2001: A Space Odyssey (1968)
Genre: Sciencefiction / Avontuur
Speelduur: 161 minuten (oorspronkelijk) / 141 minuten (algemene bioscoopversie)
Alternatieve titels: 2001: Een Zwerftocht in de Ruimte / 2001: Ruimte Odyssee
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Stanley Kubrick
Met onder meer: Keir Dullea, Gary Lockwood en William Sylvester
IMDb beoordeling:
8,3 (774.567)
Gesproken taal: Engels en Russisch
Releasedatum: 3 oktober 1968
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Te zien in één bioscoop ()
Plot 2001: A Space Odyssey
"An epic drama of adventure and exploration."
Even voor het ontstaan van menselijk leven op aarde ontdekt een groep apen een monoliet. Vier miljoen jaar later wordt een gelijkaardig object ontdekt op de maan dat een signaal uitzendt naar Jupiter. Commandant Bowman en astronaut Poole vertrekken op een speciale missie met het ruimteschip Discovery en de hulp van supercomputer HAL-9000.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,3 / 774567)
- Trailer (YouTube)
- Spoilertopic
- 2001: A Space Odyssey (BoekMeter)
- 2001: The Legendary Original Score (MusicMeter)
- 2001: A Space Odyssey (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
Social Media
Acteurs en actrices
Dr. David Bowman
Dr. Frank Poole
Dr. Heywood Floyd
HAL 9000 (stemrol)
Moonwatcher
Dr. Andrei Smyslov
Elena
Dr. Ralph Halvorsen
Dr. Roy Michaels
Mission Controller (stemrol)
Reviews & comments
RuudC
-
- 4636 berichten
- 2529 stemmen
Frankenstein gaat over de gevolgen van een wetenschappelijk idee. Frankenstein is dus wél SF.
Dan is een willekeurige film Simon of Soldaat van Oranje ook SF, want voorafgaand aan de setting zijn massa's wetenschappelijke ideëen vooraf gegaan.
Voor zover mijn bijdrage. Hokjes zijn prettige richtlijnen, maar ik lig er geen seconde wakker van wanneer iets onterecht SF oid genoemd wordt.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
maar ik lig er geen seconde wakker van wanneer iets onterecht SF oid genoemd wordt.
Dus laat dat maar gewoon aan de (SF) puristen over.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Frankenstein is een <B>MONSTERMOVIE</B>
Eh... hebben jullie hier iets aan? Kunnen jullie hier iets mee?
Dat is een subgenre.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Dan is een willekeurige film Simon of Soldaat van Oranje ook SF, want voorafgaand aan de setting zijn massa's wetenschappelijke ideëen vooraf gegaan.
Als je de rest had gelezen, had je begrepen dat dit onzin is.
Kan prima leven met de uitleg die Stephan gevonden heeft.
korenbloem02
-
- 708 berichten
- 1781 stemmen
Ah geweldig! Kubrick heeft Solyaris in zijn top 10 staan. De comment:
"Tarkovsky supposedly made Solaris in an attempt to one up on Kubrick after he had seen 2001: A Space Odyssey (which he referred to as cold and sterile). Interestingly enough Kubrick apparently really liked Solaris and I'm sure he found it amusing that it was made (and marketed) as the "the Russian answer to 2001"."
Dh PING
-
- 304 berichten
- 0 stemmen
Ik kan sommige reacties van de gebruikers wel begrijpen. Ik ben een grote Kubrick liefhebber, en ik vind deze film visueel echt van schitterende waarde maar boeien deed het me niet echt. Misschien is dit ook wel een van die films waar je aan moet wennen: ik heb de film nog maar 1 keer gezien. Anyway: het is een prima film. Maar ik kan absoluut begrijpen dat sommigen deze film saai vinden. Misschien moet ik hem binnenkort maar eens een herziening gunnen.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Tuurlijk kun je het saai vinden (vond ik ook de eerste kijkbeurt), maar om het voor quasi-intellectuele troep uit te maken slaat natuurlijk nergens op. Zeker als elke argumentatie ontbreekt. Troep is het sowieso niet.
Dh PING
-
- 304 berichten
- 0 stemmen
Tuurlijk kun je het saai vinden (vond ik ook de eerste kijkbeurt), maar om het voor quasi-intellectuele troep uit te maken slaat natuurlijk nergens op. Zeker als elke argumentatie ontbreekt. Troep is het sowieso niet.
Helemaal mee eens. Ik vermoedt dat deze film me bij een herziening veel beter zal bevatten.
Snorren
-
- 118 berichten
- 464 stemmen
Helemaal mee eens. Ik vermoedt dat deze film me bij een herziening veel beter zal bevatten.
Je moet inderdaad echt een beetje deze film in groeien. Zoals bij bijna elke film van Stanley Kubrick was ik na mijn eerste kijkbeurt niet erg enthousiast, maar na herzieningen werd het meesterschap van Kubrick me pas écht duidelijk.
wihu61
-
- 1004 berichten
- 535 stemmen
Laten we K. niet heilig verklaren.
Maar deze film is alleen al visueel een meesterwerk.
En ook eigenlijk zíjn meesterwerk.
Ik ken hem niet persoonlijk, maar ik denk dat hij mij gelijk zou geven.
denk ik...
Dh PING
-
- 304 berichten
- 0 stemmen
Je moet inderdaad echt een beetje deze film in groeien. Zoals bij bijna elke film van Stanley Kubrick was ik na mijn eerste kijkbeurt niet erg enthousiast, maar na herzieningen werd het meesterschap van Kubrick me pas écht duidelijk.
Idd, hetzelfde geval als bij A Clockwork Orange; de eerste kijkbeurt denk je: wat een maffe/rare film maar bij de tweede kijkbeurt kukel je gelijk 5 sterren erbij
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
2001: A Space Odyssey
Heel erg lang gewacht om deze iconische film te bekijken. Moet 'm ongeveer al drie jaar in mijn bezit hebben. Maar uiteindelijk toch gekeken en geen spijt van gehad.
Wat gelijk opvalt is de visuele flair waarmee heel deze film geschoten is. 1968 is het productiejaar, maar dat valt er niet uit op te maken. Werkelijk schitterende plaatjes die opgeluisterd worden door fantastische muziek. Deze film is echt een genot voor de zintuigen!
Het verhaal is wat mij betreft iets te abstract, zeker in het laatste deel. Deel 1 en 2 zijn goed te behappen en met name het gedeelte met HAL is uitermate boeiend.
Sowieso een film om nog eens te herbekijken.
Loepsaal
-
- 434 berichten
- 0 stemmen
lol.
welk gedeelte precies?
RonHoogvliet
-
- 55 berichten
- 101 stemmen
Grote God, kan een film nog trager zijn? En dan die muziek, ( als je dat nog de naam muziek mag geven ) vreselijk gewoon. De special effects zijn wel in orde, zeker voor die tijd. Maar qua verhaal gaat het imo helemaal nergens over. En kom nou niet vertellen dat ik het dan niet snap, want ik snap het prima, maar ik vind dit typisch een gevalletje van overhypte film. Volgens mij zullen er echt wel mensen zijn die dit een geweldige film vinden, maar volgens mij zijn er nog veel meer mensen die ook maar roepen dat het een geweldige film is omdat zoveel mensen dat nu eenmaal beweren. Gooi er nog een zgn "art" sausje overheen en veel types gaan al gauw roepen dat het een meesterwerk is. Voor mij dus duidelijk niet.
christian
-
- 518 berichten
- 1546 stemmen
Grote God, kan een film nog trager zijn? En dan die muziek, ( als je dat nog de naam muziek mag geven ) vreselijk gewoon. De special effects zijn wel in orde, zeker voor die tijd. Maar qua verhaal gaat het imo helemaal nergens over. En kom nou niet vertellen dat ik het dan niet snap, want ik snap het prima, maar ik vind dit typisch een gevalletje van overhypte film. Volgens mij zullen er echt wel mensen zijn die dit een geweldige film vinden, maar volgens mij zijn er nog veel meer mensen die ook maar roepen dat het een geweldige film is omdat zoveel mensen dat nu eenmaal beweren. Gooi er nog een zgn "art" sausje overheen en veel types gaan al gauw roepen dat het een meesterwerk is. Voor mij dus duidelijk niet.
QFT
Illum Sphere
-
- 538 berichten
- 904 stemmen
Hoe kun je klassieke muziek nu classificeren als geen muziek? Niet alle klassieke stukken zijn mijn ding, maar dat maakt het per definitie geen slechte muziek. Ook is de soundtrack hier om van te smullen.
poko
-
- 117 berichten
- 2074 stemmen
Misschien doelt hij eerder op de moderne stukken van Ligeti? Vind ze zelf geweldig trouwens.
mjk87 (moderator films)
-
- 14518 berichten
- 4516 stemmen
Maar qua verhaal gaat het imo helemaal nergens over. En kom nou niet vertellen dat ik het dan niet snap, want ik snap het prima, maar ik vind dit typisch een gevalletje van overhypte film.
Of je er iets van snapt of niet, een verhaal zit er wel degelijk in. En er zijn meerdere manieren voor om dat uit te leggen. Ik zie het eerder als een bewerking van Nietzsche's Also Sprach Zarathustra (denk alleen al aan de muziek van Richard Strauss aan het begin) en de evolutie van de mens tot een übermensch. En anderen zien wellicht wat anders erin, maar een verhaal zit er absoluut in.
ValAktaion
-
- 118 berichten
- 99 stemmen
Alsof Kubrick en Clarke ook maar enige interesse in Nietzsche hadden. Omdat die het toevallig had over een übermensch, hoeft niet alles wat daar enigszins op lijkt ook werkelijk op dat onbetekenende filosoofje gebaseerd te zijn. Veel te veel eer.
2001 gaat over de evolutie van de mens en de inzichten die met elke nieuwe stap ontstaan. De blik waarmee starchild in de epiloog naar zijn thuisplaneet kijkt, is er een van onmetelijke wijsheid. Het is alsof hij ziet dat het 5 voor 12 is (bedenk, film van het tijdperk Koude Oorlog) maar eveneens de oplossing aanschouwt. De wereldwijs geworden reiziger keert terug naar zijn dorpje en ziet, beter dan wie dan ook, wat er veranderen moet wil het overleven.
Loepsaal
-
- 434 berichten
- 0 stemmen
@Val
het tweede "first contact" wordt helemaal niet uitgewerkt in 2001, desondanks mooie interpretatie.
ValAktaion
-
- 118 berichten
- 99 stemmen
Stimmt, maar het is zo ongeveer wat Clarke in zijn boek suggereert.
Daarbij stelt het adv de wedloop tussen HAL en Dave ook de vraag wie het eerst de volgende stap in evolutie bereikt, mens of machine.
Loepsaal
-
- 434 berichten
- 0 stemmen
Je hebt 2001niet in de jaren 60 of 70 gezien denk ik..
mjk87 (moderator films)
-
- 14518 berichten
- 4516 stemmen
Alsof Kubrick en Clarke ook maar enige interesse in Nietzsche hadden. Omdat die het toevallig had over een übermensch, hoeft niet alles wat daar enigszins op lijkt ook werkelijk op dat onbetekenende filosoofje gebaseerd te zijn. Veel te veel eer.
Er zijn hier zoveel verschillende soorten uitleg voor die wel allemaal richting iets van evolutie wijzen. Maar als Kubrick al Also Sprach Zarathustra van Strauss als intromuziek gebruikt dan is dat niet enkel omdat dat zo lekker klinkt. Daar is de film te doordacht voor. En die link is er één die ik leg, naast de vraag hoe dat gaat. Mens gebruikt machine en gaat zo een stap verder, mens verslaat machine en gaat een stap verder (even heel kort door de bocht).
Loepsaal
-
- 434 berichten
- 0 stemmen
idd, Kubrick kiest zijn muziek weloverwogen, je kunt bijv. de Shining verklaren uit de muziek.
Interesseert natuurlijk niemand.
Overigens sluiten mijn reacties van gisteren niet meer aan bij voorgaande reacties en toch was er understanding, duister...
ValAktaion
-
- 118 berichten
- 99 stemmen
Dat van die muziek wist ik niet. Het zou inderdaad een subtiele verwijzing kunnen zijn. De epiloog is verder wel heel erg in lijn met de proloog, vandaar dat ik denk dat evolutie de meest gangbare verklaring is.
@Loepsaal: als je op mijn posts doelt, ik had de laatste inderdaad 5 min na posten nog geëdit.
Loepsaal
-
- 434 berichten
- 0 stemmen
@Val
bedankt, ik ging twijfelen of het wel jouw post was waar ik op reageerde in de schemerzone..
Over de muziek, geen cineast kiest (in tegenwoordige tijd) zijn muziek zo treffend en doelgericht als Kubrick.
Asaharo
-
- 1042 berichten
- 624 stemmen
Bwa, Malick kan dit ook hoor, anders zet je geen stuk van Preisner onder de beelden over het ontstaan. ( Einde-begin).
Pre- en sequels

2010
1984
109 reacties
Gerelateerd nieuws

Vervangen door techniek: Deze prominente films tonen een grimmig beeld voor de mensheid

Wat is 'de beste film allertijden'? Dit is waarom juist deze films altijd als eerste worden genoemd

Ingehaald door de tijd: zeven sterke films waarin 'de toekomst' in het echt inmiddels al het verleden is

Geboortedag Stanley Kubrick (1928): Zijn tien best beoordeelde films
Bekijk ook

C'era una Volta il West
Western, 1968
2.820 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

O.J.: Made in America
Documentaire / Biografie, 2016
47 reacties

12 Angry Men
Drama, 1957
870 reacties

Shoah
Documentaire / Oorlog, 1985
110 reacties

Apocalypse Now
Oorlog, 1979
3.450 reacties
Gerelateerde tags
maanjupiterkunstmatige intelligentieman vs machinegebaseerd op boektechnologiesuper computerruimtereisspace missionmoon base astronautcultfilmevolutionmonolith space stationruimte-operacomplex2000sdrearyai rebellion absurdtenseambiguousaudaciousbaffledexcitedmetrocolorsuper panavision 70
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









