MENU

3,19

Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Neill Blomkamp
met Matt Damon, Jodie Foster en Sharlto Copley

In het jaar 2154 bestaan er twee klassen: de zeer rijke mensen die op een ruimtestation met de naam Elysium wonen, en de rest, die op een overbevolkte Aarde moeten leven. Minister Rhodes (Jodie Foster) is een hardvochtige regeringsleider die er alles aan doet om de luxe levensstijl van de bewoners van Elysium te beschermen. Nieuwe anti-immigratiewetten zijn dan ook het gevolg. Dat weerhoudt de Aardbewoners er echter niet van te proberen Elysium te bereiken. Op alle mogelijke manieren.

357 BERICHTEN79 MENINGEN

avatar van AC1
geplaatst op 11 maart 2014, 16:11 uur, permalink
_JB_ schreef:
Deze film heeft én spektakel én (enige) diepgang.

Volgens mij hebben beide blockbusters even veel of even weinig diepgang.

geplaatst op 15 maart 2014, 19:59 uur, permalink
Leuke weg kijk film..ik heb hem opgezet toen ik me zoontje de fles gaf en z'n luier verschoon. Maar op zich een leuke film hoor, hij zal me alleen niet lang bij blijven!

geplaatst op 26 maart 2014, 11:25 uur, permalink
ah , zalige sf film

district 9 was een 9,5 dit zeker ook een 9 / 10

enige minpunt (klein) voor mij was de geloofwaardigheid van matt damon als arme blanke arbeider in een sloppenwijk vol latinos , hier wen je niet direct aan

voor de rest niks dan lof , wil je een moderne intelligente visie vd toekomst , kijk dan naar de films van neill blomkamp , aanrader

geplaatst op 4 april 2014, 23:47 uur, permalink
Wat heb ik genoten van Sharlto Copley!

avatar van Rodger
geplaatst op 16 april 2014, 8:19 uur, permalink
Boven verwachting een goeie film,...
Zelf heb ik niet zoveel met sf, maar deze is echt de moeite waard,..
Goed verhaal,. Met goede actie en special effecten.

4.0****

geplaatst op 17 mei 2014, 17:45 uur, permalink
Deze film heeft mij totaal verbaasd, in positieve zin. Ik dacht dat dit weer een standaard actie/fantasie film zou zijn maar het tegen deel bleek waar. Mooie beelden & goed verhaal. Positief verrast 4*

avatar van tn2543
geplaatst op 1 juni 2014, 2:00 uur, permalink
Sharlto Coply vond ik echt uitblinken in zijn rol aks badguy. Zijn bijrol maakt deze film compleet.

geplaatst op 5 juni 2014, 21:26 uur, permalink
Bij deze film was 'k ook erg aangenaam verrast. 'k vond het een erg boeiende film, met een knap verhaal. Ook de cast deed het prima en de film zag er ook nog eens erg goed uit.
Verder zat er genoeg actie in, maar dus ook verhaal, kortom een actiefilm met dat ietsje meer.
'k vond het een aanrader.

avatar van tbouwh
geplaatst op 22 juni 2014, 23:08 uur, permalink
Ai, dit is toch wel een tegenvaller. Getrokken door het intrigerende idee van een toekomstige wereld, waar de rijken van alle medische voorzieningen en andere privileges kunnen profiteren, terwijl de rest van de ( arme ) bevolking achterblijft op aarde, ben ik aan deze film begonnen.
Het verhaal is dus zogezegd aardig, en Elysium wordt goed geintroduceerd.
Na 3 kwartier vindt er echter een omslag plaats: Matt Damon wordt op ongeloofwaardige wijze uitgerust met een waar pantser, waarna de rest van de film een actiefestijn is, met daardoorheen gewoven een romantische plotlijn, die beter weg had kunnen blijven.
Chopley vond ik een stuitend karakter, heb verre van genoten van zijn rol als badguy.
Damon kan ik wel waarderen, maar deze keer vond ik hem ook matig, en deze film is toch wel onder zijn niveau.
Het verbaast me dat deze film nog zo gewaardeerd wordt. Ik heb hem met moeite weten af te kijken, maar om een geldige stem te geven vond ik dat toch belangrijk.
Trachtende de pluspunten nog ruimte te geven kom ik uit op 2*

avatar van tbouwh
geplaatst op 22 juni 2014, 23:09 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Kind.of.human schreef:
Ben het met veel critici hier eens. Erg matige film. Te veel stukjes kant-en-klaar gekopieerd van allerlei andere films, waardoor het geheel geen eenheid wil worden. Het is het allemaal net niet. Te veel onlogische, gemakzuchtige, hoekige, stukjes film. Acteerwerk is niet geloofwaardig. Ben misschien verwend door kwalitatief veel betere films, maar toch. I.p.v. geboeid te kijken, zat ik vaak met kromme tenen. We heben in 2054 een andere wereld gecreëerd, maar typen nog steeds op een toetsenbord, van dat soort werk. Moeder wil haar kind beschermen en gooit met het kind voorop een ruit in... Als matt damon en jodie foster er niet in speelden, zou het een slechte B-flim zijn geweest. Jammer. Nee, ik ben geen belieber. Een 2,0 voor de moeite en op zich mooie beelden.

2154, volgens mij:)

avatar van Fieke_28
geplaatst op 29 juni 2014, 23:44 uur, permalink
Op zich een goed verhaal, wat zich goed opbouwt in de film tot een spannend slot. Echter, hier en daar zitten er toch wat plotgaten in (waarom kan het andere schip later in de film opeens zonder problemen landen, waarom werden alle voorzieningen niet al gebruikt voor de aarde, etc?) en vind ik er veel onnodig gruwelijke effecten in zitten. Gezichten die doormidden gescheurd worden, afgehakte ledematen, was dat nu echt nodig om dit een betere film te maken?

Al met al veel gemiste kansen, jammer!

avatar van Gerlof1378

geplaatst op 27 juli 2014, 14:16 uur, permalink
Hele sterke en mooi gemaakte sci-fi film, verhaal was goed, CGI heel VET en de acteurs met name Sharlto Copley als Kruger speelden zeer goed. Een film met een duidelijke boodschap, net als District 9.

avatar van Fryce
geplaatst op 2 augustus 2014, 1:06 uur, permalink
Eerste helft van de film was met name mooi en vernieuwend. Tweede helft zat eigenlijk weinig verrassends aan, liep zoals verwacht.

avatar van Pelagatti
geplaatst op 26 september 2014, 23:08 uur, permalink
Tja er had toch meer in gezeten helaas. We zien te weinig van het leven op Elysium, wat ik toch een meest boeiende onderdeel vindt aan deze film. Verder probeert de scene waarbij Matt Damon naar de reclasseringsambtenaar-robot moet voor een knipoog te zorgen, maar een serieuzere uitwerking van deze scene (ook bij sommige andere punten in de film overigens) had mij meer bekoort. Wat een onzin ook dat hem pillen worden aangeboden zo in het openbaar. Oogde voor mij juist totaal niet futuristisch, eerder ouderwets en dus ook niet grappig, maar ach. Verder... verder is Elysium een vermakelijke SF film, met actie... mooie beelden, aardig acteerwerk en doe mij ook maar alvast zo'n ziekte recovery machine. Zou fijn zijn! Nog even 100 jaar wachten vrees ik.

avatar van flaphead
geplaatst op 1 oktober 2014, 2:30 uur, permalink
Vermakelijke actie tegen dystopische achtergrond. Ik hou wel van een dergelijke sf-setting. Het contrast op Aarde tussen de bevolking en de technische toekomst is mooi. Visueel is het prima in orde. Damon speelt de bekende stoere knul en Forster een verrassend nijdige bitch.
Het verhaal is op zich niet slecht, maar blijft te dun om te beklijven; maar wellicht is dat ook de 'bedoeling' in een actie-film. Net als de nodige persoonlijke drama en onvermijdelijke clichés. Plotgaten horen helaas ook bij een sf-genre. Dat zorgt er uiteindelijk voor dat het niet meer is als een leuk tussendoortje.

avatar van frolunda
geplaatst op 17 oktober 2014, 0:39 uur, permalink
Opnieuw een goede Science-fiction film van Blomkamp al is de verrassing er wel een beetje vanaf.Verhaal en het visuele gedeelte zijn in orde al had er in het laatste half uur wel wat meer ingezeten.Wel weer een lekker sfeertje,en Damon voldoet als hoofdrolspeler.Dat geldt minder voor Copley die het er wel erg dik bovenop legt en helemaal voor Foster,geen idee waar die hier mee bezig is.Wagner Moura vond ik daarentegen weer wel erg leuk.In zijn totaliteit toch wel genoten van Elysium al denk ik dat er voor Blomkamp een houdbaarheidsdatum in zicht komt.Benieuwd of ie met Chappie het tegendeel kan bewijzen.

geplaatst op 16 november 2014, 23:36 uur, permalink
Beetje gemende gevoelens, duidelijk een stapje terug voor Blomkamp.

De sfx zijn erg goed en er zijn meerdere actiescènes die zeer de moeite waard zijn. Je ziet direct dat er een bovengemiddelde filmmaker aan het werk is. Met de nadruk op 'ziet'. Als je te veel na gaat denken vallen nogal wat plotholes op en zijn er nogal wat clichés die maar moeilijk meevallen. Bovendien vond ik de twee acteurs die boven aan de credits prijken complete miscasts. Met name Foster. Maar ook Damon is compleet niet op zijn plek. Zijn aanwezigheid voelt wel erg willekeurig aan. Het lukt dan ook geen seconde om echt met hem mee te leven.

Toch vind ik de actie en look van de film (al had er meer uit het Elysium gehaald) zo sterk dat ik dit gemakkelijk een geslaagde film durf te noemen. Vooral omdat ik de badguys en andere bijrollen wel goed vond ingevuld.

Ik houd Blomkamp in de gaten. Ben benieuwd naar Chappie. 3,5 sterren.

geplaatst op 23 november 2014, 9:10 uur, permalink
Aardige film over een toekomst waarin de rijke burgers de aarde hebben verlaten. De film kent een wat moeizame start en het verhaal op zich stelt niet al te veel voor. De tweede helft is wel vermakelijk en kent genoeg actie. Verder ziet de film er wel goed uit en is het ook leuk om Jodie Foster weer eens aan het werk te zien.

avatar van Kondoro0614
geplaatst op 19 december 2014, 22:04 uur, permalink
Elysium

Goeie Sci-Fi film die kwa verhaal goed is visueel ook prima te doen en het concept is goed uitgepakt. We zitten met Elysium weer in de toekomst. Waar we met een overbevolking leven, wat nu al een geval is. Daarom is er een 'Planeet' ontwikkeld op aarde, waar alleen de belangrijke en rijke mensen op wonen, zodat zij geen last hebben van de problemen op aarde. Ik moet zeggen dat de gehele film mij heeft weten te boeien en mijn gedachten er goed bij hield. Toppie film! Neill Blomkamp is een goeie regisseur. District 9 was al een vette film, Elysium er ook nog bij en volgend jaar Chappie (2015) .. Ik heb er zin in!

Trouwen, elke keer als ik CoD : AW speel, en ik zie die exo-suit. Dan moet ik altijd meteen denken aan deze film. Lijkt er sprekend op! Maar ook als ik hier weer eens kom snuffelen en ik zie de poster, denk ik aan CoD : AW

4.0* misschien ga ik hem binnenkort opnieuw kijken!

avatar van vanzelfsprekend
geplaatst op 4 januari 2015, 20:55 uur, permalink
Sciencefiction is niet mijn genre.
Ik was belangstellend wat Matt Damon van zijn rol maakte.
En een film met Jodie Foster had ik een tijd niet gezien.
Voor mijn smaak twee acteurs, ieder één ster.

geplaatst op 9 januari 2015, 21:08 uur, permalink
Ik houd enorm van SF, maar deze film kon mij niet boeien op de een of ander manier..

avatar van nadrin
geplaatst op 21 januari 2015, 3:37 uur, permalink
Goede film alhoewel de zwart wit tegenstellingen wel heel erg uitvergroot werden

avatar van Edie
geplaatst op 28 januari 2015, 0:49 uur, permalink
Niet verkeerd, erg mooie beelden en effecten. De film duurde voor mij wel iets te lang, ik denk dat er best een kwartier uitgeknipt had kunnen worden. Niet zo goed als District 9, maar alsnog vermakelijk.

avatar van sinterklaas
geplaatst op 22 februari 2015, 14:30 uur, permalink
Neill Blomkamp heeft mij erg verrast met District 9, waar ik, toen ik in april 2009 de trailer zag met een discussie tussen een Alien en een militair, dat nogal cheesy en cliche overkwam, niet echt meer geinteresseerd was. Maar dat pakte na het kijken van die film wel even heel anders uit. 4 jaar later besluit Blomkamp met een flinke Amerikaanse inbreng en met weer een erg sterke rol van Matt Damon Elysium neer te pennen, waar het verhaal over "gelijkheid, en appartheid" vrolijk wordt voortgezet en ook meer dan te begrijpen is. De wereld is anno 2154 zo goed als verpauperd en verruïneerd en alles wordt onder druk gezet door een systeem die de armen en de resterende mensheid onder de duim houd. Het systeem bevind zich echter in de ruimte, in een enorm ruimtestation waar de rijke kakkers naar verschanst zijn en die word beheerd door de meedogenloze Rhodes, die hier prima wordt neergezet door Jodie Foster. Aardling Max loopt gevaar nadat hij als proefkonijn in een radioactive cilo wat moest herstellen en heeft nog maar 5 dagen te leven.... mits hij niet genezen en behandeld wordt, maar dat kan alleen op Elysium. Uiteindelijk heeft hij er alles voor over... laat zich door een groep rebellen ombouwen tot een halve robot, en daarna stort hij zich in de revolutie tussen arm en rijk... met het helal als tussenstop. Uieindelijk moeten er ook nog veel meer mensen gered worden, die het niet verdienen om te sterven.

Elysium is een geslaagde SF dat zo zijn knipogen heeft en waarbij de decors van de beide werelden, meer dan verbluffend zijn. Daarnaast is er genoeg ruimte voor actie en speelt Matt Damon ook alweer harstikke goed als de bijdehante Max. Wel grappig dat er nog genoeg Zuid-Afrikaanse sporen hier terug te vinden zijn, en ondertussen is het Hollywood/suspence-gehalte ook een stuk hoger dan in District 9. Maar... toch mogen we hier niet over klagen. Eens kijken wat Blomkamp van Chappie heeft gemaakt.

avatar van peterx43
geplaatst op 1 maart 2015, 18:04 uur, permalink
Goeie film. Geeft eigenlijk wel een toekomstbeeld van de mensheid die aan zit te komen. Algemene armoede over de hele aarde omdat er geen werk meer is. De technologie heeft dit grotendeels afgenomen. En alleen een elite profiteert hiervan.

avatar van HALVE TAMME.
geplaatst op 13 mei 2015, 19:45 uur, permalink
Prima sci-fi film met een zeer geslaagd verhaal en goed gecaste acteurs / actrices die
meer dan solide acteerwerk afleveren. 4 sterren van mijn kant voor Elysium (2013).

avatar van Kondoro0614
geplaatst op 13 mei 2015, 22:28 uur, permalink
Vandaag herkeken M.D.A. Netflix! 0,5* omhoog!