Crimson Peak (2015)

Verenigde Staten / Canada
Fantasy / Horror

geregisseerd door Guillermo del Toro
met Mia Wasikowska, Jessica Chastain en Tom Hiddleston

In de nasleep van een familietragedie bevindt een ambitieuze schrijfster zich in een tweestrijd tussen de liefde voor een oude vriend en een mysterieuze outsider. Om haar verleden te ontlopen vlucht ze naar een huis dat haar geschiedenis ademt.

178 BERICHTEN 54 MENINGEN
geplaatst: 9 juli 2016, 19:30 uur [permalink]
Hoewel deze film niet echt een topper is, vond ik hem wel goed.
Vooral de speciale effecten en de kostumering zijn prachtig, neem daarbij de mooie locaties en decors en je hebt beelden om van de smullen, typisch voor regisseur Guillermo del Toro.
Het verhaal zit ook wel goed, ik heb me alleszins niet verveeld met deze prent.
Kan hem zeer zeker aanbevelen.

avatar van Zwolle84
geplaatst: 10 juli 2016, 20:26 uur [permalink]
Ghost stories zijn vooral vanwege James Wan de laatste jaren weer razend populair. Waar die vaak gepaard gaan met een hoop schrikeffecten en een duistere, serieuze ondertoon brengt Del Toro met Crimson Peak een ode aan een subgenre dat je helaas niet te vaak meer ziet: gothische, warme horror die het voor een groot deel van sfeer moet hebben.

Een krakend krot van een landhuis dat is gevestigd op bloedrode, besneeuwde klei; Crimson Peak draait een en al om die sfeer. Eng is de film zeker niet en de rustig voortschuivende geesten zijn er niet om je te laten schrikken, maar vooral om te bewonderen. Want wat ziet het er allemaal prachtig uit, valt me bij herziening op blu-ray opnieuw op.

Bovendien is het geluid schitterend. Aanzwellende strijkers in drama's zijn vaak een waarschuwing dat er een scène aan zit te komen die het op het glazuur van je tanden gemunt heeft, maar hier raken ze precies de juiste snaar (sorry) in combinatie met de visuele pracht en het lage tempo van het verhaal. Sowieso klinkt de blu-ray geweldig, met al dat gekraak en gewaai door je surround set.

De cast mag er ook absoluut zijn, met drie van de beste acteurs van het moment in de hoofdrollen (wat lijkt Jessica Chastain hier trouwens veel op Eva Green). Wel kleuren ze allemaal erg netjes binnen de lijnen, waardoor geen acteerprestatie er echt uitspringt. Geen probleem, want deze film vraagt ook om subtiel, niet te opvallend acteerwerk.

Toch zak ik van een 8 naar een 7, want na de eerste kijkbeurt heeft Crimson Peak zijn geheimen wel prijsgegeven. Dat, samen met het lage tempo, zorgt ervoor dat het hier en daar soms wat saai werd. Een klein smetje op een verder erg mooie, klassieke film.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst: 19 juli 2016, 21:15 uur [permalink]
Een typische Guillermo del Toro. Gelukkig maar, want met het slechte Pacific Rim dacht ik dat de man z'n talent was verloren. Crimson Peak is weer het gothic sprookje in een stijl die minder belegen is dan Tim Burton. De film straalt warmte en magie uit. De setting is geweldig, de sfeer is even passend. Helaas moet de man werken met toch wel een wat mager script. En de cast doet haar best maar is niet meteen opvallend. De vouwen gaan nog, maar de mannen zijn vrij onopvallend.

Resultaat is een mooie magische film die vooral het oog streelt, maar verder toch op de honger doet wachten. Maar de film toont wel dat de regisseur het nog niet verleerd heeft en we hopelijk nog een goeie film mogen verwachten in de toekomst.

avatar van K. V.
geplaatst: 22 juli 2016, 21:11 uur [permalink]
Deze eindelijk ook eens bekeken en vond het wel een goeie film. Een mysterieuze film waar je niet echt weet hoe de vork in de steel zit, maar naar het einde toe is alles duidelijk.
De cast deed het ook prima en kwam overtuigend over.
Visueel was het ook wel goed (zeker in dat huis), al vond 'k de spoken wel iets minder.
Verder een goeie sfeer, niet echt griezelig, eerder mysterieus.
'k vond hem wel het bekijken waard.

avatar van Pazmaster
geplaatst: 3 augustus 2016, 23:32 uur [permalink]
Eindelijk weer eens een degelijke horror! Na veel troep op horrorgebied gezien te hebben vind ik deze film onverwacht toch wel goed. Eng? Nee dat niet. Wel een degelijk verhaal met een lekker mysterieus sfeertje en een leuke twist. Er wordt prima gespeeld, de aankleding ziet er goed uit en ook de special fx en cgi zijn goed te pruimen. Er zijn misschien wel wat kleine dingetjes op aan te merken maar in grote lijnen is dit gewoon een degelijke horror. Goed! 3,5

avatar van Gish
geplaatst: 4 augustus 2016, 13:04 uur [permalink]
Echte afknapper deze del Toro.
Decors uit een toneelstuk, een traag, rammelend en nietszeggend verhaal.
Verder een ongeinspireerde op routine acterende cast.
Het is gewoon niet spannend, niet eng en verre van meeslepend.
Snel vergeten.

avatar van LOTR-lover
geplaatst: 5 augustus 2016, 15:00 uur [permalink]
De meningen verschillen echt onwijs over deze film. Ik zit aan de positieve kant, want vind Crimson Peak een fijne thriller, met een geweldige set en uitstekende acteurs. Het is denk ik weer zo'n gevalletje 'hate it or love it', waarbij een middenweg niet echt mogelijk is. Nu moet ik toegeven ook wel een fan te zijn van Del Toro z'n stijl, en Crimson Peak is dan helemaal in de lijn van de verwachting.

8/10 (IMDB)

avatar van Confusie
geplaatst: 5 augustus 2016, 16:49 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Toch zit ik wel redelijk op die middenweg.

Ik vond het een mooie warme film, de hele film mooie kleuren heel warm in beeld gebracht.

Maar het horrorelement en de creaturen sloeg ik niet stijl van achterover.

Verder een niet al te enerverende What Lies Beneath achtige ontknoping.

Was voor mij vooral de aankleding en het plaatje die het maakte.

avatar van Left4Dead
geplaatst: 22 augustus 2016, 12:13 uur [permalink]
"Now is the time"

Del Toro weet zeker hoe films in beeld te brengen, een genot. In deze prent weer een geweldige setting. De regisseur is weer "thuis" en in zijn betere doen, in mijn ogen de soort films waar hij zich mee moet bezighouden. Pacific Rim moeten we maar snel vergeten en hem vergeven, het genre fantasie is gewoon het genre waar de man in uitblinkt.

De horror hier is voor mij dan wel mindere waarde maar dat ligt deels ook aan mijzelf. Ik heb het zelf niet zo met geestenfilms en dit soort laat mij simpelweg weinig tot niet schrikken. Het moet dan wel van huizenhoge kwaliteit zijn, nee ik heb het tegenwoordig meer op met body-horror zoals de Zuid Koreanen het zo goed kunnen.

Een mooi stuk kostuumfilm, dan wel met een zeer mager plot en dat wil nog wel eens saai aandoen. Het mysterie wordt wel heel erg goed uiteen gezet, kleine hints worden gegeven waarmee de puzzel gecreëerd is. De regisseur heeft ook in deze film weer eens gezorgd voor een paar erg mooie beelden, daar waar hij zo goed in is.

Beeld- en geluidtechnisch wonderschoon maar de film draagt een zeer mager, wel een leuk, plot en daardoor een beperkt script. Het acteerwerk is goed maar haperde soms, de settings zijn erg mooi. De film is boeiend maar doet regelmatig ietwat traag en saai aan. Dat komt omdat Del Toro de film uitgerekt heeft tot twee uur kijkplezier, het had zeker ingekort kunnen worden. Maar dat nadeel wordt deels gecompenseerd door een spanningsveld op meerdere vlakken.

Maar ik mis de scherpte van Del Toro die ik eerder wel in zijn eerder werk zag. Een geest laten waarschuwen voor gevaar is natuurlijk zo oud als Methusalem, jammer want eerder liet de man zien dat hij erg vernieuwend kan zijn. Het einde is klassiek en valt daarom tegen.
En wat moet je zo'n prent dan nu als eindcijfer geven. De film is een genot in beeld- en geluid en settings maar mist vernieuwing, verrassingen of hoe je het maar wilt noemen. Het lijkt een samenraapsel van verschillende verhalen uit de klassiek film- en theaterwereld.

3,5** voor nu. Ik moet erbij zeggen dat ik dat ook echt het maximale vind en dat het te danken is aan beeld en geluid.

avatar van frolunda
geplaatst: 27 augustus 2016, 09:35 uur [permalink]
Vrij simpel verhaal (dat overigens wel goed wordt uitgewerkt) dat nog tot grote hoogten wordt getild door de geweldige sfeer,de fantastische decors en kostuums en de erg mooie beelden (vooral de kleuren zijn schitterend).Ook Guillermo del Toro levert weer een goede regie prestatie,iets wat ook voor de meeste acteurs geldt.Vooral Jessica Chastain vond ik (mede door haar prachtige jurken) erg imponerend.
Verder een weinig verrassend 'Haunted house' filmpje dat visueel echter een onuitwisbare indruk achterlaat.
Goed tot erg goed.

avatar van david bohm
geplaatst: 2 september 2016, 15:51 uur [permalink]
Bijzonder sfeervolle film die me om de een of andere reden aan de boeken van David Mitchell doet denken. Voor het verhaal zou ik de film niet kijken maar de aankleding, de fraaie beelden en het gedegen acteerwerk zorgen voor een prettige kijkervaring.

avatar van Hansjepansje
geplaatst: 4 september 2016, 17:19 uur [permalink]
Niet altijd even geslaagd, maar del Toro blijft wel een van de meest unieke (Hollywood)regisseurs.

Hoewel Mia Wasikowska weer schattig as usual is en ook Hiddleston en Chastain degelijke prestaties neerzetten, is de echte ster van de film voor mij het prachtige landgoed. Piepend en krakend langs alle kanten, heerlijke gedetailleerd aangekleed, die rode klei die zich dreigend door de vloer en door de waterkranen een weg probeert te banen. Aan sfeer heeft deze film geen gebrek.

Helaas weet del Toro die sfeer nooit echt te vertalen in een écht goeie film. Het script mist body, puntje-van-de-stoel suspense is er nooit en visueel wordt het nooit saai maar ook nergens meer dan degelijk.

Veel potentie die niet altijd benut wordt, maar wel uniek genoeg om twee uur te boeien. Dikke 3*.

avatar van kleintje 2
geplaatst: 20 september 2016, 17:58 uur [permalink]
Niet een van de beste horrorfilms die ik ooit heb gezien. De geesten konden nog wel, maar de setting was erg ouderwets. Ik bedoel, een oud huis is zo vaak gebruikt dat het saai begint te worden. Je krijgt altijd na een tijdje wel door wat er zal gaan gebeuren. 2.0 sterren voor deze slappe door Guillermo del Toro geregisseerde film.

avatar van Rodger
geplaatst: 30 september 2016, 04:52 uur [permalink]
Wel aardig, met wat schrik momenten erbij.
Voor een keer .. prima om te zien.
2.5**

geplaatst: 18 oktober 2016, 20:56 uur [permalink]
Ik vond het een leuke film.

avatar van baspls
geplaatst: 3 januari, 23:05 uur [permalink]
Huh, zoveel recensies en niemand heeft het over de vele briljante verwijzingen naar het werk van Mario Bava en Alfred Hitchcock?

avatar van baspls
geplaatst: 4 januari, 10:50 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Edith Cushing, een jonge schrijfster, wordt verlieft op een Britse Barronet die naar Amerika komt om de financiering van zijn mijn-machine rond te krijgen. Na de dood van haar vader trouwen ze en vertrekken ze naar zijn landgoed in Engeland. Een mysterieus en griezelig gebouw.

Crimson Peak is een Gotische Horror-film van regisseur Guillermo del Toro. Na zijn talent te hebben verspild aan Superhelden-films keert hij dan eindelijk terug naar zijn sterkste kant; Horror. De naam van de hoofdpersoon is duidelijk een ode aan Peter Cushing, de ster van de Hammer-Horror films.

De film begon als een kostuum-drama. Ik kan het wel waarderen dat Del Toro niet meteen begint met typische Horror-taferelen, maar ons met de personages kennis laat maken. De prachtige muziek van Fernando Velázquez helpt de romantische scènes enorm. Mensen die hier kritiek op hebben vergeten dat Gotische Horror altijd al een combinatie van Romantiek en Horror is geweest.

Guillermo del Toro heeft gezegd dat de film er uit moest zien als een oude Technicolor-film van Mario Bava. Het kleurgebruik was dan ook prachtig. Iets donkerder dan we van Bava gewend zijn, maar het blijft mooi en bijzonder sfeervol. Del Toro zegt dat hij ook door de schilderijen van de Duitse Romantische schilder Caspar David Friedrich is geïnspireerd, mijn favoriete schilder. De film is verder ook mooi opgenomen, al was de cinematografie niet zo bijzonder. De sets waren zagen er indrukwekkend en sfeervol uit.

De film bevat een knipoogje naar Hitchcock's Notorious, daar steelt de vrouwelijke hoofdpersoon namelijk ook een sleutel met een tekstje erop (hier Elona, daar UNICA) en stopt ze deze terug aan de sleutelbos, wat wordt gemerkt en waarna ze door middel van thee wordt vergiftigt. En daarnaast ook een verwijzing naar de Giallo, in de scène waar Mr. Cushing wordt vermoord draagt de killer zwarte handschoenen.

De invloeden van The Innocents en The Haunting zijn duidelijk merkbaar en ook The Exorcist, The Omen en The Shining zullen del Toro ook zeker hebben geïnspireerd. Ondanks alle invloeden van oude Horror-films blijft het echter wel een moderne film met CGI-spoken en jump scares. Ik had al lang geen film meer gezien met jump scares dus was het even wennen. Toch was het niet echt storend en was de CGI uiteindelijk ook best aardig.

Het is een prima Ghost story - duidelijk geïnspireerd door de oude Gothic novels - en het verhaal heeft een spannend en onverwacht einde. Toch jammer dat de spoken een beetje worden vergeten in het verhaal, uiteindelijk is het meer een familietragedie. Ook snap ik de toevoeging van de mijn en de rode klei niet helemaal, of het moet een MacGuffin zijn.

Al met al, snap ik de negatieve kritiek die de film krijgt helemaal niet. Ook lijkt niemand de verwijzingen en knipoogjes te begrijpen die Del Toro in de film heeft verwerkt. Het had uiteraard beter gekund, maar Crimson Peak is spannend, sfeervol en het acteerwerk is ook goed verzorgt. Een aanrader voor liefhebbers van Gotische Horror en stilistisch kleurgebruik, want dit is toch echt een van de betere moderne Horror-films.

(Ook echt een aanrader voor jou, alexspyforever. Het is geen Pan's Labyrinth, maar ik denk dat jij deze Gotische Horror ook wel kan pruimen.)

avatar van thoyouknow1980
geplaatst: 12 januari, 20:12 uur [permalink]
Sfeervolle griezelfilm
Aan alles is te zien en merken dat hier veel liefde in is gestopt zoals:
-Een prachtige locatie waar de film zich afspeelt.
-Mooi verhaal,spanning,en romantiek
Ik ben fan geworden van deze spookhuis klassieker

avatar van alexspyforever
geplaatst: 25 februari, 20:15 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Tja wat moet ik hier van zeggen? Ik weet dat ik geen vergelijkingen mag maken met Pan's Labyrinth maar als je een film maakt met zo een prachtige Gothic setting en mooi kleurgebruik is het blijkbaar teveel gevraagd om een verhaal te krijgen dat interessant is en me ergens toch kan meeslepen? Neen, dat gebeurde niet, alweer niet senor del Toro. Ik moet bijna gaan geloven dat de film met de avatar die ik al een hele tijd trots draag een toevalstreffer was. Style over substance, voelt aan als een film die de filmcritici aanprijzen. Is het horror, ja want er zijn geesten die uiteindelijk van weinig belang blijken te zijn. Ik had niet het gevoel dat ze veel verschil maakten, leek enkel om de film te rekken en beetje met CGI te spelen. Toch meer fantasy dan? Ik vond het niet of ik moet ze hebben gemist na omdat het saaie trage verloop van de film me danig begon te vervelen . Een romantisch drama ja wellicht nog het meeste, maar Guillermo lijkt steeds te willen schipperen tussen al die genres waardoor het op het einde een zooitje ongeregeld wordt. Al die opbouw omuiteindelijk een incestueuze relatie tussen broer en zus bloot te leggen, oh woehoe schokkend hoor in de 21ste eeuw. En als dat nog niet genoeg was op het einde een debiele catfight slasher style.. Bravo Guillermo, you finally sold your soul to the mainstream crowd. You ran out of credits now, GAME OVER don't waste any more coins on it...

avatar van Knisper
geplaatst: 5 mei, 09:07 uur [permalink]
Een aparte film, waarbij je vooral het eerste half uur best moet doorbijten. Maar als ze eenmaal in Engeland zijn, is er sprake van een fijne, consistente sfeer. Mooie locatie en prima effecten in een zeer aardige film.

avatar van mikey
geplaatst: 16 mei, 22:52 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Belabberde CGI flick die alle spookhuis-clichés heeft afgevinkt. Maar die ene moord was wel fijntjes op zijn Italiaans. Hierboven was Bava al besproken door baspls: zou die wasbak dan een knipoog zijn naar de badscène van Black/Blood Lace? Maakte del Torro maar gialli in plaats van deze onzin.

Gerlof1378
geplaatst: 20 mei, 11:40 uur [permalink]
Een erg mooie en sfeervolle film, het verhaal was best ok, de cast ook wel maar vooral de sfeer maakt dit tot een goeie film. Het verhaal vond ik dus best ok over een meisje wat door een broer en zus in hun spookhuis estate word gehaald en daar dus de ellende begint. Ik vind vooral Mia Wasikowska niet echt overtuigend spelen, terwijl ik Jessiac Chastain juist wel erg goed vond spelen mijn mening dan. Maar wat ik dus ook bij de andere films van Guillermo vind is de sfeer het mooiste van de film, ik ben vooral erg benieuwd hoe zijn nieuwste film The Shape Of Water die in het najaar komt het zal gaan doen. Maar voor nu zeg ik hou je van een spookhuis/gothic film dan raad ik je deze van harte aan enjoy.

avatar van Kahlo
geplaatst: 24 mei, 22:37 uur [permalink]
Goede film, naargeestig sfeertje en de mensen zijn hier uiteindelijk enger dan de geesten.

avatar van Bas15
geplaatst: 28 mei, 14:54 uur [permalink]
Leuke film om naar te kijken, vooral de sfeer en goeie locaties maakt het erg sterk. Ook de cast en het verhaal is goed, vooral Jessica Chastain vond ik erg goed acteren. Echt eng vond ik deze film niet. Ik vindt geestenfilms vooral goed als er veel schrikmomenten zijn, maar in deze film was dat niet het geval. Het verhaal krijgt in de loop van de film een paar verassende wendingen, waardoor het een stuk boeiender werd voor mij.

avatar van Onceuponanytime
geplaatst: 31 mei, 19:10 uur [permalink]
Twijfelend begin, maar de film heeft mij uiteindelijk aangenaam verrast. De inhoud is meer dan prima. De horror neemt niet de bovenhand, dankzij de sterkte van het verhaal. Crimson Peak, het kasteel waarin het zich allemaal afspeelt, oogt voor de nodige spanning en wordt bijzonder mooi in beeld gebracht. Hoedje af, ook voor 'slechterik' Jessica Chastain, zij acteert subliem...

Aanrader om te bekijken.

geplaatst: 1 juni, 20:45 uur [permalink]
Vond het meer fantasy, dan horror, maar wat een super heerlijke film is dit. Het juiste sfeertje, prachtige locaties en pas aan het einde vallen de puzzelstukjes in elkaar hoe het nu precies zit. Een dikke 4.

geplaatst: 26 juni, 11:51 uur [permalink]
Goeie film over een jonge vrouw wiens vader haar wil beschermen als ze voor een verkeerde man kiest. Dit redelijk klassieke spookverhaal speelt zich af aan het begin van de vorige eeuw. Wel wat voorspelbaar hier en daar, maar toch blijft het onderhoudend. De film ziet er prachtig uit met mooie sets en kostuums. Ook de casting is uitstekend.

avatar van Dying Rose
geplaatst: 2 juli, 20:45 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Hèhè! Je bericht is teruggevonden alexspyforever.

CRIMSON PEAK bewijst na Pan’s Labyrinth nogmaals dat del Toro unieke films aflevert. Ik zie zijn werk niet als een toevalstreffer, meer als een indicatie over wat hem op een bepaald moment bezighield. Hij had nog eens zin in een donkere vertelling met geesten en wat nog allemaal? By all means…

Hij doet geen toegevingen, net zoals in PL gaat hij niet voor één bepaald genre, al merk je wel een verschil. Daar PL een gehele mengelmoes is, kun je CP opdelen in duidelijkere helften: eerst focus op het gothisch bloeiende liefdesverhaal, gevolgd door een (nog gothischer) mysterieachtige, maar vnl. oogstrelende horror. En opnieuw zijn de visuals een grote kracht achter de film met vingeraflikkende decors en weelderige kostuums. Toch is ook de inhoud interessant en wil ik weten hoe het Edith vergaat met dank aan de altijd sterke en ravissante Wasikowska. En als we het dan toch over acteurs hebben: voor Hunnam en Gorman (geen del Toro-groentjes, dus hij ziet het ook) ben ik altijd te porren. Niet hun beste performance door hun kleine bewegingsruimte, maar er zijn nu eenmaal acteurs die er staan en die me steeds kunnen meenemen in hun rol/plot.

Persoonlijk zijn de geesten wél mooi gedaan en bovendien zijn ze niet redundant aan de film. Ze betekenen iets voor Edith, ze ziet ze van kindsbeen af + er is een boodschap voor haar die terugkomt. Waarom weglaten dan? Zeker als je hen kunt laten opdraven voor extra horroreffect. Eng is het niet bepaald, maar dat hoeft ook niet. Sinds enkele jaren heeft ondergetekende door (nogmaals: hèhè) dat horror niet staat voor jump scares of afgehakte ledematen. Het kan meer zijn dan dat. Het gothic aspect draagt hierbij toe: krakende vloeren, dichtslaande deuren… Je wilt er zelf zijn.

De volgens jou saaie 'twist' kan geen verrassing zijn als je reeds anderhalf uur de verbale en non-verbale communicatie tussen de betreffende personen in de smiezen hebt. Shockeren is ook niet del Toro’s bedoeling, daarvoor moet je pakweg Pasolini of Spasojevic heten, lijkt me. Deze wending toont evenwel iets aan voor alle personages. Het verandert de dynamiek in de relaties en in het verloop en is het punt waar plannen moeten worden herbekeken. Je kan niet meer terug. Het geziene kan niet meer worden ongezien, het gedane niet meer ongedaan. Is ook idd te zeggen over de flauwe vechtscène, maar voor mijn gemoedsrust steek ik dit op Chastain waarvan ik geen fan ben – ondanks dat ze kan acteren.

Voor een vertelling die op inhoudelijk vlak weinig verrast, weet deze toch te boeien. Opnieuw door het eigen kleine wereldje dat del Toro creëert i.c.m. de acteurs en setting. PL evenaren? Helemaal niet, maar een vette 4.25 heb ik er zeker voor over. Dit is het type film waaraan del Toro zich voor mijn part altijd op toelegt. Kleine universa creëren met humane personages die in fantasievolle en afwijkende omstandigheden terechtkomen. Heb de film meermaals bekeken en dat hij blijft fascineren is voor mij DE graadmeter dat het een ferme vis is. Wie weet zie je de film ooit in een ander licht. Ik hoop dat je hem alsnog kunt waarderen, maar ieder zijn ding natuurlijk. Evengoed vrienden.

Voor fans kan ik alleszins het zeer mooie boek Crimson Peak – The Art of Darkness aanraden met extra achtergrondinfo over de personages, rekwisieten en het kasteel. Fijne toevoegingen zijn de brieven en ontwerpen die erin zijn geïmplementeerd. Veel lees- en kijkplezier!