- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- De top 100 van... (TOP 100 van oubollige TV-series / Dievegge)
De top 100 van... (TOP 100 van oubollige TV-series / Dievegge)
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Samâ Uôzu (2009) en Mind Game (2004)
De eerste twee filmpjes uit OH's lijst die bij mij 4.0* of hoger scoren. Vooral het voor mij meer dan uitstekende Mind Game had ik toch wel hoger in de lijst verwacht.
timmienoelie
-
- 1518 berichten
- 4265 stemmen
Ah, nu al Mind Game. Had ik toch wat hoger verwacht. Tot nu toe m'n favoriete Anime. Ultieme gekte.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Ultieme gekte.
Nét dat is hetgeen me bij Mind Game wat tegenviel. Die ultieme gekte komt nog wel
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
070. Tenkû no Shiro Rapyuta [Laputa: Castle in the Sky]
Hayao Miyazaki - 124 mins - 1986
http://www.onderhond.com/animation-100/070.png
Wellicht Miyazaki's meest avontuurlijke animatiefilm, ook ééntje die nogal wat clichés van (wat oudere) Japanse RPGs in zich draagt. Fans van die laatste zullen best wat herkennen, de zwevende eilanden en landmassas voorop. Verder ook een robot design dat iconisch is geworden, twee leuke hoofdpersonages en een mooi, fantasierijk avontuur. De tekenstijl is ondertussen wel een beetje verouderd, maar de animatie is nog steeds meer dan behoorlijk en 't is een heerlijke "jongensfilm" waar de meesten nog wel van kunnen meegenieten.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
069. Boxtrolls, The
Graham Annable & Anthony Stacchi - 96 mins - 2014
http://www.onderhond.com/animation-100/069.png
Toen ik voor deze ging zitten had ik me aan een typisch Amerikaans CG vehikel verwacht. Des te leuker was het om te zien dat het hier toch echt wel om stop-motion werk ging, en dan nog van erg hoge kwaliteit. Moet niet echt onderdoen voor films als Coraline en Frankenweenie. Erg mooie visuele stijl en rijkelijk geanimeerd. Zal vast wel een beetje CG aan te pas zijn gekomen, maar dat was er nooit echt aan te zien. Komt ook met een geweldige dub. Niet dat cheesy Amerikaanse Engels, wel een lekker smakelijke Britse cast. Ook dat helpt bij een film als deze. Verhaaltje mag dan wat simpel zijn, de stop-motion fan heeft genoeg om zich aan te verlekkeren.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
068. Chasseurs de Dragons [Dragon Hunters]
Guillaume Ivernel & Arthur Qwak - 80 mins - 2008
http://www.onderhond.com/animation-100/068.png
Franse CG animatie die me best wist te verrassen. Qua plot is het niet zo heel bijzonder en de tekenstijl is best aardig maar niet overweldigend, maar de wereld waarin dit alles zich afspeelt is gewoon erg leuk. Een soort van kruising tussen Laputa en Mario Galaxy, met maffe gravitatiekrachten en veel zwevende dingen. Dat bleek genoeg om een mooi en creatief avontuurtje uit de grond te stampen. Jammer genoeg beetje ondergesneeuwd deze film, want in vergelijking met z'n Amerikaanse broertjes duidelijk een paar klasses beter.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
067. Jûbê Ninpûchô [Ninja Scroll]
Yoshiaki Kawajiri - 94 mins - 1993
http://www.onderhond.com/animation-100/067.png
Wellicht Kawajiri's meest bekende film, al is het ook weer eentje die meegeholpen heeft de "slechte naam" van anime in de jaren '90 te vestigen. Ditmaal geen moderne horrordemonen, wel samurai en klassieke demonen, met een stevige portie gore, naakt en algemene vunzigheid om het wat interessanter te maken. Animatie is ietwat houterig, maar de tekenstijl is cool, de actie is lekker over the top en ondanks dat het verhaaltje redelijk basic is verveelt het zelden. 't Is voor een specifiek publiek natuurlijk, maar voor die mensen absoluut wel de moeite waard.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
066. Gedo Senki [Tales from Earthsea]
Goro Miyazaki - 115 mins - 2006
http://www.onderhond.com/animation-100/066.png
Weer een Miyazaki, maar dan wel eentje van zoonlief. Papa Miya was redelijk kritisch over deze film, het is dan ook geen wonder dat Goro geen tweede regisseerde [edit: schrap dat laatste maar, Goro kreeg met From up on Poppy Hill toch nog een tweede kans] , maar mensen in de bioscoop hadden er beduidend minder last van. 't Is wel een film die wat buiten het typische Ghibli kader valt, met een sterkere fantasy insteek dan normaal. Animatie is zoals steeds van erg hoog niveau en de draken zijn een belevenis an sich. Net zoals papa in die tijd haalde Goro z'n inspiratie uit de Westerse literatuur, maar de uitwerking blijft wel typisch Japans.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Die heb ik op 3.5* staan, heeft de lijst niet gehaald.
Edit: ow! Totaal vergeten dat die ook van Goro was.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30451 berichten
- 5199 stemmen
The Boxtroll in het lijstje? Viel me eigenlijk toch wel wat tegen. Dragonhunters is dan weer inderdaad beter dan het op het eerste zicht lijkt. Verder nog meer mooie titels in het overzicht.
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
From up on Poppy Hill vond ik een stuk beter dan die eerste draak van Goro.
Richardus
-
- 1801 berichten
- 913 stemmen
Ik vond Tales from Earthsea prachtig!
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
065. Hauru no Ugoku Shiro [Howl's Moving Castle]
Hayao Miyazaki - 119 mins - 2004
http://www.onderhond.com/animation-100/065.png
Wat zoon Goro 2 jaar later met Gedo Senki deed, deed papa Hayao in 2004 al met Hauru no Ugoki Shiro. De film is een bewerking van het gelijknamige boek van Diana Wynne Jones (de Engelse titel dan, uiteraard). Je merkt het verschil wel met de originele Miyazaki films, maar de uitzonderlijke animatie (vooral dat kasteel natuurlijk) maken van deze film toch weer een juweeltje. Makkelijke instapper voor mensen die nog niet teveel anime gezien hebben, de rest heeft deze film waarschijnlijk al lang en breed gezien.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
064. Kôkaku kidôtai: Stand Alone Complex Solid State Society
Kenji Kamiyama - 108 mins - 2006
http://www.onderhond.com/animation-100/064.png
Een filmvervolg op de Ghost in the Shell serie. Wie zich aan iets soortgelijks als Oshii's films verwacht kan maar beter z'n verwachtingen bijstellen, want dit is toch net wat anders. Sowieso een stuk minder mooi geanimeerd en ook het filosofische laagje is zo goed als volledig verdwenen. 't Is eigenlijk op alle punten minder, behalve dan dat deze film op sci-fi gebied wel de puntjes op de i zet. Maakt dat het geen al te eenvoudige film is, want best technisch en complex, maar op zich zorgt dat wel voor boeiende materie. Eentje voor de hardcore sci-fi enthousiasten dus.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
063. Kidô Keisatsu Patorebâ: The Movie [Patlabor: The Movie]
Mamoru Oshii - 100 mins - 1989
http://www.onderhond.com/animation-100/063.png
Na een hoop kinderseries (vooral als animator) en wat artistiekere projecten, was Patlabor voor Oshii de eerste echte serieuze stap in zijn carriere. Begon als TV serie, daarna kwamen er 2 OAVs en uiteindelijk deze eerste film. Enerzijds is het een redelijk typisch verhaaltje over een politie afdeling (die toevallig met mechs werken), anderzijds ook best politiek en realistisch futuristisch. De film staat trouwens los (genoeg) van de serie, dus je hoeft niet eerst 20 uur aan TV-Patlabor door om er wat van te begrijpen
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
062. Nasu: Suitcase no Wataridori [Nasu: A Migratory Bird with Suitcase]
Kitaro Kosaka - 54 mins - 2007
http://www.onderhond.com/animation-100/062.png
Het wielrennen zit al een tijdje in de lift in Azië. Ondertussen zijn er zelfs al een paar live action projecten (iets wat we eigenlijk in Europa niet eens kennen), maar deze Nasu films blijven toch het leukst. Suitcase no Wataridori is een vervolg, maar kan ook afzonderlijk gekeken worden. 't Is eigenlijk enkel het hoofdpersonage dat hetzelfde blijft. Ditmaal zit hij niet in Spanje maar in Japan en gaat hij daar potten breken. Je zou het niet zo verwachten, maar deze anime benadert best goed de spanning en het verloop van een echte race.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
061. Rurôni Kenshin: Seisô Hen [Samurai X: Reflection]
Kazuhiro Furuhashi - 90 mins - 2001
http://www.onderhond.com/animation-100/061.png
Tweede en laatste Kenshin OAV, in het Westen weer heruitgebracht als film. Veruit de stijlvolste van de hoop, maar wel met meer aandacht voor dramatiek dan actie. Niet dat alle actie verdwenen is, maar liefhebbers van de TV serie zullen misschien wel een beetje raar opkijken. Een wat serieuzer Samurai gebeuren dus, maar wel nog steeds met de bekende personages. Op zich wel boeiend om te zien hoe je met eenzelfde cast toch een heel andere film kan maken.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
ICM bijgewerkt. Ik sta inmiddels op 12/40, niet gek gezien de hoge nadruk op Japan/anime. Eens kijken wat voor ratings ik bij die 12 had.
2,0* 1
2,5* 2
3,0* 1
3,5* 4
4,0* 3
geen cijfer 1 (Wicked City is te lang geleden voor een cijfer)
Vliegt alle kanten op dus, maar gelukkig meer in het 7 en hoger segment dan het gebied daaronder. Mind Game, Vampire Hunter D: Bloodlust en Ninja Scroll vond ik de minste titels uit de serie. Spirited Away, Howl's Moving Castle en The Animatrix waren voor mij tot nog toe de enige 4* van de 12 titels die ik zag.
The Boxtrolls wil ik na Kubo alsnog graag zien en Gedo senki gaat ook op de watchlist.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Dank dank! Blijkbaar heb ik er zelf 2 niet gechecked ... zo ontdek je nog eens wat
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
060. Saint Oniisan [Saint Young Men]
Noriko Takao - 90 mins - 2013
http://www.onderhond.com/animation-100/060.png
Wat als Jezus en Buddha op vakantie zouden gaan in modern Japan? Als twee gezonde, jonge mannen dan nog wel? Wat je noemt een gek uitgangspunt dat best leuk en humorvol wordt uitgewerkt. Ondanks dat je al snel op mensen hun tenen trapt met een premisse als deze, is de humor nooit echt bitter of té scherp en zijn de stabs naar religie eerder speels dan overdreven kritisch. Het verhaal is verder meer een kapstok en visueel is het netjes maar niks uitzonderlijks, deze film mikt vol op de humor en slaagt daar wonderwel in.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
059. Gantz:O
Yasushi Kawamura & Keiichi Saitô - 95 mins - 2016
http://www.onderhond.com/animation-100/059.png
De laatste jaren vind je niet meer zoveel high-budget anime die vol voor de gore en actie gaan, de meeste films zijn de Ghibli richting uitgegaan omdat die nu eenmaal meer volk trekt. Deze Gantz:O is een welgekomen uitzondering. Het zoveelste vervolgstuk in de Gantz franchise, ditmaal een verfilming van het Osaka verhaal uit de manga. Deze film bevat zo'n beetje de beste CG(/motion capture) die ik ooit uit Japan heb zien komen, zit nokvol weird en freaky monsters en houdt zich niet in qua actie. Verhaal is erg simpel en veel meer dan monsters afslachten is het niet, maar de creaturen zijn geweldig en qua hersenloos geweld zeker en vast een hoogtepunt.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
058. WXIII: Patlabor the Movie 3
Takuji Endo & Fumihiko Takayama - 102 mins - 2002
http://www.onderhond.com/animation-100/058.png
Beetje vreemd derde deel in de Patlabor film serie, een deel dat door vele liefhebbers verguisd werd. Geen Oshii meer aan het roer en in plaats van een boterham politiek en sci-fi, eerder een soort van Gojira homage, met een onbekend wezen los in Tokyo Bay. Een wat gekke keuze (al zit er in de OAV volgens mij een gelijksoortige aflevering), maar eens doorheen het idee dat dit losstaat van de eerste twee films is het best tof. Visueel ook absoluut de moeite, gedetailleerde tekenstijl en knappe animatie zorgen voor een eigenaardig laatste deel in de (geanimeerde) Patlabor filmreeks.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
057. Coraline
Henry Selick - 100 mins - 2009
http://www.onderhond.com/animation-100/057.png
Selick is een wat onfortuinlijk regisseur. Voor velen is Nightmare Before Christmas een Burton film en Coraline een verfilming van een Neil Gaiman verhaal. Maar in beide gevallen is het toch Selick die met z'n geweldige regie twee gave stop-motion animaties weten maken heeft. Deze Coraline nog iets beter dan NBC vond ik, maar dat kan er mee te maken hebben dat er wat minder in gezongen wordt. Zeker de moeite voor de liefhebber van stop-motion animatie en ook de iets volwassenere kijker vindt genoeg om van te genieten.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
056. Robotto Kânibaru [Robot Carnival]
Various - 91 mins - 1987
http://www.onderhond.com/animation-100/056.png
Eén van de eerste grote anime omnibussen, een filmpje dus dat best wat teweeg heeft gebracht. De opener is trouwens al meteen raak, met een geweldige Koji Morimoto die laat zien wat hij waard is in een gerobotiseerde Frankenstein bewerking. Deze omnibus wist trouwens qua opzet z'n inspiratie te halen bij Disney's Fantasia, iets wat je ook terugziet in één van de allerlaatste shorts. Verder veel afwisseling, geen echt constante kwaliteit maar wel een paar dikke uitschieters en véél verschillende tekenstijlen, waardoor het allemaal meer dan de moeite waard is.
Richardus
-
- 1801 berichten
- 913 stemmen
Tips waar veel van dit moois te vinden is?
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Tips waar veel van dit moois te vinden is?
Gantz:O staat momenteel gewoon op Netflix, de twee Kenshin OAVs die hier gepasseerd zijn ook. Verder vooral YesAsia en Amazon, zeker de Ghiblis en Westerse films moeten daar te vinden zijn. Anders moet je eerder richting minder legale kanalen gaan vrees ik.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Die derde PatLabor had ik helemaal niet op mijn radar. Klinkt leuk.
edit: Een blu-ray in de VS zie ik, gelukkig heb ik een regiovrije BD-speler.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Maakt het veel uit als ik geen drol afweet van de voorgeschiedenis, bij Gantz:O?
(deze ronde is Coraline mijn enige check. Een fijne film inderdaad! En spijker op de kop wat die regisseur betreft, wel wat sneu eigenlijk. Ik dacht ook echt dat Burton de regisseur was )
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Maakt het veel uit als ik geen drol afweet van de voorgeschiedenis, bij Gantz:O?
Zoals altijd werkt het wel een beetje, maar op zich niet nodig. Het eerste half uur is dan misschien wat vreemd, maar het verhaal is meer dan simpel genoeg om gewoon mee in te pikken. En wat er van onduidelijkheid blijft is grotendeels inherent aan de serie zelf, dus daar hoef je je ook geen zorgen over te maken. Anderzijds is het niet meteen een film die ik jou zou aanraden.
horizons
-
- 5655 berichten
- 2322 stemmen
Gantz:O kun je gewoon zonder voorgeschiedenis kijken, is mij iig gelukt.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Anderzijds is het niet meteen een film die ik jou zou aanraden.
Maar dat geldt voor een hoop van je lijst vermoedelijk. Ook JM moet open staan voor nieuwe dingen en zijn smaak verbreden. Bovendien:
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Die Gantz:O draaide vorig jaar in Venetië (Out of Competition) waar ik hem heb vermeden als de pest. Een andere gebruiker van hier heeft het wel geprobeerd maar liep na een minuut of twintig alsnog de zaal uit. En nu staat hij in dit toplijstje. Ik weet het niet hoor ...
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Ik vind dat op zich niet heel verrassend, die anekdote.
En die kans zit er bij mij natuurlijk ook in, zeker als OH me al 'waarschuwt', maar ik vind het wel het proberen waard.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
055. Nasu: Andalusia no Natsu [Nasu: Summer in Andalusia]
Kitaro Kosaka - 46 mins - 2003
http://www.onderhond.com/animation-100/055.png
En hier is de eerste Nasu film, eentje die je wellicht beter bewaart tot September, al is het maar omdat het dan zo mooi aansluit bij de Vuelta. Niet zo heel erg verschillend van z'n vervolg, behalve dan dat de setting de film toch een iets ander sfeertje meegeeft. Maar qua verloop weer redelijk voorspelbaar. Ook ditmaal een toffe wielerwedstrijd met net genoeg randdrama, die best waarheidsgetrouw (behalve dan misschien de tijdsverschillen) in beeld wordt getekend. Animatie is oké en binnen de beperkte speeltijd wordt er een leuke spanning opgebouwd. Erg fijn tussendoortje.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
054. Blood: The Last Vampire
Hiroyuki Kitakubo - 48 mins - 2000
http://www.onderhond.com/animation-100/054.png
Samen met Kai Doh Maru een experiment om te uit te vogelen wat voor betekenis CG binnen het anime gebeuren zou kunnen gaan spelen. Dit is duidelijk de meest succesvolle poging geworden, met nog wat TV uitvloeisels en zelfs een internationale live action verfilming. Beiden niet zo denderend trouwens. Oshii zat hier mee achter de schermen en dat loonde wel. Een paar erg knappe scenes (de trein, de dansscene) die zeker voor die tijd best vooruitstrevend waren. Qua plot is het redelijk eenvoudig, ook best bloederig en hard, maar wel een tof, eigen stijltje. Vooral een werkje voor horror fans dit.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
053. Gekijôban Furandaasu no Inu [The Dog of Flanders]
Yoshio Kuroda - 105 mins - 1997
http://www.onderhond.com/animation-100/053.png
Een film die vooral doet terugdenken aan de Japanse animatieseries die vroeger op de NL TV uitgezonden werden. Type Jody en het Hertenjong. Een wat simpelere stijl die niet meteen uitnodigt om te kijken, maar de animatie zelf is toch wel van een hoger niveau. Het is best subtiel en mooi geanimeerd allemaal. Het verhaal is bekend, er is gelukkig ook niet teveel aan gesleuteld en het einde wordt alle eer aangedaan. Jammer genoeg is het moeilijk om de film is degelijke staat te vinden (ie in het Japans gedubd), maar zeker eentje die een breder publiek verdient. Een Hotaru no Haka concurrent is het niet, maar het trapje lager is niet zo héél groot.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
052. Fantastic Mr. Fox
Wes Anderson - 87 mins - 2009
http://www.onderhond.com/animation-100/052.png
Wes Anderson die animatie doet is eigenlijk helemaal zoals je je zou voorstellen hoe Wes Anderson animatie zou doen. Met quirky personages, visueel strak uitgewerkt en uiteraard ook met de nodige humor. De animatie zelf is net iets minder, maar nooit zo erg dat het storend wordt. Het originele verhaal is ook bekend en komt zelfs uit de buurt waar ik ben opgegroeid, dus ook in dat opzicht wel leuk om een Amerikaanse regisseur daar een stop-motion film mee te zien maken. Absoluut voer voor de stop-motion en Wes Anderson fans. Wat mij betreft mag hij nog een keer zo'n poging wagen.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
051. Spriggan
Hirotsugu Kawasaki - 90 mins - 1998
http://www.onderhond.com/animation-100/051.png
Eentje voor de actiefilmfans. Wanneer Studio 4°C zich achter een project schaart weet je meestal dat je iets speciaal voorgeschoteld krijgt, dat is hier niet anders. Al moet je dus zeker niet teveel diepgang verwachten. Het is een puur actiespektakel met een aantal larger than life personages en een compleet ontspoord einde (beetje ala Akira). Sowieso lijkt de film wel meer cues van Akira gestolen te hebben, maar toch is het uiteindelijk wel z'n eigen beestje geworden. 't Is lang geleden dat ik deze film gezien heb, hoop daar binnenkort ook verandering in te brengen, maar de fans van actie en weelderige animatie kunnen hun ding hier zeker in kwijt.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Fantastic Mr. Fox vond ik ook zeker de moeite waard, Blood: The Last Vampire (jaja!) helaas niet zo, zag dat ik die een schamel vijfje toebedeelde. Andere 3 raad ik voor deze keer mezelf maar af denk ik
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
050. Papurika [Paprika]
Satoshi Kon - 90 mins - 2006
http://www.onderhond.com/animation-100/050.png
De eerste Satoshi Kon in de lijst. Legendarische regisseur natuurlijk, al is dat ook wel een beetje omdat hij veel te vroeg gestorven is. Op de één of andere manier helpt dat om mensen net dat beetje legendarischer te maken. Hij was dan ook nog eens volop bezig met een nieuwe film, die jammer genoeg nooit vervolledigd is. Deze Paprika (z'n laatste) wordt alom gelauwerd, al moet ik eerlijk zeggen dat ik hem niet vind kunnen opboksen tegen Kon's oudere werk. Maar dat had ik in het algemeen wel bij Kon. Hij is begonnen met z'n beste film en is daarna altijd wat minder geworden. Wat niet wil zeggen dat dit slecht zou zijn uiteraard. Erg creatief, prachtig vormgegeven en een lekkere trippy ervaring. Gave film, maar Kon kan nog beter.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
049. Panique au Village [A Town Called Panic]
Stéphane Aubier & Vincent Patar - 75 mins - 2009
http://www.onderhond.com/animation-100/049.png
Belgisch stop-motion werkje. Eerder al wat bekendheid verworven in serievorm (en als ik me niet vergis doken de figuurtjes ook op in een intro van Cinéart), maar met deze film werd een wat ruimer publiek bereikt. De animatie zelf is redelijk hoekig, toch merk je aan de decors wel dat er genoeg aandacht voor detail in deze film zit. Maar Panique au Village moet het vooral hebben van de maffe humor. 't Is iets wat je een beetje moet liggen, anders is het al snel erg saai vermoed ik, zeker omdat de opzet best fragmentarisch is. Maar het is geen al te lange film en het is toch best apart allemaal. Een soort van volwassenere Pingu, voor zover dat steek houdt.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
048. Afuro Zamurai - Yomigaeri [Afro Samurai: Resurrection]
Fuminori Kizaki - 91 mins - 2009
http://www.onderhond.com/animation-100/048.png
Eerst kwam er een 6-delige TV serie, daarna deze film. Regie in handen van Fuminori Kizaki, maar iedere anime liefhebber weet dat dit gewoon een Takashi Koike film is. Sommige tekenaars hebben zo'n eigen stijl dat die zowat de vollige sfeer van de film gaat bepalen. Koike is zo iemand, hij krijgt dan ook meermaals regie credits toegeschoven, puur uit respect voor zijn invloed op het eindproduct. Afro Samurai is zo'n beetje wat je bij een titel als deze verwacht. Een mix van Japanse animatie en blaxploitation, lekker geweldadig en vol vreemde details. Wie hier geen genoeg van kan krijgen kan ik ook Samurai Champloo (serie) aanraden. Minder geweldadig, maar de combo samurai/hiphop vertoont toch enige gelijkenis. Origineel met Engelse dub trouwens, maar een Japanse dub is ook voorhanden voor de niet-puristen.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
047. Sarusuberi: Miss Hokusai [Miss Hokusai]
Keiichi Hara - 93 mins - 2015
http://www.onderhond.com/animation-100/047.png
Het gaat de laatste 15 jaar stukken minder met Production I.G, de studio achter een hoop 90s meesterwerken van Mamoru Oshii. De roep naar geld heeft de studio gedreven tot matige TV producties en filmversies van populaire anime series. Met Sarusuberi: Miss Hokusa tonen ze toch nog meer in hun mars te hebben dan veredeld TV werk. De muziek is wat minder af en toe, maar visueel érg strak en ook qua onderwerp best boeiend en apart. Je ziet niet zo vaak een film over een vrouwelijk kunstenaar in de 18e eeuw (dochter van de Japanse schilder die vooral bekend is vanwege dit werk). Fijn dramatje met veel liefde gemaakt.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
046. Frankenweenie
Tim Burton - 87 mins - 2012
http://www.onderhond.com/animation-100/046.png
Burton is iemand die ik wisselend apprecieer. Soms erg fijn, soms botert het een stuk minder. Frankenweenie is een half vervolg (zeker qua stijl) op Vincent, het oude stop-motion kortfilmpje waarmee hij in z'n beginjaren veel lof oogste. Corpse Bride vond ik persoonlijk een tegenvaller, gelukkig was Frankenweenie een stuk beter. Geweldige setting, leuke figuurtjes en voor een keer was het hele 3D gebeuren ook echt een meerwaarde. Het maakt de stop-motion figuurtjes nog dat beetje tastbaarder, waardoor het soms lijkt alsof je echt in een mini-universum aan het turen bent.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Paprika zou bij mij hoger staan. Maar je hebt gelijk, het is niet Kon's beste. Zijn beste staat sowieso in mijn top tien. Waarschijnlijk de enige Japanse animator waarvan ik alle lange speelfilms gezien heb.
Frankenweenie vond ik ook een fijn filmpje.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Ik heb bij Paprika een beetje hetzelfde als Mind Game. Zitten erg veel gave en mooie dingen in, maar het tempo ligt mij niet 100%. Had wel nog een woordje over de soundtrack van Susumu Hirasawa kunnen toevoegen bij Paprika, want die is toch wel een duidelijke meerwaarde.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Gezien van de nummers 70 t/m 46
70. (4,0*) Tenkû no Shiro Rapyuta (1986)
65. (3,5*) Hauru no Ugoku Shiro (2004)
63. (2,0*) Kidô Keisatsu Patorebâ: The Movie (1989)
57. (3,5*) Coraline (2009)
54. ( 3,5*) Blood: The Last Vampire (2000)
52. (4,0*) Fantastic Mr. Fox (2009)
50. ( 5,0*) Papurika (2006)
46. (4,0*) Frankenweenie (2012)
Als ik een lijstje moest samenstellen van een animatie top 10, dan zou Papurika daar zeker in voorkomen.
Ik vind dit een zeer mooie scène hoewel het wel een montage is. In de film is het korter en bovendien instrumentaal.