MENU

3,20

Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Neill Blomkamp
met Matt Damon, Jodie Foster en Sharlto Copley

In het jaar 2154 bestaan er twee klassen: de zeer rijke mensen die op een ruimtestation met de naam Elysium wonen, en de rest, die op een overbevolkte Aarde moeten leven. Minister Rhodes (Jodie Foster) is een hardvochtige regeringsleider die er alles aan doet om de luxe levensstijl van de bewoners van Elysium te beschermen. Nieuwe anti-immigratiewetten zijn dan ook het gevolg. Dat weerhoudt de Aardbewoners er echter niet van te proberen Elysium te bereiken. Op alle mogelijke manieren.

avatar van AC1
geplaatst op 11 maart 2014, 16:11 uur, permalink
_JB_ schreef:
Deze film heeft én spektakel én (enige) diepgang.

Volgens mij hebben beide blockbusters even veel of even weinig diepgang.

geplaatst op 15 maart 2014, 19:59 uur, permalink
Leuke weg kijk film..ik heb hem opgezet toen ik me zoontje de fles gaf en z'n luier verschoon. Maar op zich een leuke film hoor, hij zal me alleen niet lang bij blijven!

geplaatst op 26 maart 2014, 11:25 uur, permalink
ah , zalige sf film

district 9 was een 9,5 dit zeker ook een 9 / 10

enige minpunt (klein) voor mij was de geloofwaardigheid van matt damon als arme blanke arbeider in een sloppenwijk vol latinos , hier wen je niet direct aan

voor de rest niks dan lof , wil je een moderne intelligente visie vd toekomst , kijk dan naar de films van neill blomkamp , aanrader

geplaatst op 4 april 2014, 23:47 uur, permalink
Wat heb ik genoten van Sharlto Copley!

avatar van Rodger
geplaatst op 16 april 2014, 8:19 uur, permalink
Boven verwachting een goeie film,...
Zelf heb ik niet zoveel met sf, maar deze is echt de moeite waard,..
Goed verhaal,. Met goede actie en special effecten.

4.0****

geplaatst op 17 mei 2014, 17:45 uur, permalink
Deze film heeft mij totaal verbaasd, in positieve zin. Ik dacht dat dit weer een standaard actie/fantasie film zou zijn maar het tegen deel bleek waar. Mooie beelden & goed verhaal. Positief verrast 4*

avatar van tn2543
geplaatst op 1 juni 2014, 2:00 uur, permalink
Sharlto Coply vond ik echt uitblinken in zijn rol aks badguy. Zijn bijrol maakt deze film compleet.

geplaatst op 5 juni 2014, 21:26 uur, permalink
Bij deze film was 'k ook erg aangenaam verrast. 'k vond het een erg boeiende film, met een knap verhaal. Ook de cast deed het prima en de film zag er ook nog eens erg goed uit.
Verder zat er genoeg actie in, maar dus ook verhaal, kortom een actiefilm met dat ietsje meer.
'k vond het een aanrader.

avatar van tbouwh
geplaatst op 22 juni 2014, 23:08 uur, permalink
Ai, dit is toch wel een tegenvaller. Getrokken door het intrigerende idee van een toekomstige wereld, waar de rijken van alle medische voorzieningen en andere privileges kunnen profiteren, terwijl de rest van de ( arme ) bevolking achterblijft op aarde, ben ik aan deze film begonnen.
Het verhaal is dus zogezegd aardig, en Elysium wordt goed geintroduceerd.
Na 3 kwartier vindt er echter een omslag plaats: Matt Damon wordt op ongeloofwaardige wijze uitgerust met een waar pantser, waarna de rest van de film een actiefestijn is, met daardoorheen gewoven een romantische plotlijn, die beter weg had kunnen blijven.
Chopley vond ik een stuitend karakter, heb verre van genoten van zijn rol als badguy.
Damon kan ik wel waarderen, maar deze keer vond ik hem ook matig, en deze film is toch wel onder zijn niveau.
Het verbaast me dat deze film nog zo gewaardeerd wordt. Ik heb hem met moeite weten af te kijken, maar om een geldige stem te geven vond ik dat toch belangrijk.
Trachtende de pluspunten nog ruimte te geven kom ik uit op 2*

avatar van tbouwh
geplaatst op 22 juni 2014, 23:09 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Kind.of.human schreef:
Ben het met veel critici hier eens. Erg matige film. Te veel stukjes kant-en-klaar gekopieerd van allerlei andere films, waardoor het geheel geen eenheid wil worden. Het is het allemaal net niet. Te veel onlogische, gemakzuchtige, hoekige, stukjes film. Acteerwerk is niet geloofwaardig. Ben misschien verwend door kwalitatief veel betere films, maar toch. I.p.v. geboeid te kijken, zat ik vaak met kromme tenen. We heben in 2054 een andere wereld gecreëerd, maar typen nog steeds op een toetsenbord, van dat soort werk. Moeder wil haar kind beschermen en gooit met het kind voorop een ruit in... Als matt damon en jodie foster er niet in speelden, zou het een slechte B-flim zijn geweest. Jammer. Nee, ik ben geen belieber. Een 2,0 voor de moeite en op zich mooie beelden.

2154, volgens mij:)

avatar van Fieke_28
geplaatst op 29 juni 2014, 23:44 uur, permalink
Op zich een goed verhaal, wat zich goed opbouwt in de film tot een spannend slot. Echter, hier en daar zitten er toch wat plotgaten in (waarom kan het andere schip later in de film opeens zonder problemen landen, waarom werden alle voorzieningen niet al gebruikt voor de aarde, etc?) en vind ik er veel onnodig gruwelijke effecten in zitten. Gezichten die doormidden gescheurd worden, afgehakte ledematen, was dat nu echt nodig om dit een betere film te maken?

Al met al veel gemiste kansen, jammer!

avatar van Gerlof1378
geplaatst op 27 juli 2014, 14:16 uur, permalink
Hele sterke en mooi gemaakte sci-fi film, verhaal was goed, CGI heel VET en de acteurs met name Sharlto Copley als Kruger speelden zeer goed. Een film met een duidelijke boodschap, net als District 9.

avatar van Fryce
geplaatst op 2 augustus 2014, 1:06 uur, permalink
Eerste helft van de film was met name mooi en vernieuwend. Tweede helft zat eigenlijk weinig verrassends aan, liep zoals verwacht.

avatar van Pelagatti
geplaatst op 26 september 2014, 23:08 uur, permalink
Tja er had toch meer in gezeten helaas. We zien te weinig van het leven op Elysium, wat ik toch een meest boeiende onderdeel vindt aan deze film. Verder probeert de scene waarbij Matt Damon naar de reclasseringsambtenaar-robot moet voor een knipoog te zorgen, maar een serieuzere uitwerking van deze scene (ook bij sommige andere punten in de film overigens) had mij meer bekoort. Wat een onzin ook dat hem pillen worden aangeboden zo in het openbaar. Oogde voor mij juist totaal niet futuristisch, eerder ouderwets en dus ook niet grappig, maar ach. Verder... verder is Elysium een vermakelijke SF film, met actie... mooie beelden, aardig acteerwerk en doe mij ook maar alvast zo'n ziekte recovery machine. Zou fijn zijn! Nog even 100 jaar wachten vrees ik.

avatar van flaphead
geplaatst op 1 oktober 2014, 2:30 uur, permalink
Vermakelijke actie tegen dystopische achtergrond. Ik hou wel van een dergelijke sf-setting. Het contrast op Aarde tussen de bevolking en de technische toekomst is mooi. Visueel is het prima in orde. Damon speelt de bekende stoere knul en Forster een verrassend nijdige bitch.
Het verhaal is op zich niet slecht, maar blijft te dun om te beklijven; maar wellicht is dat ook de 'bedoeling' in een actie-film. Net als de nodige persoonlijke drama en onvermijdelijke clichés. Plotgaten horen helaas ook bij een sf-genre. Dat zorgt er uiteindelijk voor dat het niet meer is als een leuk tussendoortje.