- Home
- Cast & crew
- Mia Wasikowska
Delen
Mia Wasikowska
Geboren: 25 oktober 1989 (36) in Canberra
Bekend van: Defiance, Alice in Wonderland en Lawless
IMDb profiel:
Mia Wasikowska
Wikipedia: Mia Wasikowska (wikicode: 35668 )
Bekend van
Volledige filmografie (37)Defiance
als Chaya Dziencielsky
Alice in Wonderland
als Alice Kingsleigh
Lawless
als Bertha Minnix
The Kids Are All Right
als Joni
Stoker
als India Stoker
Crimson Peak
als Edith Cushing
Only Lovers Left Alive
als Ava
Alice through the Looking Glass
als Alice Kingsleigh
Maps to the Stars
als Agatha Weiss
Jane Eyre
als Jane Eyre
Tracks
als Robyn Davidson
The Double
als Hannah
Albert Nobbs
als Helen Dawes
Restless
als Annabel Cotton
Piercing
als Jackie
Blackbird
Bergman Island
That Evening Sun
Damsel
Club Zero
In Treatment
Madame Bovary
Judy & Punch
Blueback
The Turning
Madly
Leviticus
Fing!
Samengewerkt met
Reacties
Wouter
-
- 18700 berichten
- 3061 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 74136 berichten
- 5904 stemmen
Vreemd dat er nog geen topic was voor Mia Wasikowska.
Ik vind haar een van de beste actrices van deze tijd.
Bekend van Alice in Wonderland (2010)
Ik vond haar ook goed in Jane Eyre (2011), Tracks (2013), Stoker (2013) en Maps to the Stars (2014)
Mia Wasikowska: Ik heb een hekel aan slappe vrouwen - AD.nl (interview)
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Helemaal mee eens, ik kijk om die reden ook erg uit naar Crimson Peak.
Haar rol in Stoker is mijn favoriet, op de voet gevolgd door inderdaad Jane Eyre, Maps To The Stars (zwaar onderschatte film) en Tracks, maar ook door Only Lovers Left Alive en in mindere mate The Double.
Ze heeft dan ook bewezen zeer uiteenlopende rollen aan te kunnen.
Dying Rose
-
- 1288 berichten
- 3412 stemmen
Ferm actrice indeed. Vroeger haalde ik ze - door onbekende reden - steeds door elkaar met Saoirse Ronan, maar Wasikowska vind ik er toch bovenuit steken. Vooral door de interessante waaier aan projecten waar ze zich in stort (STOKER! CRIMSON PEAK! TRACKS!). Misschien komt het ook door het gevoel dat ze meer volwassener films uitkiest. Jammer dat ze vooral bekend is door ALICE IN WONDERLAND, toch een van haar mindere. Al is de herkenbaarheid v/h sprookje dan weer zo bekend.
Een van de weinige jonge actrices die ik in het oog houd. Mooie mix van fragiliteit en severiteit. Daar kunnen anderen nog een puntje aan zuigen.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Toch maar even de films met Mia op een rijtje gezet, na vandaag het schitterende Crimson Peak in IMAX te hebben gezien. Flink wat hoge scores, ze kiest vaak mooie projecten uit.
01. 4,5* - Stoker (2013)
02. 4,5* - Maps To The Stars (2014)
03. 4,5* - Only Lovers Left Alive (2013)
04. 4,0* - Tracks (2013)
05. 4,0* - Crimson Peak (2015)
06. 4,0* - Jane Eyre (2011)
07. 4,0* - The Double (2013)
08. 3,5* - Alice In Wonderland (2010)
09. 3,5* - Lawless (2012)
Madame Bovary staat nog op de watchlist.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ook ik vind haar één van de meest interessante actrices van het moment. Dat heeft er inderdaad meer te maken dat ze vaak volwassen rollen speelt, maar ook omdat het vaak ongemakkelijke, vreemde rollen zijn in wat meer alternatieve films. Ik heb wel eens gezegd dat iedere film met Juliette Lewis in de jaren '90 om gezien moet worden omdat het op z'n minst een interessante film blijkt te zijn. Wasikowska vervult die rol nu, al hoop ik dat zij wel meer dan slechts één goed decennium in haar heeft zitten.
Haar vertolking van Jane Eyre vond ik zo goed dat ik spontaan het boek kocht en las.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Als dit klopt, sta ik hier toch wel even van te kijken: The Top 20 Richest Actors in the World 2019 | Wealthy Gorilla - wealthygorilla.com
Hoe komt ze aan zoveel geld? Ze is toch helemaal geen grote naam in de mainstream.