The Boxtrolls (2014)

Alternatieve titel: De Boxtrollen

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Graham Annable en Anthony Stacchi
met de stemmen van Isaac Hempstead Wright, Elle Fanning en Nick Frost

Het Victoriaanse tijdperk in de stad Cheesebridge. De stad vreest de trollen die onder de straten van de stad wonen en 's nachts te voorschijn komen om kinderen en kaas te stelen, de twee zaken die ze het meest waardevol achten. Een jonge weesjongen, die opgevoed is door de ondergrondse trollen, probeert zijn vrienden te redden van een kwaadaardige verdelger.

avatar van Phantasm
Onderhoudende animatiefilm die lekker wegkijkt.

avatar van Noodless
Mooi gemaakt, maar toch weet de film zich niet te onderscheiden. De redenen zijn vooral het matige verhaal en een oninteressant hoofdpersonage. Ook de boxtrolls zelf wisten me niet zo te bekoren.
Degelijke film, maar overstijgt niet de gemiddelde score. 6/10

avatar van Marvinleeaday
Dikke 4, wat een geweldig lief, leuk filmpje.

avatar van Metalfist
Oh my god! I regret so much

Het was pas met de Oscars dat ik het bestaan van The Boxtrolls leerde kennen. Dit soort animatiefilms doen het sowieso al niet goed in de Belgische cinemazalen en worden dan nog eens genekt door hoogstwaarschijnlijk een schandalig slechte dub. Zonder keuze om het origineel te zien natuurlijk.. Soit, er bestaat nog altijd zoiets als een tv-theek en daar werd de originele versie gelukkig wel aangeboden. Stopmotion is niet helemaal mijn ding, maar ik laat me met plezier verrassen.

En dat gebeurt ook wel bij deze The Boxtrolls. Gebaseerd op Here Be Monsters! van Alan Snow (de titel van het boek komt ook op een riooldeksel voor geloof ik) vertellen Graham Annable en Anthony Stacchi het amusante, weliswaar niet altijd even goed voor kinderen geschikte, verhaal van Eggs. Een jongen van 10 jaar die bij de Boxtrolls is terecht gekomen. Een soort van wezen dat er effectief uitziet zoals de naam doet vermoeden, namelijk trollen in kartonnen dozen. Leuke details, de wezentjes halen hun namen van het logo op hun respectievelijke doos, en een bij vlagen van de pot gerukt plot rond een dubieus figuur dat tegen beloning de gehele stad trolvrij wil maken zorgen voor een merkwaardig filmpje. Het is echter op dit gebied dat de film af en toe de mist in gaat, heel dat kaasgedoe had weggelaten mogen worden, maar het mag duidelijk zijn dat dit één van de fantasierijkste kinderfilms van de afgelopen jaren is.

Het blijft me altijd verbazen hoeveel werk en kunde er in dit soort films kruipt (wacht vooral nog even de credits af voor een, bovendien erg leuk, voorbeeld) en ik blijf het dan ook verschrikkelijk jammer vinden dat het een stijl is die me niet helemaal ligt. De wereld van de trollen zelf is nog een uitzondering (al kreeg ik er soms wat een Minion gevoel van Despicable Me bij, zeker bijvoorbeeld in de manier waarop ze terug naar boven gaan met de soort van afzuigkap), maar het oogt niet altijd vlot en de toevoeging van CGI om de stukken die stroef gaan wat te verbloemen werkt ook niet altijd even goed. Iets wat niet gezegd kan worden van een uitstekende cast. Ben Kingsley is schitterend als Snatcher en Nick Frost plus persoonlijke favoriet Richard Ayoade vervolledigen de bad-guys met verve.

Ik klink misschien negatiever dan ik eigenlijk ben nu ik het zo nog eens nalees, dus bij deze: The Boxtrolls is één van de origineelste animatiefilms van de afgelopen jaren. Hetzij wel één met de nodige kleine foutjes waardoor een echt hoge score er niet inzit. Knap gemaakt en met een toffe voice cast.

avatar van VforVictor
Wel een geinige film. Zeer mooi gemaakt en een goeie badguy, maar het verhaal opzich was erg mager. Desalniettemin keek hij lekker weg.

avatar van tattoobob
Allereerst heb ik liever een gewone animatie film in plaast van een stop-motion film,maar ik moet zeggen dat ik me bij deze best vermaakt heb.
De film heeft spannende,grappige en aandoenlijke momenten en visueel ziet de film er vanaf de Blu-Ray gelikt uit.
Gelukkig zijn er niet zoveel stop-motion films tegenwoordig en dat geeft deze dan wel weer een pluspunt...gewoon omdat je het niet vaak ziet.
Desondanks dat dit soort films niet mijn voorkeur betreft heb ik er wel waardering voor en kan je goed aan deze film zien dat er veel werk en liefde inzit

avatar van K. V.
Me eens aan deze gewaagd en 'k vond het een prima film, maar 'k vond de voorgangers (Paranorman, maar vooral Coraline) beter. Daar was het verhaal verrassender.
Visueel moet deze zeker niet onderdoen en zag het er weel erg goed uit.
Verder waren de stemmetjes leuk.
Leuk om gezien te hebben.

avatar van LPereboom
Origineel en heel mooi gemaakt! Paar leuke en grappige scenes in, kijkt lekker weg en verveelt niet!

avatar van hutsekluts
Prachtig gemaakte animatiefilm die ook nog eens origineel is in z'n karakters, verhaal, sfeer en scènes. Ik kan de 'making of' op YouTube zeker aanraden. Geweldig hoe de makers erin zijn geslaagd met stop motion zo'n mooi vloeiende film te maken. Prima vermaakt!

avatar van Flat Eric
Deze film heel lang naast me neergelegd simpelweg omdat de poster mij niet aantrok.
Maar wat ben ik blij dat ik hem toch eindelijk heb gezien!
Een prettig origineel verhaal, mooie animaties en prima stemmencast.

avatar van NYSe
Het verhaaltje is dan misschien niet enorm veel soeps, maar het is een uitstekend excuus om fenomenale klei-animatie, dito set-design en de erg leuke stemacteurs (vooral Elle Fanning is geweldig met haar posh Brits) een podium te geven. En dat zorgt alvast voor anderhalf uur topvermaak.

avatar van Rodger
Leuke , en mooi gemaakte animatie film.
Mooi zoals alles in detail is afgewerkt.
Het verhaal is goed, en standaard.. Maar voor de rest leuk gemaakt.
3.0 ***

avatar van AmazingPP
Ik vond hem geweldig! Wat een kunstwerk. Als je dan weet dat deze film beeldje voor beeldje geanimeerd is, dan is het toch gewoon een kunstwerk? Het verhaal is misschien voor de wat jongere kinderen te moeilijk, maar vanaf 12 jaar moet dit toch te doen zijn? Ik ben ruim boven de twaalf jaar, maar wat heb ik genoten van deze film! Vier dik verdiende sterren van mij! 4*
Gekeken in 3D vanaf Blu Ray.

avatar van missl
Ziet er mooi uit maar matig verhaal.

avatar van Ravenstein
Ook ik zeg dat de film mooi gemaakt, maar het verhaal sleepte zich soms moeizaam voort waardoor het soms nogal saai was. Dit was waarschijnlijk veel leuker geweest als kortfilm.

avatar van Ajax&Litmanen1
Stopmotion animatiefilms vind ik sowieso al qua stijl vaak de moeite, omdat er veel werk en liefde in is gestoken. Deze The Boxtrolls ziet er ook weer sfeervol en behoorlijk uit, al heb ik het in enkele Aardman producties al wel beter gezien. Het is vooral het verhaal dat me niet zo erg wist te boeien. Zeker het middenstuk is aan de saaie kant en de humor werkte bij mij niet echt. Daarom helaas een kleine onvoldoende.

avatar van nadrin
Na Kubo en Coraline de derde Leika animatiefilm gezien. Stuk voor stuk veel en veel aangenamer kijken dan naar de Disney en Pixar films. De tekeningen het verhaal en de fantasie zijn Top