ad
  • 8.149.936 stemmen

The Amityville Horror (1979)

Horror / Mystery | 117 minuten

Genre: Horror / Mystery

Alternatieve titel: De Bezetene

Geregisseerd door: Stuart Rosenberg

Met onder meer: James Brolin, Margot Kidder en Rod Steiger

Releasedatum: 14 februari 1980

Over The Amityville Horror

"For God's Sake, Get Out!"

Een duivelse, onzichtbare macht heeft het droomhuis van een pas getrouwd stel in zijn greep. Het gezin roept de hulp in van Father Delaney (Rod Steiger) om de boze geesten te verdrijven. De geestelijke komt er echter al snel achter dat zijn kerk hem niet steunt en dat hij ook zelf weinig kan doen. Het echtpaar lijkt overgeleverd te zijn aan het verschrikkelijke verleden van de vorige bewoners.

imageimageimageimageimageimage

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Een bekende "landmark" in het haunted house genre. Niet helemaal verkeerd vond ik, maar toch ook iets te braaf voor dit genre, en geen film die een grote indruk nalaat. Poltergeist pepte enkele jaren later dit soort films op met veel meer spanning. Toch enkele pluspunten. Rod Steiger is een geweldig acteur; je hoeft alleen maar die scène te bekijken waar hij zich kwaadmaakt tegenover zijn collega priester en ja... acteren in zijn essentie heet dat. Het heeft wat mee van The Shining, met George Lutz die stilaan agressiever wordt tegen zijn vrouw en kinderen .... tot en met de bijl die hij onrustwekkend en zorgvuldig scherper maakt! Alleen werd The Shining een jaar later geregisseerd. Van de afloop verwachtte ik meer.

avatar van Supernatural

Supernatural

een leuke film al vind ik de remake toch wat spannender.heb hem nu lang niet gezien,moet deze film en de remake maar weer eens zien.

avatar van Alathir

Alathir

Werkelijk niet om aan te zien deze film. Het verbaast me dan ook dat er zoveel remakes of vervolgen van zijn gemaakt. Er valt helemaal niks te beleven, sfeer is amper te herkennen en de spanning is ver zoek. Een paar heel matige horrorelementen zijn terug te vinden maar het is hemeltergend saai.

De acting van James Brolin is ongelooflijk passief alsof hij tegen zijn zin speelde. Er zit gewoon geen energie in deze film en dat wordt uitgestraald op de kijker die er met tegenzin naar zit te kijken. Begin hier niet aan dames en heren, het is een zonde van je tijd!

Nog net 1* voor sommige soundeffecten en de mooie benen van Margot Kidder.

avatar van shrink

shrink

Zeer en zeer matige film. Echter de 2 DVD editie is erg interessant door de documentaires die daar op staan.

avatar van Latino24

Latino24

R.I.P. Margot Kidder (69)

avatar van keimpeS

keimpeS

Ik heb dit altijd een leuke film gevonden, het einde van de film vind ik wat teleurstellend qua spanning...

avatar van Woland

Woland

Mja, gemiddeld horrortje, waar veel van de clichés naar buiten getild worden en waar het eigenlijk zelden overtuigt. Ook qua pacing en acteerwerk is het niet geweldig, zeker James Brolin kon me niet overtuigen. Het hielp dan ook niet dat ik het verhaal al kende, mede van de remakes waar ik er tenminste één van gezien heb.

avatar van blackwolves

blackwolves

ik ben een dikke fan van spook films als het goede zijn ik weet niet juist wanneer maar ik heb hem gezien en de bioscoop toen en dan gekocht later op dvd spanning genoeg ook de nieuwe versie is niet slecht ook nog de 3 of de 2 de met meg ryan de rest net als de vele anderen remake remake. was goed gemaakt er zaten goede dingen in goed acteer werk van beide acteurs. maar ieder zijn eigen mening want zeg nu zelf niet iedereen heeft de zelfde kijk op films .

avatar van joolstein

joolstein

In de loop der jaren zijn er misschien wel honderden horrorfilms gebaseerd op de gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden in het beroemde huis in Amityville. Dat huis waarop deze film is gebaseerd, staat in Amerika bekend als "spookhuis" En het verhaal wat we krijgen te zien is gebaseerd op belevenissen van de familie Lutz, die ook echt in dit huis hebben gewoond. Of het allemaal is gebeurd weet niemand. Echter is de vraag niet of die vreselijke dingen echt zijn gebeurd, maar meer of er een vermakelijke film van is gemaakt.

Ja en vooral nee De film komt langzaam op gang is nogal chaotisch en we zien maar weinig choquerende gebeurtenissen Het is voornamelijk een reeks kleine onverklaarbare dingen die de bewoners van het Ocean Boulevard-huis overkomen. Ook ‘jump scares’ blijven uit en de film moet het vooral hebben van een naargeestige sfeer die continu aanwezig is. Het probleem is dat er in de echte zin niet veel is. We zien twee uur lang mensen bang zijn en ontzet worden, en we vragen ons af... waarvoor? In de slotfase zijn er nog een aantal speciale effecten die de paranormale activiteiten iets meer kracht bijzetten, maar echt huiveringwekkend wordt het nooit. Desalniettemin is het nog niet eens zo'n hele slechte horrorfilm. Maar uiteindelijk zijn de verhalen over Amityville angstaanjagender dan deze film.

avatar van Shadowed

Shadowed

Aardig.

In zijn soort ondertussen een klassieker en een status die niet geheel onverdiend is. Voor de meer recente kijkers zal dit niet meer heel eng zijn of überhaupt opgemerkt worden, maar ik kon er nog wel prima doorheen komen ondanks dat er wel enkele taaie stukjes in zaten.

Ik ging redelijk blind de film in en was verbaasd om Brolin en Kidder zo te zien. Kidder is sowieso wel een favoriet van mij en Brolin deed het ook erg aardig. De andere rollen waren wat minder, met Steiger als negatieve uitschieter. Wat een dwaze rol was dat zeg, alsof hij op de verkeerde set stond te acteren.

De sfeer wordt aardig neergezet in het eerste uur van de film en het huis heeft meteen eigenlijk al een bepaalde dreiging. Nu is het aan de film zelf om daar iets leuks mee te doen, maar dat komt er dan weer niet helemaal van. De sfeer wordt namelijk niet voor de volledige en iets te lange speelduur van 117 minuten vastgehouden.

Na een uur kakt de film wat in omdat de gekte, chaos en spanning niet vastgehouden kunnen worden. De film neemt een aantal suffe wendingen en het gespook wil ook niet echt indruk maken. De sfeer begint te verwateren en dan heb je een iets saaiere film voor je netvlies. Jammer want de film was best aardig op weg.

In de finale komt de film weer terug, maar dan is het eigenlijk net te laat. De 40 minuten daarvoor zijn wat taaier en minder interessant. Die details zoals een demonenvriendje van de kinderen zijn ook vervelend ondertussen en de spanning wordt niet altijd even keurig opgebouwd. Toch weet het uiteindelijk een aardig sfeertje te hebben en is het eerste uur gecombineerd met de finale een prima duo. Hier en daar is de film wat dwaas en taai, maar in het algemeen best te doen.

avatar van Boenga

Boenga

• 2021 berichten

Veel mystery; weinig horror en een zwak verhaal.

De vliegen zijn er wel maar doen niks. Er zit 'iets' in de kelder, maar veel meer dan wind maken, met de deuren slaan, en de telefoonlijn blokkeren doet dat 'iets' niet. De priesters zijn er wel, maar hun personages zijn nauwelijks een meerwaarde - want de grote baas vind het maar onzin.

En op het einde van de film is de familie weer weg, en dan... tja, dan zal het allicht wachten zijn op de volgende bezoekers ?

De acteurs vond ik, net zoals in Piranha (1978) die ik net zag, aan de matige kant. Met Brolin dacht ik gans de tijd naar Jeff Lynne van ELO te zitten kijken (dat is natuurlijk zíjn schuld niet) en ik dacht elk moment dat de begintune van Mister Blue Sky zou komen opduiken.

Wel heel sterk: Rod Steiger als de priester...

Filmkriebel schreef:

Rod Steiger is een geweldig acteur; je hoeft alleen maar die scène te bekijken waar hij zich kwaad maakt tegenover zijn collega priester

...beste scene uit de film !

En ook het meisje dat komt babysitten doet het heel goed: haar angst wanneer ze opgesloten raakt in de kleerkast is beklijvend.

Maar verder zit je dus toch vooral uit te kijken naar wat er zal gebeuren, naar een ontknoping, maar blijf je uiteindelijk op je honger zitten. Jammer.

Gerelateerde tags

halloweenspookhuislong islandbezitparanormaalnew homeexorcistpsychotronicindian burial groundnewspaper article hauntedreligious horror