inherente dwaasheid in toom, en hoewel de set-up niet echt speciaal is, is de pay-off een naveldiepe vertoning van dood en verderf(lijkheid)! Voor een low-budget film komt het op de proppen met enkele geweldig suspensvolle decorstukken, en het einde is een schier-eindeloze overlevingsstrijd, compleet met cheesy onthoofdingen, chest burstings en gezichtsafrukken!!

Dit is een hartgrondig aangeraden oefening in alien tandigheid! Het is emmersvol rauwe, botte lol!

Voor de nachtmerrie van elke tandarts, gebitten die zelfs de Crites doen watertanden, 4 vlijmscherpe sterren!

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Soms vraag je je af of er iets mooiers op deze wereld bestaat dan zo'n rasechte, cheesy jaren '80 horror B-film. Meestal wel. Maar soms kom je een film tegen als The Deadly Spawn. Want wat is er nu heerlijker dan zo'n uit de kluiten gewassen driekoppige Critter met een rij of vier aan vlijmscherpe tanden in elke bek, die met veel genoegen in de met rode siroop- gevulde papier-maché hoofden hapt. Het ultieme monster voor de ultieme monsterfilm.

Na de typische monsterfilm- openingsscène, komen we terecht in een typische monsterfilm- locatie; een groot, oud huis op het platteland. Met zo'n donkere, smerige en vochtige kelder, waar onze titelheld met haar kroost geduldig wacht tot lunch beneden komt lopen. En ook de rest van de The Deadly Spawn gaat volgens het bekende boekje, maar de amusementswaarde blijft gelukkig erg hoog. Wel valt op dat de makers voor bepaalde scènes erg de tijd nemen, vaak meer dan nodig is. Maar de vermakelijke manier waarop elke scène wordt ingelost en onze buitenaardse vriend zijn tanden laat zien maakt veel goed. Neem alleen al de zeer passende en prachtig uitgevoerde slotscène van de film, dat is er eentje om in te lijsten. Maar de hele film verdient eigenlijk wel een lijstje.

4 sterren.

avatar van PEN15

PEN15

Geniaal einde! Hoestekeningen van zowel VHS en DVD zijn schitterend mooi. En dat voor een film van c.a. 25.000 dollar.

avatar van Vascago

Vascago

Geweldig genoten wederom van dit werkje.

avatar van jordandejong

jordandejong

Erg tof low-budget werkje..

The Deadly Spawn begint ietwat magertjes met volgens mij 3 kills op rij volledige of-screen. Gelukkig komt bij de 4e kill niet alleen wat gore kijken maar komt ook het monster inbeeld. Wat een geweldig creature is dat met z'n enorme bakkes vol met snijtanden. Niet alleen de moeder zorgt voor wat lekkere gore maar ook haar kroost kan er wat van...

Wel jammer dat het bij wijle niet enorm interessant is door de wat saaie characters en de langdradige scene's die ze beter hadden kunnen vullen met het monster die nog wat verderf zaait.

Zat de denken aan 3* maar het geweldige einde met het monster zo groot als een heuvel zorgt toch voor een 3,5*.

prachtige cover art bij de uitgave van Arrow Video trouwens.

avatar van Glacius

Glacius

Piemels met tanden

avatar van dutchtuga

dutchtuga

Geweldig klein filmpje met een zeer klein budget maar genoeg leuke vondsten om het voor de fan een feest te maken. Vooral de monsters zijn erg leuk en het einde is geweldig. Ongelofelijk dat dit destijds een bioscooprelease heeft gekregen, iets wat nu ondenkbaar is.

Erg leuk zijn de extra's op de dvd van Arrow-video waarin we interviews zien met de makers en promotie in tv-programma's. Goeie ouwe tijd.

avatar van Tonypulp

Tonypulp

Mind blowing effects. Werkelijk fenomenaal filmpje dat een terechte, rete-gaaf uitziende Arrow release heeft gekregen. Begint inderdaad subtiel, met veel buiten beeld...maar vrees niet, iedere gore fan zal aan zijn trekken komen. Geweldig creature design. Het beweegt ook onverwachts puik door het scherm (mede als de kleintjes) en kauwt er gruwelijk op los. Slijmerig, scherp... angstaanjagend vet! Dikke cult classic, één van de leukste zelfs. Vind hem nog fijner dan het (goedkopere, amateuristische) The Abomination (1986)

avatar van EW101

EW101

Helaas ook nog het debuut en laatste film van deze regisseur. Jammer , hij had echt talent.

avatar van ipman-99

ipman-99

"The Came To Earth To Feed On Human Flesh." ... " !!!

Heerlijk geschift !!! Fantastische cheesy jaren '80 Horrorfilm !

Typische pulp van de jaren '80 met heerlijke ouderwetse effecten die nog steeds zeer

overtuigend overkwamen !

Deze film kende een beperkt budget en is van 1983 ... , voor mij het bewijs

dat als er vakmanschap inzit ... heel ver kan komen !

Heerlijke monsterfilm die er heel fijntjes uitzien ..., maar ik zou er zeker

niet met op 'date' gaan ! hihi

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Deze zat nog niet in mijn DVD collectie maar wil ik graag aanschaffen. De Amerikaanse Blu-ray is van slechte kwaliteit, dus hou ik het bij de DVD. Er zijn twee opties: de Synapse en de Arrow DVD.

Beiden zouden extra's hebben maar de Synapse heeft een hogere bitrate en is een progessieve scan, terwijl de Arrow non-progressive is. Betekent dit dat ik best de Synapse neem?

Rewind @ www.dvdcompare.net - Deadly Spawn(1983)

avatar van FillumGek

FillumGek

Een best knappe prestatie voor een film met een budget van slechts duizenden. Gelukkig is er voor gekozen om de monstertjes veelvuldig in beeld te laten komen en dat is niet zelden overtuigend, ook al doet de Mother soms denken aan een doorgesneden tomaat. Zoals vaker in deze geweldige jaren is er niet voor brakke computeranimaties gekozen, maar gewoon een een gevaarte van papier-maché gebouwd. Ook de gore is best sterk waarbij gezichten worden afgescheurd en hoofden van rompen gerukt. Tot zover het positieve.

Dat de beeldkwaliteit van de Arrow-release niet optimaal is, is tot daaraan toe. Maar ook de geluidsband was op zijn best matig te noemen waardoor ik soms de helft gewoon niet verstond. De cast is sowieso enorm zwak; het zegt genoeg dat ik er geen enkele bij naam weet te noemen. Totaal geen charisma en erg oninteressant. Audiovisueel is het geen uitschieter en ook aan het verhaal is weinig aandacht besteed. Dan blijven er de monstertjes over, maar zij alleen weten geen 80 minuten te vullen. Wel een enorm vet eindshot.

Officieuze vervolg is trouwens Metamorphosis: The Alien Factor (1990).

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Tjah, eigenlijk is alles hierboven al wel een keer opgenoemd. Het is erg tof om te zien hoe men met een zeer beperkt budget toch nog zo'n film heeft kunnen maken. Het begin is haast exact hetzelfde als dat van The Blob (1958), maar daarna pakken ze wat leuker en origineler uit met de scenes in de kelder.

Vooral de eerste moord waarbij een rij verdbussen en een kaal peertje worden bespat met bloed is toch wel erg leuk gevonden. Daarna gaat het wat meer de humoristische kant op, waarbij vooral het ruw door de creaturen verstoorde theekransje eruit springt. Verder weet vooral het monster liefhebbende jongetje wel te boeien als personage. Hij krijgt door een interview in het begin net wat meer diepgang en weet uiteindelijk op creatieve wijze de aliens uit te schakelen.

Verder weet men nog leuk uit te pakken met wat redelijke gore fx en zien de monster animaties er toch ook wel redelijk uit.

De soundtrack heeft zo'n heerlijke cheesy sci-fi feel en is verassend sterk voor een film als deze.

Als je een zwak hebt voor jaren '80 B-flicks is deze zeker de moeite van het kijken waard.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Een overduidelijke knipoog naar de griezelfilms uit de jaren '50. Je hoeft alleen maar de aankleding van het huis, met talrijke posters van films uit die periode, te spotten. Behoorlijke special effects (voor die tijd) wat die monsters betreft. Verder amateurisme troef (de makers lieten hun familieleden de rollen invullen), waardeloze en vermoeiende dialogen en dito acteerwerk. Verschrikkelijk!

avatar van Insignificance

Insignificance

Best knap om dit voor elkaar te krijgen met slechts 25K. Het mist wat drive om er echt iets leuks van te maken, het zijn ook niet bepaald de meest vlammende personages, maar het koele jongetje maakt veel goed, McKeown kiest z'n slachtoffers zorgvuldig uit en als de monsters aan bod komen, en dat gebeurt vrij vaak, komt het sowieso een heel eind. Trage, slijmerige beesten met rijen tanden die de grote witte haai doen verbleken en voor een flinke scheut gore zorgen. Menig horrortje van toen die er jaloers op zal zijn geweest. Zelfs de soundtrack doet goed mee. Leukste scène is wanneer een van de kruipers in de blender terecht komt. Eigenlijk had het nog een of twee van dat soort scènes moeten hebben.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19169 berichten

Als dit echt zo een low budget film is dan vind ik de effecten en monsters wel heel erg goed. De film moet het niet hebben van het verhaal of karakters met diepgang, maar het is gewoon heel erg entertaining. Van alle onzin monsterfilmpjes uit de jaren 80 vind ik dit toch wel een van de betere.

baspls dit is echt iets voor jou jongen

avatar van baspls

baspls

alexspyforever schreef:

baspls dit is echt iets voor jou jongen

Bedankt voor de tip. Ben benieuwt gezien de gebroeders Hildebrand (bekend van de prachtige posters uit de jaren '80) schijnbaar producenten en acteurs in deze film zijn.

avatar van EVIL '84

EVIL '84

Goh, dat ik bij deze film nog geen reactie geplaatst heb! Dit is toch wel één van mijn favoriete low-budget horrorwerkjes die ik in de afgelopen jaren gezien heb! Ook een hele toffe filmposter met mooi artwork welke je tegenwoordig niet snel meer zult zien. Lekker 80's sfeertje en gave monsters! De film speelt zich vooral af op één locatie; een huis wat er van buiten uitziet als een poppenhuis (en dat waarschijnlijk ook is), de haren in je nek gaan al overeind staan van de verschillende verschrikkelijke soorten behang door het huis heen en de foute poppenhuis meubels! De personages zijn nogal basic en maken geregeld de bekende domme horrorfilm fouten. Sommige scenes tussen de personages gaan erg lang door zonder bepaalde reden, maar de mooi gemaakte monsters en goede gore effecten maakte een hoop goed! Lekker gaan kijken deze 80's monster flick, die 81 minuten vlogen om!

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

Chainsaw schreef:

4 sterren.

Goed omschreven. Ik had deze film al een tijd in mijn collectie, maar nog nooit gezien. Is inderdaad een goede verrassende jaren 80 slasher met goede make-up effects en voldoende gore.ik heb mij uitstekend vermaakt met deze film.

avatar van jipt

jipt