MENU

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Thriller / Mystery

geregisseerd door Chan-wook Park
met Mia Wasikowska, Nicole Kidman en Matthew Goode

India Stoker (Mia Wasikowska) was niet voorbereid om haar vader Richard (Dermot Mulroney) in een tragisch auto-ongeluk te verliezen. De ontstane eenzaamheid en rust op het familielandgoed worden echter plots verstoord door de komst van haar oom Charlie (Matthew Goode), van wie ze niet eens wist dat hij bestond. Wanneer Charlie bij haar en haar emotioneel zwakke moeder Evie (Nicole Kidman) intrekt, denkt India dat de leegte van de dood van haar vader eindelijk wordt opgevuld. Maar kort daarna rijst het vermoeden dat de mysterieuze, charmante man bijbedoelingen heeft. Maar in plaats van boos te worden, raakt ze steeds meer in de ban van hem...

avatar van m1701
geplaatst op 16 januari 2014, 9:06 uur, permalink
Weird film....
Maar goed verhaal, lekker sfeertje en zeker goed acteerwerk!
Met name door Goode en Wasikowska!!
Kidman heb ik wel eens beter gezien....

En wat hieronder beschreven werd over het audiovisuele ben ik het helemaal mee eens! Dat was erg goed gedaan!

avatar van jippie2010
geplaatst op 24 januari 2014, 17:33 uur, permalink
Bijzondere film, meer mysteries dan een echte thriller.
Dat vond ik juist de kracht van de film.
Geeft genoeg informatie om er nog een touw aan vast te knopen,
maar kan je toch lekker puzzelend achterlaten.
Daar houd ik van *3,5

geplaatst op 25 januari 2014, 23:22 uur, permalink
Mweh, dit was het niet voor mij. Iets teveel interessantdoenerij die mij niet lag. Een geforceerd, inspiratieloos en suf verhaaltje dat met veel trucjes en effectjes wordt gebracht. Natuurlijk valt erop audiovisueel vlak nog wel wat te genieten, maar ook dat is weer niet wereldschokkend allemaal.

1,5 *

avatar van schram101
geplaatst op 26 januari 2014, 23:33 uur, permalink
IJzersterke cinematografie. En niet alleen dat. Stoker is sfeervol. Bijzonder sfeervol zelfs. Park levert een bijzonder spannend filmpje af, dat misschien af en toe ietwat vreemd aanvoelt, wel lijkt het allemaal te kloppen en past het precies in de stijl van de film. Nu is die sfeer sowieso erg fijn. Al vanaf de eerste scene zit die erin en blijft tot de slotscene aanwezig. Ondersteund door een beklemmende soundtrack levert Park vakwerk af. Schitterende shots, prachtige close-ups, ik was echt verbaasd over de visuele pracht een praal. Oldeuboi vond ik geen hele beste film al was daar ook wel te zien dat de regisseur een vakman is.

Behalve al deze genoemde superlatieven zijn er ook nog de acteerprestaties. Zowel Kidman als de twee hoofdrollen zijn bijzonder sterk. Met een iets gunstigere release had hier best een Academy Award ingezeten voor één van de twee.

geplaatst op 19 april 2014, 10:09 uur, permalink
Heerlijke film, hier heb ik echt even van genoten. Je kunt al aan de visuele stijl (verzorgdheid, cameravoering) zien dat er een Aziatisch filmmeester aan het werk is, maar dat komt helemaal naar voren in de subtiel opgebouwde, ietwat morbide verhaallijn met z'n geweldige plots. Kidman inderdaad met een enorme botoxkop (waarom zo'n bovenlip oppompen?!) maar dat werd wel gecompenseerd door de (in deze film) prachtige Mia Wasikowski. Heel fijne film dus, al denk ik dat de film bij latere herzieningen niet meer zo verrassend gaat zijn, maar genietbaar vast nog wel.