Elysium (2013)

1912 stemmen

Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Neill Blomkamp
met Matt Damon, Jodie Foster en Sharlto Copley

In het jaar 2154 bestaan er twee klassen: de zeer rijke mensen die op een ruimtestation met de naam Elysium wonen, en de rest, die op een overbevolkte Aarde moeten leven. Minister Rhodes (Jodie Foster) is een hardvochtige regeringsleider die er alles aan doet om de luxe levensstijl van de bewoners van Elysium te beschermen. Nieuwe anti-immigratiewetten zijn dan ook het gevolg. Dat weerhoudt de Aardbewoners er echter niet van te proberen Elysium te bereiken. Op alle mogelijke manieren.

367 BERICHTEN83 MENINGEN

avatar van dvdfreak123
geplaatst op 23 augustus 2015, 22:44 uur, permalink
Echt genoten van deze 👍 Verhaal is zeer goed en origineel. Film boeide mij vanaf het begin, effecten zijn zeer goed. Actie was ook goed. Het einde was ook Fantastisch. Damon speelde goed net als Foster en Copley was geweldig als bad guy. Persoonlijk van zijn momenteel 3 films vind ik deze Blompkamp de beste krijgt van mij een 8,5/10

avatar van rupie
geplaatst op 4 januari 2016, 0:23 uur, permalink
Wel vermakelijk SF film die copley was een beetje over de top, vond ik jammer en aan het einde zelfs storend werken. Voor de rest niet bijzonder.

avatar van des1
geplaatst op 4 januari 2016, 15:02 uur, permalink
Kan vooral als voorbeeld dienen hoe je NIET een spannende (SF) film maakt. Als je de film ziet, realiseer je je dat filmmaken toch een kunst is. Ondanks de aanwezigheid van topacteurs. Lijkt wel alsof Jodie Foster er zelf niet in gelooft (in haar rol). Haar tekst kwam zo onwaarachtig over. Gevoeligheid tussen Matt Damon en ouwe jeugdliefde kwam zo als semi gevoelig over. Te terloops. De wetenschappelijke premissie van een bovenmaats wiel boven de aarde als onderkomen voor de rijken is om te beginnen al onzinnig, kan iedere natuurkundige je vertellen. Als er nog iets van een relevantie voor onze tijd in zat, had ik het nog misschien interessant gevonden. De film is meer een smoes om techno stuff te etaleren. Ik ben in slaap gevallen.

avatar van ILDIB
geplaatst op 4 januari 2016, 20:15 uur, permalink
Mooi gemaakt maar te veel hero stuff en onwaarschijnlijk gedoe. Mooie scenes met heel erg simpele. En moviemakers moeten stoppen met megarobotten die elkaar de hersens inslaan zonder gevolgen. Ik denk dat de film beter iets langer had kunnen zijn want soms was het echt rap vanhot naar her.

avatar van panax
geplaatst op 9 januari 2016, 11:22 uur, permalink
prachtig in beeld gebracht ,de zoveelste toekomstvisie
gewoon kijken ,niet naar mijn mening erg sterk !!!
ik blijf jodie foster gewoon goed vinden !!

avatar van IH88
geplaatst op 24 maart 2016, 18:32 uur, permalink
Earth's wealthiest inhabitants fled the planet to preserve their way of life.

Als groot fan van science fiction films is Elysium een bittere teleurstelling. Alles ziet er prachtig uit en het verhaal tackelt een aantal actuele en interessante thema’s maar alles voelt erg leeg en geforceerd aan. Een film over klassenscheiding, vluchtelingenproblematiek en discriminatie zou een intrigerende film moeten opleveren maar niets wil beklijven. Het ziet er allemaal gelikt uit en de actiescènes zijn spectaculair gefilmd maar zonder binding met het verhaal of de personages boeit het je eigenlijk niets wat er zich op het beeldscherm afspeelt.

Matt Damon, Jodie Foster en Sharlto Copley zijn toch niet de minste acteurs maar ook zij kunnen het materiaal niet naar een hoger niveau tillen. Damon doet nog zijn best maar met zo’n mager uitgewerkte rol kan ook hij geen potten breken. Wat Foster aan het doen is weet ik niet maar het lijkt nergens op. Ik irriteerde mij dood aan haar accent en haar rare wenkbrauwtrekjes. Copley is wel een lichtpuntje alhoewel hij met zijn manische trekjes op een gegeven moment in herhaling valt. Gelukkig heeft de film genoeg flair en vaart waardoor het zeker geen vervelende zit wordt. Regisseur Neill Blomkamp heeft een interessante (toekomst)visie (zie ook District 9) en met het combineren van actuele thema’s met een vlotte SF-film kan het bijna niet mis gaan. Dat gaat het dan ook niet maar beklijven wil Elysium nou ook weer niet.

geplaatst op 31 mei 2016, 8:48 uur, permalink
Ik had me er al aan verwacht dat dit meer actie dan pure SF ging zijn. Daardoor was deze film voor mij niet de terleurstelling die het voor sommige anderen werd.

Qua vormgeving is het werkelijk erg knap gedaan.Het ziet er een deprimerende maar helaas maar al te mogelijke afspiegeling uit van de leefomstandigheden op aarde in 2154. De technologie is soms wel erg onwaarschijnlijk maar toch realistisch in beeld gebracht.

Je kan er verder natuurlijk niet naast kijken dat het hele Elysium verhaal een sneer is aan het huidige Westen en onze behandeling van vluchtelingen. Toch was het interessanter geweest als men meer ruimte aan de hoofdpersonages had gegeven had om de complexe ethische vragen die daarbij rijzen te verkennen.

Nu ging het allemaal wel heel snel op het doel af en eigenlijk behoorlijk makkelijk. Maar zeker geen onvoldoende wat mij betreft, daarvoor heb ik te geboeid zitten kijken.