ad

Geregisseerd door: Áron Gauder

Met onder meer: L.L. Junior en László Szacsvay

Oorspronkelijke taal: Hongaars

Over Nyócker!

Nyócker! volgt de kinderen van twee rivaliserende bendes in een arme wijk in Hongarije. Ricsi Lakatos, de zoon van de Zigeunerbaas, wordt verliefd op Julika Csorba, de dochter van de Hongaarse bendebaas. Nadat Ricsi, advies van zijn grootvader heeft gekregen (eerst geld, dan macht, dan vrouwen), verzint hij samen met de andere kinderen van de bendes een plan om geld te krijgen.

imageimage

avatar van Mug

Mug

Deze Hongaarse animatie-film was dit jaar te zien op het Sziget festival (in Hongarije). Vol goede moed nestelden we ons op het grasveldje. De intro, waarin de personages werden voorgesteld, werd vergezeld met een slecht Hongaars rock-nummer. En toen het verhaal eenmaal begon, was de beloofde Engelse ondertiteling nergens te bekennen. Jammer, de knip-en-plak animatie zag er interessant c.q. apart uit en was zeker niet bedoeld voor kinderoogjes. Tientallen non-Hongaren dropen beteuterd af. En de Hongaren hadden grote lol met de blijkbaar zeer geestige conversaties. Hopelijk komt er een internationale release.

avatar van aegron

aegron

Hij heeft op het filmfestival van Toronto gedraaid, dus misschien is er nog hoop

avatar van wolfmanrene

wolfmanrene

surprisefilm 2 op iffr

dat het een surprise was, kun je wel zeggen ja, zeker voor iedereen die op hollywoodspektakel hoopte

bijzondere animatietechniek inderdaad en...

aangekocht voor distributie in Nederland door Filmfreak!

was in Rotterdam al met Nederlandse ondertitels te zien

avatar van Goodfella

Goodfella

Toch vreemd dat ze op een internationaal filmfestival kiezen voor een Hongaarse film met Nederlandse subs als verrassing, helemaal omdat een zaalwacht het publiek vooraf nog braaf in het Engels toesprak.

Enorme leegloop tijdens het IFFR inderdaad. Animatie was ook niet best, maar een aantal geslaagde (politiek-incorrecte) grappen en absurde situaties hielden de meeste overblijvers wel wakker

avatar van Mug

Mug

De Hongaarse variant op South Park, tenminste als we kijken naar de politiek-incorrectheid vs. brakke animatie.

EU-'euforie', anti-VS-politiek, verschillen in lokale groepen (Roma, maar ook Russen), en de wetenschap dat Boedapest de porno-hoofdstad is van Europa. Veel herkenbare grappen dus voor de Hongaren, die niet door iedere non-Hongaar 100% begrepen worden, of leuk gevonden. De film zit dan ook nog vol muzikale intermezzo's (van Oostblok-sexpop tot zigeunermuziek, tot hiphop).

Een leuke kijk in de puberkeuken van Hongarije. Briljant is het alleszins.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Hongaarse variant op South Park die bij vlagen erg grappig is en ook een soortgelijke primitieve maar mooie animatie heeft.

Puntje aftrek vanwege de prominent aanwezige Hongaarse hip-hop. Een genre waar ik enigszins allergisch voor ben.

avatar van je80roen

je80roen

Was niet echt kapot van deze film. Het gegeven is wel grappig met die hoerenbuurt en zo, maar het klinkt allemaal zo opgelezen wat die karakters uitkramen. Verder de liedjes die ze zingen zijn hoogst irritant. Ben wel een hip-hop liefhebber, maar weet nu dat je de Honhaarse hip-hop scene rustig kan mijden zonder iets te missen. Vond het wel mooi getekend deze film, mooie achtergronden. Het is wel een beetje een aparte stijl, maar ik hou daar wel van. De bewegingen van de figuren zijn alleen erg houterig, dat was jammer. Hij was als strip mooier geweest. Verhaal is vergezocht en niet boeiend.

avatar van Zonderiaan

Zonderiaan

De scene met de Mammoeten fantastisch, verder niet heel erg de moeite waard, al vond ik de muziek juist wel goed te doen

Onderhond

Jammer dat hoekige animatie vaak meteen gelijkgesteld wordt aan crappy animatie. De animatie in deze film is echt van verrassend hoog niveau.

Onderhond

Leuk en ondergewaardeerd werkje.

Film ziet er grandioos uit. Geweldige mix van wasco, 3D en two-frame texture animaties. Zeer apart en knap voor een film die daarin maar weinig voorbeelden kent.

Verder een toffe mix van Rane en Black Cat, White Cat. Het knapste is uiteindelijk dat je enorm veel referenties en invloeden van ander werk in Nyocker vindt, maar geen enkele als solide vergelijking kan dienen. Het is uiteindelijk een uniek filmpje dat gewoon op zichzelf staat.

Halverwege wordt het allemaal een beetje losjes en is er buiten de animatie en de humor niet erg veel coherentie, naar het einde toe wordt dat weer opgelost.

Erg gaaf filmpje, aanrader voor animatie fans die ook buiten de geijkte stijlen van animatie kunnen genieten.

4.0* en een uitgebreide review.

avatar van Erwinner

Erwinner

De uitwerking kun je zeker als uniek of als anders bestempelen. Vind het daarom des te meer jammer dat het als geheel niet echt uit de verf komt, of waarschijnlijk is het niet helemaal mijn humor.

Soms kwam het te geforceerd over met iets teveel muziek. Aan de muziek keuze lag het heus niet. Ik kan alle ingredienten best heel erg waarderen en hoop dat het er een volgende keer nog zotter aan toe gaat. Precies zo'n film die van een 4* naar een 3* afglijdt. Maar op bepaalde vlakken dus wél briljant.

Blij gezien te hebben

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Mooi gemaakt, origineel, maar het verhaal wist mij niet voldoende te boeien. Het was niet mijn ding. Chaotisch en grof. Ik heb het een kans gegeven, maar voor mij niet voor herhaling vatbaar.