2001: A Space Odyssey (1968)
Genre: Sciencefiction / Avontuur
Speelduur: 161 minuten (oorspronkelijk) / 141 minuten (algemene bioscoopversie)
Alternatieve titels: 2001: Een Zwerftocht in de Ruimte / 2001: Ruimte Odyssee
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Stanley Kubrick
Met onder meer: Keir Dullea, Gary Lockwood en William Sylvester
IMDb beoordeling:
8,3 (774.567)
Gesproken taal: Engels en Russisch
Releasedatum: 3 oktober 1968
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Te zien in 2 bioscopen
Plot 2001: A Space Odyssey
"An epic drama of adventure and exploration."
Even voor het ontstaan van menselijk leven op aarde ontdekt een groep apen een monoliet. Vier miljoen jaar later wordt een gelijkaardig object ontdekt op de maan dat een signaal uitzendt naar Jupiter. Commandant Bowman en astronaut Poole vertrekken op een speciale missie met het ruimteschip Discovery en de hulp van supercomputer HAL-9000.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,3 / 774567)
- Trailer (YouTube)
- Spoilertopic
- 2001: A Space Odyssey (BoekMeter)
- 2001: The Legendary Original Score (MusicMeter)
- 2001: A Space Odyssey (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
Social Media
Acteurs en actrices
Dr. David Bowman
Dr. Frank Poole
Dr. Heywood Floyd
HAL 9000 (stemrol)
Moonwatcher
Dr. Andrei Smyslov
Elena
Dr. Ralph Halvorsen
Dr. Roy Michaels
Mission Controller (stemrol)
Reviews & comments
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Dus Star Wars is geen SF en bijvoorbeeld Solyaris (1972) wel?
Bingo.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Nou èh, het zal wel iets met het art(house) stijltje te maken hebben wat we dus terugvinden in films als Blade Runner, 2001:ASO en bijvoorbeeld Solyaris (1972) wat het tot SF maakt.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
In a galaxy far far away misschien ...
Dat heeft an sich niets met SF te maken. Maar zoals ik al eerder zei, de definitie is opgerket en fantasy als Star Wars is ook SF gaan heten, helaas.
Neemt niet weg dat Star Wars vooral een Action Adventure is natuurlijk. Maar daar wil deze site niet aan. Ondanks dat imdb het met me eens is.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Nou èh, het zal wel iets met het art(house) stijltje te maken hebben wat we dus terugvinden in films als Blade Runner, 2001:ASO en bijvoorbeeld Solyaris (1972) wat het tot SF maakt.
Nee niks. Het heeft te maken met het voortborduren op wetenschappelijke ideeën. Omdat Star Wars iets is wat zich afspeelt in het verleden (ja, ja) kan het dus per definitie geen SF zijn, in tegenstelling tot bijv Star Trek.
Onderhond
-
- 87595 berichten
- 12846 stemmen
Wikipedia houdt er in ieder geval een véél ruimere definitie op na, met ruimte voor alternatieve tijdslijnen. Hoe men daar voor WOI over dacht lijkt me niet zo relevant meer. Ik zou SF liefhebbers in ieder geval sneller naar Star Wars verwijzen dan naar Solyaris.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Nee niks. Het heeft te maken met het voortborduren op wetenschappelijke ideeën. Omdat Star Wars iets is wat zich afspeelt in het verleden (ja, ja) kan het dus per definitie geen SF zijn, in tegenstelling tot bijv Star Trek.
Wouter, dat vind ik geen goed criterium hoor. Terminator Salvation speelt zich af in de toekomst en Terminator 1, 2 en 3 niet. Dus is alleen Terminator Salvation een SF film omdat het zich in de toekomst afspeeld? Voor mij is SF iets als wat in onze huidige tijd nog niet bestaat. Wetenschappelijk technische fictie, dus dan kun je best een film maken wat zich afspeelt in een alternatieve realiteit, maar wel in 2012 waar technieken gebruikt worden die fictie zijn, dus dan heb je ook een SF film in mijn ogen.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Wikipedia houdt er in ieder geval een véél ruimere definitie op na, met ruimte voor alternatieve tijdslijnen.
Ik vind het niet eens zoveel ruimer.
Hoe men daar voor WOI over dacht lijkt me niet zo relevant meer. Ik zou SF liefhebbers in ieder geval sneller naar Star Wars verwijzen dan naar Solyaris.
Ligt er aan.
Zeker niet zondermeer.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Wouter, dat vind ik geen goed criterium hoor. Terminator Salvation speelt zich af in de toekomst en Terminator 1, 2 en 3 niet. Dus is alleen Terminator Salvation een SF film omdat het zich in de toekomst afspeeld?
Je vergeet nu even dat de terminator zélf uit de toekomst komt.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
En ja Wouter, Donnie Darko is ook SF.
Dat er een SF element in zit, zal ik niet tegenspreken. maar de film SF noemen creeert een volslagen verkeerde verwachting en moet dus ook zeker niet als 1 van de eerste twee genres gelden.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Dan nog hoeft het niet per definitie betrekking te hebben op de toekomst, maar op de fictie. Dus wat ik zeg, een alternatieve realiteit wat zich afspeelt in 2012 met wetenschappelijke fictie.
En wat gebruiker NYSe zegt in het Prometheus topic, zo zie ik het ook. Bij sommige films is dit nou eenmaal zo. Een film als La Jetée gebruikt het science fictionmechanisme tijdreizen om een nog groter, metafysisch, onderwerp te analyseren: geheugen. 2001: ASO doet dit ook. Alleen in dit geval iets anders dan geheugen. Dus de SF kan ook ter ondersteuning gebruikt worden en dan hoeft je het niet zozeer te zien als puur een SF film.
En ja Wouter, Donnie Darko is ook SF.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Dan nog hoeft het niet per definitie betrekking te hebben op de toekomst, maar op de fictie.
Toekomst in de breedste zin. Er moet doorgefantaseerd worden op bestaande wetenschappelijke ideeën.
En ja Wouter, Donnie Darko is ook SF.
Je herhaalt jezelf.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Toekomst in de breedste zin. Er moet doorgefantaseerd worden op bestaande wetenschappelijke ideeën.
In de breedste zin? Welnee...Films kunnen zich afspelen op 12 november 2012 in een alternatieve relatiteit met technieken die zijn doorgefantaseerd op bestaande wetenschappelijke ideeën. Dan heb je een SF film.
Je herhaalt jezelf.
Nee hoor, je deed een quote uit de toekomst. Kijk nog maar eens goed. Science Fiction.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
In de breedste zin? Welnee...Films kunnen zich afspelen op 12 november 2012 in een alternatieve relatiteit met technieken die zijn doorgefantaseerd op bestaande wetenschappelijke ideeën. Dan heb je een SF film.
Als je doorfantaseert op bestaande techniek, zit je dus in de toekomst in de breedste zin...
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Ik moet wel in herhaling vallen nu. Wanner je doorfantaseert op bestaande techniek, krijg je techniek wat nog niet bestaat. Als we een film gaan kijken wat zich afspeelt in 1996 en in die film wordt wetenschappelijk fictie getoond wat nu in 2012 nog niet bestaat, dan is die film uit 1996 SF. Zoals Independence Day bijvoorbeeld.
Iets anders dan... In welk jaar speelt Frankenstein zich af?
Frankenstein is een roman van de Engelse schrijfster Mary Shelley, met als ondertitel the Modern Prometheus. Het boek werd voor het eerst gepubliceerd in 1818, maar in 1831 verscheen een herziene en verbeterde versie. Het werk kan gerekend worden tot de traditie van de gothic novel die populair was in de tweede helft van de 18e eeuw en de eerste helft van de 19e eeuw. Frankenstein van Shelley wordt ook wel gezien als het eerste voorbeeld van sciencefiction.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
science fiction is like the definition of pornography: you don't know what it is, but you know it when you see it.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Waarom zou er voor porno geen sluitende definitie mogelijk zijn...?
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Frankenstein is een roman van de Engelse schrijfster Mary Shelley,
En hartstikke SF. Ik begrijp je punt niet. Zie nergens iets wat mij tegenspreekt.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Wat ik begreep, is dat jij aangaf dat het alleen SF kan zijn wanneer het zich in de toekomst afspeelt. Je gaf als voorbeeld Star Wars met als toelichting: ...A long time ago... Als dit jouw criterium is, dan ben ik het daar niet mee eens. Zie de voorbeelden die ik gaf over films die zich niet in de toekomst afspelen, maar wel wetenschappelijke fictie toepassen.
Frankenstein is voor mij ook SF ja. Mijn punt was/is. In welk jaar speelt die film zich af. Dit met betrekking op jouw visie dat SF alleen SF kan zijn als het zich in de toekomst afspeelt, dus ik dacht, is dit bij (de SF film) Frankenstein het geval.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Wat ik begreep, is dat jij aangaf dat het alleen SF kan zijn wanneer het zich in de toekomst afspeelt.
In de breedste zin, zei ik.
Ok. Dat was wat kort door de bocht. het geeft echter wmb wel aan dat het meer om fantasy gaat dan om science fiction.
Dat dat sowieso het geval is wordt hier goed uitgelegd, vind ik:
Star Wars is not Science Fiction - zyklon.hubpages.com
Frankenstein is voor mij ook SF ja. Mijn punt was/is. In welk jaar speelt die film zich af. Dit met betrekking op jouw visie dat SF alleen SF kan zijn als het zich in de toekomst afspeelt, dus ik dacht, is dit bij (de SF film) Frankenstein het geval.
Frankenstein was een toekomstvisie op basis van 'n wetenschappelijk idee.
wihu61
-
- 1004 berichten
- 535 stemmen
Het is toch niet zo ingewikkeld?
Natuurlijk is 2001 een SF-film (wat zou het anders moeten zijn?),
en een van de betere, o.a. door het feit dát er filosofische aspecten
in verweven zijn.
Een schitterend vormgegeven film die tot nadenken stemt, althans als je
er gevoelig voor bent. Het "vervolg" 2010 kan ik iedere liefhebber aanraden.
Maar ik kan me goed voorstellen dat m.n. een jongere generatie hem saai vindt.
Zo werkt dat nu eenmaal. Is ook niet erg verder... jedem das seine.
En de grens tussen SF en fantasy vind ík heel goed voelbaar.
Ik zie graag SF, maar heb een hekel aan fantasy.
"Here comes another ancient warrior from another mystic castle"... of zoiets...
Nee merci, bespaar me die flauwekul; sprookjes appeleren aan de verbeeldingskracht v.d. lezer/toehoorder, de kern is eigenlijk onverfilmbaar. Men probeert het steeds weer, maar
het blijft kitsch.
Maar ook dat is uiteraard persoonlijk, er zijn mensen die het mooi vinden (kitsch dus).

.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Je kan het zo ingewikkeld maken als je zelf wilt natuurlijk, maar of dat het ook waard is. SF als genre is een lastig genre voor mij. Dit alles begon toen iemand zei: 2001:ASO is niet zozeer een SF film. Dat is het natuurlijk wel, maar ik snap wat diegene bedoelt. Voor mij gaat SF twee kanten op. Een film als Battleship is voor mij een SF omdat het aan de SF criteria voldoet. Maar nogmaals het voorbeeld. Gebruiker NYSe zegt: Een film als La Jetée gebruikt het science fictionmechanisme tijdreizen om een nog groter, metafysisch onderwerp te analyseren: geheugen. Daar ben ik het mee eens en is de SF er slechts ter ondersteuning. 2001: ASO doet hetzelfde. Alleen in dit geval iets anders dan geheugen. En in een film als Battleship draait het louter om te SF. Buitenaardse technologie met wetenschappelijke fictie komen naar aarde om een potje te knokken en te veroveren. En toen werd er gezegd een film als Battleship is geen SF. Ben ik het niet mee eens.
Star Wars is deels SF en deels fantasy. The Force is inderdaad 100% fantasie, maar andere zaken vallen gewoon onder SF. Het horror genre vind ik ook lastig, want vaak is het genre horror, maar is er geen vorm van amusements angst aanwezig. Vaak heb je te maken met een slasher film en dit is dan weer een subgenre van de horror. Bij Battleship is de waarde van de film de SF wat er valt verder niets uit te halen dan actie en explosies. Bij Frankenstein denk je aan het monster wat is gecreëerd, maar in werkelijkheid is het monster juist hij die hem gecreëerd heeft. Het gaat veel dieper en het is veel filosofischer.
Dus ik beschouw 2001: ASO en Battleship gewoon als SF, maar wanneer mensen (bij 2001: ASO) zeggen, dit is niet zozeer een SF film, dan begrijp ik wat ze bedoelen en daar ben ik het ook mee eens. Zie het voorbeeld wat NYSe gaf voor een film als La Jetée.
En nu wil ik er echt over ophouden. 
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Daar ben ik het mee eens en is de SF er slechts ter ondersteuning.
Ik blijf dat een vreemde uitspraak vinden. Bedoel je dat het wetenschappelijke aspect slechts ondersteunend is? En in welke film is het dan een doel op zich?
Klinkt alsof het louter om het knokken gaat. Dan is het dus vooral een actiefilm en speelt de SF juist een kleinere rol, lijkt me.
En toen werd er gezegd een film als Battleship is geen SF. Ben ik het niet mee eens.
Het klinkt alks een actiefilm waarbij de buitenaardse wezens net zo goed een moster als Godzilla hadden kunnen zijn. Als er maar geknokt wordt.
Ik zou eigenlijk niet eens weten wat. Ik zie geen enkele wtenschappelijke basis, het is allemaal pure fantasie. Een soort sprookje.
Het horror genre vind ik ook lastig, want vaak is het genre horror, maar is er geen vorm van amusements angst aanwezig.
Ook van dit statement snap ik niets.
Vaak heb je te maken met een slasher film en dit is dan weer een subgenre van de horror.
Wat voor veel mensen juist de amusementswaarde is.
Maar je hebt gelijk dat horror meer kan zijn dan slasher, wat tegenwoordig vereenzelvigt wordt met horror. Zonder gore geen horror, denkt men tegenwoordig snel.
Bij Battleship is de waarde van de film de SF wat er valt verder niets uit te halen dan actie en explosies.
Ehh... dan is het dus voor alles een actiefilm....
Bij Frankenstein denk je aan het monster wat is gecreëerd, maar in werkelijkheid is het monster juist hij die hem gecreëerd heeft. Het gaat veel dieper en het is veel filosofischer.
Frankenstein gaat over de gevolgen van een wetenschappelijk idee. Frankenstein is dus wél SF.
Dus ik beschouw 2001: ASO en Battleship gewoon als SF, maar wanneer mensen (bij 2001: ASO) zeggen, dit is niet zozeer een SF film, dan begrijp ik wat ze bedoelen en daar ben ik het ook mee eens.
Het zegt mij dat ze vooral niet snappen wat SF is.
Als iemand mij vraagt wat de meest pure SF-film is , zal ik waarschijnlijk 2001 noemen. Iedere andere genre-aanduiding is onnodig.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Ik ga hier niet meer op in hoor. Bedankt voor je moeite, maar je hebt mij niet kunnen overtuigen en ik jou niet.
Loepsaal
-
- 434 berichten
- 0 stemmen
Frankenstein is nog steeds SF, 2001 niet meer.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31149 berichten
- 5449 stemmen
Misschien moeten films niet per se in hokjes geduwd worden...
wihu61
-
- 1004 berichten
- 535 stemmen
Frankenstein is een <B>MONSTERMOVIE</B>
Eh... hebben jullie hier iets aan? Kunnen jullie hier iets mee?
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Zo heb je ook nog de term "Science FACTion". Die is geloof ik geïntroduceerd bij de film "The Andromeda Strain" (1971). Wanneer de technologie weldegelijk (nog) toekomstbeeld is, maar wel een grote mate van geloofwaardigheid bevat. Daar valt 2001 voor een deel ook wel onder.
Op de Engelse wikipedia staat volgens mij een behoorlijk sluitende definitie;
The settings for science fiction are often contrary to known reality, but most science fiction relies on a considerable degree of suspension of disbelief, which is facilitated in the reader's mind by potential scientific explanations or solutions to various fictional elements. Science fiction elements include:
-- A time setting in the future, in alternative timelines, or in a historical past that contradicts known facts of history or the archaeological record.
-- A spatial setting or scenes in outer space (e.g., spaceflight), on other worlds, or on subterranean earth.
-- Characters that include aliens, mutants, androids, or humanoid robots.
-- Technology that is futuristic (e.g., ray guns, teleportation machines, humanoid computers).
-- Scientific principles that are new or that contradict known laws of nature, for example time travel, wormholes, or faster-than-light travel.
-- New and different political or social systems (e.g. dystopia, post-scarcity, or a post-apocalyptic situation where organized society has collapsed).[5]
-- Paranormal abilities such as mind control, telepathy, telekinesis, and teleportation.
-- Other universes or dimensions and travel between them.
Pre- en sequels

2010
1984
109 reacties
Gerelateerd nieuws

Vervangen door techniek: Deze prominente films tonen een grimmig beeld voor de mensheid

Wat is 'de beste film allertijden'? Dit is waarom juist deze films altijd als eerste worden genoemd

Ingehaald door de tijd: zeven sterke films waarin 'de toekomst' in het echt inmiddels al het verleden is

Geboortedag Stanley Kubrick (1928): Zijn tien best beoordeelde films
Bekijk ook

C'era una Volta il West
Western, 1968
2.820 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

O.J.: Made in America
Documentaire / Biografie, 2016
47 reacties

12 Angry Men
Drama, 1957
870 reacties

Shoah
Documentaire / Oorlog, 1985
110 reacties

Apocalypse Now
Oorlog, 1979
3.450 reacties
Gerelateerde tags
maanjupiterkunstmatige intelligentieman vs machinegebaseerd op boektechnologiesuper computerruimtereisspace missionmoon base astronautcultfilmevolutionmonolith space stationruimte-operacomplex2000sdrearyai rebellion absurdtenseambiguousaudaciousbaffledexcitedmetrocolorsuper panavision 70
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









