- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- De top 100 van... (top 150 van live action jeugdfilms/Baggerman)
De top 100 van... (top 150 van live action jeugdfilms/Baggerman)
Onderhond
-
- 87595 berichten
- 12844 stemmen
095. Sakasama no Patema [Patema Inverted]
Yasuhiro Yoshiura - 98 mins - 2013
http://www.onderhond.com/animation-100/095.png
Studio Rikka staat jammer genoeg wat in de schaduw van Mokoto Shinkai. En eerlijk is eerlijk, hun werk is ook wel iets minder dan dat van Shinkai, maar de weg die ze hebben afgelegd is best gelijkaardig. Begonnen als 1-mans studio met een paar fenomenale shorts, daarna uitgegroeid tot een kleine studio die met beperkte mankracht toch mooie dingen kon maken. Patema Inverted is Yasuhiro Yoshiura's eerste echte langspeler en ondanks wat minpuntjes (zoals minder detailleerde character designs) toch een zeer interessante fantasy. Het idee van twee grenzende werelden met tegengestelde zwaartekracht is niet eens nieuw, maar het wordt hier wel mooi uitgewerkt en vooral het laatste uur geeft de film wat extra cachet.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
094. Yôjû Toshi [Wicked City]
Yoshiaki Kawajiri - 90 mins - 1987
http://www.onderhond.com/animation-100/094.png
Nog meer creepy anime uit de jaren '80. Eéntje voor de horror liefhebbers, met een cast aan memorabele maar smerige creaturen, veel seks(referenties), weirde personages en een erg vlot verloop. Je valt van de ene in de andere actie/horror scene zonder al te veel onzin tussendoor. 't Is duidelijk een niche product en als je niet van de extreme horror bent dan kan je deze best gewoon links laten liggen, al helemaal omdat veel mensen horror niet echt linken aan animatie, maar qua originele aantrekkingskracht van anime in het Westen toch één van de belangrijkere films.
093. Umi ga Kikoeru [Ocean Waves]
Tomomichi Mochizuki - 72 mins - 1993
http://www.onderhond.com/animation-100/093.png
De eerste 4* film in de lijst, vanaf hier begint dus eigenlijk het échte werk. Aan Ghiblis geen gebrek in m'n top 100 (eigenlijk iets teveel zelfs, maar wat doe je eraan, ze maken nu eenmaal goeie films), deze Ocean Waves is de eerste. Dat maakt Ocean Waves wel één van de mindere Ghiblis. Het heeft er allicht iets mee te maken dat het geen film van de "grote 2" (Miyazaki/Takahata) is, maar twee ietwat moeilijkere hoofdperonsages en het gebrek aan fantasy elementen maken deze film ook gewoon net iets minder toegankelijk. Wel leuk om eens een eenvoudig drama in animatievorm te zien, maar ook daar heeft Ghibli er betere van gemaakt. Wel nog steeds de moeite, maar pas wanneer je de wat bekendere Ghibli films al achter de rug hebt.
092. Otaku no Bideo [Otaku no Video]
Takeshi Mori - 100 mins - 1991
http://www.onderhond.com/animation-100/092.png
Zeer weirde mix van animatie en live action fake doc. 't Is een film voor de wat gevorderde (Japanse) animatie fan, met enerzijds een geanimeerd verhaaltje wat zo ongeveer de opkomst van Gainax (één van de grote anime studios uit de jaren 90) beschrijft, anderzijds een live-action inkijk geeft in verschillende aspecten van de otaku cultuur (Japanse term voor extreme fans - veel gebruikt voor animatie liefhebbers maar het werkt ook gewoon voor andere nerdy fascinaties). 't Is een film met erg veel zelfspot, een hoog weird gehalte en een van de hak op de tak structuur, dus vooraf een beetje weten waarmee gelachen wordt is eigenlijk wel een vereiste. Maar voor elke gevorderde animatieliefhebber zeker een must.
091. Batman: Gotham Knight
Various - 75 mins - 2008
http://www.onderhond.com/animation-100/091.png
Eerste omnibus in de lijst. In de animatiewereld toch wel een "genre" apart, vooral omdat dit soort projecten vaak gebruikt worden om specialere art styles in de verf te zetten. De vrijheid die regisseurs in ombinus films krijgen wordt ten volle benut om de animatie zelf extra in de verf te zetten, iets wat bij de live-action varianten minder sterk naar voor komt. Qua verhaaltjes is deze Batman: Gotham Knight niet zo heel speciaal, maar een aantal kortfilms weten de Batman wereld een geheel andere flair mee te geven dan we gewend zijn. Apart om van een Amerikaanse comic een aantal Japanse interpretaties te zien, alleen daarom al de moeite.
Cosoco
-
- 10908 berichten
- 5185 stemmen
Dat kan uiteraard ook.
Deze lijst is in ieder geval een mooie motivatie om eens achter een aantal titels aan te gaan. Otaku no Bideo is alvast de eerste onbekende titel voor mij. Ziet er leuk uit. 
7/10 gezien voorlopig.
John Milton
-
- 24226 berichten
- 13390 stemmen
Ik weet niet wat mijn eerste Anime was. Het is Akira, Tank Police, Ghost in the Shell óf Wicked City. Nummer 94 uit de lijst is hoe dan ook mijn eerste check. 1/10 dus. Gelukkig zal ik met de beloofde Ghibli's in het vooruitzicht niet op zo'n zielig getal blijven hangen, maar het is wel duidelijk dat OH en ik toch heel verschillende animatiefilms hebben gezien. Maar stiekem wisten we dat natuurlijk al 
Voor wie nu, maar vooral wanneer de lijst langer wordt makkelijk wil zien hoeveel hij er gezien heeft, in overleg met OH heb ik er een Icheckmovies lijst van gemaakt:
Onderhond
-
- 87595 berichten
- 12844 stemmen
090. Oseam
Baek-yeob Seong - 75 mins - 2003
http://www.onderhond.com/animation-100/090.png
De eerste echte niet-Japanse animatie (Batman: Gotham Knight telt niet helemaal mee gezien het vele Japanse talent dat meedeed) is nog wel steeds een Aziatische. Ik moet alleen eerlijk zeggen dat ik me niet zo héél veel meer herinner van Oseam. Na het wisselen van de eeuw kwamen er plots een paar Zuid-Koreaanse animaties, met deze als uitschieter. De mooie artstyle en het rustige sfeertje staan me nog wel bij, maar qua plot kan ik er maar weinig meer over kwijt. Daarom dat hij redelijk laag reranked staat, maar toch zeker wel de moeite waard om de film een kans te geven.
089. Parumu no Ki
Takashi Nakamura - 130 - 2002
http://www.onderhond.com/animation-100/089.png
Fantasy animatie met een sterk ecothema, iets wat wel meer animaties uit Japan kenmerkt. Bij die omschrijving moet je ook al snel aan Miyazaki denken, maar Parumu no Ki is een stukje duisterder dan de doorsnee Ghibli film. Qua animatiestijl doet het terugdenken aan de iets oudere animes, maar qua uitvoering is het een stuk vloeiender, met links en rechts wat verborgen CG om het een nog iets modernere feel (of wat daar 15 jaar geleden voor doorging) te geven. 't Is een redelijk lange film en veel mensen lijken het allemaal wat zwaarmoedig te vinden, maar daar had ik eerlijk gezegd weinig moeite mee.
088. Kizumonogatari II: Nekketsu-hen
Tatsuya Oishi & Akiyuki Shinbo - 68 mins - 2016
http://www.onderhond.com/animation-100/088.png
Rechtstreeks vervolg op de eerste Kizumonogatri film, dus best niet los te zien. Kadert ook in een veel grotere xxx-monogatari franchise, maar Kizumonogatari staat als 3-delig story arc wel op zich, dus je hoeft je niet eerst vijf series door te worstelen alvorens hiermee van start te gaan. Wat ook weer niet wil zeggen dat je zomaar mee bent met het verhaal, want het is best gestoord allemaal. Animatie is rijkelijk, de tekenstijl niet eenduidig, de setting is weird, de regie uitzonderlijk. Enige tegenvaller aan dit tweede deel vond ik dat het weinig nieuws toevoegde aan deel één. Het is echt een voortzetting, met net dezelfde maffe elementen, maar dat maakt het wel meer van hetzelfde, terwijl deel één écht nieuw, creatief en origineel aanvoelde. Maar verder zeker de moeite, benieuwd wat ze met het derde en laatste deel gaan uitspoken.
087. Rurôni Kenshin: Tsuioku Hen [Samurai X: Reminiscence]
Kazuhiro Furuhashi - 108 mins - 1999
http://www.onderhond.com/animation-100/087.png
Naast de overbekende TV reeks (die hier zélfs in België op TV kwam) zijn er van Ruroni Kenshin (of Samurai X, wat je wil) nog wat zijsprongetjes uitgekomen. Niet zo héél lang geleden nog een trilogie aan live action films, een gewone samenvattende animatie film en een paar OAVs, die in het Westen dan ook weer als aparte films uitgekomen zijn. Vooral die OAVs zijn de moeite, want een stuk stijlvoller dan de TV animatie. Tsuioku Hen is de eerste en is een echte aanrader voor mensen die de setting van de serie wel konden waarderen, maar het tempo en de karige animatie wat teleurstellend vonden. Iets serieuzer qua toon en sfeer, ook een stuk volwassener qua uitvoering. Zelfs al vond je de TV serie niet zo boeiend, ik zou toch een poging waard.
086. Okami Kodomo no Ame to Yuki [Wolf Children]
Mamoru Hosoda - 117 mins - 2012
http://www.onderhond.com/animation-100/086.png
Hosoda leek op een bepaald moment het nieuwe anime wonderkind te gaan worden, sommige mensen geloven het nog steeds, maar ik ben toch net iets minder fan geworden. Vooral omdat de kwaliteit van z'n films steeds een beetje achteruit loopt. Deze Okami Kodomo is globaal gezien nog wel de moeite, maar heeft ook een paar sequenties waar het allemaal niet zo wil vlotten en het zelfs wat cheesy wordt. Vooral het begin vond ik wat taai om doorheen te komen. Later wordt er gelukkig wel veel goedgemaakt. Animatie is verder wel de moeite en er zit duidelijk budget achter de film, maar van een nieuw wonderkind mag je toch iets meer verwachten dan wat hier te rapen valt.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 berichten
- 5448 stemmen
Enkele herkenbare titels, maar vooral enkele tips die ik zeker ga bekijken.
Kan je gemakkelijk aan de films geraken trouwens?
Onderhond
-
- 87595 berichten
- 12844 stemmen
Goh ... hangt er wat vanaf wat je officiële bronnen zijn. Als je op internationale sites kan bestellen moeten de meeste films geen al te groot probleem vormen, als je enkel in de MediaMarkt bakken kan gaan rommelen dan wordt het lastiger 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Jaren 80 anime is juist notoir moeilijk verkrijgbaar. Titels als Wicked City, Demon City, Amon Saga, Urusei Yatsura, Macross Plus etc etc zijn soms lastig te vinden. De Nederlandse uitgaven die er waren (Devil Man o.a.) zijn al helemaal onmogelijk. De Engelse gaan een beetje op en af op de diverse websites. Australië (voor oudere animes) en Duitsland (voor nieuwere, Genius Party, Mindgame bijvoorbeeld) zijn vaak de beste opties.
Meer reguliere titels (Ghibli, Madhouse, Adv) zijn wel in Engeland goed te krijgen.
Onderhond
-
- 87595 berichten
- 12844 stemmen
Een Wicked City/Demon City zie ik gewoon op Amazon staan ... als het daar staat noem ik het makkelijk te vinden 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
De verkrijgbaarheid bij Amazon gaat echt op en af - is meestal via handelaren en niet amazon zelf (die vaak niet buiten Engeland verschepen - dat zie je pas bij het afrekenen). En die handelaren verdwijnen soms ook weer en dan is er bij Amazon ook niks. Je kunt er niet 1-op-1 van op aan is mijn ervaring.
Onderhond
-
- 87595 berichten
- 12844 stemmen
085. Heisei Tanuki Gassen Ponpoko [Pom Poko]
Isao Takahata - 119 mins - 1994
http://www.onderhond.com/animation-100/085.png
De eerste Ghibli is ondertussen gepasseerd, dit is de eerste film van Takahata in de lijst. Samen met Miyazaki de sterkhouders van de bekende studio (waarbij Takahata voor Ghibli vooral een mentor voor Miyazaki was) en wat mij betreft ook de beste van de twee. Deze Pom Poko staat vooral bekend om z'n ietwat vulgaire wasberen (inclusief muzikaal balzak nummer), maar het is toch vooral een geinig eco-verhaal dat wat doet denken aan de oude Beestenbos tekenfilms. De mensheid die bossen rooit en een hoop dieren die dreigen zonder huis te komen zitten, maar dan wat Japanser. Mooi geanimeerd en sterke regie, maar iets te lang en net iets te drammerig.
084. Blanche Neige, la Suite [Snow White: The Sequel]
Picha - 82 mins - 2007
http://www.onderhond.com/animation-100/084.png
België is niet het grootste animatieland (wij zijn meer van de niet-bewegende tekeningen), maar er zijn hier toch een paar interessante animaties gemaakt. Princes et Princesses is zeker de moeite (haalde de lijst net niet), deze is dan net wat platter. Een soort van erotisch/komisch vervolg op Sneeuwwitje dat maar weinig aan de verbeelding overlaat. Animatie en tekenstijl zijn redelijk, maar het is vooral een film waarbij de humor je moet liggen, anders kan het alleen maar tegenvallen en is het waarschijnlijk een echte lijdensweg.
083. Mimi wo Sumaseba
Yoshifumi Kondo - 111 mins - 1995
http://www.onderhond.com/animation-100/083.png
Een film die bij herziening een klein beetje tegenviel. Yoshifumi Kondo werd ooit gezien als de opvolger van Miyazaki/Takahata maar ziekte en dood besloten daar anders over. Mimi wo Sumaseba is best een mooie film, maar wel eentje die ondertussen iets te verouderd aanvoelt. De tekenstijl is toch iets minder vitaal dan de meeste andere Ghiblis en het drama leeft iets minder. Zeker geen slechte film, zit zeker nog genoeg kwaliteit in en wie deze nog niet gezien heeft doet er goed aan vooral de sprong te wagen, maar de eerste keer (keren eigenlijk) wist hij toch iets meer indruk te maken.
082. Princess
Anders Morgenthaler - 90 mins - 2006
http://www.onderhond.com/animation-100/082.png
Aparte animatie, die net als Otaku no Video enkele live action fragmenten in de mix gooit, maar in tegenstelling tot Otaku no Video staan deze hier wél direct in verband met de rest van de film. Die afwisseling live action/animatie werkt hier ook wel goed, want de film is best zwaar en nihillistisch van toon. Morgenthaler switcht op de juiste momenten zodat het nooit té deprimerend wordt, maar ook niet té cartoonesque blijft. Animatie is zeker niet van het hoogste niveau, maar de tekenstijl is wel de moeite en wie eens wat aparters wil zien heeft aan deze film een aardig lekker hapje.
081. Sen to Chihiro no Kamikakushi
Hayao Miyazaki - 125 mins - 2001
http://www.onderhond.com/animation-100/081.png
Moest dit één of andere officiële lijst geweest zijn, dan zou dit allicht de meest controversiële plaatsing zijn. Sen to Chihiro wordt algemeen gezien als Miyazaki's beste, bij verlenging één van de beste animes ooit en bij extra verlenging één van de beste animaties ooit. Door velen geroemd om z'n creativiteit, maar erg veel van die creativiteit vindt z'n oorsprong in redelijk bekende Japanse legendes. Veel van de monstertjes zijn dan ook iets minder origineel dan ze voor de meeste Westerse kijkers zullen lijken. 't Is zeker een solide Ghibli, dat wel, maar Miyazaki heeft veel betere films gemaakt en een iets beter uitgewerkte originele insteek had ik leuker gevonden dan de opeenstapeling van weirde maar bekende Japanse creaturen.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Tot nu toe dit gezien uit de lijst van Onderhond:
093. (2.0*) Umi ga Kikoeru [Ocean Waves]
086. (3,5*) Okami Kodomo no Ame to Yuki [Wolf Children]
083. (3,5*) Mimi wo Sumaseba
082. (3,0*) Princess
081. (3,5*) Sen to Chihiro no Kamikakushi
091. Batman: Gothem Night staat op mijn "to-see" lijst
Geen al te hoge waarderingen van mijn kant. Eens met Onderhond's mening over Spirited Away. Ik vond die film nu ook niet bepaald een hoogvlieger.
John Milton
-
- 24226 berichten
- 13390 stemmen
Ik sta op 3 checks nu. Wicked City moet herzien worden voor een cijfer, maar Mimi wo Sumaseba (1995) was voor mij een zesje. Sen to Chihiro no Kamikakushi (2001) daarentegen zou ik wel een 8 geven, al is het ook voor mij niet het magischmooie meesterwerk dat het voor zoveel anderen lijkt te zijn.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ik sta op 13/20 nu, en 3 van die films heb ik afgelopen week gezien/herzien naar aanleiding van dit lijstje. Mooie vormgeving trouwens Onderhond. Spirited Away scoort bij mij toch het hoogst (4*), maar is niet mijn favoriete Miyazaki; ik denk dat ik die verderop in de lijst nog wel ga tegenkomen. Tuurlijk; er is een gebrek aan Europese en US animatie in deze lijst, maar op ICM zijn er meen ik 3 officiele lijsten die daar ruimschoots aandacht aan besteden (ik denk dat ik nog zo'n 20 films moet zien om die lijsten te completeren). Dus ik ben blij met de Aziatische tips hier. Laat maar komen!
Onderhond
-
- 87595 berichten
- 12844 stemmen
Ramon K: er is op ICM eindelijk een anime lijst op komst, eentje die écht wel waardig is. Maar tot die tijd kan je inderdaad hier wat tips halen 
Voor mij zijn dit ook nog steeds (relatief lage) 4* films, dus als jullie cijfers daar ook rond zweven zit er nog niet zoveel verschil op.
timmienoelie
-
- 1518 berichten
- 4265 stemmen
een magere 7(8)/20. Pom Poko tot nu toe de enigste die ik 4* geef. Geweldige characters, die wasberen. Spirited Away ooit zeer jong gezien, en sindsdien altijd laten liggen. Schande, eigenlijk. Snel herzien dus. Maar Miyazaki gaat nu niet bepaald in stijgende lijn. Z'n jaren 80 werk vind ik tot nu toe het leukste.
Ander Ghibli werk zoals Ocean Waves en Whisper of the Heart waren niet echt hoogvliegers. Fijn, zeker, maar weinig memorabel. Dan heb ik toch veel liever de smakeloze nonsens van een Yoshiaki Kawajiri.
Anyway, benieuwd naar het volgende!
John Milton
-
- 24226 berichten
- 13390 stemmen
Ik zou die wasberenfilm gebaseerd op die plaatjes hierboven dus juist laten liggen, tenzij iets of iemand me zou weten te overtuigen dat het beter is dan het eruit ziet. Schattige dier of sprookjesfiguren, mythische fantasiewezens... het is zeg maar niet mijn ding.
timmienoelie
-
- 1518 berichten
- 4265 stemmen
Één minuut into Pom Poko en je bent een nieuw persoon. Weg cynisme.
Daarna Panda Kopanda (1972) eens proberen? 
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Ze shapeshiften toch wel heel schattig (nee ik gebruik niet dat Japanse woord). Maar ik vind Pom Poko wel een van de mindere Ghibli en Spirited Away waarschijnlijk toch de mooiste.
Al een tijd nauwelijks meer animatie gekeken, dus misschien krijg ik door deze presentatie weer de geest te pakken. Zal er in ieder geval zeer weinig van hebben gezien.
-
- 31148 berichten
- 5448 stemmen
Enkele mooie titels in de laatste lading. Enkel Sneeuwwitje zegt me niets. Niet dat het per se zo traditioneel moet zijn, maar vond het geheel nogal flauw.
beavis
-
- 6627 berichten
- 14795 stemmen
11/20... zal ik in de hogere regionen meer of minder hebben gezien?.... waarschijnlijk dat laatste
...hoewel ik van die nieuwe ICM anime list toch ook 66 stuks gezien heb
https://www.icheckmovies.com/lists/pastes+100+best+anime+movies+of+all+time/edwardkersh/
dus echt onbekend terrein is het allemaal niet
en over de smaak en volgorde zal ik maar niet gaan twistten 
John Milton
-
- 24226 berichten
- 13390 stemmen
Op die nieuwe ICM anime-lijst kom zelf ik (!) tot 33. Dat ga ik op deze OH lijst vermoedelijk niet halen 
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8281 stemmen
Heel af en toe pak ik wel eens een animatiefilmpje mee, ter afwisseling. Ik ben dus heel blij met de lijst, want die zal zeker helpen in de selectie en een aantal zou waarschijnlijk anders nooit op mijn radar zijn verschenen. Inmiddels sta ik op 5/20, allemaal met een dikke voldoende beoordeeld.
Onderhond
-
- 87595 berichten
- 12844 stemmen
080. Majo no Takkyûbin [Kiki's Delivery Service]
Hayao Miyazaki - 103 mins - 1989
http://www.onderhond.com/animation-100/080.png
Niet de eerste en zeker ook nog niet de laatste Miyazaki in de lijst. Ben geen ultieme fan van de man, maar je kan toch moeilijk om hem heen en hij heeft ook echt wel een hele rits kwalitatieve films gemaakt. Majo no Takkyubin is één van zijn minder opvallende misschien, een simpel verhaal over een jong heksje en haar kat die naar de grote stad verhuizen om daar hun training te voltooien, maar naar aloude Miyazaki traditie is het mooi geanimeerd, zijn de personages aandoenlijk en hangt er een lekker rustgevend sfeertje. Iets voor op een zonnige lentedag.
079. Ekusu Makina [Appleseed Saga: Ex Machina]
Shinji Aramaki - 105 mins - 2007
http://www.onderhond.com/animation-100/079.png
Eén van de eerste full-CG animaties (mét die typische CG look) die ik wel te pruimen vond, maar dat komt vooral door de zeer lichte cell-shading afwerking denk ik. 't Is lang geleden dat ik deze film gezien heb dus ik kan niet zeggen of de animatie/CG anno 2017 nog steeds overeind blijft, maar de Appleseed wereld is wel eentje die qua designs erg aanspreekt, zeker op dat gebied nog steeds wel de moeite. De franchise komt van dezelfde mangaka als Ghost in the Shell, dus verwacht een actie/thriller met sterke sci-fi elementen en een degelijke politieke insteek. Gezien de sci-fi boom van de laatste jaren een film die nog wel een publiek zou moeten kunnen vinden.
078. Kai Doh Maru
Kanji Wakabayashi - 46 mins - 2001
http://www.onderhond.com/animation-100/078.png
Een vergeten filmpje uit de tijd dat Japanse studios schoorvoetend begonnen te experimenteren met CG animatie. Kai Doh Maru is een film die eigenlijk in tandem met Blood: The Last Vampire werd uitgebracht, nog zo'n CG experiment. Deze gaat qua visuele stijl wel een hele andere richting uit en doet wat denken aan de latere films van Takahata, met zachte lijnen en floue kleuren. Het leunt qua stijl dan ook veel dichter aan bij de klassieke Japanse schilderkunt. Ik herinner me deze als erg apart, maar ook hier weer geen idee wat 15 jaar aan technologische verbetering met deze film gedaan heeft. Allicht een aanrader voor mensen die al een aanzienlijk deel uit deze lijst gezien hebben en zich nog iets verder willen verdiepen.
077. Animatrix, The
Various - 102 mins - 2003
http://www.onderhond.com/animation-100/077.png
De live action films hebben me nooit aangesproken, daarvoor vond ik de regie van de Wachowski's gewoon niet goed genoeg. Maar deze ombinus is een ander verhaal. Qua verhaaltjes misschien niet zo heel boeiend, maar de uitgezochte regisseurs zijn zeker niet van de minsten, zeker als je weet dat er een aantal uit de Studio 4°C stal komen. Dé studio bij uitstek als het allemaal iets meer cutting edge mag zijn én de studio die ook het best geplaatst is qua ombinus werk. Niet alle filmpjes zijn even geslaagd, maar als je kijkt naar zo'n Beyond van Koji Morimoto dan valt er maar weinig te klagen. Die short alleen al maakt het de moeite deze omnibus een kans te geven, zelfs al heb je helemaal niks met The Matrix. Met een nakende reboot staat deze omnibus ook weer in de spotlights trouwens, als glimmend voorbeeld van hoe wél een geslaagde reboot te doen.
076. Hoshi o Ou Kodomo [Children Who Chase Lost Voices from Deep Below]
Makoto Shinkai - 116 mins - 2011
http://www.onderhond.com/animation-100/076.png
De eerste Shinkai in de lijst. Z'n laatste film staat er nog niet in (want nog niet gezien), daarmee heeft hij écht wel potten gebroken. Miyazaki-sized potten. Maar hij was natuurlijk eerder al wel bekend, al was het maar omdat hij furore maakte met een aantal fantastische filmpjes die hij helemaal alleen (enkel nog stemwerk van z'n vrouw) animeerde. Deze Hoshi o Ou Kodomo leunt qua stijl en setting ook wel wat naar het werk van Miyazaki, maar dan met iets sterkere fantasy-roots. 't Is jammer genoeg één van Shinkai's mindere filmms. Het duurt allemaal iets te lang en hij is toch beter wanneer hij zich op wat eigentijdser drama richt. Maar Shinkai's basiskwaliteit is er wel natuurlijk, alleen daarom toch nog steeds dik de moeite.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Ah, 5/5 dat is voor het eerst (en laatst?). Nu 14/25. In de Paste lijst heb ik 69 checks. Dat is een percentage dat ik hier ook ongeveer verwacht. Zoals verwacht wisselt mijn waardering hier nogal (en ik verwacht dat mijn top animatie hier zal gaan ontbreken
).
In elk geval met het HAFF nu in Utrecht (en gisteren direct een topper aldaar) en deze lijst en de Paste lijst in aantocht komen er nog wat dingen terug op de radar - dus gelijk ook een stapeltje bestelt, waarmee ik op de OH en de Paste lijst direct wat gaatjes dicht met dingen als Patema Inverted, Spriggan en Wicked City. Als iemand nog die tweede Urusei Yatsura kan vinden... Dat is de meest zeldzame van de serie - en die heb ik dus ook nog niet.
Onderhond
-
- 87595 berichten
- 12844 stemmen
(en ik verwacht dat mijn top animatie hier zal gaan ontbreken
).
Top 1 allicht, Top 2 verwacht ik toch 50% aanwezig 
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Gezien van de nrs 80 t/m76;
080. (3.5*) Majo no Takkyûbin [Kiki's Delivery Service]
077. (3.5*) Animatrix, The
076. (3.5*) Hoshi o Ou Kodomo [Children Who Chase Lost Voices from Deep Below]
Van Makoto Shinkai verwacht ik op z'n minst toch een film in Onderhond's top 10.
-
- 31148 berichten
- 5448 stemmen
Kiki's delivery service (4*) en Children Who Chase Lost Voices from Deep Below (4.5*) zijn mooie toevoegingen. Mijn smaakovereenkomst met Onderhond wat kennende kan het soms heel goed meevallen, of net dik tegenslagen. Kwestie van de goeie tips er uit te halen dus. 
Cosoco
-
- 10908 berichten
- 5185 stemmen
Ah, Kai Doh Maru was wel zo'n titel die een beetje van mijn radar was verdwenen inderdaad. Denk ook niet dat het helemaal mijn film is, maar zal 'm eens opzoeken. Ex Machina heeft dan weer nooit op mijn radar gestaan. Screenshots hier kunnen me ook niet overtuigen.
De Ghibli's zijn toch wel mijn favorieten van wat er tot nu toe is langs gekomen, met dikke 4*-en voor Mimi wo Sumaseba en Kiki's Delivery Service. Wolf Children ook erg fijn, wmb voorlopig Hosoda's beste.
Parumu no Ki ooit een half uur van gezien, maar kon er niet inkomen. Zal die ook eens een herkansing gunnen.
The Animatrix was overigens de allereerste dvd die ik ooit kocht. Mooie herinneringen dus. 
18/25 so far.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Mooi lijstje. Wel veel (erg goede) Ghibli zo laag in de lijst. Maar vooral Wolf Children vind ik echt geniaal (dik 4.5*) !
Onderhond
-
- 87595 berichten
- 12844 stemmen
075. Simpsons Movie, The
David Silverman - 87 mins - 2007
http://www.onderhond.com/animation-100/075.png
Makkelijke afweging. Vind je The Simpsons leuk, gewoon kijken. Vind je ze niet leuk, vooral niet kijken. Het is inderdaad een wat langer gerekte aflevering, met een iets groter budget, maar verder is het toch vooral wat we gewend zijn van de reeks. Ik ben wel fan, zeker vroeger keek ik trouw elke aflevering die op TV voorbij kwam, zelfs al had ik ze al 10 keer gezien. Al ben ik dan weer niet zo'n grote fan dat ik de laatste 15 seizoenen niet meer leuk vindt, dat soort geklaag laat ik gewoon voor de echte die-hards.
074. Samâ Uôzu [Summer Wars]
Mamoru Hosoda - 114 mins - 2009
http://www.onderhond.com/animation-100/074.png
Een Hosoda met twee gezichten. Enerzijds is er dat typische Japanse drama sfeertje dat je ook in veel Japanse live action films terugvindt. Lekker kuieren in het landelijke Japan, met veel groen en lekker blauwe luchten. Stukje onthaasten dus. Anderzijds is er ook een digitale wereld waar alles superdruk en hip en flashy is. Deze film weet de twee aardig te combineren, maar de twee werelden versterken elkaar nooit echt en naar het einde wordt het ook wel een beetje melig. Maar zeker wel een waardige Hosoda en een film die toont dat hij de hosanna rond zijn persoon ook weer niet helemaal gestolen heeft.
073. Mind Game
Masaaki Yuasa - 103 mins - 2004
http://www.onderhond.com/animation-100/073.png
Yuasa is ook zo'n naam die best wat aandacht geniet. Hij heeft een zeer eigen stijltje en je hoeft niet veel verder dan deze Mind Game te kijken om daarvan overtuigd te worden. Een zeer aparte film die zo rond z'n release (het magische jaar 2004) veel stof deed opwaaien, maar me uiteindelijk toch een klein beetje wist teleur te stellen. Het ziet er inderdaad allemaal erg gestoord uit en de film barst uit z'n voegen van de maffe ideeën, maar iets in het ritme van de film wist me nooit echt te raken. Het ging net allemaal iets te snel om van bepaalde zaken ten volle te kunnen genieten, maar tegelijkertijd ging het dan weer wat traag voor een vol over-the-top filmpje als dit. Beetje gezeur in de marge, vooral omdat de verwachtingen toen echt wel hoog lagen, want verder absoluut een aanrader.
072. Nyócker! [The District]
Áron Gauder - 87 mins - 2004
http://www.onderhond.com/animation-100/072.png
Zeer aparte mix van allerlei stijlen en invloeden, die uiteindelijk toch vooral zijn eigen weggetje weet te vinden. Af en toe verliest de film een beetje focus, maar de humor en de aparte visuele stijl zorgen ervoor dat de aandacht nooit echt verzwakt. En naar het einde toe wordt alles toch weer mooi naar elkaar toe gebracht. 't Is geen film die heel makkelijk aan te raden valt, maar dat heb je nu eenmaal met een Hongaarse animatie die er een zeer eigen visie op nahoudt. Maar wie graag wat anders wil, heeft aan deze film een zeer leuke aanrader.
071. Vampire Hunter D: Bloodlust
Yoshiaki Kawajiri - 103 mins - 2000
http://www.onderhond.com/animation-100/071.png
De originele Vampire Hunter D animatie is een vreselijk onding. Best jammer want de promo art van Yoshitaka Amano is werkelijk om van te smullen. Deze versie van Kawajiri is stukken beter, al blijft hij wel vooral bij z'n eigen stijl en probeert hij niet de visuele stijl van Amano in z'n film na te bootsen. 't Is wel érg stijlvol en gotisch verder, met een stevige scheut actie en een ietwat afgezwakte versie van Kawajiri's vroegere monster creaturen. Originele dub is trouwens Engels (want in Amerikaanse opdracht gemaakt), maar de liefhebber heeft ook nog wel een Japanse dub ter beschikking.