Det Nya Landet (2000)

Zweden
Komedie / Drama

geregisseerd door Geir Hansteen Jorgensen
met Lia Boysen, Mike Almayehu en Michalis Koutsogiannakis

Een 15-jarige Somaliër ontmoet een 40-jarige Iraniër in een vluchtelingenkamp in Skåne, in het zuiden van Zweden. Met de dreiging om uitgezet te worden besluiten ze in de zomer door Zweden te toeren.

Heerlijke film. Nog niet zolang geleden door de VPRO als serie uitgezonden.

avatar van narva77
Helaas maar 1 aflevering geheel gezien. Zag er leuk uit!

Det Nya Landet begon als vierdelige televisieserie, met (en dat is interessant) een scenario van LUKAS MOODYSSON (van Fucking Amal ea).
Er is later een film van geknipt, die in Berlijn een prijs(je) haalde, en in België op het festival draaide. De NPS (niet de VPRO) heeft de serie al twee keer uitgezonden.

Erg goeie roadmovie, erg leuke karakters, en een van de weinige politieke films die er niet uitzien als een politieke film. Zal ik maar zeggen.
Hou die Moodysson in de gaten !

FisherKing
Ik kan het niet meer dan eens met je zijn, hugohei. Deze serie is ook meer perfect door het script van Lukas Moodysson.

avatar van narva77
Yeah, ik heb alleen die aflevering gezien waarin ze overnachten in de IKEA-vestiging. Zag er erg tof uit!

Maar als ik het goed begrijp, heb ik dus op de serie gestemd? Een soort extended version.

Damn... Was laatst op tv. Helaas gemist. Had 'm erg graag willen zien omdat het script van Moodysson was. Maar hopen dat ze 'm nog een keer uitzenden.

gotti schreef:

Gotti's (en mijn) gebeden zijn verhoord: komende zondag op Ned3 (!!!!!!).

serie of film, Yak?

EmDee schreef:

serie of film, Yak?

De film. Wil dat zeggen dat de hele handel (à la 'Das Boot') is ingekort?

avatar van tovenaar
Neo, kun je dit opnemen in het TV-overzicht?

Yes!!!! Hij komt op tv. Van het script van Moodysson dus dat kan erg leuk worden.

Ben zeer benieuwd naar het verschil met de laatst uitgezonden vier-delige serie.

sydney
Ik zal toch maar voortaan ff alle topics goed lezen.

Heb nu dus ook de film gezien maar ik mis toch wel t één en ander vergeleken met de gelijknamige serie.
Het wordt nu een klein beetje een van-de-hak-op-de-tak-verhaal.
Serie levert een hele dikke 4 op, film gaat naar een mager 4-tje.

Yak
Hmm... ik heb 'm opgenomen maar ik twijfel een beetje of ik 'm zal gaan kijken. Want als Det Nya Landet als serie bedoeld is, komt het als serie natuurlijk pas echt tot zijn recht en dan wil je er eigenlijk niet gedeeltes al van gezien hebben.

Ja, ik baal er ook van dat ik de serie niet heb gevolgd op NL3

Ik heb helaas ook de serie niet gezien (die was volgens mij een half jaar geleden op tv), maar ik ben toch wel benieud naar deze tv film. Ik heb hem opgenomen en zal hem binnenkort eens gaan bekijken en heb van uitgebreid verslag voorzien. (Het script is tenslotte van het zweedse genie Moodysson )

ik heb dat allemaal gemist, van die serie destijds, dus nu gewoon als film gezien. ik vond m heel goed. goed gespeeld, mooie kleuren. ben wel fan van roadmovies.

de drie karakters zijn leuk bij elkaar gezocht. de film was een beetje zoals de somalische jongen. uitbundig aan de oppervlakte, maar daaronder zit een boel leed. dat maakt het schrijnend. 4 sterren.

Inderdaad een erg leuke en frisse film. Erg leuk verhaal (hoe kan het ook anders ) goeie cast en vooral veel verschillende en leuke typetjes die de drie onderweg tegenkomen. Een ouder echtpaar die voor het laatst met een neger het bed willen delen. Hoe verzin je het! Ook het einde vond ik erg mooi waar Ali toch nog weg komt met de boot en de Iraniër (z'n naam is me even ontschoten) op het laatst uit het raam schreewt Is dat een happy end of niet? 4*

gimli f
Zeker een aardige roadmovie, erg leuk soms. Sympathiek en best ontroerend. Leuk ook die tegenstelling tusen de naieve jongen en de Iraanse man. Mooi is vooral de tocht langs vreemde dorpjes.
Wel vond ik sommige scenes wel erg expliciet en theatraal worden soms. Maar het positieve gevoel blijft. Bovendien was het een aardig stukje maatschappijkritiek.

Ontroerend: de jongen in Zweeds(kleurig) jack en met vlaggetje!

Ook leuk: het jackje wordt gewassen (metafoor voor een "Zweden in een nieuw jasje" (jackje dus)?)

"Je kunt ook een Zweed zijn als je niet van bruine bonen met koteletten houdt."

Toch mooi om te weten.

gimli f schreef:
Vind ik nogal vergezocht.
"Je kunt ook een Zweed zijn als je niet van bruine bonen met koteletten houdt."
Zolang je maar geen groene vingers hebt.

avatar van wackyboy
Echt een leuke film. Na de berichten hier had ik eigenlijk ook de serie willen zien.
Die scene dat miss Zweden de tekst: "eigendom van Bert" (?) op haar voorhoofd kreeg gettatoeerd cq geschreven , deed me even denken aan een verhaal dat ik laatst ergens online las over het feit dat twee (!) verschillende jongens in the Quad Cities in Amerika de naam van een radiostation op hun hoofd hadden laten tattoeeren, nadat de plaatselijke dj als grap had beloofd dat degene die dat zou doen vijf jaar achter elkaar een bedrag van 30000 dollar op zijn bankrekening gestort zou krijgen.
Check out deze link

plaatje van de getattoeerde boys

avatar van Leo1954
Hele aandoenlijke film, een echte roadmovie, een genre waar ik erg van houd. Houd de kijker een goede maatschappelijke spiegel voor, die nergens moralistisch wordt. Met vaart gefilmd, vol met menselijke emoties. Pracht fim!

avatar van LimeLou
Jammer dat deze film/serie zo moeilijk te vinden is... Lijkt me heel wat.