• 8.522.560 stemmen

Geregisseerd door: Guillermo del Toro

Met onder meer: Mia Wasikowska, Jessica Chastain en Tom Hiddleston

Releasedatum: 15 oktober 2015

Plot Crimson Peak

"Love makes monsters of us all."

De moeder van Edith Cushing sterft wanneer ze nog jong is, maar haar geest waakt over haar en waarschuwt haar regelmatig. Edith groeit op in het Victoriaanse tijdperk, maar ze streeft ernaar om meer te zijn dan alleen een vrouw van huwbare leeftijd. Ze wil schrijfster worden. Edith laat haar jeugdvriend, de dokter, zitten en verlieft zich in Thomas Sharpe, een mysterieuze vreemdeling. Zij trouwt zelfs met hem tegen de wil van haar vader en gaat bij Thomas en zijn zus, Lady Lucille Sharpe, op een kasteel in Schotland wonen, ver weg van alles wat ze heeft gekend. Edith komt er dan achter dat niet alles is wat het lijkt, want Thomas is gewoon op haar geld uit.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Edith's Mother / Lady Sharpe

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 20208 berichten

Plaats hier nog een bericht nu dat Boeikens deze heeft gekeken in het kader van de horrorchallenge en ik was benieuws naar zijn waardering (die mij alweer verrast). Ik zie dat ik nooit heb gereageerd op het bericht van Dying Rose. Ik moest mijn eigen bericht nogmaals teruglezen om eigenlijk te herinneren waar deze film nu ook weer over ging en dat verteldtme dat ik hier niet nogmaals 2 uur in ga steken. Rose, allemaal goede redenen om de film sterk te vinden maar ik blijf erbij dat Pan's Labyrinth een 1 hit wonder is voor Del Toro en dat hij eigenlijk niet zo best is in het vertellen van een verhaal. HIj regisseerde Don't be Afraid of the Dark niet maar zijn invloed was wel duidelijk als een van de scriptschrijvers waarbij hij de originele film (die ik onlangs heb gezien) duidelijk als leidraad gebruikte en er een eigen draai aan heeft gegeven zonder het verhaal of idee in wezen te veranderen, ik vond het een verbetering. Nu heb ik ook eens gekeken wat je daar zei over DBAOTD en ik herinner me zeer goed dat je zelfs geschokt leek waarom zo een film in mijn top 10 kon staan. Je noemt de film niet creatief en een slecht verhaal, ik denk het omgekeerde. Als ik dan lees dat je het concept en de drijfveer van de wezens onnozel vind, dan heb niet het gevoel dat je veel kent over dark fantasy en fairy tales en het misschien ook niet echt kan waarderen of interesse hebt. Maar dat het niet creatief zou zijn en Crimson Peak wel dat zou ik flauwe kul vinden.

Ja, Crimson Peak is creatief met kleuren en setting (en helaas ook CGI waar ik niet gek op ben). Vooral door dat laatste ziet het er soms te 'proper' uit als je begrijpt wat ik bedoel. Ok duidelijk dat deze film niet ging voor enge of gorige horror, maar met een wel simpel verhaal kan je geen 2 uur vullen zonder rond te pot te gaan draaien en dat gebeurde mijn inziens te vaak. Ja goed, dan ben ik maar ongeduldig en misschien beetje last van ADHD, al denk ik ook dat het door de leeftijd komt. Als twintiger had ik deze film wellicht fantastisch gevonden omwille van de mooie plaatjes en het allemaal van naaldje tot draadje willen analyseren. Nu heb ik er allemaal geen of weinig zin meer in zeker als het op het einde is van ach was het dat maar en ja dat had ik eigenlijk al ver voor de film afgelopen was zien aankomen. Ik hoop dat je hier nog lang mag van genieten, maar wie weet klink je over 10 jaar wel heel anders

En baspls ik snap de vergelijking met The Innocents en andere klassiekers wel, maar wat ik dan vooral aan The Innocents goed vind en niet aan CP is "less is more". Het begint te veel te lijken op kijk eens wat voor moois ik kan met deze mooie kleurtjes en CGI. Een verhaal oh ja dat zijn we een beetje vergeten

avatar van Dying Rose

Dying Rose

Kan goed zijn dat ik je destijds gek verklaarde om DBAotD in je favorieten op te nemen, tegenwoordig toon ik geen verbazing meer over wie wat in zijn hartje draagt, ieder zijn (on)interessante meug.

Wat ik me van DBAotD kan herinneren is dat het voor mij erg flets overkwam en dan doel ik niet op het genre dat al dan niet werd vertegenwoordigd. Het was een te lange zoektocht(?) van het te oninteressante meisje. Betreffende de acteurs én hun personages zijn dus ook slechte keuzes gemaakt. Misschien dat ik deels bevooroordeeld was omdat ik Holmes niet graag zie acteren, maar dan kun je counteren met in dit geval Pearce en zelfs hij was een saaie piet. Daarbij is de aankleding één van de grootste troeven bij CP, opnieuw een duidelijk gebrek bij DBAotD.

Helaas mis ik de ambitie experte te worden in het dark fantasy/fairy tale zijnde, eerlijk gezegd is zoiets ook geen maatstaf om te meten a.d.h.v. het begrijpen of goedkeuren van de drijfveer of wezens.

Had de plot toen erg simplistisch laten overkomen, maar zo kun je elke film slecht samenvatten natuurlijk. CP is eveneens een eenvoudig plot waar niets meer van mysterie overblijft en ikzelf heb dus geen nood aan dit 'van naaldje tot draadje te analyseren'. Mij pakt CP en ik wil me onderdompelen in Ediths wereld, bij jou spreekt wellicht Sally tot je verbeelding. Denk dat we gewoon dezelfde mening delen bij de andere film: ik vind DBAotD niet creatief of interessant terwijl jij dat gevoel hebt bij CP. Leeftijd heeft hier ook niets mee te maken en een sterke film moet meer bieden dan mooie plaatjes, of het moet de volle speelduur prachtige visuals in huis hebben. En ik geef toe: CP mag dan wel straf zijn, ook hij kent zijn limieten.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 20208 berichten

Dying Rose schreef:

Denk dat ik me hier in kan vinden. Een sterk of zwak verhaal, mooie of lelijke plaatjes het is zo subjectief en heeft veel met interesse van de kijker te maken. Jij vond de wereld van Edith interessant, ik niet. Ik had iets totaal anders verwacht, meer fantasy fairy tale zoals sommige het beschreven. En dat is nog zoiets ook daar zijn de meningen anders over wat is sprookjesachtig en wat niet. Er zijn genoeg voorbeelden waar ik me dan wel in kon vinden in het meebeleven van de leefwereld zoals Sally uit DBAOTD, Ofelia uit Pan's Labyrinth zelfs Babydoll uit Sucker Punch.

Eigenlijk is het door bas dat ik CP heb gekeken omdat ie dacht dat het gothic gedeelte me wel zou aanspreken helaas ligt de focus voor mij althans teveel op de relatie/romance aspecten. Ja vaak zit er een romance in gothic maar ik ken er waar dat niet de main focus is en die kan ik ook veel beter smaken.

Ik zat zo te denken maar nu dat je zegt dat je niet meteen behoefte hebt om je meer in dark fantasy te verdiepen, weet ik het niet meer. Ik wilde je The Company of Wolves aanbevelen, dark fantasy maar eigenlijk is het een coming of age verhaal. Mischien wel, misschien niet?

avatar van Dying Rose

Dying Rose

Aangezien coming-of-age films nogal mijn top tien sieren is mijn interesse gewekt, bedankt!

Overigens ken ik al te goed de verhoopte verwachtingen die uiteindelijk helemaal niet worden ingelost. Zelfs een genre is niet geheel objectief en ik pin me daar dan ook niet meer op vast. Iets als Lore zie ik bijvoorbeeld ook als een sprookje (niet in de klassieke zin van het woord), maar ik weet hem zo niet te moeten promoten bij anderen want dan zal ik de klachten snel horen. Ik zie het dan onder andere in de cinematografie en de beleving die magisch / bovenwerkelijk aanvoelen.

Romantiek is ook mijn favoriet genre niet trouwens, maar in CP heeft het zijn charme, en bovendien is er enkel nadruk hierop in het eerste deel.

avatar van De filosoof

De filosoof

Ik hou van de gothische romantiek met al haar mysterie, passie, taboe en horror en waar de meeste films in dat genre oersaai zijn omdat ze ongeïnspireerd en 10de rangse aftreksels zijn van de oorspronkelijke verhalen zoals Dracula, weet Del Toro alle clichés van dat genre opnieuw leven in te blazen met een mooie, spannende film als resultaat. Ik heb erg van deze film genoten.

avatar van De filosoof

De filosoof

Misschien is dit forum hiervoor niet geschikt maar de film Crimson Peak inspireert me om kort te mediteren over het genre van de gothic novel en de romantiek, welk stukje ik elders op dit forum heb geplaatst: Gotiek en romantiek - MovieMeter.nl

Hopelijk vinden jullie het een leuk stukje. ?

avatar van Shadowed

Shadowed

Leuke sfeer.

Toen Del Toro in begin Maart de beste film en regisseur oscar won verbaasde me ik eigenlijk dat ik maar weinig films van Del Toro heb gezien. Alleen Pan's Labyrinth en Pacific Rim gezien. Tijd voor wat nieuwe Del Toro, zondag is The Shape of Water aan de beurt.

Ook het genre horror sprak me hier erg aan, ik smul meestal van Fantasy/Horror genres. Aangezien dit dat genre was en een goede regisseur had ging ik er lekker voor zitten.

Het duurt wat lang voordat ze echt in het huis komen naar mijn mening. Hiddleton is geen acteur waar ik ook graag veel naar kijk als hij normaal acteert. Dallas is ook niet echt mijn favoriet. Gelukkig was hier de sfeer en visuals heel goed.

Sommige spookhuis stukken zagen er goed uit, de geesten ook. Zelfs bij de scene dat er opeens een gedaante langs een raam zweeft deden de rillingen me eventjes over de rug lopen. De finale was dan weer wat tegenvallend maar de film was genoeg vermaak en sfeer om het naar een voldoende te brengen.

avatar van panax

panax

prachtige film

mooie sfeer in prachtige beelden

helemaal oke wat mij betreft!!

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

• 1982 stemmen

Jane Eyre, Wuthering Heights, Rebecca en de gothic novel in z'n algemeenheid samengeperst in één film, met prachtige sets (het warme New York en het naargeestige landhuis uit de titel), even prachtige acteurs en een hoop bloed, maar dat is het dan ook wel. Mismaakte geesten bestaande uit nevelflarden die op de camera af komen zweven doen me niet veel, en elke vorm van spanning of horror is ver te zoeken. Soms is alleen sfeer niet genoeg.

avatar van Decec

Decec

Een goede drama/fantasie/horror/mysterie/romantiek/thriller film...

Prima verhaal...

Prima acteerwerk...

Prima camerabeweging...

Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Prima achtergrond geluid/muziek met Dolby Digital...

avatar van Alathir

Alathir

Leuke kostuumfilm, sprookjesachtig decor en fijn sfeertje. Wat mij vooral aantrekt aan Del Toro is het fantasy gebeuren en de originaliteit. Hij komt altijd wel met iets nieuws en lijkt steeds een eigen wereld te creëren ook al is dat eigenlijk niet eens het geval.

Mia Wasikovska deed het heel erg aardig en had een goede chemie met Tom Hiddleston. Jessica Chastain vind ik een sterke actrice maar in horror stelde ze me al eerder teleur. Al denk ik dat het eerder aan het script van Mama lag dan aan haar. Hier speelt ze ijzingwekkend goed.

Crimson Peak moet het niet zo hebben van het verhaal dat relatief simpel is en waar je de uitkomst al gemakkelijk na het eerste uur kan raden. Toch doet dat er weinig toe want de film wordt interessanter met de minuut. Del Toro bouwt dus goed op maar in de eerste helft ging het regelmatig wat te langzaam. Al bij al vind ik dit wel een prima film die gerust meer bekeken mag worden.

avatar van AC1

AC1

1) Wikipedia (Nederlands): Crimson Peak is een Amerikaanse horrorfilm uit 2015.

2) Wikipedia (Engels): Crimson Peak is a 2015 American gothic romance film.

Wie heeft gelijk? We luisteren even naar Guillermo Del Toro:

Del Toro: “Gothic romance is a curious little beast. It’s a mix between the atmospherics of a fairy tale or a horror movie and a love story that reveals the darker side of love.”

Toch wel knap van Guillermo om op de dag van vandaag een niet zo eenduidige film te maken.

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

AC1 schreef:

1) Wikipedia (Nederlands): Crimson Peak is een Amerikaanse horrorfilm uit 2015.

2) Wikipedia (Engels): Crimson Peak is a 2015 American gothic romance film.

Wie heeft gelijk? We luisteren even naar Guillermo Del Toro:

Mwah, het is het gewoon allebei... Die genres moet je soms ook niet zo letterlijk nemen. Wat doe je dan met genreoverschrijdende films, en zo zijn er toch heel wat regisseurs die ze zo maken. Bepaalde horrors zijn geen echte horrors, maar kan je The Thin Red Line een echte oorlogsfilm noemen? Natuurlijk, ja... Maar ik denk dat er toch heel wat oorlogsliefhebbers toch teleurgesteld zullen zijn als ze die film hebben gezien, omdat The Thin Red Line natuurlijk niet zomaar een oorlogsfilm is zoals Saving Private Ryan uit hetzelfde jaar er bijvoorbeeld wel één is.

avatar van AC1

AC1

TornadoEF5 schreef:

Inderdaad, de Gothic Novel, een genre waarop Crimson Peak duidelijk is gebaseerd, is meestal een combinatie van horror, romantiek en mysterie. Goh, wat vond ik deze film een pak beter dan het succesvolle The Shape of Water!

avatar van DutchVibe

DutchVibe

Decec schreef:

Een goede drama/fantasie/horror/mysterie/romantiek/thriller film...

Prima verhaal...

Prima acteerwerk...

Prima camerabeweging...

Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Prima achtergrond geluid/muziek met Dolby Digital...

Zie je na al die tijd nog steeds de onzin niet in van jouw nutteloze comments?

avatar van kissyfur

kissyfur

Het lijkt er op dat deze film niet goed begrepen wordt en daardoor een lagere rating krijgt dan ‘ie verdient. Nee, het is geen horrorfilm. Ja, het zit boordevol symboliek. Google daar maar ‘s op, en je merkt dat het kleurgebruik, het hondje, de geesten, de vlinders, allemaal een betekenis hebben.

Los daarvan: een mooi thema, prachtige beelden, fijne hoofdrol (Mia metdemoeilijkeachternaam speelt ook hier weer goed, wat ze ook al deed in Stoker, maar moet misschien een beetje oppassen dat ze niet getypecast wordt voor horrorachtige films), mooi einde ook... ik ga deze zeker nog een keer kijken.

Dit is de tweede Del Toro die ik gezien heb, samen met El Laberinto del Fauno, maar wil ze nu allemaal zien. Zelfs Hellboy, die ik altijd als stripverhaalactieheldenmeuk aan de kant geschoven heb. Een paar teleurstellingen kan ik zeker wel aan.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Een del Toro valt nooit af te slagen. Je krijgt er wel wat voor in de plaats. Wederom een visueel pareltje waarbij talloze details op je afkomen. De setting van dit duister verhaal is fenomenaal. Zeker wanneer Crimson Peak wordt bereikt. Het kasteel is adembenemend en beangstigend. Vreemd ook wanneer blijkt dat je vanuit de hal op de hoogte wordt gehouden welk weer het is buiten. Ook de rode klei die uit de grond om langs de muren sijpelt of de rode kleur van het water die de eerste seconden uit de kraan vloeit, hebben iets fataals en onheilspellends. De sneeuw met de rode kleur geven een mooi contrast. Del Toro’s film dito huis is prachtig aangekleed en is één van de stokpaardjes van deze film.

Ook het plot is best interessant waarbij al vlug duidelijk wordt dat er met dubbele agenda’s wordt gespeeld. Ook de hoofrollen van Wasikowska en Jessica Chastain zijn meer dan op niveau. Ook de geesten werden knap gecreëerd. Het duurt wel even vooraleer de film echt op gang komt. Vanaf de verhuis raakt de film echt in stroomversnelling met op het einde een bloedstollende ontknoping. Mooi!

avatar van rep_robert

rep_robert

Heb deze in 2015 in de bios gezien, maar nooit op gestemd. Een goede reden om de film nog eens terug te kijken, ook omdat de film me niet echt bij is gebleven.

Del Toro bouwt voornamelijk op sfeer in Crimson Peak. Felle kleuren, grootste sets, mooie aankleding (kostuums) en sfeervolle muziek. Qua verhaal is het net allemaal te basic, je prikt al vrij rap door het verhaal heen en alles gaat soms net even te gehaast om er veel diepgang in te krijgen. Echt spannend wil de film ook niet worden. Stiekem vond ik de setting in Buffalo, NY ook leuker dan het creepy landhuis in Engeland. Niet dat dat slecht was, maar meer omdat het mysterie in een 19e eeuws Amerika mij net even meer deed.

Al met al niet verkeerd, maar het blijft te weinig beklijven om echt van een topper te kunnen spreken.

avatar van Capablanca

Capablanca

Een verhaal dat maar niet op wil schieten, een overgestileerd decor en een overdaad aan momenten waarop ik dacht: wat nou weer!

avatar van jordorientje

jordorientje

Heel erg voorspelbaar en plot "twist" zie je al vanaf de eerste 10 minuten aankomen.

Verhaal zelf is veel te simpel en weet me niet te boeien.

Overigens geen horror dit. Eerder een romantische thriller. De zogenaamde spoken / geesten waren ook wel echt heel nep en lachwekkend.

Ondanks dat allemaal toch een prima sfeer en prima geacteerd.

avatar van hatebreeder

hatebreeder

Redelijke film die wat traag op gang komt maar naar het einde toe iets interessanter wordt. Acteerweerk is allemaal vrij redelijk.

avatar van shrink

shrink

• 2032 stemmen

Nee niet mijn ding. Het ging allemaal veel te traag!!

avatar van Slikbeer Slikbeer

Slikbeer Slikbeer

Was dit nou die film met die cowboys? Die zo pief paf poef indiaantjes deden schieten?

avatar van horizons

horizons

Slikbeer Slikbeer schreef:

Nee, dit is gothisch romantische film met macabere momenten.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

• 1934 berichten

Op tv en de kans gegrepen. Aardig maar niet overtuigend is het eerste dat ik denk.

Vooral de schare acteurs trok me over de streep deze film er eens bij te pakken want het genre zelf zegt me niet zoveel. De acteurs zijn overigens wat dat betreft goed bezig, toch heb ik wel altijd wat moeite met Charlie Hunham in een serieuze rol. Verder valt de film op als visueel, en qua kleuren, mooi gemaakt.

Toch weet de film op enkele spanningsmomenten na me vrij weinig te boeien en oogt het script wel erg voorspelbaar en cliché. De film moet het echt hebben van zijn soms aardig sfeer, en vooral visuele pracht en praal. Nee, een topfilm is Crimson Peak niet bepaald. Aardig voor een keer is het wel, maar dat is het dan ook wel...

avatar van Dievegge

Dievegge

Dit is een samenspel van de oude gotische stijl en moderne CGI-technieken. Het Casa Loma in Toronto, een voorbeeld van gothic revival in de architectuur van de twintigste eeuw, wordt wel vaker gebruikt als vervallen kasteel. Misschien moeten ze het dak eens herstellen, want het sneeuwt er binnen. Geluid draagt bij tot de mysterieuze sfeer: wind, onweer, fluisteren en hijgen.

Het draait rond tegenstellingen: wit en zwart, licht en donker, vlinders en motten, leven en dood. Crimson betekent bloedrood. Die kleur is aanwezig in de roos, de robijn, de klei en het bloed. Leuk is de aanwezigheid van technologie van rond de vorige eeuwwisseling: de graafmachine, platenfotografie, een grammofoon. Toch is er geen elektrische verlichting in het kasteel.

Mia Wasikowska ziet er fragiel en spookachtig uit met die bleke huid en dat witte kleed, maar toch straalt ze zelfzekerheid uit. Jessica Chastain kan zich uitleven als slechterik. Allebei dragen ze weelderige jurken en een grote pruik. Ook Tom Hiddleston mag er wezen als de gentleman met de donkere kant. Goede horror hoeft niet angstaanjagend te zijn; wel sfeervol en stijlrijk.

avatar van notsub

notsub

Ik zag recent ook Dracula (1992) en wat ik daarbij schreef is hier voor een groot deel ook aan de orde. Eén verschil is er wel: het gaat hier om geld en niet om bloed (ook al betekent Crimson bloedrood). Crimson Peak ademt heel veel Gothic en speelt zich af in een duistere wereld vol verleiding, manipulatie en hebzucht. Er zitten horrorelementen in met geesten en dat levert mooie beelden op. De settings en kostuums zien er waanzinnig uit, maar het acteerwerk is hier en daar ondergeschikt aan kleur en sfeer. Ik heb me geen moment verveeld met dit mysterieuze schouwspel.

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Fijne sfeervolle film van Guillermo del Toro, die zich hiermee ten volle in de Gothic/Victoriaanse regionen begeeft. Het is voornamelijk op visueel en technisch vlak een werkje om van te smullen; de enorm gedetailleerde aankleding en sets van het uitgebreide, donkere landgoed barst(en) van de inventiviteit en zorg voor aandacht. Ik moet zeggen dat ik niet zo te vinden was voor de geel/oranje-kleurfilter in het eerste gedeelte van de film, maar zodra het verhaal zich verplaatst naar het kasteel in Crimson Peak en het felle kleurgebruik plaatsmaakt voor meer duister sprookjesachtige contouren, wordt het ook op dat vlak de top van de top. Del Toro weet hoe hij sfeer schept door middel van beelden en cinematografie, en deed dat wat mij betreft zelden beter dan hier. Ik ben dan ook een beetje verbaasd door de lage score hier, al heeft dat misschien te maken met verwachtingspatronen. Een horrorfilm is dit namelijk niet écht; er zitten geesten in, maar die worden veeleer symbolisch ingezet dan als schrikeffect. Het wordt eigenlijk in het begin van de film door Ediths personage een beetje meta verwoord; het is geen geestenverhaal, maar een verhaal waarin geesten voorkomen. Het plot is verder niet al te subtiel; zowel het motief van broer en zus, alsmede hun incestueuze relatie wordt vrij snel duidelijk, voor wie tenminste op de hints let. Maar heel belangrijk is dat hier niet, want het draait voornamelijk en doelbewust om de sfeer.

Mia Wasikowska en Jessica Chastain spelen overigens voortreffelijk. Vooral laatstgenoemde mag in het laatste halfuur even helemaal psychotisch doordraaien, wat werkelijk heerlijk spel van haar oplevert. Van Hiddleston was ik iets minder onder de indruk; die acteert een beetje hoe hij dat altijd en overal doet. In ieder geval vind ik Crimson Peak één van Del Toro's beste films tot nu toe, en het steekt in z'n geheel sterker in elkaar dan zijn meer recente The Shape of Water, die wel alle applaus ontving (maar ook niet vollédig onterecht natuurlijk). Zo gaat dat soms. 4*.