ad

Geregisseerd door: Richard Ayoade

Met onder meer: Jesse Eisenberg, Mia Wasikowska en Noah Taylor

Releasedatum: 26 juni 2014

Over The Double

Simon, een onbetekenende man, ziet zijn leven helemaal veranderen wanneer James, zijn exacte fysieke dubbelganger, opduikt en in zijn bedrijf komt werken. In tegenstelling tot Simon heeft James veel zelfvertrouwen, charisma en kan goed omgaan met vrouwen. Simon is begrijpelijkerwijs van slag door deze situatie en het duurt dan ook niet lang vooraleer hij het gevoel krijgt dat James zijn leven overneemt...

imageimage

Simon James / James Simon

Mr. Papadopoulos

Melanie Papadopoulos

The Colonel

Frightening Old Man

Simon's Mother

scorsese

Matige film waarin een man op zijn werk wordt geconfronteerd met een nieuwe collega die ook zijn dubbelganger is. De hele vormgeving (met overigens een perfect bijpassende soundtrack) doet zeker denken aan Brazil. Nogal traag en vooral nogal droog en afstandelijk. Jesse Eisenberg zet een leuke dubbelrol neer en verder aardig wat bekende namen in kleine rolletjes

avatar van james_cameron

james_cameron

Maffe, surrealistische film die het midden houdt tussen zwarte komedie en existentiële thriller, als dat tenminste ergens op slaat. Veel Kafka-achtige toestanden in ieder geval, met een vormgeving die zo weggelopen lijkt uit Terry Gilliam's Brazil. Het ziet er allemaal piekfijn uit en de soundtrack is erg mooi, maar inhoudelijk is één en ander (opzettelijk) nogal vaag en door de afstandelijke toon van het gebeuren raak je als kijker niet bij de personages betrokken. Duidelijk een gevalletje moeilijke tweede film, in dit geval van regisseur Richard Ayoade, die met zijn debuut Submarine wel wist te overtuigen.

avatar van SmackItUp

SmackItUp

Matig. Weinig bijzonder, en op sommige momenten gewoonweg saai. Gelukkig overtuigd Eisenberg, en ditmaal als dubbelganger. Als ik dan de vergelijking trek met de andere "dubbelganger" film, Enemy, komt deze nog ruim tekort.

avatar van mrklm

mrklm

Richard Ayoade, bekend van zijn zeer onderkoelde humor in series als The IT Crowd en Garth Marenghi's Dark Place, waagt zich hier aan een bewerking van Dostojevski's 'The Double' en het resultaat is een duister, claustrofobisch psychologisch drama met een perfect gecaste Jesse Eisenberg als Simon, een onzekere, in ieder geval spreekwoordelijk vrijwel onzichtbare werknemer wiens onbeholpen pogingen om het hart van collega Hannah [Mia Wasikowska] op niets lijken uit te lopen. Het wordt nog erger wanneer een zelfverzekerde, charmante nieuwe collega zijn zinnen op Hannah zet. Deze nieuwe collega [ook Jesse Eisenberg] blijkt bovendien Simons dubbelganger te zijn en dat resulteert in een identiteitscrisis op zowel geestelijk als bureaucratisch gebied. Ayoade toont dat hij met beperkte belichting, slimme cameravoering en een bijzonder fraaie en opvallende soundtrack een beklemmende sfeer weet neer te zetten die in veel opzichten doet denken aan The Trial van Orson Welles, waar deze film ook inhoudelijk aan verwant is. Eisenberg is voortreffelijk in de hoofdrol en in zijn dubbelrol, maar het acteerwerk in deze technisch indrukwekkende film is over hele linie bijzonder sterk. Geen film om vrolijk van te worden, maar je kunt hoe dan ook genieten van de technische vakmanschap van Ayoade in zijn veelbelovende tweede speelfilm.

avatar van Dying Rose

Dying Rose

Tweede kijkbeurt die zeer zeker bij blijft. Vreemd dat die geweldige humor de eerste keer niet is blijven hangen, want heb zelden zo goed kunnen lachen. En Eisenberg en Wasikowska natuurlijk, meer hoeft dat niet te zijn.

3.5* > 4*

avatar van perceived

perceived

Vreselijk gekunsteld prul. Daarbij vind ik één Jesse Eisenberg best oké, twee werd me toch iets teveel.

avatar van RaoulDuke

RaoulDuke

Gisteren gekeken, verbluffend. Moest wel even bezinken maar bij nader inzien een van de betere films die ik de laatste tijd gezien heb. Eentje die wel even blijft hangen.

Zag overigens pas op de aftiteling dat het naar 'n verhaal van Dostojevski was. Moest tijdens de film eerder aan Kafka denken.

Had in ieder geval zeker 'n Kafkaiaanse en ook wel Lynchiaanse sfeer, zowel door het verhaal als door de soms surrealistische scenes en symboliek. Deed me, zeker qua personages en zwarte humor, dan ook onwillekeurig aan Gilliams Brazil denken.

Zeker niet perfect, komt ook wat traag op gang, maar over de hele linie zonder meer boeiend en tamelijk fascinerende film, met 'n goed gecaste Eisenberg en Wasikowska, en onvoorspelbaar tot het einde.