Shokuzai (2012)

Alternatieve titels: Penance | 贖罪

Japan
Mystery
270 minuten (miniserie, 5 delen)

geregisseerd door Kiyoshi Kurosawa
met Masaaki Akahori, Manatsu Kimura en Kyôko Koizumi

Een klein meisje wordt verkracht en vermoord. Haar vier vriendinnetjes hebben de moordenaar gezien, maar laten niets los. Ze claimen zich niets te herinneren, ongeacht hoeveel de moeder van het overleden meisje ze ook onder druk zet. Vijftien jaar later blijkt de gebeurtenis een grote impact op hun leven te hebben gehad en zint de moeder nog steeds op wraak.

avatar van Verhoeven
Draaide in Venetië en gaat ook op het IFFR vertoond worden. Wie gaat hem daar nog meer zien?

Nederlandse release: zomer 2013 (Lumière)

avatar van Verhoeven
Kreeg zojuist dit te horen via Twitter van distributeur Lumière:

De vertaling van de festivalkopie van Shokuzai schijnt niet heel goed te zijn. Dus liever kom je een keer naar een screening. Wij gaan zelf ook nog niet kijken bijvoorbeeld. Pas als de NLse DCP af is. Dat we op IFFR draaien is op verzoek van de regisseur…

avatar van Montorsi
Dat is wel zonde. Bovendien draait hij maar één keer, verleidelijk om naast me te laten liggen ook omdat hij wel erg lang duurt.

Biosrelease ingevoerd: vanaf 18 juli te zien in de bioscoop (Lumière)

Niet dat ik deze Kurosawa niet interessant vind, maar er zijn al zo weinig Japanese bios releases, waarom dan een 5-delige miniserie wél uitbrengen?

avatar van kinjutsu
Alles is welkom!

avatar van predator
kinjutsu schreef:
Alles is welkom!

waarom dan 1,5 ster? Ben benieuwd naar je mening.

Gisteren gezien in Haarlem. Prachtige film. Niet iedereen kon evengoed acteren, en het was (bijna uiteraard) soms een beetje langdradig, maar boeiend genoeg. Maar och och, wat een zit!

avatar van kinjutsu
predator schreef:
waarom dan 1,5 ster? Ben benieuwd naar je mening.

Ja dat alles welkom is staat uiteraard kompleet los van m'n stem.

Ik vond het gewoon een erg vervelende film, erg voorspelbaar, lelijk geschoten, vage soundtrack, er waren maar een paar degelijke acteurs, het merendeel van de locaties was niet goed gekozen. Gewoon echt een tegenvaller. Inspiratieloos geheel.

avatar van predator
Vraag me af of je naar de goede film (eigenlijk serie) bent geweest, want ik heb me uitstekend vermaakt. Een mengelmoes van de Killing en Twin Peaks met een Japans sausje erover. En geweldig acteren van Koizumi. Tempo is aan de lage kant, maar dat komt de sfeer wel ten goede. Had voor mij nog een uur langer mogen duren ook.

Redelijk.

Wel duidelijk een mini-serie van origine. Kan je dan wel als film uitbrengen, maar de 5 segmenten zijn elk mooi een aflevering lang en de herhalende intro is duidelijk iets té herhalend om binnen het concept van een film goed te werken.

Visueel niet héél slecht, maar toch duidelijk dat ook hier iets meer op TV gespeeld wordt. Kurosawa poogt er wel wat van te maken, maar echt geweldig wordt het nergens. Plotje is verder redelijk, jammer genoeg ligt het zwaartepunt wel al in het begin. Het eerste segment is veruit het beste, de drie daaropvolgende zijn een beetje kaal. Laatste deel is weer wat beter, met een redelijk effectieve finale, maar dan valt toch op dat 5 uur eigenlijk wat lang is voor dit plotje (heb de film trouwens in 3 delen gekeken, kan best gezien de opzet).

Wél een resem erg bekende acteurs. Van Ryo Kase tot Yu Aoi, Kurosawa heeft best een bende goede namen weten te verzamelen. Het geeft de personages wat extra kracht. Al bij al niet verkeerd om gezien te hebben, maar 5 uur is teveel van het goeie, visueel schiet het toch wat te tekort soms en het plot is iets te magertjes, buiten het eerste segment om. Van Kurosawa verwacht ik toch net iets meer.

Ijzersterke portretten van 5 vrouwen. Het eerste en het vierde deel zijn het beste, maar om verschillende redenen. Deel één is luguber en het donkerst. De gevolgen van de boetedoening zijn keihard voor vriendin 1. In deel vier zit dan weer meer humor, hetzij donkere humor. Vriendin 4 gaat op een geheel andere manier om met boetedoening. Het derde deel vond ik goed, maar de metafoor van de beer vond ik iets minder geslaagd. Deel twee is ook meer dan degelijk, maar eindigde iets te abrupt.

Enkel het slotdeel vond ik minder, aangezien het meer aanvoelde als een 'nu gaan we alles uitleggen' dan als een echt natuurlijk einde. De acteerprestatie van de rouwende moeder maakte dan weer veel goed.

4/5

avatar van perlon
Een lichte tegenvaller. Ik sluit me aan bij Onderhond hierboven, die het mooi beschreven heeft.

avatar van Baggerman
Shokusaai.

Ik had toch meer verwacht dan dit. Het enigzins vergelijkbare Kokuhaku vind ik toch op vele vlakken veel aantrekkelijker. Visueel sowieso erg lelijk en een heel matige soundtrack die nergens iets toevoegd of beklemt.

Grootste manco was voor mij dat ik bijna alle segmeneten totáál niet geloofwaardig vond overkomen. Slechts het derde segment (de beer) vond ik wat dat betreft geslaagd.

Goed gecast overigens Yû Aoi in het eerste segment (met haar twee erwtjes op een strijkplank perfect voor haar rol)!

avatar van Donkerwoud
Het uitgangspunt van vier mentaal beschadigde meisjes en één rouwende moeder is vernuftig gevonden en biedt zo de perfecte aanzet voor macabere psychologische terreur. Slechts incidenteel worden de opgebouwde verwachtingen echter waargemaakt, want het overkoepelende mysterie blijkt niet meer dan een flinterdun raamwerk om verschillende verhalen aan op te hangen. De dames in het verhaal zijn nooit écht aan elkaar gewaagd, terwijl er op een wat slappe manier steeds de suggestie gewekt wordt dat dit wel het geval is. Een en ander resulteert in een redelijk onderhoudend vijfluik waar bij vlagen naar de oppervlakte komt wat een meesterstuk hier uitgehaald had kunnen worden met een scherper geschreven scenario.

avatar van joolstein
Een lange film en/of een serie. Door de opzet lijkt het in ieder geval nu meer een serie. Waarbij er eerst een klein meisje wordt verkracht en vermoord. En hierna zien we telkens de belevenis en verwerking van de andere meisjes en de moeder. De moeder speelt samen met de moord een soort van lijdraad in de film. Een zeer sterk gegeven, wat helaas niet helemaal slaagt. Naar mijn mening komt dit omdat de snelheid er uitgehaald wordt door het redelijk vaak herhalen van scene's. Visueel zag het er erg goed uit. En de uit een lopende verhalen van de vier getraumatiseerde meisje waren zeer geslaagd. Maar ik mistte gewoon de vaart waardoor er wat meer spanning had kunnen ontstaan. Misschien als het de tijdsduur van een film had gehad dat dit een prachtig meesterwerk had geweest?

avatar van Ebenezer Scrooge
Op dit moment ben ik verdiept in een aantal oude kindermoordzaken die plaatsvonden in Tilburg, Oisterwijk en Rotterdam aan het begin van de Tweede Wereldoorlog en rond de voorlaatste eeuwwisseling welke mijn gedachten volledig in beslag nemen. Ik had deze serie aanvankelijk opgezet ter afwisseling, zonder dat ik iets afwist van het verhaal, maar al bij de eerste scene raakte ik geïnteresseerd omdat hij raakvlakken vertoont met die oude kindermoorden. De traagheid die anderen hier als storend ervaren vond ik juist zeer aangenaam; de aandacht verslapt in elk geval niet en de film straalt een fijne sereniteit uit. Visueel ziet het er volmaakt uit: de kleuren, de kleding, de meubels en de beeldschone Koizumi op haar hoge hakken en met haar handtas... De scene in het zwembad vond ik echt zó griezelig, ondanks dat die absurd aandoet. Het deed mij denken aan die griezel uit België die een aantal jaren geleden dat kinderdagverblijf binnenstormde met een mes. Het laatste deel vond ik weliswaar goed, maar kwam toch als een domper omdat ik stiekem op een seriemoordenaar had gehoopt en niet op een oude studievriend die wraak had genomen.

avatar van Bas15
Gekeken op netflix , een erg goeie serie over een meisje dat wordt vermoord door een onbekende man, vier vriendinnen van haar hebben de man gezien maar weten later niets meer van hem, elke aflevering volg je telkens een vriendin 15 jaar na de moordt en ook de moeder van het slachtoffer, die opzoek is naar de dader. De verhaallijnen van de vrouwen zijn erg boeiend om te volgen, de vriendinnen willen allemaal boete doen omdat ze zich schuldig voelen over de dood van het meisje. De moeder zie je in elke aflevering terug, ze hoopt dat de vriendinnen misschien iets zijn herinnerd over de dader. In de laatste aflevering kom je te weten wie de dader is waarom hij het meisje vermoord heeft.

Het tempo van de serie is misschien wat traag , maar de sfeer is wel zeker goed en ook best vaak grimmig.

Ik vraag me af of de vriendin die je in de tweede aflevering volgde is overleden, of raakte ze alleen buiten bewustzijn. Weet iemand dat misschien?