A Christmas Carol (1999)

Drama / Fantasy

geregisseerd door David Hugh Jones
met Patrick Stewart, Richard E. Grant en Joel Grey

Kerstavond 1843. Scrooges beste vriend en zakenpartner Jacob Marley werd net begraven. Hierdoor komt Scrooge thuis in een melancholische bui. Zeven jaar later is dit slechte humeur eerder regel dan uitzondering geworden. Zijn loyale klerk Bob Cratchit is steeds het mikpunt van Scrooges wreedheid en bitterheid. Op kerstavond zit Scrooge alleen in zijn woonkamer. Samen met het geratel van kettingen verschijnt de geest van zijn overleden vriend Marley. Hij komt Scrooge waarschuwen dat hij zal moeten boeten voor al het kwaad dat hij anderen berokkent.

avatar van arno74
Qua verhaal, sfeer en acteerwerk zit het bij deze versie wel goed, deze behoort wat mij betreft tot de betere maar is net iets minder dan die uit 1984. Vooral Patrick Stewart speelt de rol van Scrooge sterk. Alleen de special effects zijn duidelijk ondermaats. Richting 3,5*

Bantavoer
Je kan zien dat hij toneel heeft gespeeld, Patrick Stewart. Hamlet, Shakespeare. Dus dan zal dit verhaaltje hem ook wel lukken. Leuke sfeer waar armoe en rijk duidelijk zichtbaar is. De geest van verleden vond ik te lief. Die van het heden was prima en van de toekomst was eng, maar ook goed gevonden. Het is wel geen hoogvlieger deze film, maar toch een paar keer gekeken. In 1999 en nu. Enige scene die ik me herinner, was toen Scrooge de jongen riep om een kalkoen te halen met de slager.
Verder kon ik me niets meer van herinneren. Ondanks dat het een tv-film is met een laag budget, vond ik 'm redelijk tot goed geslaagd.

Prima versie, ondanks de lame special effects.

avatar van Chainsaw
Ah, Christmas Carol; zo'n beetje het bekendste kerstverhaal na de geboorte van Christus. Hoewel, als je kijkt naar de hoeveelheid verfilmingen wint A Christmas Carol het met gemak. En deze TV-film met Patrick Stewart is prima. De film is trouw aan het boek van Dickens en lijkt stap voor stap op de verfilming uit 1951 met Alastair Sim. Patrick Stewart is een voortreffelijk acteur, die zoiets makkelijk op zijn schouders kan dragen. Het is - gezien Stewart vooral bekend is om sympathieke rollen - even wennen hem als knorrepot te zien, maar hij komt er best goed mee weg. Een tikkeltje theatraal, maar soit. De geesten zijn iets minder indrukwekkend. De verschijning van Jacob Marley was nog wel goed gedaan - en ook die geest van de toekomst is prima - maar de andere twee stellen ietwat teleur qua design, met name de geest van het verleden. Ook de effecten verdienen niet overal een schoonheidsprijs. Sommige momenten waren best oké gezien het lage budget, maar zo'n tornado was echt te knullig voor woorden.

3 sterren.

avatar van rcuppen79
Weinig memorabele verfilming van het beroemde boek van Charles Dickens. Deze tv-film werd mede geproduceerd door de Amerikaanse tv-zender Hallmark. De Kerstfilms van Hallmark zijn tegenwoordig een begrip en zijn vaak suikerzoet. A Christmas Carol valt niet bepaald in die categorie en is bij wijlen erg kleurloos.

Het verhaal van Dickens is al tig maal verfilmd, en deze versie heeft daar weinig aan toe te voegen. Het mist de humor van The Muppet Christmas Carol of de sfeer van de versie uit 1984 met George C. Scott. De acteurs zijn daarentegen nog wel aardig met Patrick Stewart als een goede Scrooge en Richard E. Grant als zijn werknemer Bob Cratchit.

Visueel is de film echter vrij pover en het einde wordt helaas te snel afgewikkeld. Hiermee weet de film uiteindelijk de magie van het verhaal niet over te brengen op het scherm.

avatar van ILDIB
Toch wel een van de betere scrooges dit. Ben fan eigenlijk van alle varianten en ik denk dat deze t boek t meeste eer aandoet. Het is niet de mooiste of de leukste of de meest dynamische maar toch. Fantastisch spel maakt de eigenijk stijve setting bijzonder meeslepend..

Elk jaar op tv deze versie, blijft leuk