• 15.787 nieuwsartikelen
  • 178.163 films
  • 12.220 series
  • 33.993 seizoenen
  • 647.240 acteurs
  • 199.052 gebruikers
  • 9.374.003 stemmen

De top 100 van... (top 150 van live action jeugdfilms/Baggerman)

zoeken in:

Richardus

• 2129 berichten
  • 1197 stemmen

Dank voor je lijst, wibro! Een flinke hoeveelheid gezien, een bepaalde hoeveelheid spreekt me ook niet aan en er zaten zeker ook wat tips tussen om eens na te jagen. Fijn dat je dit hebt gedeeld!

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Wat ik vooral nog een beetje mis als ik kijk naar de Russische filmhistorie zijn eigenlijk twee dingen: animatie en sprookjesfilms. De animaties zijn voornamelijk shorts (in de jaren 30 vooral poppen en stop-motion), in de jaren 60 en 70 animaties. Zelf vind ik dat die films niet zo uitkomen boven ‘wel aardig’, maar op iCM zijn een paar films nogal gepusht. De sprookjesfilms zijn echt wel een omissie in je lijst, dus wie weet wil je er eens een paar proberen. Bekendste regisseurs zijn Aleksandr Ptushko en Aleksandr Rou
Maar de beste films komen wat mij betreft van andere regisseurs. Alenkiy Tsvetochek (1977) is er eentje, maar vooral het tweeluik Detstvo Bambi (1985) / Yunost Bambi (1986) vond ik top.

En daar buiten:
In het kader van de expressionistische (docu-) films als tip: Turksib (1929)
In het kader van de lyrische cinema van direct na de zwijgende periode: Okraina (1933)
Een film van post-Sovjet Unie in de stijl van de Georgische films die in jouw lijst voorkomen: Bratan (1991)
Een lyrisch minimalistisch meesterwerk (leerlinge van Sokurov): Sluchaynyy Vals (1990) of een beetje in die stijl, maar poetischer (Konchalovskiy/ Zerkalo-achtig): Sto Dney Do Prikaza (1990)
Een tip in de categorie van de doorgedraaide, drukke, dronken Russiche afbraak-cinema: Osobennosti Natsionalnoy Okhoty (1995) (en omdat je meer van oorlogs films houdt volgens mij Blokpost (1998) van dezelfde regisseur) Loznitsa laar ik door iemand anders tippen).
Je had een aantal films van Kozintsev in je lijst staan. Dit vond ik zijn beste (net voor New Babylon – en ook wel beter dan zijn Shakespeare bewerking van Hamlet): Korol Lir (1971)

wibro

• 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Korol Lir (1971) en ook Krylya (Wings) (1966) had ik al klaar liggen maar ik ben er verder niet meer aan toe gekomen ze te bekijken. Anders blijf ik bezig. Ik vond namelijk dat ik het plaatsen van mijn top 125... al lang genoeg had uitgesteld.

En wat verder de top 125 betreft: het is eigenlijk een top 100. De nrs 125 t/m 101 zijn niet meer dan een aanloop daar na toe. Omdat het nogal wat zeer bekende films bevatte heb ik die 25 films toen maar vermeld.

danuz

• 12935 berichten
  • 0 stemmen

Je top 10 ken ik allemaal. Zitten best wat fijne filmpjes tussen

Thanks wibro.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Bedankt wibro! Mijn kijklijst zal ik binnenkort met een stuk of 10 titels uit je lijstje bijwerken . De nog geen 20 titels uit de regio die ik tot op heden gezien heb zijn vrijwel allemaal voorbijgekomen dus geen tips van mijn kant. Bij elkaar heb ik nu denk ik 20 films uit de regio die ik de komende jaren wel wil zien.

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

Nog meer tips, want ik vergat nog alle afgevallen landen door te spitten:

Ekskursante (2013) (The Excursionist)

Weer een film van het type 'wat gaan die Russen toch bot om met hun kids en met de minderheden'.

Klass (2007) The Class

Film over pesten.

Mammu, Es Tevi Milu (2013) Mother, I Love You

Sympathiek coming-of-age drama'tje.

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12844 stemmen

Alvast even een kleine update rond de animatie top 100:

De lijst is ondertussen zo min of meer klaar. Moeten uiteraard nog wel wat tekstjes en dergelijke geschreven worden, Ga mezelf daar nog wel een beetje ruimte voor geven, dus het plan is om volgende week maandag te starten.

De opzet is 10 films per dag, 's ochtends 5, 's avonds 5. Zo duurt het een dagje of 10 en halen we de finish woensdag + 1 week.

't Is absoluut een persoonlijke lijst geworden. Ik kan wel gezellig lopen doen en zeggen dat er films uit 10 landen instaan (wat trouwens klopt), ik had evengoed kunnen zeggen dat 80% Japans is (wat ook klopt). Wie dus hoopt op een canon lijst met evenredige verdelingen en een hoop Oost-Europese en populaire Amerikaanse animaties kan die hoop maar al beter opbergen.

Richardus

• 2129 berichten
  • 1197 stemmen

Klinkt goed, laat maar komen! Ik ben zelf te weinig georganiseerd en "bekeken" om dit soort gigalijsten te produceren dus geniet van jullie vlijt!

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12844 stemmen

Even een korte introductie alvorens morgen vol met de lijst van start te gaan.

Zoals al eerder gezegd is het een volledig persoonlijke toplijst geworden, waarbij ik verder geen enkele rekening gehouden heb met balans, status van bepaalde films, verdeling qua ouderdom, land van afkomst of wat dan ook. De eerste 47 films zijn geranked naar de jaarlijkse top 500 die ik voor mezelf maak, aangevuld door 46x4* animaties en 7x3.5* films, om zo tot het mooie ronde getal van 100 te komen.

Mini-series en duidelijke OAVs (Original Animated Videos, meestal érg korte straight-to-video releases) heb ik niet mee opgenomen in de lijst, anthologies (gebundelde kortfilm projecten) en filmversies van OAVs wel. Vooral die laatste zijn een wat grijs gebied, maar het gaat dan wel om gevallen waar je het op zich niet doorhebt dat je eigenlijk geen normale film aan het kijken bent.

Verder zitten er ook een aantal stop-motion films in, films met beperkte live action fragmenten en ook films met poppenanimatie. Vooral die laatste categorie is wat lastiger, omdat het menselijke aandeel daarin vaak bepalend was of ik een film wel of niet opnam. Zo is Meet the Feebles uiteindelijk toch uit de boot gevallen, terwijl een Strings z'n plaatsje wel heeft kunnen behouden. Ik besef dat het wat arbitrair en op het gevoel is, maar dat is de rest van de lijst ook al

En even nog een kleine verduidelijking van terminologie. Als ik in de bijbehorende tekstjes spreek over de animatie dan gaat het over vloeiendheid en stijl van animeren, de tekenstijl verwijst meer naar de visuele stijl van achtergronden en personages. Ik heb al vaak gemerkt dat vele mensen geen onderscheid maken in reviews hier, maar aangezien het toch om een animatie toplijst gaat vond ik dat sommige dingen best wat specifieker benoemd konden worden.

Morgen starten we dus. Ik ga het schema denk ik nog wel wat aanpassen en gewoon 's ochtends 5 films per dag doen. Zo loopt het wat langer en heb ik ook nog wat extra tijd om overal een tekstje bij te voorzien.

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12844 stemmen

En als kleine teaser, hier de film die het last-minute niet gehaald heeft

http://www.onderhond.com/animation-100/101.png

John Milton

• 24225 berichten
  • 13388 stemmen

Wat? Vroeg ik je laatst niet naar je animatie top tien? Had je niet even kunnen waarschuwen!?

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12844 stemmen

John Milton schreef:

Wat? Vroeg ik je laatst niet naar je animatie top tien? Had je niet even kunnen waarschuwen!?

In het bericht van 7 maart heb ik je gementioned!

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12844 stemmen

100. Gunnm [Battle Angel Alita]

Hiroshi Fukutomi - 54 mins - 1993

http://www.onderhond.com/animation-100/100.png

Laten we dan meteen starten met een wat dubieuze entry. Gunnm is zo'n OAV die in het Westen heruitgegeven werd als film (zoals wel meer van die korte OAVs). Meteen ook de anime die al het langst op de Hollywood plank ligt om te verfilmen, zelfs nog voor er sprake was van een Ghost in the Shell of Akira verfilming. Maar Cameron heeft er nooit écht wat concreets mee gedaan. 't Is in ieder geval wel een leuke anime, typisch jaren eind jaren 80/begin jaren 90 product met wastelands, robots en een utopische stad in de lucht. Eigenzinnig tekenstijltje dat rechtstreeks uit de manga overgenomen is en verder een paar aardige actiescenes. Het duurt ook niet lang, dus gewoon de sprong wagen zou ik zeggen.

MovieMeter

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

099. Rôjin Z [Roujin Z]

Hiroyuki Kitakubo - 80 mins - 1991

http://www.onderhond.com/animation-100/099.png

Een film die in het zog van Akira wel her en der op TV uitgezonden werd. Als ik me niet vergis ooit zelfs op Canvas, allicht toen nog BRT2 ofzo. Speelt in op het ouderenprobleem waarmee Japan te kampen had/heeft. Dat gemixed met typische jaren '90 anime taferelen (robots voornamelijk) en je hebt een best vermakelijke, niet al te lange film. Animatie is meer dan behoorlijk en de tekenstijl leunt dicht aan bij die van Otomo, ook altijd mooi meegenomen.

MovieMeter

098. Asura

Kei'ichi Sato - 76 mins - 2012

http://www.onderhond.com/animation-100/098.png

Verfilming van een nogal controversiële 70s manga over een jongetje dat in de wildernis is opgegroeid. Half mens, half beest, maar een Jungle Book clone is het niet echt. Of er moest een versie zijn waarin Mowgli cannibalistische trekjes had. Het verhaaltje vond ik ietwat saai uitgewerkt, de gewenste emotionele diepgang wordt ook niet bereikt, maar de artstyle is prachtig en meer dan reden genoeg om dit werkje toch een kans te geven.

MovieMeter | Onderhond

097. Urusei Yatsura 2: Byûtifuru Dorîmâ [Urusei Yatsura 2: Beautiful Dreamer]

Mamoru Oshii - 98 mins - 1984

http://www.onderhond.com/animation-100/097.png

Mamoru Oshii is veruit m'n favoriete regisseur, deze Urusei Yatsura 2 wordt algemeen gezien als de eerste glimps van z'n genie. Urusei Yatsura is een redelijk typische harem anime (een nerdy hoofdpersonage met een leger aan vrouwen die voor z'n aandacht vechten), een wacky maar best commercieel gebeuren dus. Deze film week daar aardig wat van af, met een pre-Groundhog Day verhaallijn die een stuk serieuzer was dan de rest van de serie. Ook meteen de reden waarom Oshii wat later van de serie gehaald zou worden, creative differences enzo. Maar wie het leuk vindt om te zien hoe Oshii van Vrouwtje Theelepel tot Ghost in the Shell geëvolueerd is, deze film ligt ergens gezellig tussenin.

MovieMeter

096. Makaitoshi Shinjuku [Demon City Shinjuku]

Yoshiaki Kawajiri - 82 mins - 1988

http://www.onderhond.com/animation-100/096.png

In de jaren '90 begon anime zo langzaam door te breken in het Westen, al had Japanse animatie toen nog een redelijk slechte naam. Veel gore, overdreven actie, seks (met tentakels enzo) ... mede verantwoordelijk daarvoor deze regisseur. Hij was zeker niet de worst offender, maar maakte wel films die niet meteen gekend waren onder de noemer 'Westerse animatie'. De reden dat ze uiteindelijk toch wel verkochten hier was omdat ze best creatief waren, qua art direction een zeer eigen stijl vertoonden en qua animatie toch best hoogstaand waren. Zeker niet Kawajiri's beste film, maar wel een classic.

MovieMeter

danuz

• 12935 berichten
  • 0 stemmen

Lekkere vormgeving weer Onderhond

Inland Rabbit

• 3286 berichten
  • 2159 stemmen

Leuke verhalen.

Noem het bijgeloof, maar ik durf niets meer met Battle Angel Alita: ooit heb ik in een winkeltje in Utrecht bijna de eerste issue gekocht, voor een eurootje of 39, de 2e issue was nog duurder geloof ik. Achteraf blij geweest dat ik het niet gedaan heb, achterlijke prijzen en zo'n manga lezer ben ik uiteindelijk niet geworden. Maar belangrijker is, die dag kreeg ik zo'n zware enkelblessure dat ik er voor moest revalideren. Dat is dus met name waar ik die dag-, manga- en die winkel door herinner. De Anime ziet er dus aardig uit, maar ik zal er waarschijnlijk nooit naar kijken, haha.

Maargoed, zal dit topic de komende tijd eens gaan volgen. Tof. Waarschijnlijk staan er genoeg in die ik niet ken.

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1726 stemmen

Wow, zo mooi vormgegeven.

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12844 stemmen

Inland Rabbit schreef:

achterlijke prijzen en zo'n manga lezer ben ik uiteindelijk niet geworden.

Ik heb de manga bundel, maar heb em nooit helemaal uitgelezen. Een wat uitgesponnen versie van de anime en bij dit soort films zit ik niet echt te wachten op verdere uitdieping van de personages.

Animosh

• 4665 berichten
  • 538 stemmen

Leuk topic! De lijst is inderdaad erg mooi vormgegeven, en nieuwe animatiefilms ontdek ik graag.

mjk87 (moderator films)

• 14516 berichten
  • 4515 stemmen

Ja, leuk inderdaad. Ook een wereld waar nog veel te ontdekken valt. Vind veel van die Japanse animatie ook best heel mooi.

Shinobi

• 4305 berichten
  • 2550 stemmen

Lekker bezig Onderhond, ik zal deze lijst zeker volgen.

wibro

• 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Maar liefst 7 animatiefilmpjes hebben bij mij een waardering van 5.0*. Allemaal Japanse producties. Ben zeer benieuwd hoe hoog ze eindigen in de lijst van Onderhond.

beavis

• 6627 berichten
  • 14795 stemmen

3 van de eerste 5 gezien, met Roujin Z als favoriet

ben benieuwd naar ontdekkingen

heb sowieso een heel stapeltje animatie films klaarliggen voor de zomer, en het HAFF begint woensdag

dus de timing is fijn

John Milton

• 24225 berichten
  • 13388 stemmen

Ik ben ook benieuwd. Op ICM heb ik de Animation lijst compleet. De Top 100 Animated Features of All Time staat op 80% en van de prijswinnende films op het animatiefilmfestival van Annecy staat mijn teller op 100/100.

Van de eerste 5 OH animatiefilms zag ik er maar liefst... nul.

Dat zal als we hoger komen wellicht opknappen, maar als dit aanzetje sfeerbepalend is, mag ik blij zijn als ik rond de 15/100 eindig

Maak je zelf een ICM lijst, Onderhond?

Tonypulp

• 21231 berichten
  • 4608 stemmen

Ik zag alleen Roujin Z (4*). Verwacht veel titels die ik nog wil zien

timmienoelie

• 1518 berichten
  • 4265 stemmen

Leuk!

Gunnm (**) en Roujin Z (***) al gezien. Demon City Shinjuku en Beautiful Dreamer 2 zullen ook snel volgen. Asura is dan weer een compleet nieuwe ontdekking, en zal vast niet de enige zijn in de lijst.

Kijk al uit naar de volgende titels!

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12844 stemmen

John Milton schreef:

Maak je zelf een ICM lijst, Onderhond?

Ben geen betalend lid en heb al mn persoonlijke lijst op ICM, dus dat zal iemand anders moeten doen vrees ik.

John Milton

• 24225 berichten
  • 13388 stemmen

Doe ik dat. Np

Zal hem er morgen na je tweede update opzetten.

tbouwh

• 5810 berichten
  • 5402 stemmen

Ik ben een leek in deze filmcategorie, maar volg dit (misschien juist daarom ook wel) met interesse. Intrigerende titels gaan op de inmiddels immense kijklijst.

Binnenkort in ieder geval Ghost in the Shell ('95) kijken, eerder wil ik niet naar de remake.

Cosoco

• 10908 berichten
  • 5185 stemmen

Toffe lijst. Denk niet dat ik heel veel dingen tegen ga komen die ik nog niet heb gezien of die nog niet op mijn radar stonden, maar er zullen vast wat verrassingen tussen zitten.

Zal Gunnm direct even kijken deze week, want die staat hier ook al heel lang klaar.

Mooie timing ook, met het HAFF voor de deur.

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12844 stemmen

Cosoco schreef:

of die nog niet op mijn radar stonden,

Misschien toch een paar die wat geniepig van je radar zijn verdwenen

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.