Lawless (2012)

Misdaad / Drama

geregisseerd door John Hillcoat
met Tom Hardy, Jason Clarke en Shia LaBeouf

De Bondurant Boys zijn een beruchte bende die drank smokkelen door Franklin County tijdens en na de drooglegging. De bende bestaat uit de drie broers. Forrest is de oudste, fel, onverwoestbaar en de volmaakte zakenman. Howard de middelste broer, is een grote man belaagd door de verschrikkingen die hij heeft gezien tijdens de Grote Oorlog. Jack is de jongste en heeft een voorliefde voor luxe, en droomt er van om Franklin County te verlaten. Gedreven en opgejaagd proberen deze mannen een bedrijf te runnen. Ondertussen worden ze verliefd, vechten ze om hun hoofd boven water te houden terwijl ze hun familie zien sterven, het bedrijf van hun vader zien mislukken, en de wereld ten onder zien gaan door de depressie en de droogte.

Prima film, goede cast en mooi tijdsbeeld. Je weet dat dit niet goed kan aflopen, toch boeiend

avatar van missl
Film gaat over drie broers die bezig zijn met drank rondbrengen tijdens de drooglegging van Amerika. Wat ik mooi vind aan deze film is dat de relatie tussen de broers naar voren komt, ze gaan allemaal verschillend met de situatie om, toch zijn ze er altijd voor elkaar. Mooi drama en goede soundtrack. Wel jammer dat Hardy weer zijn Bane stemmetje gebruikt dus ik was vaak aan het wachten op het moment dat Batman de broers kwam redden.

Harde film over de periode van drooglegging in de States.
Merkwaardig is wel dat ook dán gezagsdragers en politie als corrupt werden uitgebeeld en even speciaal is misschien ook dat bij de kijker de illegale stokers, toch diegenen die de wet overtreden, meer aanvaard worden.
"Lawless" is geen grootse film. Het script is eerder matig, wat oppervlakkige karaktertekening (ondanks de verteller) en de overgangen tussen de verschillende scènes niet altijd vloeiend.
Het blijft evenwel voldoende boeiend, met een zekere geladen spanning en zijn er ook meerdere mooie natuurbeelden.

avatar van Donkerwoud
Zoals met eerder werk zet John Hillcoat een uitstekende genrefilm neer die de juiste balans heeft tussen geweld en sfeer. Geweld is in deze vertelling iets waar de karakters zich continu van bewust zijn dat het hun kant op kan komen. Dit levert voor de personages een onderhuidse spanning op waarbij sereniteit steeds gruwelijk doorbroken wordt met gewelddadige handelingen. Het heeft iets tragisch en melancholisch dat elke verworven zekerheid opeens van ze af kan worden genomen. Er zit een moeilijk onder woorden te brengen schoonheid in hoe deze broers berusten in hoe onontkoombaar geweld is in hun leefwereld. Wel jammer dat de film een te voorspelbare invulling geeft door steeds terug te vallen op voorspelbare clichés. Het voelt van begin tot eind alsof je het allemaal wel eens eerder gezien hebt.

Aardige film, niet meer dan dat. Denk dat het positieve toch voortkwam uit de setting. Geluid en beelden waren magnifiek! Baalde wel op het moment dat de keel van Forrest (Hardy), die ik persoonlijk wel sterk vond acteren, werd doorgesneden. Vooral omdat ik bijna zeker wist dat die erbovenop ging komen en dat maakt de film wat onrealistisch. Later zal die nog het 1 en ander incasseren waar menig mens bij zou overlijden. Daardoor geef ik het plot een kleine voldoende maar de setting eromheen maakt een hoop goed. Prima ontspanning na een werkdag.

avatar van sean-penn
Als regeringen dubieuze wetten bekrachtigen dan is het logisch als de bevolking het negeert danwel in opstand komt. Prohibition Act was zo'n wet in de Verenigde Staten.

Elk weldenkend mens weet dat drank een vernietigend effect kan hebben en in dat aspect is het een degelijk argument om alcohol te verbieden. Helaas was er een explosieve groei van criminele organisaties als een direct gevolg van de drooglegging. Tegenwoordig zijn sommige organisaties uitgegroeid tot machtige bolwerken waar miljarden euro's wordt verdiend door afpersing, drugs, gokken, mensenhandel en witwassen van geld. Daarnaast zijn vele overheidsfunctionarissen omgekocht zodat ze moeilijk te bestrijden zijn. Om in medische termen te spreken, bijwerkingen van de medicijn (wet) was ontegenzeggelijk erger dan de bestrijding van de kwaal.

3 broers proberen te overleven in een periode waar miljoenen mensen omkomen door oorlog, Spaanse Griep en de beurskrach. Tijdsbeeld en sfeer van het platteland is fraai geschoten. Relatie tussen de broers onderling was niet echt goed onderbouwd maar wel begrijpelijk. Hillbilly's, de jaren 20 in zuidelijk Amerika met als hobby, moonshining, stonden niet bekend om hun communicatieve eigenschappen. Bij dat soort mensen begin ik ernstig te twijfelen over de betrouwbaarheid van de evolutie theorie maar dat terzijde. Graag had ik wat meer interactie onderling gezien en met name ook Jessica Chastain en Gary Oldman wat meer screentime.

Hoogtepunt was de ontboezeming van Jessica's borsten al was het wel in het donker 'diepe zucht'
Geweldige mooie actrice, verstaat haar vak uitstekend maar desondanks is mijn waardering een 7.
Niet geweldig maar zeker ook niet slecht. Gewoon degelijk...
Ik bedoel de film niet haar boezem, die rate ik toch wel hoger !

hele goede gangster film met een geweldige cast!

avatar van Noodless
Aan de cast zal het in ieder geval niet liggen dat mijn waardering voor deze film toch duidelijk onder de verwachtingen blijven. Het verhaal ( op ware gebeurtenissen ) kabbelt wat traag voort waarbij de personages niet echt interessant over komen. Zo krijgen Jessica Chastain en Gary Oldman wel heel weinig invulling en weten de 3 broers mij totaal niet te boeien. Ook wat Forrest allemaal moet incasseren komt nogal ongeloofwaardig over. De setting daarentegen is wel goed. Voor mij een gemiddelde film. 6/10

avatar van Tisik
Sublieme Guy Pearce!

Ik heb eigenlijk de neiging om voor 3 sterren te gaan, omdat de regisseur weer wat steekjes heeft laten vallen. Hij vergeet de puntjes op de i te zetten, net dat beetje extra aan de film toe te voegen.
Zoals 1 van de eerste scenes mooi en spectaculair is, zo komt dat niet zo vaak meer terug in het verdere verloop van de film.
Mijn insziens typisch iets van de regisseur, want ondanks dat de film goed is, had hij ook heel goed kunnen zijn. Een film die van het doek afspat waar ik een dikke 4 sterren voor zou geven.
Dit heeft hij niet gedaan, zo ook bij zijn vorige film The Road
Vanwege de potentie de neiging om voor een 3* te gaan, maar goed een krappe 3.5* dan maar, want dat is ie toch wel weer waard. Jammer want er had meer in gezeten. Desalniettemin een goede film.

avatar van de grunt
Nieuw werk van Hillcoat: Triple Nine (2016). Zeer goede ingrediënten zo te zien. Die Casey blijft toch een klasse apart, sign me up.

Goeie film over drie broers die illegaal drank stoken maar weigeren om de politie smeergeld te betalen. De film speelt zich af tijdens de drooglegging en deze tijd is mooi en zelfs sfeervol in beeld gebracht. Het verder vrij simpele verhaal mist wel wat focus hier en daar waardoor niet alle personages even goed uitgewerkt zijn. Wel onderhoudend en een fijne cast. Een nipte 3.5 sterren.

avatar van Mr-Mcmovie
Geniale film !

Prachtig acteerwerk van Shia LaBeouf, Tom hardy als enorm stoere kerel, maar vooral uitstekend geniaal acteerwerk van Guy Pearce die echt op en top de show stal.

Heel goede sfeer en goed gepaste muziek, mooie kledy en auto's en vooral heerlijke jaren 30 sfeer.

Het geweld was pakkend en erg sterk dat dan geregeld werd geswitcht met het drama dat echt ook prachtig was.

Kleine 4,5

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Keek wel aardig weg deze Lawless, maar toch rammelt er wel het een en ander aan. Acteerwerk was wel OK, ik vond LeBoeuf wel redelijk ondanks de oneindige domheid van zijn personage. Hardy speelt weer eens een stuurse wat lompe gast- en dat doet hij prima. Guy Pearce is veel te karikaturaal, alsof hij een villain in een superheldenfilm speelde, totaal misplaatst, al zal hij er zelf wel plezier aan hebben beleefd. De rest krijgt weinig tot niets te doen, met name de vrouwen hebben weinig te zoeken in deze prent.

Het scenario van de hand van Nick Cave is niet helemaal geslaagd, hij lijkt te twijfelen wie nou de protagonist is, en ook de strijd tussen de broers en het gezag komt niet helemaal uit de verf. De jongste Bondurant zou, in plaats van gewichtig zijn verhaal te doen, zich in een hoekje moeten schamen voor zijn idiote gedrag. Eerst neemt hij zn Quakermeisje mee naar de stokerij, waardoor die ontdekt wordt wat indirect leidt tot de dood van zijn beste vriend.

Dan wordt hij zo boos dat hij in zijn eentje naar een politie-blokkade rijdt hopend daar zijn nemesis (Guy Pearce) te vinden. Uiteraard moeten zijn broers hem achterna gaan- Forrest dacht ongetwijfeld bij zichzelf: "Jack zal toch niet echt geloven dat we onsterfelijk zijn, oh jee, had ik dat maar nooit gezegd." (of iets van die strekking) Door deze domme actie raakt Jack niet alleen zelf gewond, ook zijn broer Forrest en een naamloze helper worden neergeschoten, en dat het geen massaslachting werd was meer te danken aan geluk en gebrekkige schietkwaliteiten, dan wijsheid.

Ook leed de film aan een Lord of the Rings einde- hij wilde maar niet aflopen. Leuk hoor voor ze dat ze alledrie getrouwd zijn en kinderen kregen, maar vond het niet echt meerwaarde hebben. Paar regels tekst hoe het verder met ze afliep was prima geweest.

Ten slotte nog wat over de muziek, over het algemeen wel goed maar áls je dan een Grandaddy nummer in je film doet, doe dan svp de originele versie.

avatar van Vinokourov
Vond dit wel een redelijke film die wel een aangename sfeer had en er bovendien netjes uit zag. Maar poehee, dat blijft toch een opmerkelijke periode, die drooglegging met die gruwelijke taferelen. Drie broers, waarvan het verhaal vanuit de jongste (Shia LeBoeuf) wordt verteld, zijn druk actief in dit circuit. LeBoeuf is in het begin een watje maar wordt later steeds geharder in dit criminele vak. Wel mooi om te zien hoe dat gaat. Echt fantastisch goed is het niet, maar zoals al hier meerdere malen opgemerkt kijkt Lawless wel lekker weg .

avatar van des1
Mooie beelden, die somtijds deden denken aan Edward Hopper stills. De film had voor mijn gevoel iets oppervlakkigs. Alsof de beelden en "Okee, nu gaan we de volgende scene doen" de zeggingskracht van het verhaal voor hun rekening moesten nemen. Echt drama ontbrak. Aan het eind bekruipt je het gevoel dat er meer in had gezeten. In deze soort (broers die kampen met mensen die hen naar het leven staan) was een fiilm als Tombstone veel beter. Wel erg leuk was de offbeat rol van Guy Pearce.

avatar van nadrin
Zeer harde film. Bizonder goed geacteerd. Knappe soundtrack. Vooral het nr in de kerk

avatar van W.V.
Ik begin steeds meer een fan te worden van Hardy, ook in deze productie speelt hij een geweldige rol. Hij draagt samen met Pearce de film, Clarke en Chastain bieden goede ondersteuning. Maar wat LaBeouf in deze film doet was mij een raadsel, misschien heeft het script hem in de steek gelaten, maar ik vond hem totaal ongeloofwaardig in deze rol. Wat Oldman zijn rol nu moest voorstellen werd mij niet duidelijk, hij voegt niets toe, niet anders dan dat hij een voorbeeld was voor LaBeouf.
De film ademt wel een sfeer van dreiging uit, ieder moment kan de hel lost barsten. In het begin van de film had ik even het gevoel dat de film een soort Hatfield en McCoys zou worden, gelukkig kwam dat gevoel niet uit.
Door de rol van LaBeouf komt mijn waardering niet hoger dan 3,5.
Wat mij verder goed beviel aan de film was de muziek, treffend en lekker in het gehoor.

avatar van Bottleneck
Heerlijke film. De muziek, de setting, de personages, het verhaal; het steekt allemaal naadloos in elkaar en verveelt geen enkel moment. Natúúrlijk moet er weer een of ander Romeo and Juliet verhaaltje in verwerkt worden, maar vooruit.

avatar van SmackItUp
Best wel lekker deze film!

Met name het acteerwerk van Hardy en Pearce valt in positieve zin op. Wat LaBeouf moet in een film als deze is mij een raadsel. Verder is de sfeer natuurlijk geweldig. Dat western gebeuren, in lange uitgestrekte vlaktes met heerlijke old country muziek voegt zeker wat toe. Al met al is het niet enorm spectaculair, maar was het vooral gevoelsmatig bovengemiddeld.

3,5*.

avatar van AC1
AC1
Deze film teert op vlot tempo en hard geweld. Het is 'entertainment' maar van het soort dat snel vervliegt eens de film is afgelopen. Geweld verkoopt maar ik zoek toch iets anders. 5/10

avatar van Daan258
Leuk film met een goede cast.

De film stond al lang op mijn lijst en gisteren eindelijk bekeken met hoge verwachtingen.
De sfeer is super en de cast is ook fantastisch. Dit zorgt gelukkig dat de film (die ik toch nog net wat te lang vond duren) best vermakelijk was. Maar toch moet ik zeggen dat ik niet echt super vertreden ben.
Wat voor mij de grootste tegenvaller was is dat Tom Hardy eigenlijk niet zo'n super grote rol heeft in de film wat ik juist verwacht had. Maar daarin tegen Shia Labeouf het meest beeldtijd heeft. Ik vind hem niet echt juist gecast voor de film en heb hem na Disturbia ook nergens echt een erg leuke rol zien spelen.
Maarrrr, dan heb je Guy Pearce nog in de film. Man wat zet hij hier wel een fantastische rol neer. Misschien wel een van de beste personages die ik hem ooit heb zien spelen.
Het verhaal was niet slecht en leuk om te volgen maar toch had ik hier en daar wel wat momenten dat ik het wat langdradig vond.

Al met al geen slechte film maar ook dit werkje vind ik iets te overgewaardeerd .

Wel een 3,0* dus een zeker een voldoende.

LaBeouf brengt de kwaliteit en het niveau toch aardig naar beneden. De uitwerking ook maar magertjes idem het script.

Kan ook mij aan liggen aangezien ik brute geweld en vlijmscherpe dialogen verwacht had ala Boardwalk Empire.

avatar van Fisico
Lawless speelt zich af in eind jaren 20 begin jaren 30 in het Amerika ten tijde van de drooglegging. Centraal staan de familie Bondurant: Drie broers die lak hebben aan de drooglegging en op eigen houtje een illegale drankhandel opzetten en vooral verder zetten. De nieuwe sheriff Rakes (Guy Pierce) schuwt het geweld niet om de wetten af te dwingen en er ontstaat al gauw een machtsstrijd tussen beide kampen.

Tom Hardy doet het uitstekend als leider van de broers, maar de hoofdrol en het standpunt van de film vertrekt vanuit de jongste broer Jack, gespeeld door Shia LaBeouf. Ik ben niet zo'n fan van Laboeouf, dus ik ga er niet te veel op ingaan. De cast oogt vrij indrukwekkend met ook nog de mooie Jessica Chastain, Clarke en good old Gary Oldman. Alleen jammer dat beiden, zeker Oldman dan, vrij magere rolletjes vervullen. Chastain komt nog iet of wat in beeld. De film kijkt behoorlijk weg en heeft wel iets met de mooie setting en de nostalgische auto's uit de jaren 30. De karakterontwikkeling van de personages is echter te beperkt. Ook het verhaal zelf is vrij eenvoudig en mist diepgang en nuance. Het einde is daar een mooi voorbeeldje van wanneer de jonge Jack eventjes de stoere held gaat uithangen. De film heeft zeker potentieel, maar mist iets om een topper te zijn. Zwevend tussen 3,0* en 3,5*.

avatar van des1
RedorDead schreef:

LaBeouf is erg gehyped is als een must-have acteur voor films, net zoals jaren terug dat het geval was met Tobey Maguire. Die laatste schijnt tegenwoordig als box office poison te worden beschouwd. De films waarin ik LaBeouf heb gezien werd ik vooral nerveus van z'n Bambi-ogen, ADHD verschijning.

avatar van Kondoro0614
Ik denk dat ik deze zit iets leuker vond dan mening stemmer hier op Moviemeter maar als je met Tom Hardy in een ‘gangster’ film komt aanzetten heb je mij te pakken. Hardy is by – far mijn favoriete acteur en ook met ‘Lawless’ vond ik het wel eer genieten, al was zijn personage nogal duister en vond ik dit sowieso niet zijn beste rol (hij heeft vele betere gehad), ik heb weer uitermate genoten van de film. De film stond al een tijdje op mijn netvlies om eens gezien te hebben en na een zoektocht welke film ik gisteravond kon bekijken (ik kon namelijk geen keuze maken), zag ik dat deze nog op de stapel lag en heb ik hem er direct in gegooid.

Deze zit heeft me veel meer vermaakt met een zeer fijne cast, aardige actie en een leuk maar niet al te spannende verhaallijn. Het verhaal stond me echter wel aan, ondanks dat het niet héél spannend is vond ik het toch nog een aardig leuke zit en prima te volgen, nergens word het echt heel gek.

Het verhaal omtrend ‘Lawless’ is gebasseerd op het boek ‘The Wettest County in the World’. Een Amerikaanse novel geschreven door Matt Bondurant, Amerikaanse schrijver en volgens mij ook familielid van de ‘beruchte’ familielid. Dus of het allemaal waar gebeurd is dat moeten we maar met ons goede harten geloven aangezien er natuurlijk van alles aan gelogen kan zijn. Zo werd natuurlijk de onstervelijkheid van ‘Forrest’ ook goed naar voren gebracht, wat blijkbaar destijds een held was.

“You see, these mountain boys got injun blood in them. Cherokee. This would explain why they're animalistic in their nature.”

De film kent bijna een sterrencast, of nou ja bijna: het is vrijwel al een sterrencast als je kijkt dat ze Shia LaBeouf en Tom Hardy al in één film hebben gekregen, gooi daar dan ook maar Jason Clarke en Guy Pearce bij en het is is voor mij een perfecte cast voor een film, zeker voor deze film. Voor de rest was de cast prima, onder andere Dane DeHaan deed het leuk en de beste knul ken ik ook van wat andere werken. Ook Jessica Chastain deed het prima als Maggie en was aardig lang naakt te zien, wat totaal niet erg is .

In ‘Lawless’ volgen wij de Bondurant broers: Jack, Forrest en Howard. De Bondurant broers waren één van de ‘gevreesde’ families in Franklin County waar de moonshiners erg bekend waren: hier werd veel geld gemaakt voor het maken en handelen van illegale drank: moonshine. Het speelt zich af in de jaren ’20 en was volgens sommige bronnen waargebeurd. Ten tijden heeft de Amerikaanse regering ingestemd op de drooglegging als was de toemalige president: ‘Woodrow Wilson’ het hier niet mee eens, toch kwam het verbod er door en was sinds de twintige jaren er een verbod op alcohol (wat niet lang heeft vastgehouden). Deze tijden waren onder andere de gouden jaren voor Al Capone die ook met het illegaal handelen van drank groot, bekend en rijk werd.

Het verhaal is dus gebaseerd op het boek, en best snel en simpel door te nemen. We volgen (zoals vaker gezegd) de Bondurant broers die zich na de drooglegging van Amerika bezig houden met het brouwen van zo geheten ‘moonshine’ drankjes en verkopen dit. Dankzij hun is er een ware handel ontstaan maar word er ook kwaad aangetrokken, dit is in dit geval een (door de regering aangestuurde) agent ‘Rakes’ die korte metten met de broertjes wil maken. Er ontstaat een kat en muisspel tussen de drie broers en de politie maar ze krijgen ook te maken concurrentie en liefde wat hun soms ook bijna fataal word.

“Sheriff, do you have any idea what a Thompson submachine gun does to an immortal?”

Zoals ik al vaker zeg: Hardy is mijn favoriete acteur en daar is in mijn ogen geen twijfel over mogelijk. Ook in deze film vond ik dat hij een leuke rol weg legde alleen was zijn personage wat norrig en zo kwam Hardy ook over, het is namelijk niet zijn beste rol die ik van hem gezien heb. Maar toch werd Forrest een paar keer goed onder handen genomen wanneer bijvoorbeeld zijn keel word doorgesneden en later neergeschoten werd maar zijn naam ‘de onsterfelijke’ bleef staan.

En dan was ‘Lawless’ een leuke zit, en misschien dat ik hem iets te hoog beoordeel tegenover andere gebruikers hier op de website maar ik heb me vermaakt, en daar gaat het om.

avatar van Lovelyboy
Heerlijke misdaadfilmpje! Fijne grimmig sfeertje, mooi tijdsbeeld, prima screenplay door Nick Cave zag ik staan, en hij zal ook ongetwijfeld de prima muziek gemaakt hebben. Buitensporig geweld, en niet te weinig, spanning zat en meer dan prima rollen van Hardy, Clarke en voorl Labeouf die hier toch wat de zwaardere kant op gaat. Maar Pearce steelt natuurlijk de show als ijdele, sadistische licht neurotische hulpsheriff. Wat een griezel, dat soort rollen zijn wel aan hem toe vertrouwd. En dan is natuurlijk Chastain altijd fijn om te zien.

Echt meer dan prima film, en ook meer dan prima vermaak.

Wat draagt Tom Hardy deze film.