MENU

Alice in Wonderland (2010)

mijn stem
3,22
2606 stemmen

Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy
108 minuten

geregisseerd door Tim Burton
met Mia Wasikowska, Johnny Depp en Helena Bonham Carter

Dit vervolg op het originele verhaal begint op een groot feest, waar Alice, nu een 19-jarig meisje, op het punt staat om uitgehuwelijkt te worden in het bijzijn van honderden saaie, hoge pieten. Hier heeft Alice totaal geen zin in en ze besluit te ontsnappen, waarna ze tot haar schrik en verbazing al snel in contact komt met een pratend, wit konijn. Het konijn geeft aan dat ze hem moet volgen en hij vertelt ook over hun eerdere ontmoeting. Het konijn is er namelijk van overtuigd dat Alice het meisje is dat eerder in het magische 'Wonderland' is geweest en daar samen met hem en de vele andere wezens de spannendste en mooiste avonturen beleefde. Alice weet daar echter helemaal niks meer van. Alle wezens in 'Wonderland' wachten met smart op Alice, want die hebben haar hulp nodig. Maar kan Alice wel helpen? En hoe moet ze weer terugkeren naar huis?

TRAILER

1265 BERICHTEN101 MENINGEN
zoeken in:
 
avatar van Boenga
2,5
geplaatst op 1 januari 2015, 9:29 uur, permalink
Dat vind ik dus echt wel, dat je die kwaliteit in de muziek terug hoort. Zowel voor het schrijven ervan, en zeker ook voor het uitvoeren. Geen enkele muzikant kan alles zonder te oefenen en er aan te werken, en meestal is dat heel veel oefening. Vandaar mijn waardering, die nuiks te maken heeft met graag horen
En dat geldt evenzeer voor (deze) filmmakers. Geen genietbaar verhaal voor mij, maar ik waardeer het meer dan (talloze) andere films waarbij ik het gevoel heb dat je er nauwelijks wat moet voor kunnen....

Desalniettemin heb ik een donkerbruin vermoeden dat we hier niet op 1 lijn gaan geraken...

avatar van NYSe
 
geplaatst op 1 januari 2015, 9:35 uur, permalink
Boenga schreef:
Desalniettemin heb ik een donkerbruin vermoeden dat we hier niet op 1 lijn gaan geraken...


Ik vrees het ook, al begrijp ik je standpunt nu wel beter

avatar van Boenga
2,5
geplaatst op 2 januari 2015, 5:30 uur, permalink
NYSe schreef:


Ik vrees het ook, al begrijp ik je standpunt nu wel beter

Da's wederzijds - het perfecte voorbeeld van toenadering en integratie. Ons voorbeeld zal de samenleving in de maatschappij op onze planeet gewoon redden...

4,0
geplaatst op 13 februari 2015, 19:26 uur, permalink
Sprookjes zijn tegenwoordig blijkbaar in en de sprookjes van bv. Del Toro scoren erg hoog bij de critici. Toch hou ik meer van de sprookjes van Burton dan die van Del Toro. Ditmaal dus een eigen versie van 'Alice in Wonderland' met een 19-jarige Alice die terugkeert naar Wonderland (nu Underland geheten). Het klassieke verhaal van de wiskundige Carroll is zo'n klassieker omdat het op een natuurlijke manier de kinderlijke fantasie combineert met wiskundige, logische en filosofische puzzels waardoor het een monument is van de natuurlijke verwondering over de werkelijkheid. Het fysieke spel van het kind en het conceptuele spel van de wiskunde vloeien natuurlijkerwijs in elkaar over. In feite is Carroll's verhaal waarschijnlijk bedoeld als een kritiek op de steeds abstracter wordende wiskunde van zijn tijd waardoor logica transformeert tot absurditeit: het verhaal dankt zijn populariteit vooral aan zijn absurdisme, zijn onoplosbare logische en wiskundige puzzels. Burton heeft dit alles goed begrepen en zijn versie van het verhaal laat dan ook veel van het absurdisme, de kinderlijke fantasie en de wiskundige, logische en filosofische puzzels intact hetgeen hij met de eigentijdse technieken bovendien weet te vertalen naar een visueel spektakel. Tot zover dus alleen maar lof voor Burtons film. Wel deel ik Eberts kritiek dat het einde teleurstellend is omdat daar het absurdisme en geestelijke prikkeling en vervreemdende hallucinatie wordt losgelaten ten gunste van het vreselijk cliche-gebeuren van een gevecht dat totaal niet in 'Alice in Wonderland' thuishoort. Zoals Ebert schrijft:

"The film is enchanting in its mordant way until, unfortunately, it arrives at its third act. (...)
Why does "Alice in Wonderland" have to end with an action sequence? Characters not rich enough? Story run out? Little minds, jazzed by sugar from the candy counter, might get too worked up without it? Or is it that executives, not trusting their artists and timid in the face of real stories, demand an action climax as insurance? Insurance of what? That the story will have a beginning and a middle but nothing so tedious as an ending?"
Alice in Wonderland Movie Review (2010) | Roger Ebert - rogerebert.com

avatar van Flat Eric
4,0
geplaatst op 31 mei 2015, 21:50 uur, permalink
Erg fijne Burton remake van het Alice in Wonderland verhaal.

Visueel is het echt een plaatje. Ik hou wel van de combinatie hysterische kleuren, malle personages en donkere humor.
Enige minpunt vond ik Mia Wasikowska als Alice. Ik vond haar te sjagerijnig voor deze rol en had liever een actrice gezien met een lieflijkere uitstraling. Daarentegen maken Depp en Bonham Carter dit gebrek weer goed met hun uitstekende vertolkingen als Mad Hatter cq. Red Queen.
Verder gewoon verstand op nul en laat je lekker meevoeren in dit sprookje.