Sakasama no Patema (2013)

Alternatieve titel: Patema Inverted

Japan
Animatie / Sciencefiction

geregisseerd door Yasuhiro Yoshiura
met de stemmen van Yukiyo Fujii, Shintarô Oohata en Nobuhiko Okamoto

De mensen leven in een ondergrondse wereld waar tunnels alle kanten op gaan. Hoewel ze in het donker leven, in kleine ruimtes wonen en speciale beschermende kleding moeten dragen, leven ze toch een rustig en aantrekkelijk leven. Patema, een prinses in haar dorp, houdt er van om op onderzoek te gaan in de tunnels. Haar favoriete plek is de "gevarenzone" waar ze niet mag komen. Haar nieuwsgierigheid kan niet voorkomen dat ze toch naar de gevaarlijke plek blijft gaan. Op één van haar tochten ontdekt ze een verborgen geheim.

avatar van beavis
Pixar kan vast een erg leuke short maken van deze inversie-gag. En eerlijk is eerlijk, het wordt hier ook vaak sterk uitgewerkt, maar een hele film laten berustten op niet veel meer dan een gag is wat mij betreft een iets te dunne premisse

avatar van The One Ring
Het is inderdaad een film die enorm op één concept steunt, al zou ik het ook weer niet slechts een gag noemen. Het idee van twee groepen mensen met een omgekeerde zwaartekracht wordt gemolken voor wat het waard is. Om de boel wat meer diepgang te geven wordt er nog wel een verhaallijn aan toegevoegd rond een totalitair regime en rond twee vaderfiguren van de hoofdpersonen die speciale dromen hebben. Beiden zijn niet origineel, maar wel goed uitgewerkt, waardoor het wel werkt.

Vooral knap is echter dat het hele zwaartekrachtidee nooit echt gaat vervelen (hoewel, toegegeven, de climax misschien tien minuten korter had kunnen zijn) en er ontzettend veel uitgehaald wordt. Het helpt misschien dat ik toch wel een bepaalde mate van hoogtevrees heb en deze film daar als geen andere op inspeelt. Vertigo is er niets bij wat dat betreft. Het houdt me bij de les. De situatie wordt echter niet alleen gebruikt voor avonturenscènes, maar helpt ook de centrale relatie op te bouwen. Geen idee hoe dit in de toekomst romantisch moet werken, overigens, maar dat terzijde.

Alleen dat die dictator zich zelf telkens mengt in de actie is wat ongeloofwaardig. Verder is dit gewoon een goed gemaakte film, met mooi kleurgebruik en enkele fraaie omgevingen. Net als bij een Ghibli is er veel oog voor detail, niet alleen in de vormgeving, maar ook in handelingen en in sfeerschepping. Het geeft het toch allemaal iets extra's mee. De personages zijn wat standaard, maar ook hier geld weer dat puur vakmanschap dat dragelijk maakt. Het is gewoon goed uitgevoerd en het werkt allemaal om een vermakelijke animatie-avonturenfilm te geven, met een extra laag voor mensen die liever niet in diepe dieptes staren.

Vreemd trouwens dat de poster totaal niet het concept van de film weergeeft en aan komt zetten met een maar beperkt relevant beeld.

Goed.

Je kan er amper omheen tijdens het kijken van deze film: Shinkai doet het beter. Hij is ook in z'n eentje begonnen, met als Yoshiura, maar wist zijn kernstijl te behouden (en te verfijnen) met het groter worden van z'n projecten. Bij Yoshiura heb ik nog steeds de indruk dat het wat verwaterd. Daarnaast is er de mix van scifi en romantiek, met een stevig avontuurlijke insteek. Qua concept kan deze film zo in het oeuvre van Shinkai. En als ze het als toetje ook nog even expliciet over "hoshi" (sterren) gaan hebben, dan heb je toch een redelijk solide link.

Vond het concept in ieder geval geen "gag". Dat lijkt misschien in het begin een beetje zo, maar Yoshiura gaat er ferm mee aan de slag en puurt het gegeven uit tot op het laatste draadje. En net wanneer het wat saai dreigt te worden met een hoop randgebeuren halverwege, trekt hij de hele wereld open voor een fraai laatste half uur. Daar wint de film nog een hoop aan kracht.

Visueel goed maar niet zo goed als het zou moeten zijn. Het camerawerk blijft een trekje van Yoshiura. Zooms, shaky cam, blurs ... hij speelt graag met de camera en doet dat goed De omgevingen zien er verder ook goed uit, al vond ik het verschil in detail soms wat groot. Enkel de character designs vielen me enorm tegen, zowel qua design als animatie. Jammer voor een langspeelfilm, van een serie is zoiets net iets makkelijker te behappen.

Begin is leuk, middendeel iets te serieus, maar het is uiteindelijk het laatste deel dat een zeer positieve indruk nalaat. Yoshiura is op de goede weg, zeker vergeleken met z'n vorige poging (Eve no Jikan), maar het potentieel dat hij helemaal in het begin liet zien heeft hij nog steeds niet waargemaakt, dat blijft toch een beetje knagen. Volgende film beter.

avatar van Rico120
wat een topfilm ik zat op het puntje van mijn stoel dat dus

avatar van Rico120
Rico120 schreef:
wat een topfilm ik zat op het puntje van mijn stoel dat dus

als Ghibli studio deze film mee had geproduceerd waren de beelden ook veel mooier
maar mag niet klagen ik vraag me wel een ding af hoe hebben ze dat gedaan dat met die camera drijen tijdens de anime movie dit is gewoon rond uit bizar

avatar van arno74
Vermakelijke scifi/fantasy. De regisseur ontdekte ik met de film Time of Eve (2010) die zich afspeelt in een café waar illegaal robots bijeenkomen. Patema Inverted is wederom bijzonder en vermakelijk. Ik schaar het maar onder arthouse animé. Het verhaal gaat over een planeet waar door een ongeluk de zwaartekracht niet meer klopt, daardoor leven een deel van de inwoners "op z'n kop". De film volgt een jongen uit de ene wereld die in contact komt met Patema, een meisje uit de andere wereld. Klein verhaal, wel bijzonder en prachtig geanimeerd, met een fantasie die zo in het straatje van Ghibli past. 3,5*