Berlin Alexanderplatz (1980)

Alternatieve titel: Berlin Alexanderplatz: Remastered

West-Duitsland / Italië
894 minuten / 931 minuten (Amerikaanse bioscoopversie) / 939 minuten (gerestaureerde versie) (miniserie, 14 delen)

geregisseerd door Rainer Werner Fassbinder
met Günter Lamprecht, Gottfried John en Barbara Sukowa

Franz Biberkopf (Günter Lamprecht) is een man die als een lijdzaam groot schaap verloren loopt in het menselijke slachthuis van het Duitsland tussen de twee wereldoorlogen. Pas ontslagen uit de gevangenis, zweert hij zijn leven te beteren maar de sociale ellende en zijn seksuele lusten blijven hem parten spelen.

avatar van Freud
Wel, er is ook een ondertitelde versie te vinden voor de liefhebbers die wat moeite hebben met het Berlijnse dialect

bol.com | Berlin Alexander Platz, Hanna Schygulla, Günter Lamprecht & Karlheinz Braun...

Loepsaal
ttt genoten van de serie, vooral het laatste deel (de droom van..)
zou ik m nog steeds goed vinden?
I wonder..

avatar van Fortune
Is het wel een goed idee om met deze te beginnen om te kijken of Fassbinder mij wel ligt?
Beetje aan de lange kant en jammer om na drie uur af te haken.

avatar van Martin Van K
Vandaag aangeschaft voor minder dan 10 euro in mediamarkt. Ik ben benieuwd

Hm. Die ga ik dan ook even opsnorren daar.

avatar van Spetie
Aangezien ik al een week thuiszit vanwege de gevolgen van een operatie, dacht ik bij mezelf dat dit het ideale moment was, om eens met Berlin Alexanderplatz te beginnen. Gezien de immense lengte moet je er echt de tijd voor hebben, maar ook nemen om dit te aanschouwen. Ik had de film ook al zo’n drie jaar in bezit, maar deze keer was het echt nu of nooit.

Het is een geweldig groots opgezette film. Wat Fassbinder hier heeft gemaakt is zeker bewonderingswaardig te noemen, ook al zou ik dit helemaal niks vinden. Maar dat is echter niet het geval. Ik heb de film in 6 keer gekeken en dat was op zich heel goed te doen. De film handelt in eerste instantie over Berlijn, maar dat idee heb je aan het einde niet echt. Naast een film van Fassbinder, is het namelijk ook de film van Günter Lamprecht geworden. In het begin moest ik even aan hem wennen, maar al snel weet hij met de vertolking van Franz Biberkopf toch wel je hart te veroveren. Het is een ontzettend boeiend personage, die soms wat rare beslissingen neemt en ietwat te goed van vertrouwen is. Toch kreeg ik veel sympathie voor hem.

Ook de andere personages zijn best interessant. Gottfried John steelt als Reinholt toch wel de show. Hij is geniepig, listig en zijn hele gedrag en manier van praten ademen een behoorlijke dreiging uit. Maar ook de vrouwen van Franz evenals zijn weinige vrienden zijn goed uitgewerkt. Ik vond zelf de bareigenaar heel goed gespeeld worden. Vriendelijk, met altijd een luisterend oor en advies, maar toch goed wetende, dat er genoeg in zijn zaak gebeurt, dat het daglicht niet of nauwelijks verdragen kan.

Ook ik zat tot en met de dertiende aflevering op vier sterren. De epiloog was op een gegeven moment niet meer zo boeiend, mede door de totaal andere toon, die deze heeft t.o.v. de andere hoofdstukken. De dromen, het surrealisme, de engelen en ga zo maar door, waren toch wel wat teveel van het goede. De epiloog duurt ook nog eens dubbel zo lang als een gewone aflevering en gaf toch een ietwat naar nasmaakje aan een verder geweldig epos. Een epos die zeker een kans verdient, mocht je er de tijd voor hebben.

Het kost Berlin Alexanderplatz uiteindelijk een half puntje, maar ik moet toch wel zeggen dat ik het bijna jammer vind dat het nu klaar is, dat zegt toch ook wel wat. Toc is mijn uiteindelijke cijfer wel een goede afspiegeling van mijn gedachtengang over dit grootse epos van Fasbinder.

Mooie film in miniserie formaat. Ook ik heb er de afgelopen weken van genoten, al deed ik er wat langer over; zo’n 6 weken. Dat is eigenlijk misschien het enige dat ik er op aan te merken heb, ik had niet direct de neiging om de volgende aflevering erin te gooien.

Het formaat zorgt ervoor dat onze Franz Biberkopf optimaal kan worden uitgewerkt. Der Franz. De perfecte antiheld. Als je wat acties van hem op een rijtje zou zetten hier op papier, dan zou men waarschijnlijk spreken van een van de kwaadaardigste personages ooit op film vast gelegd. Zo slaat hij zijn eerste vrouw dood, slaat hij zijn Mieze bijna dood en pooiert hij er stevig op los. Redelijk ongelooflijk trouwens (en misschien zelfs ongeloofwaardig) dat hij zoveel vrouwen aaneen weet te rijgen, ook al zijn ze niet allemaal even knap.

Maar hij is op zoek naar verlossing. Hij wil zijn leven beteren. En daarin zit het interessante van zijn personage. Het streven naar het leiden van een beter leven is niets nieuws, maar de worsteling met dit verlangen zag ik denk ik niet eerder zo sterk uitgewerkt. Ook verschillende nevenkarakters worden goed uitgewerkt. Sowieso wordt er goed gespeeld, waarbij het ietwat theatraal is, maar dat past wel. Fassbinder was de ideale regisseur. Hij weet kitsch stijlvol te maken. Iets dat letterlijk het best zichtbaar wordt in de belichting en artdirection. Ook de muziek is daar een treffend voorbeeld van.

Vond nu juist de epiloog, wel erg de moeite waard. Hoewel het surrealistische (om het maar even onder die noemer te gooien) inderdaad af en toe wat uit de bocht dreigt te vliegen, gaat Fassbinder hier wel helemaal los. Dit draagt duidelijk het meest zijn handtekening. In de 13 afleveringen ervoor lijkt het wel alsof ie zich inhoudt om zo optimaal mogelijk recht te doen aan het boek.

4 sterren.

avatar van Mochizuki Rokuro
mister blonde schreef:

Rainer Werner Fassbinder speelde zelf ook vaker een personage dat Franz Biberkopf heette. Franz is ook Fassbinder zelf: Fassbinder had ook aardig wat relaties met mannen en vrouwen achtereen, tegelijkertijd, was ook niet altijd even genuanceerd en ook zeker niet aantrekkelijk om te zien (als je 't mij vraagt). Maar als persoon had hij wel een enorm grote aantrekkingskracht.

Ik denk dat je er zeker veel autobiografische elementen in kan terugzien.

Oh dat zou goed kunnen. Fassbinder lijkt me ook een markant figuur. Wellicht sprak het verhaal hem daarom zo aan. Zonde dat dit al een van zijn laatste werken is, hij had gewoon nog actief kunnen zijn.

avatar van Jan met de pet
Sorry voor mij geen meesterwerk, maar ik heb me er doorheen geworsteld, de lotgevallen von goeie domme Franz und Mieze. De 13 delen ( sommige delen aardig ) dat ging nog wel, maar de epiloog vond ik ronduit raar en slecht.
Heb meerdere films van Fassbinder gezien maar van deze serie had ik gezien de meningen hier meer van voorgesteld. Mijn punt een kleine 3,0

avatar van BlueJudaskiss
De volle 939 minuten uitgezeten, maar vraag me niet hoe. Waar zit 'm het meesterwerk in dat ik er totaal niet in zie? Ik vond de film statisch, de monologen en vooral de voice-overs vreselijk irritant en de personages - vooral Franz - maakten elke keer dezelfde fouten. Kan iemand mij uitleggen wat hier zo goed aan is? Mochizuki Rokuro? Spetie? Afschuwelijke epiloog trouwens.

avatar van Spetie
Ik vond het een heerlijk personage. Natuurlijk is Franz erg naïef en maakt hij een paar keer dezelfde fouten. Hij wordt echter op een fraaie manier neergezet door Günter Lamprecht.Ik kreeg veel sympathie voor hem en uiteindelijk zelfs medelijden.

Verder heb ik in mijn recensie al uitgelegd wat me hier erg aan beviel. Dat je dit verder niet echt wat vind kan ik trouwens ook goed begrijpen. Als je je niet in de personages kan verplaatsen wordt het een erg lange zit....

avatar van stephan-0115
Berlin Alexanderplatz:

Na het overweldigende succes van Heimat 1 (4,5*) en Heimat 2 (4,5*) - Heimat 3 en 4 worden deze zomer bekeken - kwam ik toevallig Berlin Alexanderplatz tegen. Ook een miniserie over Duitsland (Berlijn in dit geval), ook met een lengte van ca. 15 uur en ook met goede beoordelingen. Echter zijn Heimat en Berlin Alexanderplatz in niets met elkaar te vergelijken, en kan BA mijns inziens in niets tippen aan Heimat. Maar dat terzijde.

Over de serie. Ik heb de afgelopen 2 a 3 weken bijna altijd 1 aflevering per dag gekeken. Ik kon er moeilijk inkomen, maar naarmate ik was gewend werd het toch een prima serie. De laatste afleveringen zijn ijzersterk en vooral Günter Lamprecht (als Franz Biberkopf) en Gottfriend John (als Reinhold) leveren geweldige acteerprestaties af. Uiteindelijk wordt alles mooi verteld en is het 1 geheel.

De epiloog viel alleen vreselijk uit de toon. Waar aflevering 1 80 minuten was, was de rest een uur. De epiloog duurt dan ineens een krappe 110 minuten wat al jammerlijk is. Daarnaast heeft het weinig aansluiting met de serie (voor mij dan) en is het amper boeiend. Ik kon m'n aandacht er het laatste uur er ook niet meer bij houden.

Als ik de epiloog meeweeg zou ik uitkomen op 3,0*, zonder op 3,5*. En aangezien ik mijn cijfer niet helemaal wil laten afhangen van de epiloog laat ik de 3,5* die ik anders had gegeven staan. Een eventuele volgende keer dat ik BA ga kijken laat ik de epiloog dan ook links leggen.

Groots is BA niet, maar vermakelijk wel. 3,5* dus.