The Amityville Horror (1979)

Alternatieve titel: De Bezetene

Horror / Mystery

geregisseerd door Stuart Rosenberg
met James Brolin, Margot Kidder en Rod Steiger

Een duivelse, onzichtbare macht heeft het droomhuis van een pas getrouwd stel in zijn greep. Het gezin roept de hulp in van Father Delaney (Rod Steiger) om de boze geesten te verdrijven. De geestelijke komt er echter al snel achter dat zijn kerk hem niet steunt en dat hij ook zelf weinig kan doen. Het echtpaar lijkt overgeleverd te zijn aan het verschrikkelijke verleden van de vorige bewoners.

avatar van Filmkriebel
Een bekende "landmark" in het haunted house genre. Niet helemaal verkeerd vond ik, maar toch ook iets te braaf voor dit genre, en geen film die een grote indruk nalaat. Poltergeist pepte enkele jaren later dit soort films op met veel meer spanning. Toch enkele pluspunten. Rod Steiger is een geweldig acteur; je hoeft alleen maar die scène te bekijken waar hij zich kwaadmaakt tegenover zijn collega priester en ja... acteren in zijn essentie heet dat. Het heeft wat mee van The Shining, met George Lutz die stilaan agressiever wordt tegen zijn vrouw en kinderen .... tot en met de bijl die hij onrustwekkend en zorgvuldig scherper maakt! Alleen werd The Shining een jaar later geregisseerd. Van de afloop verwachtte ik meer.

een leuke film al vind ik de remake toch wat spannender.heb hem nu lang niet gezien,moet deze film en de remake maar weer eens zien.

avatar van Alathir
Werkelijk niet om aan te zien deze film. Het verbaast me dan ook dat er zoveel remakes of vervolgen van zijn gemaakt. Er valt helemaal niks te beleven, sfeer is amper te herkennen en de spanning is ver zoek. Een paar heel matige horrorelementen zijn terug te vinden maar het is hemeltergend saai.

De acting van James Brolin is ongelooflijk passief alsof hij tegen zijn zin speelde. Er zit gewoon geen energie in deze film en dat wordt uitgestraald op de kijker die er met tegenzin naar zit te kijken. Begin hier niet aan dames en heren, het is een zonde van je tijd!

Nog net 1* voor sommige soundeffecten en de mooie benen van Margot Kidder.

Zeer en zeer matige film. Echter de 2 DVD editie is erg interessant door de documentaires die daar op staan.

R.I.P. Margot Kidder (69)

keimpeS
Ik heb dit altijd een leuke film gevonden, het einde van de film vind ik wat teleurstellend qua spanning...

avatar van Woland
Mja, gemiddeld horrortje, waar veel van de clichés naar buiten getild worden en waar het eigenlijk zelden overtuigt. Ook qua pacing en acteerwerk is het niet geweldig, zeker James Brolin kon me niet overtuigen. Het hielp dan ook niet dat ik het verhaal al kende, mede van de remakes waar ik er tenminste één van gezien heb.

ik ben een dikke fan van spook films als het goede zijn ik weet niet juist wanneer maar ik heb hem gezien en de bioscoop toen en dan gekocht later op dvd spanning genoeg ook de nieuwe versie is niet slecht ook nog de 3 of de 2 de met meg ryan de rest net als de vele anderen remake remake. was goed gemaakt er zaten goede dingen in goed acteer werk van beide acteurs. maar ieder zijn eigen mening want zeg nu zelf niet iedereen heeft de zelfde kijk op films .