ad
  • 8.147.173 stemmen

Sarusuberi: Miss Hokusai (2015)

Animatie / Drama | 93 minuten

Genre: Animatie / Drama

Alternatieve titels: Miss Hokusai / 百日紅~Miss HOKUSAI~

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Keiichi Hara

Met onder meer: Kumiko Aso, Anne Watanabe en Kengo Kora

Oorspronkelijke taal: Japans

Over Sarusuberi: Miss Hokusai

De op historische feiten gebaseerde film belicht het leven van O-ei, de dochter van de beroemde kunstenaar Hokusai. Zij hielp hem haar hele leven bij zijn werk, waarbij onderbelicht bleef dat ze zelf ook soms schilderwerk voor haar rekening nam. Haar koppigheid en levenslust was even groot als die van haar berucht dwarse vader.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Iwakubo Hatsugorô (stem)

Kichiya (stem)

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Vrijdag 18 maart te zien op het HAFF in Utrecht: Miss Hokusai - Holland Animation Film Festival - HAFF

(Cineville geldig)

Onderhond

Erg mooi.

Eindelijk nog eens een anime die geen Ghibli-variant is. Geen fantasy, met zonnnige landelijke omgevingen, pratende dieren of eenvoudig drama. Ook niet gebaseerd op een grootse franchise, al is het wel een (redelijk losse) adaptive van een manga.

Fijn dat Production I.G tussen alle crappy GitS reboots toch nog tijd weet vrij te maken voor een film als dit. Mooie animatie, leuke personages en een redelijk volwassen benadering van een thema. Redelijk gefragmenteerd, maar dat mag ik wel voor wat uiteindelijk toch vooral een biopic is. Beter dan de klassiekere rise & fall opzet.

Het is al een tijd geleden dat ik weer een echt waardige anime langspeler had gezien, dit was een fijne ontdekking.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van danuz

danuz

Miss Hokusai heeft iets teveel een serie-feel om écht goed te zijn. Wel wat geweldige scenes over grote vuren, demomen, besneeuwde landschappen. Kracht zit hem meer losse vignettes dan in de film als geheel. Sowieso kent Production IG wat mij betreft zijn hoogtepunt met A Letter To Momo, maar dat terzijde

avatar van Black Math

Black Math

Interessant! Ik wist eigenlijk niets over het leven van Hokusai, en al helemaal niet dat hij een dochter had die ook een kunstenares was. De film is inderdaad een beetje episodisch/gefragmenteerd, wat enigszins negatief is voor de filmbeleving. Natuurlijk is het positief als je een betrouwbare biografie wilt schetsen, maar daar is hier nu ook weer geen sprake van.

Niettemin aardig om te zien. Passie voor het tekenen wordt goed geïllustreerd door de gedachte uit te dragen dat tekeningen pas echt bezield zijn als ze letterlijk tot leven kunnen komen. En natuurlijk ook aardig om de personages te zien, het wat norse hoofdpersonage voorop. Dat ze een prostitué bezocht om van haar maagdelijkheid af te komen teneinde ook mannen beter te kunnen tekenen was onverwacht overigens.

De film zit uiteindelijk tussen 3,5* en 4* in, maar vanwege het bijzondere onderwerp geef ik de film graag het voordeel van de twijfel. Een kleine 4* dus.