Genre: Horror / Thriller
Speelduur: 95 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Samuel Bayer
Met onder meer: Jackie Earle Haley, Rooney Mara en Kyle Gallner
IMDb beoordeling:
5,2 (114.308)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 20 mei 2010
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot A Nightmare on Elm Street
"Never sleep again."
Nadat de tuinman van een school, Freddy Krueger (Jackie Earle Haley), door een groep boze ouders levend verbrand wordt, omdat hij kinderen seksueel misbruikt zou hebben, keert hij terug als een moordenaar met een verbrand gezicht. Freddy wil wraak nemen op de kinderen, die nu rond de 18 zijn. Hij hangt rond in het onderbewustzijn van de tieners, waarna hij hen met zijn vlijmscherpe messen vermoordt. Maar was Freddy wel echt schuldig, of werd hij vals beschuldigd?
Externe links
Acteurs en actrices
Freddy Krueger
Quentin Smith
Nancy Holbrook
Kris Fowles
Jesse Braun
Dean Russell
Alan Smith
Dr. Gwen Holbrook
Nora Fowles
Little Kris
Reviews & comments
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Punt voor kritiek is dan weer of je wel sympathie voor hem hoort te krijgen? Het is en blijft een kinderverkrachter en iemand die tieners in hun dromen vermoord 
tassebas32
-
- 40 berichten
- 38 stemmen
wij zijn echt fan van horror en de nigtmare reeks allemaal gezien
dus wij hadden zoiets van een remake is nooit zo geweldig maar vooruit
ik zeg wel eerlijk geef mij de eerste versie maar hoor
deze film was niet slecht freddie werd best aardig gespeeld
alleen het is net of ik iets mis
de sfeer van de eerste film zit er niet in
ik heb hem zeker uitgekeken en ik denk voor de mensen die de eerste reeks niet hebben gezien is dit een goede film
dus voor hun een aanrader
voor degene die houden van het orgineel is hij middelmatig
Endeavour
-
- 41 berichten
- 10 stemmen
Ik vond het niet echt vermakelijk, de oude Freddy was vele maler beter en levendiger als dodelijker..
En inderdaad miste ik ook iets in dit film.. misschien de oude sfeer??
Die zijn zoiezo niet te vergelijken met dezertijden films
majah..
Ik ben ook niet zo'n super horror fan, maar van goeie horrors blink ik wel voor..
Van mij een 2
Chainsaw
-
- 8845 berichten
- 3576 stemmen
Ben ik niet helemaal met je eens. Ze hebben er zeker geen hele scene aan gewijd zoals in deze film, anders ben ik blind.
Hoe bedoel je, ze hebben er geen hele scene aan gewijd?
De eerste film bevat een belangrijke scène tussen moeder en dochter in de kelder, waarbij meer over (de geschiedenis van) het karakter Krueger wordt losgelaten. En de andere delen zitten ook bomvol scènes die over de geschiedenis van Krueger vertellen. Freddy's Dead is praktisch half flashback.In de originele serie is het wel een beetje gedaan op GTST niveau zeg maar. Weinig development, met minder diepgang. Hier krijg je op een gegeven moment wat meer sympathie voor Krueger.
Geestig, qua backstory vind ik de diepgang en development toch vooral ontbreken. Ik bedoel, normale ouders die op basis van verhalen van hun 5 jarige kinderen over een pedofiel op hun school, die de man meteen in de fik steken?. En dat hele sympathie/ is hij onschuldig plotje blijft erg slecht uitgewerkt.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Geestig, qua backstory vind ik de diepgang en development toch vooral ontbreken. Ik bedoel, normale ouders die op basis van verhalen van hun 5 jarige kinderen over een pedofiel op hun school, die de man meteen in de fik steken?. En dat hele sympathie/ is hij onschuldig plotje blijft erg slecht uitgewerkt.
Mee eens maar de origin insteek in dit deel vind ik een stuk minder knullig dan in de originele franchise. Nog is het niet veel, maar wel al een hele verbetering. Wat is er raar dat ouders hun jonge kinderen geloven? Vooral met zo'n leeftijd neem je zoiets serieus omdat ze op zo'n leeftijd geen weet hebben hoe zwaar dat onderwerp is, en ze dat dus nooit als hefboom zullen hanteren.
Chainsaw
-
- 8845 berichten
- 3576 stemmen
Mee eens maar de origin insteek in dit deel vind ik een stuk minder knullig dan in de originele franchise. Nog is het niet veel, maar wel al een hele verbetering. Wat is er raar dat ouders hun jonge kinderen geloven? Vooral met zo'n leeftijd neem je zoiets serieus omdat ze op zo'n leeftijd geen weet hebben hoe zwaar dat onderwerp is, en ze dat dus nooit als hefboom zullen hanteren.
Je kinderen geloven is één ding, maar om op basis van die verhalen meteen die vent in de fik te steken is toch echt iets anders. In het origineel, waar Freddy een beruchte kindermoordenaar was en zelfs werd opgepakt, maar door een procedurefout op vrije voeten werd gezet, begrijp ik de beweegredenen van de ouders veel beter. Je weet 100% zeker dat het de moordenaar van je kinderen is (of kan worden) en dus neem je maatregelen, want het recht lijkt je in de steek te laten. In deze film steekt men op basis van een vermoeden een man in de fik. Goede vraag van één van de jonge personages is dan ook; waarom gingen jullie niet naar de politie? Een verhelderend antwoord heeft hij, evenals de kijker, niet gekregen.
AchmedATM
-
- 1507 berichten
- 0 stemmen
Die kinderen hadden ook litekens overgehouden nadat ze bij Freddy waren. Dan zou je als ouder toch ook doordraaien als je kind dan ook nog beweert misbruikt te zijn
Chainsaw
-
- 8845 berichten
- 3576 stemmen
Die kinderen hadden ook litekens overgehouden nadat ze bij Freddy waren. Dan zou je als ouder toch ook doordraaien als je kind dan ook nog beweert misbruikt te zijn
Tja, blauwe plekken krijgen kinderen ook als ze uit een boom vallen of iets te ruig spelen op school.
Maar goed, het ging me hier niet om het feit dat de ouders hun kinderen geloven, dat is nog best te snappen. Het gaat me om de actie die ze ondernemen. Want iemand in brand steken doe je toch pas als je echt zeker weet dat deze persoon gevaarlijk is. Zeker als het gaat om nette, normale mensen met een baan en een gezin. Je moet wel echt ten einde raad zijn wil je zoiets doen. En ze horen/ zien Freddy zelfs bang smeken en roepen dat ie niets heeft gedaan. Wat dat betreft snap ik hun actie niet. Of het past gewoon niet bij de personages.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Je kinderen geloven is één ding, maar om op basis van die verhalen meteen die vent in de fik te steken is toch echt iets anders. In het origineel, waar Freddy een beruchte kindermoordenaar was en zelfs werd opgepakt, maar door een procedurefout op vrije voeten werd gezet, begrijp ik de beweegredenen van de ouders veel beter. Je weet 100% zeker dat het de moordenaar van je kinderen is (of kan worden) en dus neem je maatregelen, want het recht lijkt je in de steek te laten. In deze film steekt men op basis van een vermoeden een man in de fik. Goede vraag van één van de jonge personages is dan ook; waarom gingen jullie niet naar de politie? Een verhelderend antwoord heeft hij, evenals de kijker, niet gekregen.
Ik vind het opvallend dat je bij ANOES gaat letten op dit soort 'foutjes'. Ga je naar geloofwaardigheid zoeken in een film als dit, ook je geliefde origineel is natuurlijk totaal ongeloofwaardig. Beetje selectief gaan mierenneuken, beetje jammer.
AchmedATM
-
- 1507 berichten
- 0 stemmen
Tja, blauwe plekken krijgen kinderen ook als ze uit een boom vallen of iets te ruig spelen op school.
Heb je wel opgelet sinds wanneer hebben blauwe plekken de vorm van 4 messen die in iemands rug snijden
Chainsaw
-
- 8845 berichten
- 3576 stemmen
Ik vind het opvallend dat je bij ANOES gaat letten op dit soort 'foutjes'. Ga je naar geloofwaardigheid zoeken in een film als dit, ook je geliefde origineel is natuurlijk totaal ongeloofwaardig. Beetje selectief gaan mierenneuken, beetje jammer.
Ah, dus omdat een film over een bovennatuurlijke moordenaar in je dromen gaat, mag een film daarom slordige plotholes of onlogische stappen maken, het is immers toch al niet geloofwaardig? Beetje vreemde redenatie. Ik noem dit ook geen 'foutjes' of mierenneuken meer, het speelt immers een grote rol in de film. Heeft ook niets te maken met het feit dat het origineel een favoriet van me is.
Heb je wel opgelet sinds wanneer hebben blauwe plekken de vorm van 4 messen die in iemands rug snijden
Dat van mij was bij wijze van spreke. Het punt wat ik wilde maken ging niet over ouders die hun kinderen geloven, maar de actie die ze daarna ondernamen.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ah, dus omdat een film over een bovennatuurlijke moordenaar in je dromen gaat, mag een film daarom slordige plotholes of onlogische stappen maken, het is immers toch al niet geloofwaardig? Beetje vreemde redenatie. Ik noem dit ook geen 'foutjes' of mierenneuken meer, het speelt immers een grote rol in de film. Heeft ook niets te maken met het feit dat het origineel een favoriet van me is.
Heel het droomconcept in de originele serie zit vol met plotholes. Bovendien kaart jij helemaal geen plotholes aan, uit de film blijkt ook dat ze emotioneel reageren. Tuurlijk is het pure overreaction, de beweegredenen zijn too much maar plotholes zeker niet. In de geschiedenis zijn er genoeg dingen in het nieuws gekomen waar ouders, zonder both sides of the story, het heft in eigen handen nam en tot drastische maatregelen over gingen. Dus zo ongeloofwaardig is het niet. Groot verschil tussen onbegrijpelijke beweegredenen of plotholes.
CaptainTwisted
-
- 198 berichten
- 0 stemmen
Hoe bedoel je, ze hebben er geen hele scene aan gewijd?
De eerste film bevat een belangrijke scène tussen moeder en dochter in de kelder, waarbij meer over (de geschiedenis van) het karakter Krueger wordt losgelaten. En de andere delen zitten ook bomvol scènes die over de geschiedenis van Krueger vertellen. Freddy's Dead is praktisch half flashback.
Oooh okee, dan zullen de vervolgen wel zo slecht geweest zijn, dat me is ontgaan. Het was gewoon net of ik nu een veel realistischer beeld voorgeschoteld kreeg.
Chainsaw
-
- 8845 berichten
- 3576 stemmen
Heel het droomconcept in de originele serie zit vol met plotholes. Bovendien kaart jij helemaal geen plotholes aan, uit de film blijkt ook dat ze emotioneel reageren. Tuurlijk is het pure overreaction, de beweegredenen zijn too much maar plotholes zeker niet. In de geschiedenis zijn er genoeg dingen in het nieuws gekomen waar ouders, zonder both sides of the story, het heft in eigen handen nam en tot drastische maatregelen over gingen. Dus zo ongeloofwaardig is het niet. Groot verschil tussen onbegrijpelijke beweegredenen of plotholes.
Moet ik je gelijk in geven, plotholes zijn het niet. Desondanks brachten die onlogische beweegredenen (en nog een aantal onlogische stappen, ook van het personage Nancy zelf) bij mij wel hetzelfde effect teweeg als een plothole doet. Uiteraard zijn dergelijke dingen altijd wel te verklaren ("het was een opwelling" of "men dacht niet goed na" etc), maar in dit geval pikte ik het niet.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Kan ik me wel in vinden trouwens, zo'n scene moet veel effectiever gebracht worden. Ik kan me ook wel storen aan onlogische beweegredenen, vaak kan dat een personage ook al gauw is diskrediet brengen. Je bent best een groot horror fan en daarmee neem je al wat sneller onlogische beweegredenen voor lief. Maar ik begrijp het wel waarom je dat, als je zo'n serieus thema behandelt, dat je dat ook wel geloofwaardig uitwerkt. In ieder geval bedankt voor je uitleg.
Tag84
-
- 103 berichten
- 129 stemmen
Wel leuk dat ze deze verfilming van de oude film een iets andere verhaallijn gegeven hebben. Het was een prima film, maar niet meer als gemiddeld vermaak.
Chattingforum
-
- 465 berichten
- 12 stemmen
Ik hou wel van dit soort ouderwetse echt 100% slachtingen films.
Ben benieuwd, ff kijken:)
Friac
-
- 1323 berichten
- 1056 stemmen
Opmerkelijk dat deze film het zo goed doet in België. Waar de remakes van Halloween en Friday the 13th amper een tweetal weken in de bioscopen liepen, kan deze reeds een kleine twee maanden nog steeds op een meer dan behoorlijke programmatie rekenen (bij Kinepolis toch gemiddeld nog 3 per dag). Nu is het altijd wel zo geweest dat Freddy bij het grote publiek een stuk populairder is dan "zwijgers" Michael en Jason, maar het verschil met andere horrorremakes (qua aanwezigheid in de bioscoop dus) valt me toch wel op.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Ik hou wel van dit soort ouderwetse echt 100% slachtingen films.
Ben benieuwd, ff kijken:)
Voor 100% slachtingen films moet je niet hier, maar bij films als Guinea Pig: Flowers of Flesh and Blood, August Underground e.d. zijn.
maxo922
-
- 691 berichten
- 627 stemmen
Heb hier heel erg naar uitgekeken. Waarschijnlijk door de spannende trailers en de positiviteit van de '84 versie. Was dus vanavond eindelijk naar de bios geweest en heb me maar laten verassen.
Het ziet er allemaal netjes uit en is tot in de puntjes verzorgd. Daardoor had ik bij de eerste scene ook al het gevoel dat 'Nightmare on Elm street' een zeer spannende film ging worden.
Daar zat ik flink naast.
Als ik het bekijk qua spanning voor de schrikmomenten zit het er wel in. Maar daar werd ik niet blij van. Daarnaast zijn het ook nog eens hele voorspelbare 'scares' die btw veel te vaak voorkwamen. Máár de helft ervan was effectief, de rest overbodig en een beetje goedkoop. Hierdoor werd het allemaal wat chaotisch en redelijk sfeerloos.
Wel ben ik te spreken over de moorden. Die waren erg creatief en toch wel leuk om naar te kijken. Ook de scenes voor de moorden (meestal) zijn erg aardig en soms best gruwelijk (b.v.: de lijken die in de fabriek hangen als speelverzameling van Krueger.)
Verder vond ik Earle Haley een sterke Freddy. Als ik soms wel een scenes uit de oude nightmares kijk, vind ik hem hier toch stukken beter. Vind englund maar een vervelende Clown. Haley weet de zwarte humor met de angst te combineren, iets waar ik Englund toch in vind falen.
De Kinders deden het trouwens ook redelijk. Had minder verwacht van dit slachtvlees, maar ze hebben het er aardig vanaf gebracht.
Het einde vond ik teleurstellend en veel te typisch, helaas. Ze zullen wel al bezig zijn met een sequeltje.
Als totaal dus een halve film, die het moet hebben van de 'scares' en de moorden, maar totaal faalt als het om spanning of angst gaat. Wel heb ik een leuk anderhalf uurtje gehad en heb toch positief de zaal verlaten.
* 2,5
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Foutjes horen erbij he, getallen zitten dicht bij elkaar in de buurt 
Nancy1980
-
- 302 berichten
- 0 stemmen
Goede spannende film, jammer van het einde.
Chattingforum
-
- 465 berichten
- 12 stemmen
Heb de film net gezien op mn tv, erg handig zo'n harde schijf:) Genoten, dat zeker:) Alleen t einde was ZO CLICHE xD
Toch extreem genoten:) 5/5
grid8400
-
- 669 berichten
- 603 stemmen
Gisteren in Pathe Arena gezien.
Titel / intro was veel belovend, maar na 5 minuten zakte de moed in de schoenen. Wat ontzettend slecht!
2 * voor de nostalgie, maar dit had van mij een straight to DVD mogen zijn.
puckb96
-
- 1849 berichten
- 0 stemmen
Ik heb de remake van A Nightmare On Elm Street gisteravond gezien, maar wat oh zo verschrikkelijk is is dat ik nooit de oorspronkelijke films heb gezien, ik weet het! Maar ja, ik heb nu de nieuwe film gezien en ik vond hem zeer goed! Ik vond Jackie Earle Haley zeer goed spelen als Freddy Krueger! Dit was meer van de serieuze films uit de franchise, ik heb wel trailers gezien van de oorspronkelijke films. Jammer dat Freddy Krueger weinig te zien was in de film, tenmiste dat vond ik. En ook zijn uiterlijk, very creepy. Die verbrande huid! Gewoon zo goor als ik weet nie wa! Als ik deze moet vergelijken met de delen die ik niet gezien, was deze stukken moderner en spannender!
Oke verder: het acteerwerk in de film was prima werk! veel paniek in de film en natuurlijk speelde Jackie Earle Haley ook heel goed, zoals ik al eerder had gezegd.
Wat ik wel minder vond was, ja. Moeilijk uitleggen!
de reden voor deze remake. Ik bedoel de Freddy Krueger films zijn al zo vaak gemaakt door de jaren heen. Ik bedoel de film was wel een beetje voorspelbaar omdat er al zoveel films zijn geweest! Dus de reden voor een remake zal waarschijnlijk zijn om de films wat moderner te maken. visuele effecten en de moord-scenes waren erg cool natuurlijk! Ze hebben er flink aan gewerkt!
Trouwens, het verhaal! Hoewel het een remake is, vind ik het verhaal nog steeds origineel! Ik heb er erg van genoten.
Oke, maar kort: ik ga de originele vandaag nog kijken. Misschien nog in de videotheek. en verder ik vond deze film gewoon letterlijk goed! Goed acteerwerk, origineel verhaal! Gewoon 8,5 waard zeker!
Groeten Puck.
Pre- en sequels

New Nightmare
1994
190 reacties

Freddy's Dead: The Final Nightmare
1991
175 reacties

A Nightmare on Elm Street: The Dream Child
1989
126 reacties

A Nightmare on Elm Street 4: The Dream Master
1988
142 reacties

A Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors
1987
190 reacties

A Nightmare on Elm Street Part 2: Freddy's Revenge
1985
227 reacties

A Nightmare on Elm Street
1984
677 reacties
Gerelateerd nieuws

Rooney Mara stopte bijna met acteren na slechte ervaring op set van 'A Nightmare On Elm Street'
Bekijk ook

Never Sleep Again: The Elm Street Legacy
Documentaire, 2010
43 reacties

Orphan
Horror / Thriller, 2009
960 reacties

A Nightmare on Elm Street
Horror / Thriller, 1984
677 reacties

The Song Remains the Same
Documentaire / Muziek, 1976
22 reacties

Le Voyage Extraordinaire
Documentaire, 2011
15 reacties

The Last House on the Left
Horror / Thriller, 2009
610 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








