MENU

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Thriller / Mystery

geregisseerd door Chan-wook Park
met Mia Wasikowska, Nicole Kidman en Matthew Goode

India Stoker (Mia Wasikowska) was niet voorbereid om haar vader Richard (Dermot Mulroney) in een tragisch auto-ongeluk te verliezen. De ontstane eenzaamheid en rust op het familielandgoed worden echter plots verstoord door de komst van haar oom Charlie (Matthew Goode), van wie ze niet eens wist dat hij bestond. Wanneer Charlie bij haar en haar emotioneel zwakke moeder Evie (Nicole Kidman) intrekt, denkt India dat de leegte van de dood van haar vader eindelijk wordt opgevuld. Maar kort daarna rijst het vermoeden dat de mysterieuze, charmante man bijbedoelingen heeft. Maar in plaats van boos te worden, raakt ze steeds meer in de ban van hem...

avatar van m1701
geplaatst op 16 januari 2014, 9:06 uur, permalink
Weird film....
Maar goed verhaal, lekker sfeertje en zeker goed acteerwerk!
Met name door Goode en Wasikowska!!
Kidman heb ik wel eens beter gezien....

En wat hieronder beschreven werd over het audiovisuele ben ik het helemaal mee eens! Dat was erg goed gedaan!

avatar van jippie2010
geplaatst op 24 januari 2014, 17:33 uur, permalink
Bijzondere film, meer mysteries dan een echte thriller.
Dat vond ik juist de kracht van de film.
Geeft genoeg informatie om er nog een touw aan vast te knopen,
maar kan je toch lekker puzzelend achterlaten.
Daar houd ik van *3,5

geplaatst op 25 januari 2014, 23:22 uur, permalink
Mweh, dit was het niet voor mij. Iets teveel interessantdoenerij die mij niet lag. Een geforceerd, inspiratieloos en suf verhaaltje dat met veel trucjes en effectjes wordt gebracht. Natuurlijk valt erop audiovisueel vlak nog wel wat te genieten, maar ook dat is weer niet wereldschokkend allemaal.

1,5 *

avatar van schram101
geplaatst op 26 januari 2014, 23:33 uur, permalink
IJzersterke cinematografie. En niet alleen dat. Stoker is sfeervol. Bijzonder sfeervol zelfs. Park levert een bijzonder spannend filmpje af, dat misschien af en toe ietwat vreemd aanvoelt, wel lijkt het allemaal te kloppen en past het precies in de stijl van de film. Nu is die sfeer sowieso erg fijn. Al vanaf de eerste scene zit die erin en blijft tot de slotscene aanwezig. Ondersteund door een beklemmende soundtrack levert Park vakwerk af. Schitterende shots, prachtige close-ups, ik was echt verbaasd over de visuele pracht een praal. Oldeuboi vond ik geen hele beste film al was daar ook wel te zien dat de regisseur een vakman is.

Behalve al deze genoemde superlatieven zijn er ook nog de acteerprestaties. Zowel Kidman als de twee hoofdrollen zijn bijzonder sterk. Met een iets gunstigere release had hier best een Academy Award ingezeten voor één van de twee.

geplaatst op 19 april 2014, 10:09 uur, permalink
Heerlijke film, hier heb ik echt even van genoten. Je kunt al aan de visuele stijl (verzorgdheid, cameravoering) zien dat er een Aziatisch filmmeester aan het werk is, maar dat komt helemaal naar voren in de subtiel opgebouwde, ietwat morbide verhaallijn met z'n geweldige plots. Kidman inderdaad met een enorme botoxkop (waarom zo'n bovenlip oppompen?!) maar dat werd wel gecompenseerd door de (in deze film) prachtige Mia Wasikowski. Heel fijne film dus, al denk ik dat de film bij latere herzieningen niet meer zo verrassend gaat zijn, maar genietbaar vast nog wel.

avatar van sinterklaas
geplaatst op 28 april 2014, 22:05 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Ook Chan-Wook Park besloot zijn heil te zoeken in Hollyw.... eeehm Amerika. Want Stoker is totaal geen Hollywoodfilm. Het vanoudse technieken van Park worden ook hier op hetzelfte niveau gebruikt, en het verhaal is ook erg onderhuids, maar aan de andere kant ook weer wat standaard, maar evengoed werkt het wel.

We volgen buitenstaander India (prachtrol van Mia Wasikowska) en haar moeder Evie (Nicole Kidman flikt het weer) die gecomfronteerd worden met de onverwachtse maar vreselijke dood van vader/echtgenoot. De begrafenis verloopt zoals het gaat, maar dan is er iets anders wat hun aandacht bezighoud; Het plotselinge verschijnen van oom Charlie, die India nog nooit van haar leven gezien of gekend heeft, en voor ze het weet en tegen haar zin trekt Charlie bij ze in huis en lijkt wel een soort rustgevende werking te hebben voor moederlief. Het is ook niets meer dan een charmante man met puppyogen. Maar zoals je kan verwachten, lijken de situaties steeds vreemder te worden. Oom Charlie begint een affaire met Evie, en het blijkt ook nog eens een seriemoordenaar te zijn, waar India getuige van is. Helaas hier wel een beetje een dito onderwerp, maar de uitkomst is wel ziekelijk.

In plaats van te schrikken vind India Charlie wel erg interessant, en de herinneringen van het wurgen van die aanrander van India lijkt haar ook nog eens seksueel op te winden. Ja... ze is flink ontspoord en de vriendschap tussen haar en Charlie brengen bij haar nog veel meer dingen los. Het einde was ook een goed antwoord daarop.

Stoker is wat mij betreft gewoon een visueel overdonderende film die lekker op de slowburn naar de fatale waarheid gaat. Ook wordt er lekker creatief gedaan met de montage, zoals we dat wel van Park gewend zijn en alles wordt ook meestal lekker donker neergezet en weet het de kijker ook erg te verrassen.

Erg sterke psychologische horror.

avatar van nightbreed
geplaatst op 18 mei 2014, 13:30 uur, permalink
Nicole Kidman ziet er door al die botox ouder uit dan ze is.

geplaatst op 18 mei 2014, 20:31 uur, permalink
Matige film waarin na de dood van haar vader, opeens diens broer op de stoep staat. De film heeft zeker een aantal intrigerende personages en alles is ook even stijlvol in beeld gebracht. Echter viel me de vertelstructuur nogal tegen, waardoor mijn aandacht tijdens de tweede helft toch verslapte. Net geen 3.0 sterren.

geplaatst op 23 mei 2014, 21:04 uur, permalink
Complexe, psychologische en uiteindelijk gewelddadige film waarin realiteit, waanbeelden en tijdssprongen dooreen dwarrelen en mij niet kon bekoren.

avatar van Decec
geplaatst op 2 juni 2014, 22:34 uur, permalink
Een goede drama/mysterie/thriller film...
Spannend verhaal (goede thriller)...
Prima acteerwerk...
Bekende actrice Nicole Kidman ...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

geplaatst op 14 juni 2014, 12:20 uur, permalink
Goede film, mooi gefilm en goede productie. Prima cast!

avatar van goongumpa
geplaatst op 9 juli 2014, 1:39 uur, permalink
Onwaarschijnlijk goede regisseur, die Park.

avatar van flaphead
geplaatst op 28 juli 2014, 4:22 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Op het gebied van beeldvorming, editing en sfeer een zekere hoogvlieger... absoluut genieten voor de liefhebber! De mystery druipt ervan af en gekozen camerastandpunten, gevoel voor detail, muziek en 'weirde' sfeer missen hun uitwerking niet.
Halverwege zakt de spanningsboog een beetje in en dat is zonde. De wisselwerking tussen de karakters wordt minder sterk, hoewel naar het einde toe weer rechtgetrokken. Er sluipen kleine voorspelbaarheden en thrillercliché's in en eigenlijk mist de film een groteske twist die er zó bij had gepast.
Sfeer en beeldvorming heb ik hoog in het vaandel, daarom naar boven afronden naar een 8. Zeker voor Hollywoodbegrippen een lichtelijk tegendraads werkje, hulde.