So-gong-nyeo (2017)

Zuid-Korea
Drama / Komedie

geregisseerd door Go-Woon Jeon
met Esom, Jae-hong Ahn en Duk-moon Choi

De 31-jarige Mi-so kan amper rondkomen in Seoul. Haar plezier in het leven is: sigaretten, een glas whiskey na werk, en haar arme vriend die een kunstenaar wil worden. Omdat de prijzen voor huur en sigaretten stijgen moet Mi-so bij vrienden op de bank slapen, en reflecteert ze op haar leven.

Wanneer een 30+er de touwtjes niet meer aan elkaar kan knopen vanwege alsmaar de stijgende kosten van levensonderhoud, besluit ze vast te houden aan haar simpele geneugten (een sigaretje op z’n tijd en een glaasje whiskey) en haar appartement op te zeggen. Ze begint aan een rondgang langs vrienden van vroeger, met wie zij destijds een band vormde. Die leven allemaal een “normaler” leven, maar of zij daardoor gelukkiger zijn moet nog maar blijken.

Deze verrassende tour-de-force van Esom biedt een ongewoon, gevarieerd inkijkje in het leven van alledag in de hedendaagse Koreaanse samenleving. Een interessante film.