Gunnm (1993)

Japan
Animatie / Actie

geregisseerd door Hiroshi Fukutomi
met de stemmen van Miki Ito, Kariya Shunsuke en Kappei Yamaguchi

In een verre toekomst vindt de cyberdokter Daisuke Ido de restanten van de jonge cyborg Gally op de schroothoop. Hij herbouwt de cyborg volledig, maar haar geheugen is gewist. Het enige dat ze zich nog kan herinneren zijn haar dodelijke gevechtstechnieken. Gally wordt premiejager en ontmoet de jonge Hugo. Samen dromen ze ervan naar Zalem te gaan, een zwevende stad die boven de Aarde hangt...

vic
manga toen manga erg hot was in nederland.

avatar van Ramon K
Vlotte, geweldadige, Manga met een leuk verhaaltje over het zoeken naar je utopia...leuk...3 sterren

James Cameron is bezig met een live-action versie.

Je zou de toevoeging op deze site zelfs in twijfel kunnen trekken. Origineel gereleased als een 2-delige OAV (Original Animation Video), enkel in het Westen uitgebracht onder het mom van een korte film (omdat bij ons het concept van OAV totaal onbekend is.

Verder wel een schattige anime, die een mooie 3.5 * toebedeeld krijgt.

PS: dat Cameron gerucht gaat al een tijdje. Geruchten gingen zelfs rond dat die live-action versie uiteindelijk Dark Angel geworden was, wat later weer ontkend werd. Ach, er staan zoveel live-action animes op het programma ... Evangelion en Akira (hoewel ik geloof dat die kortgeleden afgeblazen is) voorop. Ik lig er in ieder geval niet op te wachten.

Battle Angel is een, simpel omschreven, zeer interessante en op momenten gevoelige Anime. Het vreemde is echter dat het op een doodnormale Science Fiction lijkt, maar blijkt er in te slagen een fantastisch verhaal af te leveren. Wat een goede Anime moet bevatten hoef ik je waarschijnlijk niet voor te kauwen, een knap verhaal met een sterke sfeer, mooie Animaties en uiteraard boeiende personages zijn belangrijk. Battle Angel is naar mijn mening een van de beste Cyborg, al dan niet Science Fiction, Anime, die erin te slaagt van deze, eigenlijk niet al te spectaculaire, aspecten een geheel te maken, dat mij nog veel langer dan een dag bij zal blijven.

avatar van bioscoopzaal
Wel een aardige animé, met goede actiescènes en een paar leuke ideeën. Alleen jammer van de clichématige dialogen en de magere uitwerking. Ik had voortdurend het gevoel dat dit een soort samenvatting was van een veel langere film of serie.

3 sterren.

bioscoopzaal schreef:

Manga. Al vind ik deze OAV dan wel een stuk beter.

Justice4All
kos schreef:

James Cameron is bezig met een live-action versie.
... en nogeens in 3D

avatar van bioscoopzaal
Lees er alles over: hier!

avatar van SuperSideSwipe
Zeer leuke film.

Goede personage, welke door het geheugenverlies een mooie dimensie krijgt.

Blijft prachtig om zo een klein meisje huis te zien houden met de meest grote en gevaarlijk uitziende bruten.

neo (crew)
Vond het een zeer sfeervol geheel waar in de eerste helft Gally mij erg emotioneel meevoerde en in de 2e zowel ''zij'' Hugo. De tweedelding van als het ware twee episodes is ook nogal ongelukkig. Kan beter eens de serie gaan zien. Toch 4 sterren

Veel meer dan de manga lezen zit er niet in, want van Gunnm bestaat helemaal geen serie vrees ik

neo (crew)
Ik bedoelde lezen

zwaar goede anime, aleen jammer van de korte speelduur,
maargoed toch blijft dit dé favo anime van mij, 5*

avatar van Mescalino
Zeer goed!!
Jammer inderdaad van de korte speelduur.
In 2008 komt een nieuwe uit van James comeron. Ben zeer beniewd.

4.5 sterren

echt mooie anime heb 'm wel honderd keer gezien nu
heb ergens in een amerikaans blad gelezen dat er een serie van gemaakt is (New Angel) en dat er een live action van is.
4,5 * voor de anime

avatar van Mug
Mug
De live-action van de hand van James Cameron is ook alweer uitgesteld naar 2009...

Opmerkelijk dat de Amerikaanse versie de naam van de hoofdrolspeelster (de sowieso al Engels klinkende Gally) veranderd heeft in Alita. De logica ontgaat me.

Prima verhaal, maar de animatie vond ik verre van denderend. Gewelddadige schattigheid, het kan. Wel benieuwd naar de manga. 3* voor dit gevoelsmatig tussendoortje.

Mug schreef:

Volgens mij gewoon omdat het ook in de manga het geval is. Wat verder weinig verklaart, want je kan je afvragen waarom ze het daar veranderd hebben

Misschien klonk "Gally" wel te Amerikaans, en wilden ze het Japans karakter net wat extra accentueren ?

De manga vind ik trouwens niet om door te komen. Wel eens Vol1 gekocht, maar nooit aan het eind geraakt. In dat opzicht is de anime heel wat beter.

2011 toch wel de james cameron versie in de geest van avatar's 3D ervaring?

avatar van nognooit
Matige anime. De animatie is soms houterig en het verhaal wist me zelden echt te boeien. Het concept vond ik prima en was ook de reden waarom ik deze OVA probeerde, maar de uitwerking stelt, naar mijn mening, erg teleur.
Ik ben totaal geen fan van James Cameron, maar ik denk dat hij wel meer uit het concept kan halen dan dat er hier gebeurt. Jammer.

Voor mij een prima weg te kijken anime met daarbij een aardig verhaal.
Maar ik hou dan ook van cyber en industrial

Naar ik hier vernam is ook Cameron bezig met Battle Angel (2016). In ieder geval goed deze gezien te hebben en dan te kijken wat Cameron ervan bakt.

avatar van Lucaij
Leuke anime. Het eerste gedeelte was sterker dan het tweede gedeelte, want volgens mij wisten ze in het tweede gedeelte niet meer echt waar ze naar toe moesten. Het einde vond ik ook slap.

Maar de setting was interessant en het verhaal was ook goed voor een anime. Kan me best voorstellen dat ze deze anime willen verfilmen in Hollywood. Zaten wel enkele rare gebeurtenissen in, maarja daarvoor is het een anime. Drie sterren voor Gunmu.

De cover is trouwens ontiegelijk lelijk die hierboven staat.

Erg mooie en gevoelige anime met een boodschap die dankzij (of ondanks) de korte speelduur niet verveelt en de vaart erin houdt.

HALVE TAMME.

avatar van CorvisChristi
Korte, maar sterke OAV. Het verhaal, alhoewel kort, is mooi uitgewerkt. Het biedt actie (en als die er is, is die héél vet), een vleugje dramatiek, romance, een vleugje filosofie, een snufje humor: kortom, alles is eigenlijk heel goed gedoseerd.
Alita / Gally is een sterk personage en het is vrij gemakkelijk, om je met haar te identificeren. Een cyborg met échte gevoelens.
Het is jammer dat het bij twee delen gebleven is, gezien hier zo veel meer mee gedaan had kunnen worden. Toch is dit een klassieker in zijn soort.

De setting van deze anime, waarin arm en rijk duidelijk van elkaar zijn afgesplitst, zou opnieuw gebruikt worden in Elysium (2013). Althans, ik kan me niet voorstellen dat Neill Blomkamp het zelf bedacht heeft, gezien ik bij de eerste tien minuten van die film direct aan Gunnm moest denken.

Overigens heeft James Cameron al jarenlang plannen voor een live-action verfilming, gezien hij al heel lang fan is van de manga. Ik verwacht dat deze film na Avatar 9 vermoedelijk uitgebracht zal worden....

Gelukkig hebben we de manga en de anime en die zijn goed genoeg.

Weer eens herzien.

Korte anime, oorspronkelijk een 2-delige OAV gebaseerd op een populaire manga die ook in een edit te vinden is als film. Binnenkort zou er dan eindelijk een Hollywood-versie aankomen, maar eerst zien, dan geloven.

Deze film moet het vooral hebben van een fijne setting, apart character design en een aantal strakke actiescenes. Uiteraard met nogal wat bloed, een erg lieve of brave anime is dit niet, al is het nu ook weer niet zo enorm overdreven. Gewoon wat stevige actiemomentjes.

De animatiekwaliteit is ietsje minder, eigen aan OAVs natuurlijk, al weet Fukutomi dat wel aardig te maskeren met wat slimme effecten. Verder zit er ook net genoeg drama in, al blijken die 50 minuutjes dan wel net iets te kort om er echt alles uit te puren. Daarvoor had het wel dubbel zo lang mogen zijn.

Maar dit blijft best genietbaar. Klein klassiekertje, nog steeds goed te verteren.