Amityville II: The Possession (1982)

Verenigde Staten / Mexico
Horror / Thriller

geregisseerd door Damiano Damiani
met James Olson, Burt Young en Diane Franklin

Deze prequel vertelt wat er voor The Amityville horror gebeurde: het gezin Montelli verhuist naar een huis dat gebouwd is op een begraafplaats van een oude Indiaanse stam waardoor het spookt in het huis. Een kwade geest neemt bezit van de oudste zoon van het gezin met alle gewelddadige gevolgen van dien.

avatar van Halcyon
De plot van dit vervolg is inderdaad een veelkoppig monster, variërend van verstoorde gezinsrelaties (vader is een opvliegende conservatieve zak, moeder een kleinburgerlijke trut en zoon en dochter zijn net iets te lief voor elkaar) tot klopgeesten en een duiveluitdrijving. Een beetje een combo van alles wat destijds populair was, maar Damiani verzuimt een nadruk te leggen waardoor de film soms wat stuurloos oogt. In tegenstelling tot het origineel is de aanpak ook alles behalve subtiel, want al na tien minuten beginnen deuren spontaan te klapperen. Maar ondanks al deze minpunten heeft Amityville II wel iets. Een bevreemdend sfeertje, enkele taboedoorbrenkende scènes en ouderwetse effecten om van te smullen. Wellicht dat dit daarom uitgegroeid is tot een cultfilm.

avatar van Curriculum
Vermakelijke film.

avatar van Beertje45
Deel 1 lang geleden gezien en ik vond die film erg mak. Deze film brengt een aardige creepy sfeer en er zijn spannende momenten. Bepaald akteerwerk is wel enorm zwak, en het einde is regelrecht jatwerk van exorcist. Heb de film op DVD, maar wat een slechte beeldkwaliteit, zeg.

avatar van Beertje45
shrink schreef:
Hij stond op de double horror DVD met Halloween2. Heb hem maar verplicht gekeken, omdat ik recensies las die zeiden dat dit de beste uit de serie was. Nou, dan hoef ik de rest echt niet te kijken. Het filmwerk was net een oude docu uit de jaren 70. Ik ben een groot liefhebber van Italiaanse horror en dat is ook niet altijd subliem gefilmd, maar dan vergoed de sfeer en de gore alles. Hier was er geen gore en de filmmuziek was echt slecht. Jammer.
Ik bezit dezelfe DVD, Heel slechte beeldkwaliteit bij de film, hé. Halloween 2 was dan wel oké op dat gebied.

avatar van knusse stoel
Redelijke griezel uit de "oude doos" maar met nu en dan goede effecten, zoals de gezichtsveranderingen. Al menig maal gezien en nog steeds niet vervelend.

avatar van Daan258
Matig vervolg.
Meestal vind ik films over demonic possession altijd wel te pruimen, maar dit filmpje viel wel een beetje tegen.
Ik vond het vooral erg tegenvallen dat er totaal geen opbouw in de film is. Zodra de film begint gebeurt er gelijk van alles waardoor de spanning er dan voor mij gelijk af is.
Ook zat er geen sfeer in wat juist bij het vorige deel één van de grootste pluspunten was. Het acteerwerk was aardig en het verhaal was wel geinig, maar niks vernieuwends.

2,0* voor het 2e deel.

avatar van Filmkriebel
Bedoeld als prequel op de eerste film. Goed is het niet echt, maar het is zeker meer een horrorfilm dan zijn voorganger. Helaas valt de film te snel met de deur in huis, waardoor de film opbouw en spanning mist. Door te overdrijven op de effecten sloegen de makers de plank volledig mis. Het is een soepje dat ergens tussen een haunted house en een exorcist film hangt maar op alle fronten zwak uit de hoek komt. Op het einde werd het redelijk ranzig maar eigenlijk sloeg die transformatie nergens op, want Sonny komt er na het exorcisme ongeschonden uit .

avatar van Left4Dead
Een hoop hysterisch geschreeuw, spannend wil ik dat niet direct noemen. Klassieke horror, geloof en demonen die een huis belagen. Iets wat je tegenwoordig niet origineel meer kunt noemen en zeker niet omdat ze allemaal dezelfde ingrediënten bevatten. Een haunted house dat een gezin sloopt, een priester die het gezin komt redden. Rondvliegende voorwerpen, lampen die flikkeren, open/dichtslaande deuren en noem het maar op.

Ikzelf ben niet zo van de horrorfilms met geesten erin, ik vind ze eerder hilarisch dan eng. Nee geef mij maar flinke body horror zoals bijvoorbeeld de Zuid Koreanen en Fransen dat kunnen. Maar is dit tweede deel van Amityville dan slecht? Nou sterk is de prent echt niet te noemen. Het acteerwerk laat een flink deel liggen en de beeldkwaliteit is echt beneden alle peil. Zelfs voor de tijd waarin deze prent geschoten is.

Kortom: niet heel bijzonder te noemen op alle vlakken, er zijn betere gemaakt. Maar ik moet nogmaals zeggen dat dit genre mij meestal weinig angst inboezemt. Je moet het dan van de soundtrack hebben, als je er al van kunt spreken. Al trapt de film snel af, het vervolg is beduidend langzaam te noemen. Het leek alsof de demon zijn vroegpensioen al aan het vieren was.

Kreeg er maar een druiper van, The Amityville Horror (1979) laat ik maar liggen voor nu, al vond ik de versie uit 2005 best te pruimen. Ongetwijfeld heb ik beide oudjes al eerder gezien maar hebben ze geen indruk achtergelaten. Deze prent heeft dat opnieuw voor elkaar gekregen, laatste keer en nooit weer.

avatar van knusse stoel
Herbekeken en we geven de film een 1/2 ster c.q 1 punt extra. Dus een 6, viel niet tegen, alleen de beeldverhoudingen van vroeger (4:3) zijn we niet zo dol op.

lezertje
Prequal van de horrorklassieker ;’The Amityville horror (1979) is duidelijk gemaakt in het kielzog van die andere klassieker ‘The exorcist’ (1973). Zeker in de tweede helft van de film maken de makers daar geheim van. Voor de rest is ‘Amityville II: The possession’ een aardig wegkijk filmpje.