Madame Bovary (2014)

geregisseerd door Sophie Barthes
met Mia Wasikowska, Ezra Miller en Paul Giamatti

Emma Bovary is een boerendochter die droomt van een romantisch en bourgeois leven in de grote stad. Zij trouwt met een plattelandsarts die haar echter niet het leven geeft waar zij naar verlangt. Eenzaam probeert zij haar fantasieën gestalte te geven door een reeks romances en de aanschaf van exotische kleding. Het is echter duidelijk dat zij langzaam maar zeker steeds verder afraakt van de werkelijke vervulling van haar verlangens. Zij verliest elke greep op de realiteit.

Pfff.. is het weer de tijd van de zoveelste verfilmingen van klassieke verhalen? Zag gister ook al nieuwe Far from the Madding Crowd voorbij komen.

avatar van mjk87
En uiteraard Engelstalig, kom dan met een Franse versie, of het moet ook vertaald zijn naar Amerika zelf.

kappeuter (moderator)
Vanaf 17 september in de bioscoop (A-film)

NL trailer geplaatst

Er was niets nieuws onder de zon te beleven in deze zoveelste verfilming van het beroemde boek met het verhaal over het in eerste instantie naïeve, romantisch ingestelde meisje, geschoold door de nonnen en al jong getrouwd, dat zich afspeelde in de negentiende eeuw in Frankrijk. Wel was het behoorlijk aan de brave kant. De kostumering was prachtig, de beelden van Rouen en omgeving waren werkelijk schitterend en Mia Wasikowska speelde haar rol met overgave. Echter het Franse accent (in het Engels) van een aantal castleden kwam ronduit belachelijk over.

avatar van Donkerwoud
Waarschijnlijk ook niets van de zwarte humor uit de roman?

avatar van Sergio Leone
Matig.

Het boek ken ik niet. Dat zal ongetwijfeld wel geholpen hebben om niet zo sceptisch te zijn, want deze verfilming is vooral zoutloos. Het is vrij mak in wat het ook wil zijn. De karakterontwikkeling van Emma gebeurt vrij gestaag maar heeft nauwelijks impact.

Het moet wel gezegd dat Mia Wasikowska nog best goed acteert. Ik ben al jaren fan, zeker nu ze de laatste tijd wat vaker onsympathieke personages speelt.
De overige castleden - Ezra Miller op kop - overtuigen me niet.

Regisseur Sophie Barthes schotelt een heleboel mooie plaatjes voor. Het vormt een decor waar zo'n verhaal best tot z'n recht had kunnen komen, maar dan moet er natuurlijk ook wel wat pit in dat verhaal en de uitwerking ervan zitten.

avatar van Zwolle84
Ik sluit me grotendeels aan bij de meningen hierboven. De prachtige beelden (vooral de mooie, kleurrijke jurken in natuurlijke omgevingen werken goed) en het altijd fijne acteerwerk van Mia (ook al deed ze het in Jane Eyre nog een stuk beter) maken het zeker geen vervelende zit. Maar om nou te zeggen dat het puntje van de stoel warm is, nee. Daar is het allemaal te mak voor.

Aardige film waarin een vrouw trouwt met een plattelandsdokter en waarbij het leven haar niet brengt wat ze ervan verwacht. Een traag tempo en afgezien van het laatste gedeelte wel wat eentonig. De film ziet er goed uit, vooral dankzij de prachtige kostuums. En Mia Wasikowska weet de film met gemak te dragen.

avatar van jeuletaxi
Mooie film in een tempo wat hoort bij dit soort kostuumdrama's, ondanks de lange score hier heb ik er heel erg van genoten.
Mede door het uitstekende spel van Mia Wasikowska.
Aanrader als je van dit genre houd, gewoon een stevige 7.