• 11.701 nieuwsartikelen

Alternatieve titels: The Little Brother / Brother / Братан

Oorsprong: Sovjet-Unie

Geregisseerd door: Bakhtyar Khudojnazarov

Met onder meer: Timur Tursunov, Firus Sasaliyev en N. Arifova

IMDb beoordeling: 6,9 (119)

Releasedatum: 6 mei 1993

Plot Bratan

De 17-jarige Farroech en zijn 7-jarige broertje Azamat zijn door hun gescheiden ouders in de steek gelaten. Farroech heeft samen met oma de zorg voor zijn broertje op zich genomen en wil daar nu van af om een eigen leven op te bouwen. Hij bezoekt samen met zijn broertje hun vader.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

Tamelijk obscure film om her uit te brengen. Maar fijn dat ik hem gezien heb. Zal niet eenieders smaak zijn. Maar de mijne wel. Film die gaat over twee broers die samen in een goederentrein naar vader gaan. De 17 jarige broer zorgt voor het kleine broertje maar hij wil een eigen leven. Het kleine broertje heeft gedurende de hele film moeite met begrijpen hoe het volwassen leven in elkaar zit. Paar fijne staaltjes kinderlogica in deze film. Maar ook de oudere broer roept ergens in de film dat hij het moeten begrijpen beu. Wat heb je aan de logica van volwassenen die je in de steek laten?

Film is low budget en dat is wel te merken. Met name in de geluidsband die klinkt alsof hij apart is opgenomen en bijvoorbeeld de trein exact even hard laat klinken van welke kan je 'm ook hoort. De film is met een fijn gevoel voor mooie shots gemaakt, maar tegelijk ook wat rudimentair. De film deed mij een beetje denken aan het debuut van Ceylan of de eerste twee films van de Kazach Darezhan Omirbayev. Deze film begint zich overigens af in wat nu Tadzjikistan is en verplaatst zich naar Kazachstan. Toen nog net allemaal Sovjet Unie

avatar van Martin Minderaa

Martin Minderaa

Camerawerk is verbijsterend goed. Mooie filmische ritmiek. Fijn dat deze film opnieuw is uitgebracht.