A Midnight Clear (1992)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Keith Gordon
met Peter Berg, Kevin Dillon en Ethan Hawke

Frankrijk 1944, het laatste grote Duitse offensief. Een Amerikaanse verkenningsploeg vindt een Duits platoon, dat zich liever overgeeft aan de vijand dan te moeten sterven. De twee groepen besluiten samen kerstmis te vieren en alles laten voor wat het was. Maar dan krijgt het plan van de Duitsers om zich over te geven een rigoreuze wending.

avatar van narva77
Deze was nog niet toegevoegd? Hm raar ik heb er zeker ook nog niet naar gezocht.
Anyway dit is een hele mooi anti-oorlogsfilm!

avatar van NERD
Er was eens een film over een groep amerikaanse soldaten en duitse soldaten, heb ik vroeger gezien en altijd onthouden. Kon er alleen nooit op komen hoe die film heette en wie er in speelden (onvindbaar dus).

Indrukwekkend en "anders"

4 sterren

avatar van narva77
"anders", inderdaad. Dit is een anti-oorlogsfilm, en een mooie!

avatar van narva77
Afgelopen kerst kwam ie op TV, dus ik hoop dat ie weer komt...

hans050
Ingetogen en sfeervolle oorlogsfilm....helaas niet te verkrijgen in NL. Echt zo'n vergeten film, waar ik door de uitzending op tv tegenaanliep. Correctie: ANTI-oorlogsfilm. Dus al die mensen die oorlogsfilm koppelen aan ''actie'', kijk even verder.

***** sterren!

Schitterende anti-oorlogsfilm. Eerste gezien op Filmnet (voorganger van Canal + en Prime hier in België). Hoopelijk zal het binnenkort te koop zijn op DVD in volle wide screen formaat.

avatar van snip
erg goede film!
weer is een hele andere oorlogsfilm dan de meeste.
goeie sfeer met mooie beelden.
en erg goed verhaal over de anti oorlog. de soldaten hadden het gewoon helemaal gehad met de oorlog, en wouden het liefs naar huis...

Raar dat deze door zo weinig mensen is gezien, erg goede film met veel mooie plaatjes in de sneeuw en een leuk verhaaltje. Verder een aantal upcoming actors destijds die het allemaal geloofwaardig brengen. 4*

Prachtige film! Laat je niet meer los. Het verhaal doet een beetje suikerzoet aan maar bepaalde ontwikkelingen drukken dat toch weer goed de kop in. Minpuntje de onwaarschijnlijk leidersrol van Hawke die misschien ook wel weer illustratief is voor de wanorde die in de Adennen heerste.

Hele mooie openingszscene trouwens met Gary Sinnise, prachtige rol, die volledig door het lint gaat. En John C. McGinley speelt zoals gewoonlijk weer de prefecte asshole.

avatar van janwauters
schitterende film !

Deze film kon me nooit bekoren. Vond hem erg saai.

rustige oorlogsfilm. lekker met jeepies in de sneeuw rijden,Ardenne perfecte sfeer in de film
ondanks laagbudget toch een heerlijke oorlogsfilm (zit weinig actie in maar toch)

avatar van 606
Hele apparte en rustige emotionele oorlogsfilm.
Prima geacteerd en sterke beginscene.

3,5 ster

avatar van mcdaktari
Nog nooit gehoord van deze film, maar zeker niks te slecht daarom. Goed geacteerd, het verhaal wist me goed te boeien. Als je een film als saving private ryan verwacht dan kom je bedrogen uit maar deze is gewoon een mooi verhaal.

avatar van Timmy757
Snap al de goede berichtten niet echt hier. Ik vond het een vrij saaie film waarin eigenlijk heel weinig gebeurde. Wel zien we in deze film een prachtige besneeuwde Ardenne waar alles zich afspeelt en ook de muziek is dik in orde, maar ik had na het zien van deze film toch gewoon het gevoel dat ik als kijker heel weinig heb meegemaakt.

Beslist geen eerbetoon aan de bekwaamheid van de Amerikaanse legerleiding in WO II in deze ongewone oorlogsfilm, waarin hulploosheid en onervarendheid bij de soldaat aan bod komen ipv het meestal gebruikelijke heroïsme.

Uitstekend oorlogsdrama over een groepje Amerikaanse soldaten in de winter van 1944. Sfeervol geregisseerd, uitstekend geacteerd en er wordt uitgebreid de tijd genomen om het verhaal te vertellen, waardoor het soms wat langdradig overkomt. Maar dit is dan ook geen actiefilm, en de nadruk ligt dan ook op de personages en hoe zij ieder met de realiteit van de oorlog omgaan.

avatar van Mac Hammer Fan
En een mooie soundtrack van Mark isham.

Een intrigerende, maar ook naïef overkomende kerstoorlogsfilm met symboliek, over impact die de verschrikkingen van oorlog heeft op het leven van jongemannen en over het overlevingsmechanisme van het menselijk instinct. De cast opereerde uitermate sterk, maar meer uitdieping van de personages had deze productie niet misstaan.

avatar van arno74
Gemengde gevoelens, al slaat de balans uit naar het positieve. Aan het begin is het doorbijten voor je aan de voiceover gewend bent, ook met de stijl aan het begin had ik wel moeite. Het door de voiceover presenteren van de personages vond ik een beetje drammerig. Daarna begint een op zich interessant verhaal zich te ontpoppen die op momenten heel goed werkt, maar ook momenten kent van volstrekte ongeloofwaardigheid. Als het verhaal van de film je aanspreekt is het zeker wel het zien waard, maar de film laat helaas ook heel wat gemiste kansen liggen, en mist ook eerlijk gezegd over een breed front de kwaliteit die de film omhoog zou kunnen tillen. 3*

avatar van Moviestar1979
Een goede oorlogsdrama onder leiding van Keith Gordon. In 1993 werd hij genomineerd voor een Independent Spirit Award.

Gary Sinise maakte met deze film zijn acteerdebuut. De opnames vonden plaats in Utah, nadat Joegoslavië ongeschikt bleek te zijn. De cast en crewleden zullen dit avontuur niet snel vergeten. De koudste winter was namelijk een feit. De temperaturen daalden 's nachts tot -30 graden.

Deze film barst niet van de actie, maar concentreert zich grotendeels op de emoties van de hoofdpersonages. Hier zijn ze zeker in geslaagd.

3,5 *

avatar van Phantasm
Ik was hier niet echt kapot van, voor de liefhebbers die dit leuk vinden.

avatar van wilofski
Een film waarin je een boek kijkt.

Rare uitleg? misschien wel ja.
Maar vanin het begin is eer een voiceover die ik als boekenliefhebber direct herken als de verteller: de stijl, het ritme en de manier van praten is net zoals het in een boek geschreven zou zijn.

Het is duidelijk dat deze film niet je typische oorlogsfilm is, waar hier de personages centraal staan en de actie hoop en al misschien 15 minuten duurt.

Knap verhaal dat lekker verder kabbelt, een mooi tempo houdt en telkens zo verteld werd dat ik steeds dacht "en wat gaat er nu gebeuren?".

Vrij ingetogen sfeer met veel ingehouden spanning, mooie omgeving (oké, niet bepaald onze ardennen maar kom) en een prachtige soundtrack.
Nog iets vergeten zeggen?
Ah ja, 2 dingen: de acteurs dun hun verdomde best waardoor de film steeds zijn sfeer kan behouden, en ook dit nog: zeker kijken!

avatar van Grindhouse62
scorsese schreef:
Naast deze fijne omschreven recensie kan ik mij ook vinden in de recensie van Gauke. ik heb deze film jaren geleden opgenomen van de tv zender MGM. en vanavond voor het eerst gezien. Het is een integer gespeelde film met weinig actie. De film heeft mij zeer geboeid en vond het zeer ontroerend hoe 4 soldaten hun overleden kameraad mee namen. Zeker een film die je niet onberoerd laat. Een 4.0

avatar van Lovelyboy
We gained a few miles of European real estate...
and lost the beginnings to untold
generations of very bright people.
I think the army considered this a good deal

Buitengewoon mooie anti-oorlogsfilm die de waanzin en streberigheid van hogerhand niet alleen goed laat zien, maar ook de waanzin en totale verspilling. Die wordt met klem gebracht vanuit menselijkheid, de onschuld en naiviteit van deze betrekkelijke jongemannen. Gauke benoemt dat ook in zijn comment, ik denk dat er perse voor die nadruk gekozen is om te benadrukken hoe jong en onervaren deze knapen waren, vooral in die fase van de oorlog en dan met name in die regio. De Ardennen stond bekend als rustige sector waar onervaren of vermoeide troepen hun eerste schreden aan het front konden zetten of juist op adem konden komen.

De film wordt uiterst bescheiden en in een overtuigende oorlogssetting gebracht. De film is wat mij betreft vergeven van de symboliek betreffende de soldaten die niet meer vechten willen en de ontberingen zat zijn, hogerhand wil echter resultaten. Dat geld net zo goed voor de moffen die verre van bloeddorstig zijn maar oude mannen blijken die kerst willen vieren, wat een uiterst merkwaardige en aandoenlijke scene oplevert. Daarnaast komen er ook meerdere parallellen met het geloof/de bijbel voorbij. De wapenstilstand, de overgave mag 'het wonder' van kerst genoemd worden, de dode Father wordt gewassen wat bijna een zalving lijkt, vervolgens op een kruis vastgebonden en meegenomen, niet te vergeten, de soms zweverige kerkachtige muziek met veel gezang. Het geheel heeft naast de aanklacht een bijna heilige toon. En de terugtocht lijkt bijna een soort bedevaart. Overigens een goede bedachte list als hospik, echter waar haalt men de witte verf weg waar het rode kruis in is geverfd? Een van de weinige dingen die niet kloppen.

Verder zijn er prachtige besneeuwde locaties, de acteurs doen het meer dan prima, de soundtrack is van een soort heilige klank tot een sinistere dreiging uitermate goed gekozen. McGinley zoals gewoonlijk overtuigend als oppereikel. Verder valt de film op qua toon en de aanvankelijke mysterieuze dingen die er in eerst instantie gebeuren, de lading lijkt eerst dreigend maar blijkt plots een complete ommezwaai te maken. Dramatisch is in die zin natuurlijk de afloop van het 'plannetje' en even steek daar heel overtuigend het monster dat oorlog heet zijn kop om de hoek in de vorm van de angst en pijn wanneer Father Mundy sterft maar hij toch vastbesloten is dat alles een offer is aan Mother. Typerend dat Mother juist aangeeft de Duitsers op afstand wil houden en niet als menselijk wil zien. Het einde benadrukt nogmaals de verspilling en waanzin. Gemiste kans overigens dat er op de dvd bijna aan 20 minuten weggeknipte scenes en momenten staan die sommige dingen nog net even wat meer lading had kunnen geven. Wat ook vertelt wordt is dat het script van deze film veelvuldig is gebruikt bij de audities van Saving Private Ryan.

Mooie film, bijzonder qua lading en verhaal, goed geacteerd en een prachtig geheel.

avatar van mobistar
Deze film moet je niet kijken voor de actie dan wel voor de boodschap die wordt meegegeven.
Mooie beelden en prima geacteerd!

Wil je nog een oorlogsfilm kijken (deze keer wel tijdens WO I) die dezelfde insteek heeft, bekijk dan zeker ook eens Joyeux Noël (2005) - MovieMeter.nl