MENU

Alice in Wonderland (2010)

3,22

Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Tim Burton
met Mia Wasikowska, Johnny Depp en Helena Bonham Carter

Dit vervolg op het originele verhaal begint op een groot feest, waar Alice, nu een 19-jarig meisje, op het punt staat om uitgehuwelijkt te worden in het bijzijn van honderden saaie, hoge pieten. Hier heeft Alice totaal geen zin in en ze besluit te ontsnappen, waarna ze tot haar schrik en verbazing al snel in contact komt met een pratend, wit konijn. Het konijn geeft aan dat ze hem moet volgen en hij vertelt ook over hun eerdere ontmoeting. Het konijn is er namelijk van overtuigd dat Alice het meisje is dat eerder in het magische 'Wonderland' is geweest en daar samen met hem en de vele andere wezens de spannendste en mooiste avonturen beleefde. Alice weet daar echter helemaal niks meer van. Alle wezens in 'Wonderland' wachten met smart op Alice, want die hebben haar hulp nodig. Maar kan Alice wel helpen? En hoe moet ze weer terugkeren naar huis?

avatar van royals
geplaatst op 3 februari 2014, 19:47 uur, permalink
Misschien ben ik één van de weinige die deze versie beter vind dan de oude versie. Maar ik ben zowieszo al fan van Burton en de fantasie en leuke acteerrollen zijn weer volop aanwezig. Ik vond de rollen ook goed gecast. Vooral Depp was goed.

avatar van arno74
geplaatst op 11 februari 2014, 18:47 uur, permalink
Best een goede variant op het Alice in Wonderland-verhaal. Vooral vanwege de fraaie beelden is deze versie zeker het bekijken waard.

Als je zoekt is er vast wel wat op aan te merken (verhaal te doorsnee, te licht voor Tim Burton, te kinderachtig, te donker voor kinderen, enz.), maar het blijft een vermakelijke en onderhoudende film met een prachtig beeld en cgi, en prima acteerprestaties. Tikkeltje ondergewaardeerd volgens mij. 3,5*

avatar van love_xxx
geplaatst op 2 maart 2014, 11:55 uur, permalink
Zeker geen slechte prent, voor kinderen is deze film een regelrechte TOPPER!

geplaatst op 5 maart 2014, 4:11 uur, permalink
Alice kan voor geen eene meter acteren

geplaatst op 15 maart 2014, 10:03 uur, permalink
Mooie animatie leuk verhaal maar je kan wel merken dat johhny depp het beste acteur is

avatar van alexspyforever
geplaatst op 19 maart 2014, 21:48 uur, permalink
Heb die destijds in de bios gezien en later ook nog op DVD. Ik vond het zowel visueel als verhalend een hele mooie film. Ik had die niet in 3D gezien. Dat had mischien wel een meerwaarde geboden, maar ik heb er daarom niet minder van genoten. Alleen jammer dat het niet de actrice is die Alice speelt die de film draagt maar vooral Johnny Depp als de Mad Hatter. Het plot in deze film is wel duidelijk veel beter te begrijpen dan het klassieke verhaal. Voor mij toch wel een film die ik nog wel eens geregeld zal opzetten.

avatar van Ebenezer Scrooge
geplaatst op 23 maart 2014, 12:02 uur, permalink
Met de boeken van Lewis Carroll heeft deze Tim Burton-adaptatie maar weinig van doen, in grote lijnen weliswaar, maar als je deze film gaat kijken is het beter ze los van elkaar te zien. Wat dat betreft blijft de Disney-verfilming uit 1951 trouwer aan het oorspronkelijke verhaal. Desondanks is Alice in Wonderland een vermakelijke film voor oud en jong, met veel onvergetelijke personages: Helena Bonham Carter als The Red Queen, Alan Rickman als The Caterpillar, Matt Lucas als Tweedledum & Tweedledee.. Ook de losse 3D-figuurtjes zijn erg leuk, zoals het vliegende schommelpaard.

Leukste scene vind ik The Mad Tea Party waar we voor de eerste keer Johnny Depp als The Mad Hatter te zien krijgen; met het spleetje tussen zijn tanden en zijn grote gifgroene ogen lijkt hij wel een kruising tussen Elijah Wood als Frodo Baggins en Madonna. Als het feestje wordt verstoord door The Knave of Hearts (Crispin Glover) en zijn kaart-soldaten begint de pret pas echt..

Knave of Hearts: Well, if it's not my favourite trio of lunatics
Dormouse: Would you like to join us?
Knave of Hearts: Hahaha
March Hare: You're all late for tea!

The March Hare smijt een theekopje naar het hoofd van The Knave of Hearts, maar die bukt snel en het kopje vliegt tegen het hoofd van een van de kaarten. Vlak daarna volgt een scene die typisch Tim Burton is: grimmig, sprookjesachtig.. The Mad Hatter loopt door een herfstachtige setting; een laan met knoestige bomen en vallende bladeren, en draagt een griezelig gedicht voor dat zo begint..

Twas brillig, and the slithy toves
Did gyre and gymble in the wabe

In Nederland zeggen wij over iemand die gek is 'die heeft een klap van de molen gehad'. Nederland kende veel molenaars die het risico liepen een wiek tegen het hoofd te krijgen. Engeland stond vroeger bekend om zijn hoedenindustrie. Hoedenmakers hadden grote kans op kwikvergiftiging; ze gebruikten namelijk kwik om hoeden te stijven. Door inademing van de kwikdamp liepen ze niet zelden hersenbeschadiging op. Daar in Engeland zijn ze dus 'as mad as a hatter'.

Johnny Depp zei ooit in een interview dat The Mad Hatter, het personage dat hij speelt in deze film, vergiftigd is en dat die vergiftiging is terug te zien in zijn wortelkleurige haar, zijn bleke gezicht en zijn felgekleurde ogen..

avatar van J.Ch.
geplaatst op 24 maart 2014, 20:24 uur, permalink
Hahaha, leuk weetje...

avatar van Ted Kerkjes
geplaatst op 24 maart 2014, 20:33 uur, permalink
Ebenezer Scrooge schreef:

Leuk, zeg!! Wist ik nog niet!!
Op deze ingekleurde tekeningen van Tenniel heeft-ie ook roodkleurig haar. (niet echt wortelkleurig, maar het komt in de buurt): http://readersrecommend.files.wordpress.com/2011/07/mad...

avatar van Ebenezer Scrooge
geplaatst op 24 maart 2014, 22:43 uur, permalink
Och, wat grappig, ook rood haar! Weet jij toevallig of die tekeningen door Tenniel zelf zijn ingekleurd of is dat later door iemand anders gedaan? Ze blijven wel het mooist vind ik die oude illustraties van Alice in Wonderland.

avatar van Ted Kerkjes
geplaatst op 25 maart 2014, 9:40 uur, permalink
Ebenezer Scrooge schreef:

Ik denk dat ze later door iemand anders zijn ingekleurd. Zeker http://images.fineartamerica.com/images-medium-large-5/... .

geplaatst op 26 maart 2014, 20:12 uur, permalink
Grappig verhaal alleen soms een beetje afgeraffeld maar Johnny Depp maakt het weer goed