Calvary (2014)

Ierland / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door John Michael McDonagh
met Brendan Gleeson, Chris O'Dowd en Aidan Gillen

Priester James Lavelle is een goed man die van de wereld een betere plaats wil maken. De haatdragende en op confrontaties beluste bewoners van zijn kleine dorpje raken hem echter diep. Wanneer hij bedreigd wordt tijdens de biecht zal hij het moeten opnemen tegen de donkere krachten die hem insluiten.

avatar van Leo1954
Wat een geweldige film. Ik geloof niet in God, niet in de kerk en als je ziet wat die kerk doet is zeker dat laatste terecht. Dus een film over een pater? Misschien wel leuk, goede waardering, Iers. Maar eens proberen.

Maar het werd een juweeltje. Een intense film over de mensheid, waar maar weinigen écht goed zijn.

avatar van weberanja
Prachtfilm geweldig geacteerd door Gleeson, hij droeg de film naar het bovengemiddelde.
Diepgang over kindermisbruik en het geloof zelf. Aanrader voor een rustige filmavond.

avatar van depri83
Beklijvend!
Naast zijn persoonlijke sores krijgt de arme Gleeson ook heel het dorp over zich heen in zaken aangaande de kerk, inderdaad genoeg om van te gaan drinken.

Leuk om ook acteurs als O'Dowd (IT-crowd) en Moran (Black Books) die toch vooral bekend zijn van televisie langs te zien komen.

Hij bevalt me heel goed die McDonagh!

Herziening van dit meesterwerkje met een schitterende Brendan Gleeson. Blijft na een tweede kijkbeurt even sterk zelfs misschien nog beter. Dit zijn de films die blijven hangen.

avatar van hoffhaan
Aparte film die boeit en uitstekend geacteerd. 3.0

bitnl71
DutchTakeshiro schreef:
Calvary speelt zich af in het prachtige gebied rondom Dublin. Een plek waar ik in januari nog geweest ben.

Niet bedoeld om de wijsneus uit te hangen, maar: de film speelt zich af (en is grotendeels gefilmd) in county Sligo, aan de westkust van Ierland. (Dublin ligt aan de oostkust).

(Natuurlijk zou je heel Ierland als 'het prachtige gebied rondom Dublin' aan kunnen duiden, maar dat is een ander verhaal... )

avatar van Decec
Een goede drama film...
Goed verhaal...
Bekende acteur Brendan Gleeson...
Goed acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van frolunda
Mmmh.....redelijk.Het is dat Brendan Gleeson zo'n sterke rol neerzet anders was de score beslist lager uitgevallen.De centrale verhaallijn was vrij dun zodat een verzameling losse scenes (soms goed,soms wat minder) de film moesten complementeren.Verder wel in orde,vooral qua acteurs en locatie,al had ik persoonlijk wel wat meer verwacht van Calvary.

avatar van frolunda
frolunda schreef:
Tenzij je natuurlijk zonde & vergeving als het centrale thema beschouwd,dan valt alles veel meer op z'n plaats en krijgt Calvary ook wat meer samenhang.Verder nog een extra vermelding voor het sterke einde,al tast ik nog wel steeds in het duister wat de hond betreft.Tevens nog eens gaan nadenken over een wellicht hogere beoordeling.

Goeie film over een priester die een bedreiging ontvangt tijdens een biecht. Nogal fragmentarisch qua opzet, maar de scenes zelf zijn goed genoeg en de bevolking van het stadje wordt goed neergezet. Verder helpt het sterke einde ook wel mee. Brendan Gleeson zet een goeie rol neer en deelt een prima scene met zijn zoon (Domhnall Gleeson).

De herder is van goede wil, maar de schapen houden er uiteenlopende meningen over de Kerk op na.
Sommige schrijnende, zoals in de sterke openingsscène, andere met zekere vooroordelen of zonder veel mening en telkens is het de imposante figuur van de pastoor, in klassieke zwarte klederdracht, en vertolkt door een schitterende Brendan Gleason, die hun te woord staat.
Film moet het dus vooral hebben van de betekenis van de vele dialogen maar blinkt ook uit inzake beeldcomposities.

avatar van Donkerwoud
Deze aangrijpende prent was misschien niet de meest handige keuze als ongedwongen familiefilm op kerstavond. Dat maakt het verhaal over een extreem sympathieke priester in geloofsnood (Brendan Gleeson) wel extra betekenisvol. 'Calvary' oogt aan de oppervlakte als een lieflijke streekvertelling over een tijdloos dorpje met stereotiepe dorpelingen en een plaatselijke pub. Te midden van overweldigend Iers natuurschoon trekt de vaderlijk ogende priester langs zijn parochianen. Soms staat hij ze bij met goedbedoeld advies. Soms helpt hij ze met praktische zaken. Soms legt hij de biecht af of biedt een luisterend oor. Niks mis met die man, ook al oogt hij met zijn pikzwarte habijt als een symbolisch relikwie uit lang vervlogen tijden. Een effect dat op een knappe manier versterkt wordt met surreële overzichtsshots en beeldcomposities van hoe het habijt steeds uit de toon valt.

Onderhuids sluimert en broeit het in de dorpsgemeenschap. Kerkelijke representanten hebben een slecht imago gekregen door vele claims van machtsmisbruik en kindermisbruik. Priesters zelf zijn onderdeel geworden van een eeuwenoude traditie van commerciële uitbuiting van spiritualiteit als geld genererend geheel. Daarnaast zijn parochianen zelf óók geëmancipeerd met een versterkt gevoel van zelfbewustzijn naar eigen verlangens en verwachtingen. Die combinatie van factoren maakt dat een groot deel van de (voormalige) geloofsgemeenschap cynische rede verward met het recht om hoon en spot te uiten naar openlijk belijdende gelovigen. Brendan Gleeson is steengoed als de zachtaardige priester die steeds de afweging maakt óf hij vanuit zijn overtuigingen spreekt, óf dat hij meegaat met de tijdsgeest en besluit om milder te zijn naar zijn afvalligen.

Voor mij gaat 'Calvary' over de nostalgie naar een voorbij tijdperk, waarin sociale cohesie en collectieve betrokkenheid in ieder geval nog afgedwongen werden door de kerk. Wellicht slecht georganiseerd op een manier dat misbruik van het systeem kon worden gemaakt, maar dat neemt niet weg dat 'religieuze herders' óók als een anker van betrokkenheid en eenduidigheid fungeerden. In de versplinterde postmoderne wereld van nu worstelen mensen meer dan ooit met existentiële vraagstukken van zingeving en betekenis, terwijl de positieve waarden van religieuze gemeenschappen (het goede doen, vergeving vragen en krijgen, wereldse betrokkenheid) vervangen zijn door individualisme en cynisme.

avatar van de grunt
Typische film waarvan er dertien in een dozijn passen. Calvary blijft echter de moeite waard dankzij één man en dankzij het wonderschone Ierland.

avatar van De wind
Prachtige film die, wat mij betreft, meerdere lagen lijkt te hebben. Prachtige beelden en een zeer sterk hoofdpersonage.
De zwarte humor , zeer (subtiel) aanwezig.

Zowel de cover als de begeleidende tekst geven de daadwerkelijke inhoud van de film niet heel goed weer.

avatar van TheBunk
Het is een briljant moreel dilemma, een uitgangspunt dat door een onkundig regisseur finaal om zeep kan worden geholpen. John Michael McDonagh weet Calvary echter overtuigend op de rails te houden. Net als zijn broer Martin – regisseur van In Bruges (2008) en Seven Psychopaths (2012) – gaat McDonagh niet voor de makkelijke lach, maar richt hij zich op de donkerste tonen van het humorspectrum en overgiet hij de film met een licht-existentialistisch sausje. Geloof, mortaliteit en de innerlijke strijd tussen goed en kwaad zijn de hoofdthema’s in Calvary. Gleeson als Lavelle is een gelaagd personage, een complexe man die zijn eigen strijd voert. In een Ierland dat het laatste decennium in een collectieve geloofscrisis terecht is gekomen heeft hij het vertrouwen van zijn dorpsgenoten verloren. Hij is als de herder die zijn schapen kwijt is en het feit dat hij nooit aan de bel trekt over zijn doodsvonnis geeft aan dat hij die in opoffering gedoopte rol accepteert.

Lees verder op Cinema Interruptus

avatar van david bohm
Sterke film met een mooie rol van de heer Gleeson die zwarte humor weet te mengen met zware thema's en daarin wonderwel slaagt. De titel is uiterst raak gekozen.
Aanrader.

avatar van Verhoeven
de grunt schreef:
Noem er nog eens twaalf? Want ik zie dit soort theologische schaakspellen veels te weinig in filmvorm.

avatar van Tiany
Speciaal film, over een priester, in een dorp, die omgeven is door meerdere psychiatrische gevallen.

avatar van Fisico
Ik had nog nooit eerder van Calvary gehoord, maar wou deze toch een kans geven. Calvary telt het verhaal van een priester die tijdens de biecht geconfronteerd wordt met de dood. Hij worstelt met het dilemma of hij dit aan de grote klok zou hangen of niet. Hoe ver gaat het beroepsgeheim en hoe moet je er al priester mee omgaan. Lavelle heeft de drang om als goede herder onvoorwaardelijk voor zijn schapen te zorgen, maar ervaart dat zijn schaapjes alles behalve op het droge zijn. Hij wordt geconfronteerd met allerlei misdrijven en tracht het ideaalbeeld na te streven, alsof dit nog steeds de rol van de kerk zou zijn.

De acteerprestaties van Gleeson zijn uitstekend. Zijn ouderwetse habijt benadrukt de afstand die symbolisch wordt gecreëerd tussen het goddelijke en de goddeloze verdorven maatschappij. Ook de plaatjes van het mooie Ierland zijn een mooie toevoeging aan de film. Het einde is goed en beklijvend. Het is fijn om niet wederom naar een happy ending te gaan. Ook de dialogen tussen Lavelle en zijn parochianen waren erg sterk. Het is net Gleeson die de film naar een hoger niveau brengt. De hoge IMDB-score en een meer dan degelijke 3,5* lijkt me dan ook gerechtvaardigd.

avatar van notsub
Calvary heeft erg veel provocerende teksten nodig om de aandacht vast te blijven houden. Het lijkt wel of men er niet zeker van was dat de inhoud alleen het zou redden..... Dat lijkt terecht overigens, want daarvoor komen er teveel stereotypen voorbij met bijvoorbeeld gewoon teveel geld of hormonen. Nee, het was leuk het functioneren van het dorp te zien, maar verder kon ik er weinig mee.

avatar van Ferdydurke
Verhoeven schreef:
ik zie dit soort theologische schaakspellen veels te weinig in filmvorm.

Je moet er inderdaad wel naar zoeken in onze heerlijke postmoderne wereld waarin het eeuwige lul-maar-raak-virus gedijt als nooit tevoren (en waarin bijvoorbeeld een geloofsbelijdenis verward wordt met een biecht. Kan die synopsis hierboven even aangepast worden? Dit staat wel een beetje slordig hoor, zeg ik als nota bene niet-katholiek).

Sterk scenario ergens tussen Dostojevski en Greene in, en dat Bernanos expliciet genoemd wordt, zal ook wel niet toevallig zijn. Zijn Journal d'un Curé de Campagne werd door Bresson verfilmd, en dit deed daar een beetje aan denken, al heeft dit qua stijl verder niets met Bresson te maken.

Ik had wel iets teveel moeite met het Ierse Engels dat hier gesproken wordt, dus ik ga eerst iets regelen met ondertitels voor ik er eventueel verder nog wat over zeg.

avatar van stefan dias
Ben hier per toeval in gesukkeld op Sundance (fr). Ik vond het zo geestig en scherp dat ik het maar ineens opgenomen heb en achteraf bekeken. Ik dacht dus dat om een soort komedie ging. Werd ik hier even op het verkeerde been gezet, zeg, maar op de een of andere manier pakte dat net goed uit. De humor was nadrukkelijk aanwezig, de dialogen werden steeds maar scherper… tot aan het onthutsende einde. Gleeson is op alle mogelijke manieren imposant. Pareltje.