• 8.561.319 stemmen

Geregisseerd door: Rodrigo García

Met onder meer: Glenn Close en Mia Wasikowska

Releasedatum: 8 maart 2012

Plot Albert Nobbs

"A man with a secret. A woman with a dream."

Ierland, 19e eeuw. Albert, een verlegen butler, heeft al jaren een groot geheim: in werkelijkheid is hij een vrouw die haar hele leven zich moet kleden en gedragen als man. Wanneer de knappe schilder Hubert Page arriveert bij het hotel probeert Albert te ontsnappen aan haar valse identiteit die ze voor zichzelf heeft gecreëerd. Ze verzamelt al haar moed bijeen om het knappe jonge dienstmeisje Helen het hof te maken waarin ze een zielsverwant heeft gevonden. Maar Helen heeft meer interesse in de de nieuwe klusjesman Joe.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Ayres

Ayres

Ben ik de enige diedie andere vrouw die zich verkleede als man compleet niet op een man vond lijken. Ik heb mijn best gedaan, maar ik zag er vanaf het begin al geen man in.

scorsese

Je bent niet de enige.

Theunissen

Best een aardig drama die vooral wordt gedragen door Glenn Close en Janet McTeer (fraaie boezem overigens) die beiden zeer sterk en overtuigend spelen, met name dan Glenn Close. Hoewel het interessante verhaal niet altijd even boeiend is (soms wat te langdradig), zat het wel aardig in elkaar. Dat laatste geldt ook voor het visuele aspect.

avatar van missl

missl

Goede rol van Glenn Close mar is verder een nogal traag, nikszeggend drama.

Tarkus

Niet echt mijn ding deze film, wat traag en simpel verhaaltje.

Maar de rol van Glenn Close mag er wezen, ze speelt hier een man en dat doet ze met veel verve, maar ook Janet McTeer in een mannenrol is subliem als je het niet zou weten je zou wel degelijk geloven dat ze beiden mannen zijn.

Maar zoals gezegd, het verhaal is wat magertjes, had meer in gezeten...

avatar van kalehein

kalehein

Pfff twee uur is echt veel te lang.

Maar wat speelt die Glenn Close de rol geweldig. Ik heb zelden zo'n emotieloze kop gezien... de ultieme butler.

avatar van kalehein

kalehein

kalehein schreef:

Pfff twee uur is echt veel te lang.

heb m toch helemaal afgekeken (dacht er nu ineens aan)...

En dat moet ik de maker dan toch echt meegeven. Een film (drama) waar totaal niets noemenswaardigs gebeurt heeft me toch tot het eind laten kijken.

Hiervoor krijgt hij dan ook 3*

avatar van The One Ring

The One Ring

De over het algemeen lauwe reacties op Albert zijn goed te begrijpen en helemaal geslaagd vind ik de film niet, maar op een bepaalde manier wist hij me toch te pakken. Het eerste half uur is taai en rommelig. Hier mist vooral focus, alsof het verhaal zelf nog niet weet waar het over zal gaan. Niettemin werd ik langzaamaan toch wel getrokken in de leefwereld van Albert Nobbs, die toch wel één van de minst toegankelijke, wereldvreemde personages ooit moet zijn. Dat Close er een heus karakter in heeft weten te vinden is een klein wonder, al is het helaas ook een personage dat gedoemd is om in de schaduw van anderen te staan.

Janet McTeer vormde voor mij het hart van de film. Ik had al meteen door dat haar personage een vrouw was (bij Close wist ik het al en daarbij ken ik Close als actrice ook te goed), vooral ook dankzij de stem, maar buiten dat om vond ik het een goed doorleefde acteerprestatie en wellicht had haar leven en haar relatie met haar vrouw voor een nog boeiendere film weten te zorgen.

Maar we doen het met Nobbs en ik vond het tragische aspect van iemand die bijna totaal niet meer bestaat omdat ze niet haarzelf kon zijn op een bepaalde manier aangrijpend. Het zijn vooral wat losse momenten die de film maken, zoals die waarin Nobbs trots de locatie voor haar droomwinkel laat zien of die waarin ze voor het eerst sinds decennia weer vrouwenkleren draagt.

De rest wordt helaas een beetje verpest door een clichématig subplot rond Wasikowska (erg goed, in een onuitgewerkte rol) en de vreselijke Aaron Johnson (die nu al minstens vier films voor mij ten dele verpest heeft). Zo'n beetje iedere bijrol voorspelt ergens wel hoe dit subplot zou aflopen en de manier waarop het verweven wordt met het verhaal van Albert Nobbs is volgens het boekje. Het zou de tragedie hebben kunnen vergroten, maar de nogal onhandige manier waarop het in het geheel verweven is zorgt ervoor dat dit toch een film wordt die niet de grote hoogtes bereikt die er wel in zat.

De rest van de film is gewoon solide gemaakt, geen filmisch hoogstandje, maar ook net geen tv-film. Bijna een film waarvan ik zou willen zeggen: probeer het nog eens. Iets waar misschien net wat meer polijsting aan het script (waaraan Close meeschreef) wat had geholpen. Niettemin deed het me ook in deze vorm wel wat.

En Glenn Close deed me hier regelmatig denken aan Robin Williams.

avatar van Movsin

Movsin

Een heel merkwaardig verhaal die naast de gebeurtenissen rond Albert Nodds toch een indringend beeld brengt van het enorme, pijnlijke onderscheid in standen die er toen heerste en hoe éénieder onderaan de ladder hoopte op een veel beter bestaan.

Goede film maar echt overtuigend ook weer niet en pas naar het einde met de nodige emotie.

Glenn Close kaapt natuurlijk de meeste verdienste weg, al zijn er meer die heel goed acteren.

avatar van filip500

filip500

Tarkus schreef:

Niet echt mijn ding deze film, wat traag en simpel verhaaltje.

Maar zoals gezegd, het verhaal is wat magertjes, had meer in gezeten...

Toen ze allebei een jurk aanhadden, leken ze zelfs als vrouw verklede mannen

avatar van K. V.

K. V.

Deze was op tv en eens meegepikt en vond het toch wel een goeie film. Een niet alledaags onderwerp, maar wel eens het bekijken waard. De cast deed het prima en de film zag er goed uit.

Toch nog wel een verrassend einde.

De moeite om eens gezien te hebben.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Tragisch verhaal over een vrouw die als mannelijke butler door het leven gaat. Een leven waarin ze als een schaduw leeft ten dienste van anderen. Een verhaal dat enkele taboe-onderwerpen uit het eind 19de eeuwse Ierland/Engeland aansnijdt zoals het lot van onwettige kinderen, lesbiennes... Nobbs droomt van een tabakshandel en spaart haar zuurverdiende centen op . Het einde is droevig zoals het bij zo'n film past. Ik vond het een mooie film, al steekt langdradigheid nu en dan eens de kop op. Het verdiende wel om een film te zijn waar je stil van wordt, maar dat was hier niet het geval.