Amityville: The Awakening (2017)

Horror / Thriller

geregisseerd door Franck Khalfoun
met Bella Thorne, Cameron Monaghan en Jennifer Jason Leigh

Een alleenstaande moeder (Leigh) en haar drie kinderen gaan wonen in een huis aan 112 Ocean Avenue in Long Island. Wat ze niet weten is dat er in deze woning vreselijke dingen zijn gebeurd. Een van de kinderen, een tiener in comateuze toestand, lijkt door het bezeten huis te worden ontwaakt met kwaadaardige bedoelingen op komst.

avatar van Danny Heijkoop
best wel een goede film voor een keertje

avatar van Kuwiel
Helaas weer een uitgemolken( slecht ) verhaal. Weinig spanning en nauwelijks schrikeffecten.

avatar van knusse stoel
Kuwiel schreef:

Ondanks dat ik het geheel eens ben met 'Kuwiel', het is namelijk een feit dat het enige wat nieuw was dat men een jongen in coma er nu bij gesleept, heeft dit nieuwe aftreksel ons wel vermaakt. Op zich niet erg en niet slecht bedacht maar het rijtje kan op deze manier nog veel langer meegaan en uitgemolken worden. We zitten nu op nummer 10?
Laat men in nummer 11 er een mortuarium in plaatsen, dan met allerlei doden erin waarvan de geesten in gevecht gaan met de kwade geesten in het huis, vervolgens winnen de goede geesten het van de kwade. Maar......er is een kaars omgevallen in het strijdgewoel, het huis vliegt in de fik en vervolgens als alles plat ligt komt er een voice-over die de kijkertjes vertelt dat door het afbranden van het huis de kwade geesten op de vlucht zijn geslagen en er dus niet een nummer 12 verschijnt in deze reeks. Maak daarvan een belofte en hoera, men maakt nu een andere melkkoe!

Onvoldoende. Van de vijf Amityville films die ik heb gezien(de trilogie uit de vorige eeuw, en de remake van de eerste uit 2005), was alleen de laatstgenoemde enigszins scherp en griezelig, de andere matig tot slecht. Ook deze is echt te flauw, anno 2017 word het publiek niet meer koud of warm van zogenaamde schrikeffecten als dichtslaande ramen, knipperende lampjes en meer van dit soort kul. Tegen het einde word het nog even heftig en komt er eindelijk wat spanning, bloed en verderf in het verhaal, maar dikke kans dat je dan al mentaal bent afgehaakt. Lijkt nog het meest op Amityville:The Possession(1982), ook hier raakt iemand op één of andere manier bezeten door dit huis. En dan is deze nieuwe versie weliswaar iets beter dan die afschuwelijke film, maar ook van deze krijg je niet bepaald zweethandjes. Een lichtgewicht horrorfilm dus waar je ook de kinderen gerust naar kan laten kijken(op het journaal zien ze meer echt geweld en griezel dan deze opzichtige nep). Ook acteerwerk is trouwens onder de maat: mevrouw Thorne is adembenemend mooi maar lijkt meer te slaapwandelen dan dat ze doodsangst kan overbrengen. En Leigh maakt het helemaal bont met haar bekende typetje van rare vrouw, een wel erg milde versie ditmaal van wat ze al eerder in The Hateful Eight liet zien.

Zeer matig.

Nooit echt een groot liefhebber van de Amityville films geweest, ik weet ook niet welke delen nu wel of niet tot de officiële reeks behoren. Dit Blumhouse project is in ieder geval wel een iets duurder project, dus dit lijkt me wel weer iets officieels.

Maar verder heeft het niet zoveel met de originele films te maken, behalve het huis dan. We zijn 40 jaar later, er wordt een comateuze zoon bijgesleept en de poppen gaan alweer aan het dansen. Al wordt er niet zo heel veel gedanst. Weinig typische haunted house momenten moet ik zeggen, de focus ligt echt op de zoon die langzaam beter lijkt te worden. Als kijker heb je er echter geen tekeningetje bij nodig.

Film oogt af en toe iets te donker. Verder wordt er wel aardig geacteerd, maar echt spannend of eng wil het maar moeilijk worden. Botet zal het wel te druk hebben gehad, anders was dit een typische rol voor hem geweest, verder probeert de film op spanning te mikken, maar slaagt daar niet al te best in.

Niet zo verwonderlijk dat deze uitgebracht wordt op een moment dat iedereen zit te snakken naar horrorfilms. In directe competitie met het betere werk is dit een film die het op alle vlakken moet afleggen, maar als fillertje richting Halloween is het geen drama.

avatar van GrobbekuikenXL
Best wel aardig als AMITYVILLE thriller. Er zijn veel slechtere gemaakt. Gelukkig geen overdosis vliegende stoelen en geklop. Maar waarom Khalfoun deze film gemaakt heeft blijft een raadsel.

Heb de film gezien, maar deze trekt op niks, er zijn betere film van Amityville vind ik.
Trouwens wat doet die jongen in coma nu in deze film ????
Heeft dat nog iets met Amityville te maken denk ik dan...
Er komt een nieuwe Amityville uit dit of volgend jaar (The Amityville Murders), ik hoop dat deze stukken beter is dan deze hier !
Voor mij 1 ster !

LaMoTriGiNe schreef:
Trouwens wat doet die jongen in coma nu in deze film ????
Heeft dat nog iets met Amityville te maken denk ik dan...
Voor mij 1 ster !

Het oude verhaal werd in deze film een nieuwe leven in geblazen, daarom ligt James in een coma. En zet dat voortaan in spoilers.

Jeilloc schreef:

Dat kan,maar dan hadden ze beter een ander huis gebouwd of genomen !
Deze film heeft weinig nog met Amityville verhaal te maken.
Enkel Amityville Horror & Amityville II (The Possession) zijn orgineel nog, de rest is verzonnen !

avatar van andijvie
Niet goed ... maar ook niet slecht. De moeder acteert slecht, daarintegen de dochter redelijk goed. Het verhaal is standaard. Lekker voor een simpel avondje griezelen. Maar let op: niets bijzonders.

LaMoTriGiNe schreef:

Dat kan,maar dan hadden ze beter een ander huis gebouwd of genomen !
Deze film heeft weinig nog met Amityville verhaal te maken.

Waarom zouden ze een film maken over een ander huis als dat huis niks te maken heeft met het Amityville Huis, 112 Ocean Drive, en het dan nog Amityville noemen?

Zelfde als dat je een Nightmare on Elm Street film gaat maken met een villian die gaat aanvallen als je wakker bent...

Als je een film over Amityville maakt over het huis waar alles heeft afgespeeld, dan moet je een film maken hoe het daar gebeurt is geweest.
Met de familie Defeo of de Familie Lutz heeft er nooit iemand in dat huis in coma gelegen !!!
De mensen die het verhaal niet kennen zullen dat dus wel denken dan wat helemaal niks van waar is.
Het echte verhaal is dat eerst de familie Defeo volledig werd vermoord buiten de oudste zoon die dus zijn familie uitmoorde omdat hij zogezegd stemmen hoorden die hem de opdracht gaven.
Dan de tweede eigenaars (De familie Lutz) kochten het huis en hebben er maar 28 dagen ingehuist omdat ze werden geteisterd door demonische toestanden !
Kort gezegd is dat het verhaal uit Amityville maar niet dat er een zogezegde uil in coma lag en zoverder !!!

avatar van Jeilloc
Daarom is het ook een sequel...

avatar van renzoroy
LaMoTriGiNe schreef:
Als je een film over Amityville maakt over het huis waar alles heeft afgespeeld, dan moet je een film maken hoe het daar gebeurt is geweest (...) De film heeft niks te maken met Amityville, ze hadden beter van naam veranderd en een ander huis genomen voor dit soort film !

Misschien moet je dan het 1e deel uit 1979 kijken of de remake uit 2005. Die zijn gebaseerd op het originele verhaal. Ook zie je een snelle samenvatting van het originele verhaal in de intro van The Conjuring 2.

Deze Amityville film is 1 van de vele vervolgen (en vergeleken met die vervolgen, zeker 1 van de betere) en ja, die vervolgen vertellen een nieuw verhaal met als enige overeenkomst dat het Amityville huis vervloekt is.

Er zijn al 18 amityville films en ja, die kunnen niet alle 18 hetzelfde verhaal vertellen he...

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Wie Friday the 13th al een lange franchise vond: inmiddels zijn er achttien films met de titel Amityville. Na het origineel uit 1979 kwamen er een hele zooi sequels, onder andere over bezeten klokken, lampen en spiegels. Deze Amityville: The Awakening is een metafilm, wat wil zeggen dat de vorige films hier ook gewoon films zijn, zoals we eerder zagen in onder andere Wes Craven’s New Nightmare. Een invalshoek waar je allerlei creatieve kanten mee op kan, maar Frankc Khalfoun houdt het bij clichés werpen en dus krijgen we een hoop donkere schimmen en nachtmerries die steevast eindigen in een voorspelbare jumpscare. Daarnaast is Khalfoun schijnbaar overtuigd dat hoe donkerder het shot is, hoe enger, niet realiserende dat we daarom de helft van de tijd naar een praktisch zwart scherm moeten staren. De slechtste film uit de Amityville franchise zal het wel niet zijn, maar dat is ook meteen het meest positieve wat ik over The Awakening kan zeggen.

1,5 sterren.

avatar van Slikbeer Slikbeer
Prima film!
Viel me erg mee.
Die broer is echt een creepy factor, werkt prima.

Nee, er gaat geen enkel sprankje horror-fan-zuurpruimerij voor zorgen dat deze entertainende film geen dikke voldoende krijgt.

Zou het liefst een 7.5 geven, maar dat gaat hier niet.
Een 8 is te dol dus 3.5 ster.

Een sterk begin om daarna als maar minder te worden en langzaam uit gaat als een kaars, gemiste kans.

avatar van Wesley Vangampelaere
Vind hem niet goed... Heb meer geslapen of gekeken.. er zijn er al te veel gemaakt van dit....

avatar van Daan258
Een aardig werkje.

Een lange tijd moeten wachten op dit deel uit de Amityville reeks maar het lange wachten had ik toch wel een iets beter filmpje verwacht.
Wat stinissen ook al aangaf: een behoorlijk sterk, sfeervol en redelijk spannend begin/eerste helft. Het probleem is dat de film nergens los komt en het allemaal heel erg braaf blijft. Ik miste echt de creepyness en had het een heel stuk duisterder gemogen. Bijna geen schrikmoment te vinden en echt spannend is het niet te noemen. Het verhaal stelt niet heel veel voor en is ook erg voorspelbaar maar toch prima om naar te kijken. Het acteerwerk vond ik wel een pluspuntje en was Bella Thorne ( die ik laatst toevallig ook nog zag spelen in: You Get Me ) niet slecht. Ik denk dat we heel veel meer van haar zullen zien.

Geinig wanneer een klasgenoot van Belle ( die in het huis woont waar de gruwelijke moorden zijn gepleegd ) opeens komt aanzetten met de originele en de remake films van The Amityville horror en zo dan samen de film gaan kijken in het huis waar het allemaal gebeurd is. Dit vond ik wel geinig om te zien en kon ik dit wel waarderen.

Al met al heb ik me zeker kunnen vermaken met dit deel maar dat ze hier meer uit hadden kunnen halen twijfel ik niet over.

Een hele kleine 3,0*

Eindelijk gaat er nog eens een Amityville remake uitkomen met het origineel verhaal.
Hij is van de zelfde producer van deze Awakening,maar hoop op een betere film te zien dan deze flauwe film !
Heb hem helemaal uitgekeken,maar had spijt dat ik hem aangekocht had !
Er komt in 2018 deze uit : The Amityville Murders
Een remake uit 1982 !

avatar van jeroentjuhhhhh
Degelijk. Vond met name het eerste uur heel effectief. Khalfoun (P2, Maniac) pakt het kalm aan en de toevoeging van de in comateuze toestand verkeerde tweelingbroer van hoofdrolspeelster Thorne is een welkome. Om wat voor reden dan ook weet dat altijd wel op mijn zenuwen te spelen (zie ook Livide (2011) ). Het scheelt ook wel dat ik dit soort Amityville-verhalen (nieuw huis, duister verleden) eindeloos kan verslinden. Het is echter ook wel weer typisch dat er zo'n beroerd voorspelbaar einde aan wordt geplakt, waardoor je toch weer met een middelmatige nasmaak zit. Enige waar ik verder nog mee zat is dat het (voor opvallend grote gedeeltes van de film) bijzonder slecht belicht is, bijna amateuristisch. Aan het budget zal het niet hebben gelegen en van enige onkunde bij Khalfoun lijkt me absoluut geen sprake.

avatar van Valak
Kwam net nog een andere, bijzondere poster tegen voor deze Amityville die ik nog niet eerder gezien heb (toen stond ie nog gepland voor de officiële eerste release in januari 2015):

Wel echt tof!

avatar van Phantasm
Film zonder spanning die je al gauw begint te vervelen.

avatar van Spartaan1986
Voorspelbaar en clichématig, maar tegelijkertijd best freaky en vermakelijk. Geinige aanvulling op de Amityville reeks. Veel bekende koppen in de cast. Vooral Bella Thorne als hoofdrolspeelster en Kurtwood Smith in een (bij)rol als dokter deden het prima.

Kleine 3*

Vond deze echt niet slecht hoor. Voor thuis op een regenachtige dag prima vermaak

avatar van Elchapo
Redelijke film in deze reeks spookhuis films.3 stars.

avatar van BlueJudaskiss
Leuke meevaller - het gegeven van de jongen in coma vond ik goed bedacht, het gaf weer net even een andere draai aan het spookhuisgenre. Heeft niets om het lijf maar vermakelijker dan ik op voorhand dacht. Van eventuele slechte belichting geen last gehad.