• 15.792 nieuwsartikelen
  • 178.171 films
  • 12.220 series
  • 33.993 seizoenen
  • 647.240 acteurs
  • 199.055 gebruikers
  • 9.374.183 stemmen
Avatar
 
banner banner

Star Wars (1977)

Sciencefiction / Fantasy | 121 minuten / 125 minuten (special edition)
3,82 4.447 stemmen

Genre: Sciencefiction / Fantasy

Speelduur: 121 minuten / 125 minuten (special edition)

Alternatieve titel: Star Wars: Episode IV - A New Hope

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: George Lucas

Met onder meer: Mark Hamill, Carrie Fisher en Harrison Ford

IMDb beoordeling: 8,6 (1.554.688)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 9 februari 1978

Plot Star Wars

"A long time ago in a galaxy far, far away..."

Luke Skywalker werkt op het land bij z'n oom en tante op de planeet Tatooine. Als zij door Keizerlijke troepen worden vermoord, sluit Luke zich aan bij de groep rebellen die vecht tegen de tirannie van de Keizer en de slechte Darth Vader. Luke, Princess Leia, Han Solo en de andere rebellen doen een poging de Death Star, het nieuwe wapen van de Keizer, te vernietigen.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Luke Skywalker

Princess Leia Organa

Grand Moff Tarkin

Obi-Wan "Ben" Kenobi

Darth Vader (performer)

Darth Vader (stemrol) (onvermeld)

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van RuudC

RuudC

  • 4636 berichten
  • 2529 stemmen

Het eerste deel van de serie die veel voor me betekent. Het zal nu ongeveer twintig jaar geleden zijn dat ik me voor het eerst vergaapte aan de avonturen van Luke Skywalker. Mede daardoor ben ik uiteindelijk een filmliefhebber geworden. Ook vandaag de dag blijft het verhaal met gemak staan, al zie je de leeftijd van de film er duidelijk van af. Het stomme is misschien wel dat de later toegevoegde CGI (Han Solo’s wandeling met Jabba The Hutt bijvoorbeeld) er nepper uitziet.

Stiekem ben ik nog altijd benieuwd naar wat de status geweest zou zijn, wanneer Star Wars gewoon Star Wars gebleven was en niet later de extra titel ‘Part 4: A New Hope’ gekregen had. Ik durf te wedden dat de film niet in de top 250 gestaan zou hebben. Nu geef ik 4,5 ster, omdat de film goed in de reeks past (niet perfect, sommige dingen sluiten niet heel goed aan), maar zonder vervolgdelen waarschijnlijk een halfje minder. Het is op zichzelf een gaaf ‘cowboys in space’-avontuur met gave aankleding. De ruimteschepen en –gevechten zien er goed uit, evenals de rassen en personages. De prestatie van Alec Guinness heeft nog niet aan kracht ingeboet.

De opbouw oogt standaard, maar is best goed. De vaart zit er de gehele film wel in. George Lucas sluist je langs een flink aantal memorabele scenes, zoals de barscene in Mos Eisley. Het beste deel vindt wat mij betreft plaats in de Death Star, wat een relikwie is in de sciencefiction en de finale van de film. Ondanks de oubolligheid, vind ik de gevechten nog altijd vrij spectaculair. Aankleding en muziek is ronduit fantastisch. Een terechte klassieker die voor mij niet veel onder doet voor de vervolgdelen. Noem het gerust kitsch, maar wel kitsch met een gouden randje.


avatar van John Barry

John Barry

  • 3410 berichten
  • 638 stemmen

Star Wars: A new hope is de eerste Star Wars film die gemaakt is. En deze eerste film is meteen een schot in de roos.

Deze eerste film is een spannend en vermakelijk ruimte avontuur. Er zitten een paar goede actie scenes in. Het verhaal is goed en het acteren in deze film is ook erg aardig.

Harrison Ford als Han Solo acteert in deze eerste film al heel erg goed. Han Solo vind ik heel leuk personage. Han solo is toch een soort anti held die niet echt geloofd in the Force. Han Solo weet samen met zijn vriend Chewbacca ook voor de nodige humor te zorgen.

Carrie Fisher is ook meteen goed opdreef als Leia . Ook goed is Alec Guinness als de wijze Obi-Wan Kenobi . Alleen Mark Hamill, als Luke Skywalker moet er nog even inkomen. Mark Hamill acteert nergens echt slecht maar hij moet nog wel in zijn rol komen. In de andere Star Wars films acteert Mark Hamill beter.

Ook erg goed in deze film is Darth Vader. Gespeeld door David Prowse en met de stem van James Earl Jones. Darth Vader vind ik toch een van de beste film schurken ooit. Helaas word hij in deze film nog niet begeleid door het Darth vader Theme van John Williams. Maar ondanks dat komt Darth vader in deze eerste film al meteen goed over.

De muziek van John Williams is erg goed. Zijn Star wars tune is wereld beroemd geworden. John Williams maakt met zijn muziek deze film alleen maar beter. Alleen jammer dus dat het Darth vader theme nog niet te horen is.

De special effects waren voor die tijd heel erg goed. De film heeft ook een goede paar actie scènes met als hoogtepunt The Battle of Yavin. Echt een grandioze afsluiter van de film.

Het lightsaber gevecht tussen Darth Vader en Obi-Wan Kenobi vond ik niet zo goed. De filmmakers en de acteurs leken maar wat te doen. In de andere Star Wars films zijn de lightsaber gevechten veel beter.

Deze film is af en toe wat langdradig. Er had wat meer vaart in het verhaal gemogen. The Empire Strikes Back en Return of the Jedi hadden wat meer vaart . Ook zij die twee films wat donkerder dan A new Hope. Dit maakt dat A new Hope toch wat minder is dan zijn twee opvolgers. Maar desondanks is de eerste Star Wars film een geslaagde film

4 sterren voor deze film.


avatar van arno74

arno74

  • 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Goede SF-film, met een prima plot en vrij goed acteerwerk, zeker in vergelijking met de nieuwste reeks Star Wars-films. Episode V weet ook dit niveau te evenaren, en heeft ook wat meer actie dan deze. Op de special effects valt er niets aan te merken, helemaal niet als je beseft dat deze film in 1977 is gemaakt. Ik kan me goed voorstellen dat deze films veel fans hebben gemaakt.


avatar van filmfan0511

filmfan0511

  • 1094 berichten
  • 1124 stemmen

Star wars: episode 4: a new hope

De eerste star wars-film die gemaakt is, maar chronologisch volgens het verhaal het vierde deel. Wat me ten eerste erg opviel is dat deze film er visueel erg mooi uitziet, ondanks de leeftijd van de film. De overgang van episode 3 naar episode 4 is niet zo groot als ik op voorhand had gedacht. Ik vind deze film dan wel iets minder dan episode 3, maar deze is zeker veel beter dan de eerste twee episodes. Wat deze film (en episode 5 en 6 ook) heeft is sfeer, iets wat in iets mindere mate aanwezig is in de prequel-trilogie. De film heeft een leuk en avontuurlijk verhaal. De scenes op Tatooine waren erg leuk en hier maakte je kennis met het grootste deel van de karakters. In het tweede uur, wanneer ze in de Death Star zijn, zit veel leuke actie. Alleen het lichtzwaard-duel tussen Darth Vader en Obi-Wan vond ik er niet zo goed uitzien, een beetje lomp en traag. De aanval op de Death Star ziet er dan wel weer ongelooflijk goed uit. Ik vraag me echt af hoe ze dat vroeger, zonder computers en alle moderne technologieën, hebben kunnen doen. De acteerprestaties waren ook hier erg goed. Mark Hamill vond ik nog niet eens zo slecht acteren. Harrison Ford als Han Solo is natuurlijk geweldig. Zijn droge humor werkt heel goed. Ook de twee robots hadden hun aandeel in de humor. Darth Vader was ook erg goed neergezet (en ingesproken), ik vond alleen dat hij in tegenstelling tot het vorige deel nogal eendimensionaal overkwam. De muziek was ook hier heel goed, dat kan je wel aan John Williams overlaten.

Een prachtige film, die tot het einde der dagen een klassieker zal blijven.


avatar van filmfan0511

filmfan0511

  • 1094 berichten
  • 1124 stemmen

Even een vraagje, wat is er in de special editions eigenlijk anders t.o.v. de oorspronkelijke versies? Heb die namelijk nooit gezien


avatar van filmfan0511

filmfan0511

  • 1094 berichten
  • 1124 stemmen

Even een vraagje, wat is er in de special editions eigenlijk anders t.o.v. de oorspronkelijke versies? Heb de oude versies namelijk nooit gezien


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

filmfan0511 schreef:

Even een vraagje, wat is er in de special editions eigenlijk anders t.o.v. de oorspronkelijke versies? Heb de oude versies namelijk nooit gezien

In de special editions en alle nieuwe releases zijn vele scenes bewerkt en oude shots vervangen door nieuwe. Veel Fans zoals ik hebben een hekel aan die versies en doen een moord voor de orginele bioscoop versie. Er zijn een aantal goede fanedits te vinden op het internet en er is een zeldzame dvd-box met de bioscoop versie.

YouTube - Star Wars IV Special Edition Comparison Death Star Battle


avatar van John Barry

John Barry

  • 3410 berichten
  • 638 stemmen

Waarom hebben de filmmakers in de loop der tijd die scènes bewerkt?


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

John Barry schreef:

Waarom hebben de filmmakers in de loop der tijd die scènes bewerkt?

George Lucas heeft dat laten doen in zijn waanzin. Hij beweerd dat de middelen die nodig waren om de films te maken toen tekort schoten en daarom wat verbeteringen aan wou brengen. Hij schijnt niet tevreden te zijn met hoe de films er toen uitzagen, wat natuurlijk onzin is.


avatar van John Barry

John Barry

  • 3410 berichten
  • 638 stemmen

Inderdaad waanzin van George Lucas. Ik heb net even dat YouTube filmpje gekeken van Death star Battle waarin je de verschillen ziet tussen de nieuwe en de oude versie. Ik vind de nieuwe versie geen verbetering en het doet afbreuk aan het origineel. George Lucas verpest een beetje zijn eigen films hiermee.


avatar van Lennert

Lennert

  • 2412 berichten
  • 1400 stemmen

Mijn verhouding met de Star Wars serie ligt wat vreemd. Zonder enige voorkennis van de andere films heb ik Return Of The Jedi als 9-jarig jochie tot in den treuren herhaald gezien, maar de eerste twee films heb ik nooit heel erg goed tot me genomen. Bij een herziening (helaas in die vervloekte herziene editie met erg veel nutteloze CGI die heel veel van de special effects pracht en praal weghaalt in plaats van dat het iets toevoegt) moet ik toegeven dat A New Hope me toch best bevallen is.

De film is overigens met het grootste gemak op zijn best in de eerste helft, vanaf het moment dat Obi Wan het loodje legt begon ik mijn interesse lichtjes te verliezen, die grootschalige ruimtegevechten met een herhaling van zetten van vliegtuigjes die op elkaar schieten, vind ik toch een stuk minder interessant dan bijvoorbeeld de scenes waarbij men Han Solo ontmoet, of de momenten dat Darth Vader zijn macht tentoon spreidt. Alsnog is de uitstekende eerste act meer dan voldoende om de film toch wat terechte lofzang te bieden.

In mijn herinnering waren de acteurs vrij belabberd, maar uiteindelijk valt het me allemaal best mee. Hamill is geen al te groots talent, maar doet toch goed genoeg zijn best er mee weg te komen.Vveel beter in ieder geval dan Fisher en Ford, waarvan laatstgenoemde toch echt nog even wat extra jaren tijd nodig had om een echt overtuigend acteur te worden. Nee, dan is de Engelse cast toch overduidelijk de sterkste troef.

Waar de film, zelfs in de herziene editie, toch nog steeds heel erg goed in slaagt, is in het neerzetten van een grootse veelvoud van wonderlijke creaturen die vandaag de dag misschien af en toe wat knullig, maar toch voor het gros van de tijd erg gaaf over komen. Tel hier de iconische soundtrack bij op en ik moet toch toegeven dat deze film ook voor mij terecht een klassieker genoemd mag worden.

Waar ik echter wel graag mijn vraagtekens bij mag zetten is de term 'sciencefiction klassieker' in deze context, daar ik Star Wars (ondanks het veelvuldige gebruik van technologie) weinig te maken vind hebben met echt interessante sciencefiction vraagstukken die series als Star Trek en Battlestar Galactica, of films als Blade Runner en Ghost In The Shell wel stellen. Star Wars is in dat opzicht voor mij gewoon fijne ruimtefantasie met een grootse aankleding.


avatar van pdonidvie

pdonidvie

  • 89 berichten
  • 1971 stemmen

banaan343 schreef:

heeft iemand ooit gehoord van adywans star wars revisited?

De absolute definitieve versie. Hij werkt nu aan Empire en hoopt die dit jaar ook uit te krijgen.


avatar van Capablanca

Capablanca

  • 1272 berichten
  • 1681 stemmen

Vermakelijke onzin.


avatar van ambrosini

ambrosini

  • 496 berichten
  • 525 stemmen

Het is moeilijk te beoordelen omdat je het verhaal wil weten en daarom gaat kijken.. het is beter of slechter dan de vorige deel..


avatar van thunderball

thunderball

  • 5880 berichten
  • 1414 stemmen

Deze originele eerste Star Wars film is destijds compleet langs mij voorbij gegaan. Ik was een jaar of negen en zag de merchandise, tijdschriften etc., maar had geen idee wat en waar dit van was.

In de jaren '80 volledig goed gemaakt door een aantal keer naar een re release te gaan (o.a. eentje met voor de pauze deze en na de pauze The Empire strikes back).

Lucas heeft duidelijk goed naar de oude Flash Gordon films en series gekeken en feitelijk zou je kunnen zeggen dat deze film nog het meest gemeen heeft met de oude ridderverhalen, maar dan in een nieuw futuristisch jasje gestoken. Vervang de ridders door Jedi Knights, zwaarden en degens door laserzwaarden en er moet zelfs een heuse prinses uit een hoegenaamd ondoordringbare vesting bevrijd worden en je hebt al snel door wat de oorspronkelijke bron is.

Het verhaaltje is vrij simpel, maar met destijds baanbrekende effecten en met een stel jonge relatief onbekende Amerikaanse acteurs, ondersteund door een paar oude Britse routiniers is dit een klassieke SF/avonturenfilm geworden, die erg veel navolgers zou krijgen.

Guinness is goed als oude, ervaren mentor en Cushing zet een uitermate kwaadaardige schurk neer, maar het is uiteraard Darth Vader (met het fantastische stemgeluid van James Earl Jones) die als duistere Dark Lord de show steelt.

Muziek van John Williams is instant klassieker en meteen herkenbaar.

Een negen, ofwel 4,5 ster.


avatar van LPereboom

LPereboom

  • 365 berichten
  • 778 stemmen

De eerste star wars film gemaakt, en dit is een heel goeie film! Sfeer, entertainment en gewoonweg een klassieker! De eerste 3 heb ik vorige week al bekeken, ik had ze al eens allemaal gezien, telkens wacht ik tot wanneer ik aan de oude films toekom, want die zijn toch van een ander niveau.


avatar van YouDrunkGoHome

YouDrunkGoHome

  • 401 berichten
  • 635 stemmen

Dat gevecht tussen darth vader en obi wan, en diens daaropvolgende dood, wat een anti-climax was dat zeg.


avatar van John Barry

John Barry

  • 3410 berichten
  • 638 stemmen

Helemaal mee eens. Dat gevecht tussen die twee stelde inderdaad teleur. Gelukkig zijn in de andere Star Wars films zijn de lightsaber gevechten beter.


avatar van YouDrunkGoHome

YouDrunkGoHome

  • 401 berichten
  • 635 stemmen

John Barry schreef:

Helemaal mee eens. Dat gevecht tussen die twee stelde inderdaad teleur. Gelukkig zijn in de andere Star Wars films zijn de lightsaber gevechten beter.

Ik begin nu aan the empire strikes back. Zag dat deze hier en op imdb de hoogstgenoteerde uit de serie is dus ik ben benieuwd!


avatar van DDT

DDT

  • 345 berichten
  • 7808 stemmen

In de loop van 2015 herbekijk ik ze alle 6 opnieuw en erna naar de cinema deel 7 kijken joepieeeeeeee.

Dat het maar rap december is dan komt deel 7 hier uit


avatar van Leno

Leno

  • 5921 berichten
  • 4402 stemmen

Na de nieuwere delen gezien te hebben is deze film bijna een verademing. De film ziet er beter uit, poppen werken namelijk beter dan matige special effects, en de karakters hebben zowaar diepgang. Het verhaal verloopt trager maar is zorgvuldig opgebouwd en komt hierdoor geloofwaardig over. Het begin is erg knap gedaan, al wordt het afscheid van Luke's 'ouders' afgeraffeld. De wisselwerking tussen de cast is erg goed, maar een perfecte aanvulling van de twee robots.


avatar van jerry r

jerry r

  • 519 berichten
  • 302 stemmen

de orginele bioscoop versie heeft ook mijn voor keur.

en de dvd-box met de bioscoop versie's heb ik ook .

de Fan Edit versie van adywans star wars - revisited is beter dat de special edition van lucas.


avatar van IH88

IH88

  • 9731 berichten
  • 3184 stemmen

De eerste Star Wars film mag terecht een klassieker genoemd worden. Ik heb de film ontelbare keren gezien en nog steeds kan ik genieten van de wereld die George Lucas heeft geschapen. Tijdloze karakters zoals Han Solo, Darth Vader, Obi Wan, Princess Leia, Chewbacca, C3PO en Luke Skywalker, voor die tijd geweldige effecten en goede actiescenes.

Het verhaal is erg goed opgebouwd en George Lucas neemt de tijd om alle karakters te introduceren. Je wordt in het begin gelijk de film ingezogen en laat je niet meer los. Speciale vermelding voor John Williams die de muziek heeft gecomponeerd. Nu, bijna 40 jaar na het in premiere gaan van de eerste SW film, herkent iedereen de Star Wars score en over 40 jaar zal nog steeds iedereen deze wel herkennen. Fantastisch!


avatar van MRDammann

MRDammann

  • 661 berichten
  • 3560 stemmen

Na de prequels is het de beurt aan de sequels. De prequels waren niet altijd even best, maar het zorgt wel voor een mooie overgang. Het grootste verschil is echter dat deze film een hart heeft. Deze film is schijnbaar met veel liefde gemaakt. Prachtige scenes, en prachtige locaties. Je voelt dat het echt is en dat voor een film die bijna veertig jaar oud is. Geweldige karakters ook nog en geweldige humor.

Een mijlpaal in de film als het gaat om actie, fantasy en sciencefiction. Een klassieker.


avatar van MovieHolic

MovieHolic

  • 1211 berichten
  • 2152 stemmen

Ik ben een nieuweling als het aankomt op Star Wars en ben me ervan bewust dat ik 35 jaar te laat ben als het gaat om de special effects. Voor die tijd zullen ze er ongetwijfeld geweldig uitgezien hebben. Hun tijd ver vooruit

Echter los van dat alles vind ik dat er serieus zwaar belabbert geacteerd wordt en dat stoort me behoorlijk...

verder is het verhaal wel ok, wat te simpel opgezet.. te gehaast. Ondanks het feit dat ik niet bijzonder uitkijk naar deel 2 ga ik door met kijken om te zien of het beter wordt.

Sorry Star Wars fans


avatar van tbouwh

tbouwh

  • 5810 berichten
  • 5402 stemmen

Ik zie het hier al wel vaker voorbij komen, maar dat lightsaber-gevecht tussen Darth en Obi-Wan moet wel de grootste anticlimax zijn die ik ooit voorbij heb zien komen. Wat was dat slecht...

Ik weerhoud me even van een recensie, wil eerst Pt. V en VI zien. Score kan ik al wel geven, a New Hope was toch wel een teleurstelling, zeker gezien de hoge scores hier en op imdb en de cultstatus die deze film toch wel heeft.

Heb me bij vlagen toch prima vermaakt hoor, maar ik hoop dat V en VI toch een stuk beter zijn.


avatar van Karl van H.

Karl van H.

  • 2812 berichten
  • 2254 stemmen

Van gelikte choreografie is geen srake, nee, maar dat gevecht moet het daar niet van hebben. Het zijn de personages die dat gevecht interessant maken, niet het visuele spektakel. Je moet ook bedenken dat zo'n lightsabergevecht in 1977 nog een behoorlijke uitdaging was om op beeld te krijgen. Al staat het je wel vrij om de film niet zoveel aan te vinden, natuurlijk. Star Wars is echt een film die in je jongere jaren het best tot zijn recht komt.


avatar van tbouwh

tbouwh

  • 5810 berichten
  • 5402 stemmen

Daar zit wel iets in; ik denk dat als ik de film in mijn jeugd reeds meerdere malen gezien had, ik er nu ook meer van genoten had. Bewijs daarvoor heb ik niet. Ik heb ook in mijn jonge jeugd veel films gezien, maar Star Wars trok me nooit echt. Ik vind het verhaal en de personages overigens wel zeer de moeite waard, dus ik ga zeker door met de trilogie. De 3* komen ook voort uit het feit dat ik ook genoeg leuke dingen heb gezien (die robots vind ik bijvoorbeeld briljant, en prinses Leia is erg goed gecast), maar op visueel vlak vond ik het allemaal flink tegenvallen, en zo bijzonder vond ik de plotontwikkeling van deze eerste film nu ook weer niet. Dan mag het 1977 geweest zijn, ik kijk in dit geval dan toch veel liever naar the Revenge of the Sith.


avatar van Karl van H.

Karl van H.

  • 2812 berichten
  • 2254 stemmen

Ik ben het met alles eens wat je zegt, maar die laatste zin, man, die breekt mijn hart


avatar van tbouwh

tbouwh

  • 5810 berichten
  • 5402 stemmen

Karl van H. schreef:

Ik ben het met alles eens wat je zegt, maar die laatste zin, man, die breekt mijn hart

Ohja, je was volgens mij niet zo'n enorme fan van die film Nu had ik het in deze context met name over het visuele gedeelte, dat scheelt dan weer:)